موضوعات داغ

ملاقات با مازراتی لوانته S در جزیره کیش؛ دلبری در آسمان

20 مهر 1399
عکس نویسنده
شهاب انیسی
نویسنده

مازراتی یکی از خودروسازان خوشنام ایتالیایی است که در تاریخ تولید محصولات خود در ترکیب سه فاکتور لوکس‌گرایی، کیفیت و منحصربفردی مشهور بوده است. این خودروساز نسبتاً کوچک در بازه گسترده‌ای از زمان وابستگی زیادی به کمپانی فراری، مخصوصاً در بخش قوای محرکه داشت که این وابستگی تا حد بسیار زیادی تا دهه‌های اخیر نیز ادامه یافت.

اما از زمان انعقاد قرارداد جوینت ونچر میان دو خودروساز بزرگ کرایسلر و فیات و تشکیل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان تحت عنوان FCA، هر دو گروه خودروسازی تغییرات و تحولات بسیار اساسی و البته مهمی را تجربه کردند. حاصل یکی از زیرمجموعه‌های خودروساز ایتالیایی فیات به عنوان مالک مازراتی، اولین شاسی‌بلند ساخت این برند لوکس/اسپرت بود که با نام لوانته شناخته می‌شود. آنچه در ادامه این مقاله از خودروبانک می‌خوانید آشنایی و ملاقات با یکی از زیباترین و توانمند‌ترین کراس‌اوورهای سایز متوسط لوکس بازار جهانی در جزیره کیش است.

طراحی: همیشه مازراتی

ایده خلق خودرویی از کلاس شاسی‌بلند برای مازراتی دیگر به یک باید غیرقابل اجتناب تبدیل شده بود. تقریباً تا ابتدای دهه گذشته هیچ خودروساز مطرح جهانی وجود نداشت که حداقل یک مدل کراس‌اوور به محصولات خود اضافه نکرده باشد. از این رو مازراتی تا اینجای کار نیز به عنوان یک خودروساز اسپرت ایتالیایی که تا حد بسیار زیادی به لوکس‌گرایی گرایش دارد، از این بازی عقب بود.

مازراتی لوانته

ایده تولید لوانته از خودرو مفهومی مازراتی با نام کوبنگ (Kubang) الهام گرفته شد که در نمایشگاه فرانکفورت سال 2011 رونمایی شده بود. اما تولید نمونه حقیقی از اولین کراس‌اوور مازراتی تا سال 2016 محقق نشد. این خودرو در نمای خارجی تا میزان بسیار زیادی از المان‌های مشترک طراحی با سایر محصولات مازراتی بهره می‌برد که موضوعی کاملاً طبیعی و قابل درک است. زبان طراحی لوانته بدون شک سبک نوین طراحی تمامی محصولات این برند را به نمایش می‌‌گذارد. قوی‌ترین عناصر این سبک طراحی استفاده از جلوپنجره بزرگ با ستون‌‌‌های عمودی کرومی، مزین به نشان نیزه سه شاخ مازراتی، چراغ‌های باریک‌تر شده جلو و دهانه بزرگ ورودی هوا زیر سپر جلو است که در مجموع ظاهری بسیار تهاجمی به لوانته می‌بخشد که از قضا کاملاً با زبان طراحی همیشگی مازراتی همخوانی دارد.

اما در عین حال همچنان برخی المان‌های زیبا و منحصربفرد طراحی سنتی این برند را نیز می‌توان بر بدنه زیبای اولین بلند قامت مازراتی دید. المان‌هایی چون شکاف‌های تزئینی روی گلگیرهای جلو، نشان نیزه مازراتی بر ستون C و از همه مهم‌تر، برجستگی و قوس قابل توجه گلگیر عقب که در کنار طراحی بخش انتهایی خودرو، از ستون C به بعد، کاملاً یادآور مدل بسیار زیبای کوآتروپورته است تا تاکید بیشتری بر بحث لوکس‌گرایی داشته باشد و نه حس اسپرت بودن نسخه گرن توریسمو (GT) و هرگز اجازه نمی‌دهد ان را با خودرویی از برند دیگر اشتباه بگیرید.

