موضوعات داغ

نخستین تجربه رانندگی با رانا پلاس، رانا با چهره ای جدید

7 دی 1399
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

قصه خودروهای فیس‌لیفت شده در ایران با تمام دنیا متفاوت است؛ چرا که این رسم در خودروسازان مطرح و پیشرفته با تغییراتی نسبتاً اساسی همراه بوده است. همچنین خودروسازان مطرح جهانی معمولاً پس از گذشت دو سال اقدام به معرفی نسخه فیس‌لیفت شده و یا حتی نسل جدید آن محصول می‌کنند. اما در ایران فیس‌لیفت یک محصول ممکن است در خوشبینانه‌ترین حالت پس از گذشت یک دهه صورت بگیرد. با این حال باز هم نمی‌توان پروژه‌های فیس‌لیفت در خودروسازان داخلی را منطبق با تعریف تخصصی و اصولی آن دانست. زیرا معمولاً خودروسازان داخلی با تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها و اضافه کردن چند پارامتر جزئی در کابین، محصولی جدید به بازار معرفی می‌کنند.

پروژه فیس‌لیفت رانا نیز که از چند سال گذشته توسط گروه صنعتی ایران خودرو مطرح شده بود، سرانجام اجرایی شد و پا به بازار گذاشت. این در حالی است که دومین خودروی ملی ایران‌خودرو در حال حاضر تنها چند تغییر جزئی ظاهری به خود دیده و با همان مشخصات فبلی راهی بازار شده است. البته طبق گفته این شرکت، قرار است رانا به زودی با جعبه‌دنده 6 سرعته جدید و سقف شیشه‌ای پانوراما به بازار عرضه شود. همچنین احتمال می‌رود پیشرانه EC5 در آینده به لیست امکانات این خودرو اضافه شود.

تاریخچه

گروه صنعتی ایران‌خودرو سال 1385 محصولی جدید با همکاری پژو فرانسه به بازار معرفی کرد که در واقع نسخه صندوقدار پژو 206 بود. این خودرو در ابتدا با نام پژو 206 آریان شناخته می‌شد، اما بعدها پسوند SD میان مردم رایج شد و از آن پس پژو 206 صندوقدار با نام SD شناخته شد. این خودرو مانند نسخه هاچ‌بک با چند تیپ گوناگون که شامل دو پیشرانه متفاوت و امکانات رفاهی گوناگون می‌شد، به بازار عرضه شد.

اما پس از گذشت 6 سال از عرضه این سدان خانوادگی، ایران خودرو بار دیگر تصمیم گرفت تا دستی بر سر و گوش این خودرو بکشد و محصولی جدید را به عنوان دومین خودروی ملی خود معرفی کند. حاصل این تغییرات رانا بود که نتیجه بازنگری و داخلی‌سازی مهندسان ایرانی به منظور کاهش هزینه‌ها و در نهایت حذف نام پژو از روی این محصول بود.

توضیحات

اما اکنون پس از گذشت حدوداً 8 سال از عرضه رانا، ایران‌خودرو تصمیم گرفته برای سهم‌خواهی بیشتر از بازار و همچنین بروزرسانی سبد محصولات خود، رانا را با تغییرات تازه‌ای به بازار عرضه کند. این پروژه در ابتدا با نام رانا سال معرفی شد. بر این اساس نخستین تصاویر منتشر شده از نسخه جدید رانا، زمستان 98 در فضای مجازی منتشر شد. اما پس از گذشت چند ماه بار دیگر پسوند «پلاس» به انتهای نام محصولات ایران‌خودرو اضافه شد. بر این اساس نام محصول بروزرسانی شده این شرکت، رانا پلاس تعیین شد.

تغییرات ظاهری رانا پلاس چیست؟

طراحی ظاهری خودرو یکی از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب خریداران به‌شمار می‌رود. همچنین این موضوع درکنار کیفیت و عملکرد قابل قبول خودرو، می‌تواند تاثیر به‌سزایی در موفقیت یک خودرو داشته باشد. بر این اساس می‌توان گفت که گروه صنعتی ایران‌خودرو برای این‌که بار دیگر بتواند رانا را به لیست خودروهای پرمتقاضی بازگرداند، تغییرات نه چندان زیادی را در طراحی ظاهری آن اعمال کند.

