موضوعات داغ

بررسی فنی و حرکتی موتورسیکلت SYM سری ویند 200؛ نسیم ملایم و خوش فروش

2 مهر 1399

این روزها بازار موتوسیکلت کشورمان به طور کامل در تسخیر موتورسیکلت‌های شرقی خصوصاً ساخته‌های تایوان و چین و یا محصولات داخلی با ریشه و قوای فنی شرقی هستند. اسکوترها یکی از انواع پرطرفدار موتورسیکلت در منطقه شرق آسیا به شمار می‌آیند که وابستگی صنعت موتورسیکلت‌سازی کشورمان به این منطقه باعث شده تا امروزه شاهد تردد و عرضه انواع بسیار زیادی از اسکوترها در کشورمان باشیم. یکی از شرکت‌هایی که این روزها سهم بالایی در فروش این نوع موتورسیکلت‌ها در کشورمان دارد، شرکت SYM است که محصولات آن توسط نیروموتور و دینوموتور وارد بازار کشورمان می‌شود. ویند 200 که در واقع مدل پرقدرت‌تر ویند 125 است، چند سالی در این بازار حضور دارد که در این مقاله از خودروبانک به بررسی فنی و حرکتی آن می‌پردازیم.

کاب‌ها و اسکوترها

اسکوترها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. محل قرارگیری موتور و گیربکس در عقب یا جلو، تایرهای بزرگ یا کوچک، دوچرخ یا سه چرخ بودن اسکوتر و مشخصه‌هایی از این قبیل باعث می‌شود تا اسکوترها در زیرگروه‌های دیگری دسته‌بندی شوند. کاب‌ها که با نام رسمی موتورسیکلت‌های Underbone شناخته می‌شود نیز یکی از دسته انواع اسکوتر است که با داشتن قاب و بادگیر و ظاهر و استایلی شبیه به اسکوترها، دارای تایرهای بزرگی هستند. یکی از معروف‌ترین موتورسیکلت‌های این رده، هوندا سوپر کاب است که با حجم 70 سی‌سی در کشورمان به هوندا 70 معروف بود.

SYM 200

در واقع موتورهای کاب از تبدیل موتورسیکلت‌های کلاس moped (دوچرخه‌های موتوری که به موتورگازی در کشورمان شناخته می‌شوند) به یک موتور دنده‌ای قوی‌تر و البته با حجم نه‌چندان بالا ساخته شدند. این موتورسیکلت‌ها در ابتدای تولدشان دارای زین‌های کوچک تکی یا دوتایی بودند که بعدها با زین‌های یکپارچه به وسیله‌ای کاربردی‌تر تبدیل شدند. در واقع باید بدانیم که موتورسیکلت‌های کاب از اسکوترها مجزا نیستند و به نوعی از زیر مجموعه‌های اسکوترها به حساب می‌آید و در بسیاری از مواقع به نام همان اسکوتر نیز شناخته می‌شود. عمده تفاوت کاب‌ها با اسکوترها در محل قرارگیری موتور و گیربکس آن‌ها و البته تایرهای بزرگ است. از این رو برخی دینو ویند را در کلاس کاب‌ها نیز می‌دانند که به خاطر تایرهای بزرگ آن است و برخی آن را در کلاس اسکوترها می‌دانند که البته خود شرکت SYM آن را در رده اسکوترها جای داده و در واقع ویند یک اسکوتر تایر بزرگ است.

مروری بر کمپانی SYM

دینو ویند یکی دیگر از محصولات شرکت SYM است که در بیرون ایران با نام سمفونی S عرضه می‌شود. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان موتورسیکلت خصوصاً در انواع اسکوتر در تایوان به شمار می‌آید و فعالیت خود را از سال 1954 آغاز کرده است. نام SYM مخفف عبارت SANYANG MOTOR است و بد نیست بدانیم که تخصص این شرکت در ساخت موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر و کاب است. تایوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای موتورسیکلت در دنیاست به نحوی که این کشور جزو ده بازار بزرگ این وسیله نقلیه در دنیا به شمار می‌آید. از این رو بی‌دلیل نیست که تایوان تولیدکنندگان بزرگی نیز در این صنعت دارد که SYM نیز یکی از آن‌ها است به نحوی که تولید سالانه بیش از 600 هزار دستگاه موتورسیکلت در کارنامه این شرکت دیده می‌شود. محصولات این شرکت در کشورمان توسط دو نماینده دینوموتور و نیروموتور وارد بازار شده است.