مازراتی لوانته

این سبک طراحی نسبتاً میانه رو با تاکید بر لوکس‌گرایی و البته دوری نسبی از القای حس اسپرت بودن، در نمای داخلی لوانته نیز به سرعت دیده می‌شود. به این ترتیب که اگرچه غربیلک فرمان خودرو از نوع سه شاخه با تم اسپرت است اما نگاهی مختصر به نشانگرهای پشت فرمان و طراحی مینیمالیستی سراسر داشبورد که تنها با اندکی پوشش چوبی جلوه متفاوت گرفته است نشان دهنده حجم ساده‌گرایی است که مازراتی در طراحی نمای داخلی لوانته به کار گرفته است. خوشبختانه با استفاده از ساعت آنالوگ دایره‌ای درست در مرکز داشبورد، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی 8.1 اینچی، روکش کامل چوب بر کنسول میانی و رودری‌ها در کنار استفاده گسترده از روکش چرم طبیعی در فضای داخلی اتاق به شکل قابل قبولی از سادگی بیش از حد کاسته و بر حس لوکس افزوده است.

مشخصات فنی: لوکس اما همیشه اسپرت

در عهد کلاسیک زمانی که تکنولوژی صنعت خودرو چندان پیشرفته نبود، معمولاً میان خودروهای تولیدی اروپایی سفارش آمریکا و سفارش بومی (بازار اروپا) از دیدگاه ظاهری و توان و گشتاور تولیدی پیشرانه، تفاوت‌های بسیاری وجود داشت. دلیل این اختلاف به تفاوت‌های قانونی میان استانداردهای فدرال آمریکا و استانداردهای اروپایی باز می‌گردد. قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی آمریکا همواره خودروسازان اروپایی و آمریکایی را مجبور به استفاده از سیستم‌های کاهنده آلایندگی از جمله کاتالیزور و پمپ تزریقی هوا (Smog Pump) می‌کرد و این تغییرات فنی باعث کاهش توان خروجی پیشرانه می‌شد. این دست قوانین تا حد بسیار زیادی بر چهره برخی خودروهای اروپایی، مخصوصاً خودروهای اگزاتیک (خودروهای خاص، تیراژ محدود و گران قیمت) نظیر انواع فراری، لامبورگینی و مازراتی تاثیر می‌گذاشت چراکه این خودروها مجبور بودند قوانین تصادفات را با استفاده از سپرها و ضربه‌گیرهای بزرگ پاس کنند که استفاده از آن‌ها در طراحی‌های پیچیده و متفاوت اروپایی موجب برهم ریختن تناسبات طراحی خودرو می‌شد. اما امروزه با مشترک شدن قوانین آلایندگی و ایمنی در سطح جهانی، این اختلاف تقریباً به صفر میل می‌‌کند و از این رو معمولاً میان خودروهای سفارش اروپا و آمریکا تفاوت‌های آنچنان فاحشی دیده نمی‌شود.

مازراتی لوانته

لوانته با کد شناسایی فنی Tipo M161 (تیپ M161) بر پلتفرم و ساختار فنی مشترک با دو مدل کوآتروپورته VI و گیبلی (M157) بنا شده است چراکه لوانته در نهایت یک کراس‌اوور ساخته شده بر پلتفرم سواری است و نیت آفرود ندارد، در نتیجه این روش تولید مشترک هزینه‌های نهایی طراحی و تولید را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. مازراتی لوانته در ابتدای حضور در بازار در دو تریم لوانته و لوانته S به تولید رسید که هر دو نسخه از پیشرانه‌های 3 لیتری V6 توئین کم 24 سوپاپ توئین توربو با کد شناسایی F160 استفاده می‌کردند.

