موضوعات داغ

بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5؛ هاچ بک پرطرفدار بازار ایران

30 مهر 1399
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

خرید خودرو یکی از موضوعاتی است که مستلزم داشتن اطلاعات کافی و دانش نسبی خودرویی است. چرا که این روزها برندهای خودروساز جهانی با ارائه تکنولوژی‌های به‌روز سعی دارند توانایی و قابلیت‌های بیشتری را از طریق محصولات خود به مشتریان عرضه کنند. اما از آن‌جایی که در صنعت خودرو ایران تکنولوژی جایگاه چندان مشخصی ندارد و عمده محصولات تولیدی متعلق به چندین سال قبل هستند، خریداران با کمترین دانش و تخصص فنی می‌توانند بسته به نوع نیاز خود، خودرویی مناسب را برای خرید انتخاب کنند.

اما با این حال اگر بخواهید انتخابی دقیق و اصولی داشته باشید، باید به برخی نکات ریز و ظریف نظیر مشخصات فنی، امکانات رفاهی و آپشن‌ها اشراف کامل داشته باشید. بر این اساس می‌توان گفت یکی از بارزترین نمونه‌های موجود در بازار پژو 206 است که طی سال‌های گذشته با چندین نوع تیپ متنوع عرضه شده است که این تیپ‌ها علاوه‌بر تفاوت‌های فنی، امکانات و آپشن‌های گوناگونی را به مشتریان ارائه می‌دهند.

حال قصد داریم در این مقاله از خودروبانک به بررسی دو تیپ پرفروش و مجبوب از این هاچ‌بک فرانسوی الاصل موجود در بازار ایران یعنی تیپ 2 و تیپ 5 بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی

پژو 206 یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار است که از سال 1380 توانست وارد عرصه رقابت در ایران شود. این هاچ‌بک فرانسوی نخستین بار در سال 1998 میلادی به بازار جهانی معرفی شد. 206 در آن زمان به دلیل طراحی به‌روز و امکانات رفاهی نسبتاً خوبی که داشت، سهم قابل توجهی از بازار خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت اروپا و برخی دیگر از کشورها را به خود اختصاص داد. اما در نهایت در سال 2010 تولید آن در بسیاری از کشورها به پایان رسید.

در ایران نیز 206 خودرویی بدون رقیب بود که سال‌ها در بازار خودروهای اقتصادی عنوان پرفروش‌ترین محصول تولید داخل را به خود اختصاص داده بود. اما رفته رفته با آمدن خودروهای چینی این سلطه از اختیار 206 خارج شد. با این حال پس از گذشت حدوداً 18 سال از ورود این خودرو به بازار کشور، یکی از گزینه‌های محبوب میان جوانان بوده و از تقاضای بالایی در بازار برخوردار است.

پژو 205 تیپ 5

پژو 206 در ابتدای ورود به بازار ایران در 6 تیپ متنوع عرضه شد که همین امر باعث شد به سرعت در میان خریداران به خودرویی شناخته شده و محبوب تبدیل شود. اما رفته رفته ایران خودرو برخی از تیپ‌های 206 را از رده خارج کرد و تنها به تولید نسخه صندوقدار و هاچ‌بک در تیپ‌های 2 و 5 بسنده کرد.

تفاوت‌های طراحی ظاهری

به جرات می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت پژو 206 در بازارهای جهانی، طراحی پویا و تطبیق‌پذیری است که پس از گذشت حدودا دو دهه همچنان مقبولیت خود را در میان خریداران حفظ کرده است. در واقع ظاهر امروزی و جوان‌پسند این خودرو که پتانسیل بالایی جهت انجام تغییرات ظاهری و تیونینگ دارد، یکی از مواردی است که موجب شده پژو 206 همواره در جدول پرفروش‌ترین خودروهای داخلی جایگاه قابل قبولی داشته باشد.

206 نیز به عنوان خودرویی سنت‌شکن به بازار ایران راه پیدا کرد. چرا که تا پیش از آن در بازار خودروهای هاچ‌بک گزینه چندان جذابی مشاهده نشده بود. خطوط سیال و روان روی بدنه این خودرو که در نهایت موجب حجیم‌تر شدن پروفیل‌های جانبی بدنه از جمله درها و گلگیرها شده است، از نکاتی است که در ظاهر آن نقش به سزایی داشته است. همچنین چراغ‌های بزرگ و کشیده در قسمت جلوی خودرو، ظاهری تهاجمی و اسپرت به آن بخشیده است.

