موضوعات داغ

تجربه رانندگی با تارا در پیست آزادی، سدان پرحاشیه ایران خودرو

26 شهریور 1400
عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده

پیست اتومبیل‌رانی آزادی تهران در بعد از ظهر پنجشنبه 25 شهریورماه، میزبان رویداد تست درایو تارا بود. در جریان این مراسم چهار دستگاه تارا دنده‌ای در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفتند تا تست و بررسی‌های لازم توسط آن‌ها انجام شود. ایران خودرو در مراسم تست درایو تارا از رسانه‌های تخصصی دعوت کرده بود و به همین دلیل تارا توسط خودرونویسان فعال در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

تارا یکی از خودروهای پرحاشیه ایران خودرو است که پس از توقف پروژه تولید پژو 301، این شرکت تصمیم به ساخت آن گرفت. نخستین نسخه‌های تارا در سال 1398 و به صورت نمایشی معرفی شدند و این خودرو بعدها در قالب نسخه‌های آزمایشی وارد جاده‌ها و خیابان‌ها شد. امروزه نیز تنها نسخه دنده‌ای تارا به بازار عرضه شده و هنوز نسخه اتوماتیک آن را در بازار مشاهده نکرده‌ایم.

طراحی تارا

طراحی تارا شباهت بسیاری زیادی به پژو 301 فیس‌لیفت دارد. برخی قطعات ظاهری تارا نسبت به پژو 301 ساده‌تر هستند و برخی جنبه‌ها نیز در مقایسه با محصول پژو پیشرفته داشته‌اند. فضای داخلی تارا نیز شباهت قابل توجهی به پژو 301 دارد. فرمان دی‌کات بزرگ‌ترین تغییر این خودرو نسبت به محصول پژو است اما فقدان سانروف در نسخه‌ دنده‌ای و استفاده گسترده از پلاستیک خشک در ساخت کابین، ارزش خرید تارا دنده‌ای را زیر سوال برده است.

طراحی تارا

همچنین استفاده از جلوپنجره ساده که تنها خطوط افقی دارد، از جمله انتقادهایی است که به این خودرو گرفته شده اما در نسخه اتوماتیک به نظر می‌رسد که ایران خودرو از جلو پنجره مشبک استفاده خواهد کرد. دیگر انتقاد وارد شده به طراحی تارا را باید در ستون B دید زیرا دیگر از چسب‌های مشکی رنگ استفاده نشده که اگرچه به هدف ارزان‌سازی بوده ولی در نمای ظاهری خودرو می‌تواند یک ضعف محسوب شود. این مشکل را قبلاً در خودروهای رنو تندر 90 و پژو 206 نیز دیده بودیم که این برچسب مشکی رنگ حذف شده بود.

تفاوت تارا دنده ای و اتوماتیک

در زمان نگارش این مقاله هنوز نسخه اتوماتیک تارا به صورت رسمی معرفی نشده است، اما در این مراسم یک دستگاه تارا اتوماتیک سبز رنگ نیز حاضر بود که تفاوت‌هایی مثل رینگ آلومینیومی، سانروف و همچنین جلوپنجره مشبک در مقایسه با تارا دنده‌ای داشت.

جلو پنجره تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک از نظر پیشرانه کاملاً شبیه به تارا دنده‌ای است و به پیشرانه TU5 پلاس مجهز است اما گیربکس این خودرو 6 سرعته خودکار است که می‌تواند برای استفاده شهری بسیار راحت‌تر باشد.

موتور تارا

زیر کاپوت تارا، پیشرانه TU5 پلاس قرار دارد که با اجرای برخی تغییرات و بهبودها نسبت به گذشته قدرتمندتر شده است. این پیشرانه 1.6 لیتری اکنون 113 اسب‌بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. برخی قطعات همچون پمپ روغن در این پیشرانه تغییر کرده‌اند و به همین دلیل با افزایش محدود قدرت و گشتاور نسبت به پیشرانه TU5 روبرو هستیم.