این پیشرانه در لوانته برابر با 345 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند درحالی که نسخه لوانته S با ستاپ متفاوت قدرتی برابر با 424 اسب بخار و 580 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که خودرو مورد بررسی این مقاله از خودروبانک نیز نسخه لوانته S است که سومین تریم قدرتمند از پنج تریم تولیدی این خودرو به حساب می‌آید. نسخه توربو دیزل 3 لیتری V6 به قدرت 275 اسب بخارو گشتاور 600 نیوتن‌متر نیز در لیست سفارش لوانته برای برخی بازارهای جهانی وجود داشت.

دو مدل جدیدتر و قوی‌تر لوانته GTS و لوانته تروفیو (Trofeo) مجهز به پیشرانه‌های 3.8 لیتری V8 توئین کم 32 سوپاپ توئین توربو با کد شناسایی F154 در سال 2018 به لیست نسخه‌های سفارشی لوانته افزوده شد تا دو تریم برتر و قدرتمند لوانته را تشکیل دهند. پیشرانه نسخه GTS قدرتی برابر با 550 اسب بخار و 730 نیوتن‌متر و نسخه تروفیو با ستاپی متفاوت به ترتیب 590 اسب بخار قدرت و 730 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

مازراتی لوانته

تمامی مدل‌های لوانته از گیربکس 8 سرعت اتوماتیک ZF 8HP (مشترک با خانواده داج هلکت) با سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل دائمی (AWD) استفاده می‌کنند. با داشتن وزن تقریبی معادل 2.1 تا 2.2 تن، لوانته کراس اووری بسیار سنگین وزن به حساب می‌آید اما با این اوصاف توان دست‌یابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون برای ضعیف‌ترین تریم بنزینی (لوانته) در زمان احترام برانگیز 6 ثانیه حاصل می‌شود. این درحالی است که تریم لوانته S تنها در 5.2 ثانیه به این سرعت دست می‌یابد. این زمان برای قدرتمندترین تریم (لوانته تروفیو)، برابر با 4.1 ثانیه با قابلیت دستیابی به حداکثر سرعت 300 تا 320 کیلومتر بر ساعت است که رقمی به واقع خیره‌کننده و درخور توجه به حساب می‌آید. اما در این میان ضعیف‌ترین شتاب 0 تا 100 برای نسخه دیزل است که معادل 6.9 ثانیه همچنان قابل احترام است.

سخن نهایی

مازراتی یکی از برترین خودروسازان ایتالیایی است که شهرت خود را مدیون حفظ اصالت، کیفیت و لوکس‌گرایی دراوج اسپرت بودن است. این برند در گذر زمان فراز و نشیب‌های زیادی را از سر گذرانده است اما با تکیه بر اصول ابتدایی و اعتقادی خود توانست اعتبار نام برند را همواره حفظ کند. مدل لوانته اولین تلاش مازراتی برای ورود به سگمنت خودروهای شاسی‌بلند است که در ارائه ترکیب دو مفهوم لوکس و اسپرت بودن همواره موفق عمل کرده است اما متاسفانه به دلیل تولید دیرهنگام و همزمانی با اعمال قوانین سخت‌گیرانه منع واردات خودروهای لوکس و مجهز به پیشرانه‌‌های فراتر از 2.4 لیتر، نتوانست همچون دو نسخه دیگر این برند (گرن توریسمو و کوآتروپورته) به بازار خودرویی ایران راه یابد و نسخه‌های وارداتی آن تنها محدود به مناطق آزاد تجاری کشور است.