از بارزترین تغییرات اعمال شده در ظاهر این خودرو می‌توان به تغییر گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب اشاره کرد. در واقع این مهم‌ترین تغییری است که در نگاه اول توجه را به خود جلب می‌کند. در نمای جلوی این خودرو چراغ‌ها مجهز به سیستم روشنایی در روز (دی‌لایت) شده‌اند و با گرافیک داخلی مشکی رنگ، چهره‌ای اسپرت‌تر به خود گرفته‌اند. همچنین جلوپنجره جدید از دیگر تغییرات در این قسمت است.

توضیحات

اما در نمای جانبی شاهد اضافه شدن آینه‌های جانبی جدید با چراغ راهنما و دستگیره‌های در و زه جانبی همرنگ بدنه هستیم. طرح قالپاق‌ها نیز تغییر کرده که به عقیده بسیاری از علاقه‌مندان، طرح قبلی مورد قبول‌تر ارزیابی شده است. در نمای عقب نیز تنها تغییر صورت گرفته به چراغ‌های خطر با گرافیک داخلی جدید ختم می‌شود. همچنین لوگوتایپ رانا + نصب شده روی در صندوق از دیگر مواردی است که پیش از این در رانا LX مشاهده نشده است.

کابین ‌به‌روزرسانی شده

با ورود به کابین رانا پلاس ممکن است در لحظات ابتدایی متوجه تغییرات اعمال شده نشد، اما با کمی دقت می‌توان دریافت که تریم داخلی این خودرو دستخوش تغییراتی از جمله طرح فیبر کربن کنسول میانی، مجموعه صندلی‌های پژو 207i و غربیلک فرمان مشابه به 207i شده است. همچنین امکانات رفاهی جدیدی از جمله کروز کنترل، دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، سیستم پخش USB و بلوتوث بدون CD، شیشه‌های جلوی و عقب برقی، آینه‌های جانبی برقی و … از جمله مواردی است که به لیست آپشن‌های این خودرو اضافه شده است.

توضیحات

سایر قسمت‌ها و بخش‌های کابین بدون تغییر باقی مانده و به همان سبک و سیاق گذشته به نمایش درآمده است. از آن‌جایی که این خودرو در اصل بر پایه پلت‌فرم پژو 206 صندوقدار شکل گرفته است، همچنان مشکل کمبود فضای پا برای سرنشینان عقب به قوت خود باقی مانده است.

از امکانات رفاهی پایه در این خودرو که پیش از این نیز در نسخه LX مشاهده شده است، می‌توان به مواردی از قبیل دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS و EBD، فرمان هیدرولیک، سنسور پارک عقب، سیستم تهویه دستی و تنظیم برقی آینه‌های جانبی اشاره کرد.

مشخصات فنی

اما مهم‌ترین قسمت رانا پلاس که مربوط به مشخصات فنی قوای محرکه است، متاسفانه بدون هیچگونه تغییری دقیقاً مشابه با نسخه معمولی است. این یعنی که رانا پلاس با همان پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ TU5 راهی بازار شده است. این موتور قادر است نیرویی معادل 105 اسب‌بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 142 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه تولید کند و از طریق جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال یابد. طبق اعلام رسمی این شرکت، شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 12 ثانیه اعلام شده است. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر 6.6 لیتر اعلام شده است.

اما از آن‌جایی که از چندی پیش گروه صنعتی ایران‌خودرو توانسته استاندارد آلایندگی پیشرانه‌های TU5 خود را ارتقا بخشد، از این پس دومین خودرو ملی ایران‌خودرو نیز مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری TU5 با استاندارد الایندگی یورو 5 به بازار عرضه خواهد شد و تا حدی تغییرات فنی جزئی نسبت به گذشته روی آن اعمال شده است.

تجربه رانندگی

زمانی که پشت فرمان رانا پلاس می‌نشینید، به دلیل شباهت کلی فضای داخل کابین با نسخه پیش از فیس‌لیفت، تجربه‌ای نه چندان جدید خواهید داشت. چرا که این خودرو به لحاظ فنی دستخوش هیچ‌گونه تغییری نشده و تنها در بخش ظاهری و امکانات رفاهی به‌روز شده است. با این حال زمانی که پیشرانه را روشن کنید، صدایی آشنا از موتور به گوش می‌رسد. شاید بهتر باشد بگوییم این صدا برای کمتر کسی ناشناخته است. چرا که موتور TU5 طی سال‌های گذشته روی مدل‌های گوناگونی از محصولات ایران‌خودرو نصب شده و طیف وسیعی از خریداران با آن سروکار داشته‌اند.