پژو 205 تیپ 5

لازم به ذکر است که طی سال‌های گذشته تغییرات بسیار جزئی در ظاهر این خودرو اعمال شده است که از بارزترین آن‌ها می‌توان به تغییر گرافیک داخلی چراغ‌های عقب، طرح کریستالی چراغ‌های جلو و طراحی سپر عقب این خودرو اشاره کرد. اما نکته مهمی که در خصوص ظاهر تیپ‌های مختلف پژو 206 وجود دارد، آن است که تفاوت خاصی میان تیپ‌های مختلف این خودرو مشاهده نمی‌شود. بر این اساس می‌توان گفت که تنها از طریق لوگو تایپ نصب شده روی گلگیرهای جلو می‌توان به تیپ خودروی مورد نظر پی برد. به طور مثال پژو در نمای جانبی و در بخش انتهایی گلگیر جلو یک عدد 1.4 حک شده که به معنی استفاده از موتور 1.4 لیتری است. این عدد در پژو تیپ 5، به شکل 1.6 دیده می‌شود، چرا که در این تیپ از موتور 1.6 لیتری استفاده شده است.

شایان ذکر است گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال 1385 طی همکاری مشترک با پژو اقدام به معرفی نسخه صندوقدار پژو 206 تحت عنوان 206 SD کرد. این مدل هم در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه شد که از جمله آن‌ها می‌توان به تیپ‌های V8، V9 و V20 اشاره کرد که مانند نسخه‌های هاچ‌بک از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوتی ندارند.

تفاوت‌های طراحی کابین

طراحی فضای داخل کابین پژو 206 را می‌توان مناسب و قابل قبول ارزیابی کرد. چرا که همچنان از دید بسیاری از خریداران و علاقه‌مندان جذاب و گیرا به نظر می‌رسد. همچنین ارگونومی و کاربری آسان برای راننده و سرنشینان از دیگر مواردی است که تاثیر به‌سزایی در جلب نظر مخاطب داشته است.

پژو 206 در ابتدای عرضه به بازار ایران دارای کابینی به نسبت با کیفیت بود که از اجزا و متریال با سطح کیفی قابل قبول برخوردار بود. اما به تدریج با افزایش میزان داخلی‌سازی قطعات، از کیفیت متریال مصرفی درون کابین آن کاسته شد. این روند در سال 91 و با آغاز تحریم ها و نرسیدن قطعات اصلی پژو به کشور، شدت گرفت و قطعات چینی و ایرانی جایگزین قطعات با کیفیت فرانسوی شد.

پژو 205 تیپ 5

همان‌طور که گفته شد پژو 206 در ابتدا با 6 تیپ متنوع به بازار ایران راه پیدا کرد که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی را دارا بودند. تیپ 1 ساده‌ترین و کم آپشن‌ترین نسخه از این خودرو بود که بعدها با ارائه تیپ 2 از مدار تولید خارج شد. در واقع 206 تیپ 2 مجهز به سیستم برق مالتی‌پلکس شده بود و این بدان معناست که این خودرو از سیستم برقی نوینی برای اجرای فرامین راننده بهره می‌برد. اما پیشرانه 1.4 لیتری آن برای بسیاری از خریداران چندان خوشایند نبود. به همین خاطر تیپ 5 به سرعت توانست نظر طیف وسیع‌تری از خریداران را به خود جلب کند. زیرا این خودرو علاوه ‌بر امکانات رفاهی بیشتر، موتوری 1.6 لیتری داشت که سواری پویاتری را ارائه می‌کرد.

از تفاوت‌های ظاهری در داخل کابین تیپ 2 و تیپ 5 می‌توان به کنسول مرکزی داشبورد اشاره کرد که در تیپ 2 سیستم تهویه مطبوع دستی و در تیپ 5 سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مشاهده می‌شود. همچنین تنظیم آینه‌های جانبی در تیپ 5 به صورت برقی و توسط کلیدهایی است که در قسمت میانی و کمی پایین‌تر از اهرم تعویض دنده صورت می‌پذیرد، اما در تیپ 2 این آپشن مشاهده نمی‌شود و تنظیم آینه‌ها به صورت دستی صورت می‌گیرد.