طراحی

ویند 200 در سری موتورهای اسکوتر چرخ بزرگ قرار دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا کمی از آن حالت فانتزی اسکوترهای چرخ کوچک فاصله گرفته و عادی‌تر جلوه کند. به ظاهر این موتورسیکلت و طراحی آن باید نمره قبولی داد که البته این قضیه را می‌توان در برخورد خریداران با این موتورسیکلت و دریافت نظر افراد دیگر نیز مشاهده کرد. چهره موتور ساده و در عین حال در یک ترکیب هماهنگ است. قاب روی اگزوز به زیبایی بخش عقب افزوده است و زین پله‌ای این موتور نیز در این میان بی‌تاثیر نیست. بخش جلویی موتور یعنی خطوط زیر کله چراغ در برخی از بازارها دیده می‌شود که نمونه عرضه شده در کشورمان نیز به این شکل است و این در حالی است که در برخی از بازارها نیز این بخش ساده بوده و به رنگ بقیه فلاپ است و اینکه گفته می‌شود این تغییرات به خواست دینو موتور انجام شده، درست نیست. امروزه اکثر اسکوترها دارای یک چراغ بزرگ و چراغ‌های کوچک در دو طرف فلاپ بزرگ جلو هستند. ضمن اینکه این اسکوتر جزو موتورهایی از این کلاس است که چراغ نیز با گردش فرمان، می‌چرخد. این کار باعث می شود تا در شب و در زمان گردش موتورسیکلت، با چرخش چراغ اصلی جلو، زاویه بیشتری از مسیر روشن شود. زین با زاویه‌ای باز از قسمت جلو بلند می‌شود تا دسترسی به باک سوخت و البته محل قرار دادن بار ممکن شود. بخش قرار دادن وسیله‌ها چندان بزرگ نیست اما باز هم نیازهای روزانه افراد را تا حدودی تامین خواهد کرد. البته یک بخش دیگر نیز در جلوی موتور قرار دارد که به عنوان داشبورد می‌توان از آن نام برد.

SYM 200

بخش نمایشگر موتورسیکلت ساده است و از یک بخش آنالوگ به عنوان سرعت‌سنج در کنار یک صفحه نمایش دیجیتالی با امکان نمایش ساعت، چراغ چک پیشرانه، بنزین و ... تشکیل شده است. البته یک نکته منفی در بخش عقب این موتورسیکلت است. جایی که اگر از کنار کمک فنرهای دوتایی عقب نگاه کنیم، قسمتی از قطعات برقی و اتصالات را می‌بینم که اگر این بخش‌ها نیز زیر یک پوشش بودند، کمتر ایرادی می‌شد از ظاهر موتور گرفت.

مشخصات فنی و حرکتی

این اسکوتر از یک پیشرانه 170 سی‌سی بهره می‌برد که با قدرتی در حدود 11.8 اسب بخار و با ماکزیمم گشتاور 12.2 نیوتن‌متر در کنار یک گیربکس CVT با کلاچ اتوماتیک، سواری خوبی در شهر دارد. خصوصاً که وزن موتور نیز در حدود 118 کیلوگرم است که برای این توان پیشرانه کافی به نظر می‌آید. هرچند که مانور دادن با اسکوترهای چرخ کوچک کمی راحت‌تر است اما در مقابل راحتی رانندگی با مدل‌های لاستیک بزرگ بیشتر بوده که در خصوص خیابان‌های کشورمان که عمدتاً دارای دست اندازهای زیادی هستند، آشکارتر است. یکی از نکاتی که درباره این موتورسیکلت‌ها به عنوان یک مورد منفی ذکر می‌شود، تنوع زیاد آن هاست که باعث می‌شود تا در زمان تعمیر و خصوصاً تهیه لوازم جانبی با مشکل روبرو شویم. اما در مورد ویند 200 باید گفت که این موتور از نظر فنی اشتراکاتی با دیگر محصولات SYM دارد که حداقل از نظر موتوری، مشکل گفته شده رنگ و بوی کمتری خواهد داشت.