توضیحات

برای شروع همزمان با فشردن پدال گاز شتاب اولیه مناسبی از خودرو احساس می‌شود که با توجه به ابعاد و وزن خودرو، می‌توان گفت کشش مناسبی دارد و می‌تواند از پس نیازهای بسیاری از مصرف‌کنندگان برآید. همانطور که گفته شد سیستم انتقال قدرت در این خودرو نیز بدون تغییر باقی مانده و از همان جعبه‌دنده 5 سرعته دستی بهره‌مند شده است. البته طبق اداعای ایران‌خودرو، رانا پلاس به زودی به جعبه‌دنده 6 سرعته دستی مجهز خواهد شد که می‌تواند تاثیر قابل توجهی در سواری و کاهش مصرف سوخت آن داشته باشد.

اما با این وجود در حال حاضر جعبه‌دنده 5 سرعته این خودرو هیچ تفاوتی با نمونه به‌کار رفته در پژو 206 نداشته و با همان ضرایب عرضه شده است. از آن‌جایی که خودروی موردنظر صفر کیلومتر بوده و مدت زمان زیادی از تحویل‌اش نمی‌گذرد، تعویض دنده‌ها کمی خشک صورت می‌گیرد که این موضوع پس از گذشت مدت زمانی برطرف خواهد شد.

انتظار می‌رفت عایق‌بندی کابین در نسخه به‌روزرسانی شده بهبود یافته باشد، اما همچنان در دورهای بالا، صدای موتور به درون کابین نفوذ می‌کند که این موضوع برای یک سدان خانوادگی چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. شایان ذکر است تغییر آینه‌های جانبی در این خودرو سبب شده میدان دید نسبت به محیط اطراف خودرو بهبود یابد که این موضوع می‌تواند برای دارندگان این خودرو از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

به طور کلی درخصوص تجربه رانندگی با این خودرو باید گفت که تفاوتی با نسخه‌های پیشین نداشته و نمی‌تواند ویژگی‌ شگفت‌انگیزی را برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد. تنها در زمینه امکانات رفاهی و آپشن‌ها می‌تواند جلب توجه کند. هرچند که آپشن‌های نصب شده روی این خودرو به جز کروزکنترل، چندان کاربردی نبوده و بیش از آن‌که مفید باشند، جنبه تبلیغاتی دارند.

توضیحات

بد نیست بدانید که عملکرد سیستم کروزکنترل در این خودرو به گونه‌ای است که تاحدودی خطا داشته، اما پس از کمی کارکردن با آن، به اصطلاح قلق‌گیری شده و می‌توان میزان خطا را تاحدی کاهش داد. البته باید این نکته را مدنظر داشت که به دلیل استفاده از جعبه‌دنده دستی در این خودرو، نمی‌توان توقع عملکردی دقیق از سیستم کروزکنتزل داشت. چرا که در برخی مواقع امکان افت دور موتور وجود داشته که در صورت بی توجهی راننده، راندمان موتور کاهش خواهد یافت.

نتیجه‌گیری

در پایان باید گفت که این محصول به خودی خود می‌تواند ویژگی‌ها و قابلیت‌های مناسبی را ارائه کند. اما زمانی که بخواهیم آن را با رقبای چینی و حتی نمونه‌های کارکرده خارجی مونتاژ داخل (نظیر هیوندای ورنا) مقایسه کرد، باید گفت که کیفیت پایین‌تر متریال مصرفی درون کابین و همچنین دقت کم در مونتاژ قطعات، سبب می‌شود تا دقت بیشتری در انتخاب اعمال شود.

لازم به توضیح است که رانا پلاس در تابستان 99 با قیمت 144 میلیون و 800 هزار تومانی پا به بازار گذاشت، اما در ادامه با توجه به افزایش قیمت‌های کارخانه در 3 ماهه دوم، قیمت آن برای پاییز 179 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است. این در حالی است که رانا پلاس در بازار آزاد قیمتی بیش از 200 میلیون تومان دارد.

شنیده‌ها حاکی از آن است ایران‌خودرو برنامه تولید روزانه 50 دستگاه رانا پلاس را دارد؛ این یعنی سالانه حدود 15 هزار دستگاه از این محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد. از ابتدای سال 99 تاکنون نیز حدودا 2 هزار دستگاه رانا پلاس تولید شده که از مهرماه 99 تحویل آن به مشتریان آغاز شده است. همچنین پیش‌بینی شده که در سال جاری، ایران خودرو حدود 13 هزار دستگاه رانا پلاس را بدست خریداران برساند که این موضوع می‌تواند در ادامه به ثبات قیمتی این محصول در بازار کمک کند. هرچند که در حال حاضر دلال‌ها هستند که قیمت محصولات تازه‌وارد به بازار را تعیین می‌کنند.