علاوه ‌بر آن شیشه‌ بالابرهای برقی عقب در تیپ 5 از دیگر مزیت‌های آن به‌شمار می‌رود که تیپ 2 از آن بی‌بهره مانده است. یکی دیگر از وجوه تمایز این دو تیپ، صفحه نمایش اطلاعات کامپیوتر سفری است که در تیپ 5 علاوه‌بر نشان دادن جزئیات سیستم صوتی، نشانگر دمای محیط خارج کابین است که این موضوع در تیپ 2 مشاهده نمی‌شود. هرچند که طی سال‌های گذشته صفحه نمایش به‌کار رفته در تیپ 2 نیز به لحاظ ابعادی مانند نمونه به ‌کار رفته در تیپ 5 شده است، اما کاربرد و جزئیات آن همچنان محدود باقی مانده است.

پژو 205 تیپ 5

یکی دیگر از مواردی که در کابین تیپ 5 مشاهده می‌شود، پشتی گردنی برای صندلی‌های عقب است که به صورت سه‌تایی نصب شده است. اما در 206 تیپ 2 این موضوع مشاهده نمی‌شود و صندلی‌های قسمت عقب فاقد پشتی گردنی هستند.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

یکی از راه‌های تشخیص تفاوت‌های موجود میان تیپ‌های مختلف پژو 206، بررسی لیست امکانات رفاهی و آپشن‌ها است. در واقع پژو 206 تیپ 5 را می‌توان فول‌ترین نسخه موجود در بازار ایران دانست که نسبت به سایر تیپ‌ها از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار است.

این در حالی است که گروه صنعتی ایران ‌خودرو در حال حاضر این محصول را تنها در دو تیپ 2 و 5 به بازار عرضه می‌کند. همچنین نسخه صندوقدار آن نیز تنها با تیپ V8 به بازار عرضه می‌شود که به لحاظ فنی و امکانات رفاهی، مشابه با نسخه هاچ‌بک تیپ 5 است.

اگر بخواهیم تیپ 2 را از نظر امکانات رفاهی مورد ارزیابی قرار دهیم، باید به مواردی همچون 2 عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD ‌وEBA) ترمز جلو ديسكي, ترمز عقب کاسه‌اي، فرمان هیدرولیک، سیستم تنظیم سرعت برف پاک‌کن با سرعت خودرو، چراغ مه‌شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل کابین، قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی، چراغ همراهی تا درب منزل در محيط‌هاي تاريك، سیستم کنترل بخار بنزین، آینه‌های جانبی دستی، شیشه بالابر برقی درهای جلو و کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان اشاره کرد.

پژو 205 تیپ 5

این در حالی است که پژو 206 تیپ 5 دارای امکاناتی نظیر کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل ABS و EBD و EBA چهاركاناله، ترمز دیسکی چرخ‌های جلو و عقب، سیستم صوتی قوی‌تر با بلندگوی درهای جلو و عقب به همراه تیونر جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم تنظیم سرعت برف پاک‌کن با سرعت خودرو، شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین، آینه‌های جانبی برقی دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان و قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو اشاره کرد.

تفاوت‌های قوای محرکه

و اما مهم‌ترین بخش در جستجوی تفاوت‌های میان 206 تیپ 2 و 5 مربوط به مشخصات فنی قوای محرکه به‌کار رفته در آن‌هاست. در واقع اصلی‌ترین مشخصه در این خودروها موتورهایی است که با کد TU3 برای تیپ 2 و کد TU5 برای تیپ 5 شناخته می‌شوند.

پژو 206 تیپ2 با بهره‌گیری از پیشرانه چهار سیلندر 8 سوپاپ با حجم دقیق 1360 سی‌سی، قادر به تولید حداکثر توان 75 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 118 نیوتون متر در 3400 دور در دقیقه است. که این نیرو از طریق جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

شتاب صفر تا صد این مدل طبق اعلام رسمی شرکت 14.1 ثانیه و سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

پژو 205 تیپ 5

این در حالی است که پژو 206 تیپ5 از یک موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجم دقیق 1587 سی‌سی برخوردار است که قادر به تولید نیرویی معادل 110 اسب‌بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 142 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه است. این نیرو از طریق جعبه‌دنده 5 سرعته دستی مشابه با تیپ 2 به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

شتاب صفر تا صد این نسخه طبق اطلاعات موجود 9.6 ثانیه و سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