SYM 200

البته ناگفته نماند که هنوز هم در بسیاری از شهرستان‌ها امکان تهیه قطعات و لوازم این موتورسیکلت‌ها مشکل است. داشتن ترمز دیسکی در عقب و جلو که البته بدون ABS است، قدرت توقف این موتورسیکلت نه‌چندان تند و تیز را بالا می‌برد. هرچند که بهتر بود به جای دیسکی بودن ترمز عقب، از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌شد ولی در مقابل برای این موتورسیکلت، ترمز ضد قفل در نظر می‌گرفتند. چرا که عمده استفاده از اسکوترهای این چنینی در شهرهاست که نیاز به ترمز ضد قفل برای تردد در معابر و ترافیک را بیشتر می‌کند. نکته دیگر در خصوص پیشرانه این موتورسیکلت است. در واقع ما با یک پیشرانه 170 سی‌سی روبرو هستیم که البته این مورد را می‌توان در بقیه محصولات SYM که با نام 200 عرضه می‌شوند نیز دید. انتقال قدرت تولیدی از موتور به چرخ عقب با تسمه است که مزایا و معایب خود را دارد. تسمه بعد از مدت زمانی معین، نیاز به تعویض دارد اما در مقابل سر و صدای تولیدی و آلودگی کمتری داشته و البته نیازی هم به نگهداری و مراقبت ندارد. انتقال قدرت با تسمه امروزه در بسیاری از اسکوترهای این چنینی دیده می‌شود. ویند 200 دارای دو کمک فنر در عقب است و از مدل‌های تک کمک نیست. این نحوه طراحی باعث می‌شود تا سواری نرم‌تری را از موتورسیکلت ببینیم اما در مقابل از نظر طراحی و البته هزینه‌های نگهداری، کفه ترازو به سمت مدل‌های تک کمک فنر است.

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که خریداران موتورسیکلت و خودرو در نظر می‌گیرند، بحث خدمات پس از فروش و هزینه‌های تعمیر و نگهداری است. محصولات SYM دارای گارانتی هستند اما نبود نمایندگی تعمیرات در بسیاری از شهرستان‌ها باعث می‌شود تا خریدار برای استفاده از خدمات گارانتی به مشکلاتی برخورد کند. این قضیه برای تهیه لوازم یدکی و بدنه خصوصاً در زمان خارج از گارانتی اهمیت بسیار بیشتری پیدا خواهد داشت چرا که در گذشته موتورسیکلت‌ها عمدتاً همان طرح هوندای قدیمی بودند که تمام لوازم ظاهری و حتی فنی آن‌ها باهم مشترک بود، اما امروزه و با تنوع بالای موتورسیکلت‌ها خصوصاً اسکوترها که دارای قطعات ظاهری زیادی نیز هستند و با توجه به وضعیت بد رانندگی در کشورمان که آمار تصادفات بالایی دارد، حتماً در مورد تهیه قطعات ظاهری و فنی قبل از خرید تحقیق کنید. دینو ویند 200 امروزه با قیمت‌هایی در حدود 35 تا 38 میلیون تومان برای مدل‌های صفر کیلومتر عرضه می‌شود که هرچند قیمت بالایی برای یک موتورسیکلت معمولی است اما بقیه رقبا نیز در همین بازه قیمتی هستند. ویند 200 یکی از پرفروش‌ترین موتورهای ایران در این کلاس است.

در انتها جا دارد از آقای شایان شریعتی جهت همکاری برای تهیه این تست و بررسی کمال تشکر را داشته باشیم.

نام موتور سیکلتSYM ویند 200
کلاس موتور سیکلتاسکوتر
مدل ساختاز 1398 شمسی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق168.9 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریقانژکتوری EFI
تعداد سیلندرتک سیلندر
بیشترین قدرت11.8 اسب بخار
بیشترین گشتاور12.2 نیوتن متر
مصرف سوخت ( در صد کیلومتر )1.7 لیتر
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت)108 km/h
سیستم انتقال قدرتتسمه
استاندارد آلایندگییورو 4
نوع خنک کاری پیشرانههوا خنک
راه انداز پیشرانهاستارتر و هندل
وزن خالص موتور سیکلت118 کیلوگرم
حجم باک سوخت5.5 لیتر
ترمز جلو / عقبدیسکی تک صفحه ای
عملگر ترمزهیدرولیک
نوع گیربکسCVT
نوع کلاچاتوماتیک
طول/ عرض/ ارتفاع ( میلیمتر)1960 / 690 / 1125
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1330 میلیمتر

30 عکس

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/8/6
خیلی ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار دیگران گذاشتید.
1401/6/14
درود
لطفآ اطلاعات در مورد تعویض روغن گریبکس را درخواست دارم چند cc روغن نیاز است چون امکان مراجعه به تعمیرگاه مجاز را ندارم
1402/2/16
تفاوت دینو ویند۲۰۰ با لاکی ۱۸۰ را شرح دهید