از آن‌جا که این محصول به لحاظ فنی تفاوتی با نمونه‌های قبلی ندارد، خریداران می‌توانند با خیالی آسوده نسبت به انتخاب آن اقدام کنند. چرا که تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش در تمامی نقاط کشور امکان پذیر خواهد بود.

در پایان از آقای مازیار انصاریان مالک محترم خودرو جهت در اختیار قرار دادن خودرو و همچنین گروه رانا پلاس سواران جهت هماهنگی به منظور تهیه گزارش تست و بررسی، کمال تشکر و قدردانی داریم.

34 عکس

نظرات کاربران

19 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/7
رانا با چهره ای جدید؟!!! شما مثلا اصحاب رسانه خودروی هستید این چه تیتریه واقعا از خودرو بانک بعیده درسته که از خیلی چیزها در صنعت خودرو محروم کردنمون ولی حداقل شما دیگه حرفه ای باشید واقعا خنده دار بود چنین مقاله ای.
1399/10/7
تولید از مواد زباله ای بازیافتی خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
1399/10/7
خررو فقط بلد اسم ماشین تغییر بده بعد گرون بفروشه
1399/10/7
چهره جدید؟
1399/10/7
کاش مدل هاچ بک اش را با موتور EF4 توربو که 120 اسب بخار قدرت داره عرضه میکردند!
مخصوصا به شکل 3 درب!!
1399/10/7
گل بود به سبزه نیز اراسته شد اینم دومین خودروی لوکس از محصولات ویران خودرو است واقعا محشره عالیه
اشغال ترین خودروی جهان
در خریدش شک نکنین افتضاحه
با تشکر
1399/10/7
مال ما اسفند میاد:)
1399/10/8
کیفیت داشبورد یکم بهتر شده
1399/10/12
قیمتش هم از دنا پلاس بالا ترشده
1399/10/10
واي با روانم بازي نكنيد تحت تأثير قرار گرفتم روي اين ماشين اشانتيون چيزي هم ميدن
1399/10/13
واقعا شرم آوره.از تحقیر ایرانی ها با این عتیقه ها بگذریم حداقل چراغ های دی لایت روشن می کردین ببینیم چه شکلیه
1401/12/9
دیلایت نداره ک
1399/10/14
باید بگم که این ماشین فقط موتورش خوبه
همسایه ما یکی ازینا داره فقط پلاس نیست وفقتی از ثندلی جلو به عقب نگا میکنی انگار که شیشه عقب رو روی یه صندوق بزرگ گذاشتن
واقعا دید عقبش افتضاحه
1399/10/14
فقط یه یه سوال داشتم
ما یه پژو پارس داریم اگه چراغای عقب و جلوشو دودی کنم و یه کروز کنترل هم روش نصب کنم میتونم با نام پارس پلاس ثبتش کنم؟
1399/10/14
من سه ساله رانا ال ایکس مدل 92 خریدم. تجربه شخصیمو میگم. هر کس خواست باور کنه هر کس نخواست باور نکنه اصلا فکر کنه من اومدم با قصد و قرض حرف بزنم. مزایا: این ماشین موتورش tu5 هست که از لحاظ فنی خیلی عالیه ولی توی این مدل جدید ظاهرا این موتور رو از روش برداشتن که دیگه خدا به خیر کنه چی از آب در بیاد ! صدا110ی موتورش خیلی کمه (البته tu5) و صدای موتور توی اتاق خیلی کم بگوش میخوره. صندوق عقبش خیلی بزرگه حتی بزرگتر از 206 صندوق دار. امکانات رفاهی دیگش هم بد نیست ولی مثلا چراغ صندوق عقب خیلی ضعیف، چراغ سقفی عقب نداره، چراغ داشبورد نداره که حالا شاید توی مدل جدید اضافه کرده باشن، نمیدونم ! ددلاک داره و حتی شاسی قفل درها رو هم از روش برداشتن و تمام سیستم قفل ماشین توی درب ماشینه و با یک کلید روی داشبورد کنترل میشه و هیچ دسترسی اضافی نداره که این از لحاظ ایمنی جهت سرقت خیلی بکار میاد ولی بدنش خیلی ضعیفه و با کوچکترین برخورد انتظار خسارت میلیونی داشته باشید!