تجربه رانندگی

شاید در نگاه نخست تفاوت چندانی در تجربه رانندگی با پژو 206 تیپ 5 و تیپ 2 مشاهده نشود. اما واقعیت آن است که توان خروجی متفاوت میان پیشرانه‌های این دو تیپ باعث شده تا تجربه رانندگی با هریک از آن‌ها کاملا متفاوت باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید 206 تیپ 5 با وجود حجم موتور بیشتری که دارد، مصرف سوخت نسبتا مشابهی با تیپ 2 دارد که همین موضوع از مهم‌ترین مزیت‌های این تیپ به‌شمار می‌رود. این در حالی است که شتاب و چابکی این خودرو نسبت به تیپ 2 اصلا قابل مقایسه نیست و سواری نسبتا با نشاطی را به شما ارائه خواهد کرد.

در شروع حرکت با 206 تیپ 2، شتاب اولیه چندان مناسبی را دریافت نخواهید کرد. چرا که توان خروجی و کشتاور موتور TU3 چندان قابل توجه نبوده و صرفا به‌عنوان یک موتور اقتصادی و کم مصرف شناخته می‌شود. این در حالی است که پژو 206 تیپ 5 از شتاب اولیه مناسب‌تری برخوردار است که ممکن است برای کسانی که تا به حال تجربه رانندگی با آن را نداشته باشند، تعجب‌انگیز باشد.

کشش و توان موتور در دورهای بالا نیز کاملا متمایز از یکدیگر هستند. چرا که موتور TU5 با دارا بودن گشتاور 142 نیوتون متری نسبت به گشتاور 118 نیوتون متری موتور TU3، می‌تواند به‌خوبی از پس جثه حدودا یک تنی این هاچ‌بک اصالتا فرانسوی برآید. گفتنی است عملکرد جعبه‌دنده در هر دو خودرو یکسان است، با این تفاوت که شما در 206 تیپ 5 با موتوری سرحال سروکار دارید که به خوبی از پس فرمان‌هایتان بر می‌آید.

پژو 205 تیپ 5

اما نکته مهمی که در تجربه رانندگی با هر دو خودرو کاملا مشهود بوده، عملکرد سیستم ترمز است. پژو 206 تیپ 5 به دلیلی بهره‌مندی از سیستم ترمز دیسکی جلو و عقب، همواره عملکرد بهتری نسبت به تیپ 2 دارد. چرا که 206 تیپ 2 تنها در قسمت جلو از ترمزهای دیسکی برخوردار بوده و چرخ‌های عقب دارای ترمزهای کاسه‌ای هستند.

هرچند که طی یکی و دو سال گذشته به دلیل محدودیت‌های شدیدی که به واسطه تحریم‌های بین‌المللی بر پیکره صنعت خودرو کشور اعمال شده است، امکان تولید پژو 206 تیپ 5 با ترمز دیسکی عقب میسر نبوده است. اما با این وجود در مقام مقایسه باید گفت که تفاوت آشکاری میان عملکرد سیستم ترمز در این دو تیپ وجود دارد.

پژو 205 تیپ 5

از سوی دیگر امکانات رفاهی و آپشن‌های کاربردی بیشتری که در تیپ 5 وجود دارد، سبب می‌شود تا احساس رضایت و راحتی بیشتری هنگام رانندگی با 206 تیپ 5 داشته باشید. به‌عنوان مثال امکان تنظیم برقی آینه‌های جانبی و شیشه‌ بالابرهای برقی درهای عقب از مواردی است که موجب تسلط بیشتر راننده می‌شود. همچنین سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک از مواردی است که تا حدودی توانسته رفاه بیشتری را برای سرنشینان فراهم کند. در واقع می‌توان گفت که این آپشن احساس لوکس بودن به سرنشینان و راننده را منتقل می‌کند.

نتیجه‌گیری

در انتها اگر بخواهیم نتیجه‌گیری از مقایسه تیپ‌های 2 و 5 پژو 206 داشته باشیم، باید بگوییم که انتخاب میان این دو خودرو کاملا به نوع نیاز و سلیقه شما ارتباط دارد. زیرا در نگاه نخست هیچ تفاوت ظاهری میان تیپ‌های 2 و 5 وجود ندارد و هر دو تیپ می‌توانند وجهه اجتماعی یکسانی از خود داشته باشند.