مازراتی لوانته

از این رو لوانته هرگز در بازار ایران آنطور که شایسته بود شناخته نشد و شانس حضور در بازار خودرویی عجیب و غریب ایران را نیافت. اما پر واضح است که لوانته نیز همانند سایر مدل‌های تولیدی مازراتی خودرویی گران قیمت، پرهزینه و از دیدگاه نگهداری بسیار دشواراست. هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودروهای اسپرت و لوکس ایتالیایی مخصوصاً در بازار کشورهای پرمحدودیتی چون ایران، از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این دست خودورها به حساب می‌آید که باعث می‌شود هر کسی توان خرید و نگهداری از این خودروها را نداشته باشد. اما همنطورکه ضرب المثل "هرکه فیل خواهد، جور هندوستان کشد" به زیبایی بیان می‌کند، هر کسی که میل به لذت بردن از جلوه سلطنتی، سطح لوکس و حس اسپرت محصولات مازراتی دارد، باید پیش از خرید عمق جیب پر از پول خود را با دقت متر کند.

در انتها جا دارد از مالک خودرو جناب آقای هادی انوشا جهت همکاری با تیم خودروبانک برای تهیه این گزارش کمال تشکر را داشته باشیم.

30 عکس

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/20
با سلام و تشکر
از تیم خودرو بانک تشکر میکنم که بی وقفه حتی در روزهای تعطیل هم مطالب رو در سایت قرار میدن.
از اقای انیسی و جهانی بابت این موضوع و مطلب تشکر میکنم.
عالی و با کیفیت بود.
1399/7/20
از نظر فنی که خیلی خوبه ولی بازم نمای پشتش خیلی ساده ست اما آلمانیها هم از نظر فنی فوق العاده هستن هم از لحاظ ظاهری . شما وقتی یک ب ام و میبینی کاملا حس میکنی که ماشین اسپرته یا وقتی بنز میبینی اون لوکس بودنش یا پورشه ، حتی آئودی . عجیبه که تو ایتالیاییها که خیلی به طراحی اسپرت اهمیت میدن و فراری و آلفا و لامبورگینی دارن چرا مازراتی طراحی جذابی نداره
1399/7/20
شايد المانيا دقيق باشن اما واقعا ايتاليايي ها جادوگرن
1399/7/20
جانم به فعالیت های جدید خودروبانک ..... ماشالله دارید عالی کار میکنید .... فوق العاده بود این مقاله و این آقای خاص صنعت خودروسازی جهان * مازراتی *
1399/7/20
مرسی خودرو بانک پس تجربه رانندگی چی شد
واقعا خودرو های مازراتی عالین هم لوکسند هم اسپرت و در ضمن کیفیتشونم خیلی محشره من که عاشق کواتروپورته هستم مرسی خودروبانک لطفا بنز اس ۵۰۰ w221 مدل ۲۰۱۲ رو هم قشنگ بررسی کنید
1399/7/20
هر که فیل خواهد ! مجید دلبندم
هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد
کاش حداقل یه ویدیو یک دقیقه ای از دوروپر ماشین میذاشتید
1399/7/21
مازراتی از وقتی معروف شد که زیر مجموعه شرکت پژو شد و از تکنولوژی پژو استفاده کرد . حتی اکه ظاهر ماشین رو نگاه کنید یاد طراحی های با اصالت پژو میوفتید
1399/7/22
این ارش حسن نیا فیک همون وجدان ژاپن سابق مزدا 1000 بازه که طرفدار اشغالهای ژاپنی بود الان دوباره با اسمای مختلف به چرت و پرت گویی افتاده بنده خدا یه زمانی بود که خودش برای شفای خودش از دوستان تقاضای دعا و شفاعت میکرد الان بنده خدا دوباره زده بالا
1399/7/28
بی چاره داره توهم می زنه بدبخت دچار اوهام شده خدا بهش کمک کنه
1399/9/2
اقا من نمیدونم شاید گوشی من خرابه ولی به جز اولی هیچ کدوم عکسا برا من بالا نمیاد.!!!؟
1399/10/28
تو 🇮🇹 🇮🇹 ایتالیا 🇮🇹 🇮🇹 میشه در حد توان خودت یک مازراتی بخری ولی توی ایران حتی تیبا و پراید و ساینا و کوئیک هم به زور میتونی بخری