معایب: بزرگترین عیب این ماشین فضای بسیار بسیار بسیار محدود اتاق ماشینه. داشبورد جلو عملا توی شکم سرنشینان جلوست و صندلی عقبش به شدت فضای کمی داره حتی کمتر از 206 صندوق دار. متریال پلاستیکی استفاده شده توش بشدت کم کیفیت و با بدترین مواد ساخته شده (یعنی همین مدل 92 که الان من دارم اینطوریه! دیگه وای بحال مدل های جدید!) البته ماشین من صاحاب قبلیش با ماشین رفته تو درخت و گلگیر و درب شاگرد تعویضه به خاطر همون ضربه ای که خورده الان سه ساله ماشین روی دست انداز می افته داشبورد ماشین به لرزه میافته ! (کیفیت بدنه ضعیف) در کل ماشین مسافرت نیست ! و ماشینی نیست که بعد از چند ساعت رانندگی بدون خستگی ازش پیاده بشی !
به نظر من با این قیمتی که اینا واسه این ماشین در نظر گرفتن اصلا خرید نداره چون من تجربه استفاده کردنشو داشتم. البته اینم بگم از لحاظ فنی (فقط از لحاظ فنی) از 206 تیپ 2 و تیپ 5، سمند، انواع پژو جات، انواع سمند جات، بهتره اونم فقط به شرط اینکه موتوری که روش گذاشته باشن tu5 باشه و لاغیر ! ولی ماشین خانواده نیست، ماشین مسافرت نیست، ماشینی که توش راحت باشی نیست ولی رانندگی کردن باهاش لذت بخشه چون هندلینگ خوبی داره ولی بازم میگم با این قیمت ارزش خرید نداره خلاص!
24 تومن خریده بودمش الان شده 120 میلیون میخواستم بفروشمش فقط واسه همین اتاق بی کیفیتش ولی متاسفانه هم طرازاش که اتاق بهتری دارند از این گرونتر شدند. در ضمن افت قیمتش از 206 صندوقدار بیشتره ! واسه همین الان نمیتونم با یک ماشین جادارتر عوضش کنم!
این یک تیکه رو گفتم که بگم خودروساز داخلی ماشینی نمیسازه که به نفع و رفاه و آسایش مردم کشور خودش باشه!!! با خریدش هر جور حساب کنی ضرر می کنی !
خوشبختانه با راهنمایی یکی از دوستان تجربه رانندگی با یه ام وی ام 530 رو داشتم و میخوام برم سراغ این چینیه گمنام و مورد بی اهمیتی و بی محبتی قرار گرفته و 100% حاضرم تمام هزینه های نگهداریش و افت قیمتشو به جون بخرم ولی دیگه ایرانی سوار نشم و نخواهم شد.
1399/10/19
تمامی محصولات ایران خودرو و سایپا از پلاستیکه درجه 3 یعنی ارزان ترین مدل و بی کیفیت ترین مدل موجود در جهان استفاده میکنند. چرا ؟؟؟؟ چه گناهی کردیم واقعا ؟
تمام اطاق صدا میده ...
1400/8/19
برنده نمیشم چرا
1401/3/16
باز این فرغون سازا اومدن دوتا چراغ و قالپاق عوض کردن اسمشو گذاشتن پلاس که سر مردمو بکنن تو کیسه.
تو اپشن هاش نوشته قالپاق طرح جدید و دستگیره های همرنگ بدنه... میگم خسته نشه این ایران خودرو از این همه استعداد های طراحی. خدایی شما نگاه کن اون قالپاق رو به بچه ۲ ساله میدادی بهتر طراحی میکرد. کلا اینم یه لگنی دیگس از ارابه سازای داخلی که هر روز بیشتر به معنی کلمه "اشغال" نزدیکتر میشند.
1401/8/7
من این ماشین رو 5 8 1401 خریدم و داداشم 12 3 1400 این ماشین خیلی بهتر از سال 99 و 98 شده و شما تا حالا سوار رانا هم نشودید این ماشین واقعا تغییر کرده و بهتر شده و اینکه اگه شما میگید توی ماشین پلاستیک خشک به کار گرفته شده تو بی ام و هم پلاستیک خشک به کار رفته من واقعا از ماشین راضی هستم