زیرا پژو 206 اساسا خودرویی است که می‌تواند به ‌عنوان خودرویی مستقل برای خانواده‌ها ایفای نقش کند و یا به‌عنوان خودروی دوم و سوم جهت کاربری‌های روزمره مورد استفاده قرار بگیرد. اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که هزینه نگهداری پژو 206 تیپ 2 کمتر از تیپ 5 خواهد بود. چرا که برخی از قطعات این خودرو با قیمت به مراتب بالاتری در بازار و نمایندگی‌های این شرکت به فروش می‌رسد.

همچنین تغییرات ساختاری و فنی در تیپ 5 نسبت به تیپ 2 باعث شده موجودی برخی از قطعات یدکی آن در بازار کمتر از تیپ 2 باشد. اما این بدان معنا نیست که این موضوع شما را به دردسر خواهد انداخت. چرا که در حال حاضر در تمامی نقاط کشور نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ایران‌ خودرو موجود بوده و این امکان را برای دارندگان محصولات خود فراهم کرده‌اند که در هر شهری که باشند، قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند.

پژو 205 تیپ 5

با این تفاسیر باید بگوییم که اگر به دنبال خودرویی با شتاب بالا و امکانات رفاهی بیشتری هستید، یقینا پژو 206 تیپ 5 می‌تواند به خوبی از پس خواسته‌هایتان برآید. اما اگر خودرویی اقتصادی‌تر و مناسب برای کاربری‌های شهری را برای خرید مدنظر دارید، تیپ 2 می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای خرید باشد.

البته که باید قیمت‌های نجومی این روزهای بازار را هم درنظر بگیرید؛ چرا که در حال حاضر پژو 206 تیپ 2 با قیمتی حدود 240 تا 250 میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که قیمت 206 تیپ 5 مرز 300 میلیون تومانی را رد کرده و با قیمتی حدود 305 تا 310 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در پایان از آقایان عباس حاجیلو و صادق مهدوی جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودروهایشان به منظور تست و بررسی کمال تشکر و قدردانی داریم.

57 عکس

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/30
درش 180 درجه خم میشه.
1401/4/31
شما با این ماشین تصادف کنی به واسطه پلتفرم کاملا
" مدرن " و "کاربردیش" خودشم ۱۸۰ درجه خم میشه !
1399/7/30
والا بخاطر تحریم ها و ممنوعیت واردات و دوتا شرکت فرغون ساز کشوره که این دو تا ماشین پرطرفدارند و مردم میخریدند .هرچند که با این قیمت ها حتی این ماشینای مال 20 ساله پیش هم آرزو شده
1399/7/30
هِکی تفاوت ها و شباهت ها!!!!!!!!! بعد این همه سال ایران بازهم اینارو تولید می کنه ولی یادش بخیر اون تیپ یک ها به همه این ها میرزید خیلی کشش خوبی داشتند اما تیپ ۵ یکمی از تیپ ۲ بهتره
1399/7/30
شما که میفرمایید تحریم ها باعث شده ترمز دیسکی عقب رو حذف کنن یعنی تحریم ها روی چرخ های جلو اثر نداشته فقط چرخ های عقب رو متأثر کرده؟ یا سیاست خودرو ساز های داخلیه که به هر بهانه ای از سر و ته کار میزنن؟
1399/10/4
دوران پادشاهی 206 و 207 دهه هشتاد و اویل دهه 90 بود الان فقط ی پیر مرد خستس که ی کپی دست چندم از اول پژو 206 اصلیه
1400/3/12
تا مدل ۹۰ خوبه بعدش دیگه آشغاله
1400/9/3
تا مدل ۹۱ عزیزم نه مدل ۹۰, از سال ۹۲ کلا ایرانیزه شد ۲۰۶ شما الان لوازم فرانسوی هم بخوان بخرین بهتون میگن تا مدل ۹۱ میخوره
1401/1/23
اگه راست میگن تحریمه برای رفع تحریم واردات خوردرو را مجوز بدهند و گمرکم عادلانه و ببیند ما با این تحریم چطوری خودرو با کیفیت وارد میکنیم بدون دلار از سیستم بانکی که خریدار کیفیت و ایمنی را در جاده احساس میکنه!!! اسم این تحریم فقط خود تحریمیه اونم برای مصرف کنند و ملت مظلوم ایران