موتور تارا

اینکه موتور TU5‌ پلاس در بلندمدت چه عملکردی خواهد داشت، هنوز مشخص نیست و باید این خودرو به صورت بلندمدت مورد بررسی قرار گیرد تا مزایا و معایب پیشرانه آن مشخص شوند. با این حال تقاضای مبلغی معادل 400 میلیون تومان برای خودرویی با مشخصات فنی مشابه رانا پلاس در شرایط فعلی بازار چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

تجربه رانندگی با تارا پلاس

در این مراسم تنها 15 دقیقه زمان داشتیم تا این خودرو را تست و بررسی کنیم. قطعاً 15 دقیقه تست برای پی بردن به تمام نقاط قوت و ضعف یک خودرو زمان بسیار کمی است، اما در همین زمان نیز به نکاتی پی‌بردیم که با شما به اشتراک می‌گذاریم. از نکات مثبت آن می‌توانیم به نرم بودن عملکرد سیستم فرمان و در دست بودن خودرو در سرعت‌های پایین اشاره کنیم. همچنین مثل دیگر خودروهای مجهز به موتور TU5، این خودرو نیز به سرعت می‌تواند به دور موتورهای بالا دست پیدا کند که برای استفاده شهری و به عنوان یک خودروی خانوادگی، نکته مثبتی محسوب می‌شود. اما از نکات منفی تارا می‌توانیم به وزن بیشتر خودرو در جلو که باعث کم‌فرمانی در پیچ‌ها شده اشاره کنیم.

تست تارا

همچنین خودرویی که برای تست به خبرنگار خودروبانک تحویل داده شد، در تعویض دنده‌ها کمی دچار مشکل بود و به طور مثال نمی‌توانستیم به راحتی به دنده 2 برویم! اگرچه این مشکل ممکن است در خودروی مورد نظر باشد زیرا این خودروی تست بود و امکان دارد که نسخه‌های تحویلی به مشتریان این مشکل را نداشته باشد. دیگر انتقاد وارد شده به این خودرو، عدم استفاده از دستگیره روی سقف برای سرنشینان جلو است که در ادامه راه پژو 301 و با هدف ارزان‌سازی این دو دستگیره حذف شده‌اند اما امیدواریم لااقل در نسخه‌های اتوماتیک این دو دستگیره قرار داده شوند.

قیمت تارا

قیمت تارا در کارخانه و به صورت رسمی حدود 290 میلیون تومان است اما در سطح بازار تا محدوده 400 میلیون تومان نیز آگهی‌‌‌های فروش تارا را می‌توان دید. البته که این قیمت بسیار حباب است و به نظر می‌رسد با تداوم عرضه تارا توسط ایران خودرو شاهد کاهش قیمت تارا در بازار آزاد باشیم.

حضور مدیرعامل در این مراسم

مراسم تست درایو تارا در پیست آزادی با حاشیه‌هایی نیز همراه بود که از جمله آن می‌توان به حضور فرشاد مقیمی، مدیرعامل وقت ایران خودرو در این مراسم اشاره کرد. حضور مقیمی با اجرای حرکات نمایشی توسط نسخه‌های دنده‌ای تارا همراه بود.

حضور فرشاد مقیمی در مراسم

52 عکس

نظرات کاربران

25 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/6/26
ممنون از گروه خوب خودرو بانک . خسته نباشید
1400/6/26
نداشتن کنسول وسط، دوربین دید عقب، رنگ سپر و بدنه متفاوت که تو تموم نسخه ها هست و... ایراداتی بود که بهش نپرداخته و نگفتین! واقعا با این قیمت ارزش خرید نداره. رینگ نداره. کیفیت افتضاح سوییچ و... اصلا قابل دفاع نیست
1400/6/26
خیلی بهتر میشد اگر ویدیو میگرفتید خیلی بیشتر مثل خبر گزاری های دیگه و لطفا کلا مثل قبل با انرژی بیشتر و ویدیو های بهتر توی سایت بزارید
با تشکر
1400/6/27
با سلام و عرض ادب به همه عزیزان در خودرو بانک و تشکر بابت تست درایو تارا

متاسفانه ایران خودرو با این قیمت تارا کمی به لحاظ کیفی کم کاری کرده . مثال عرض میکنم عینی :
شما از دستگیره ها فرمودین که واقعا نقص عجیبی هست !
ایران خودرو از قرار دادن یک کنسول زیر دستی در وسط صتدلی جلو برای راحتی دست سرنشین و راننده دریغ کرده (کنسول مشابه سمند) !! امری که در 99% خودروهای دنیا و بودنش در اتاق خودرو امری عادی و بدیهی هست .
نبود رینگ اسپرت و وجود قالپاق در خودرویی نزدیک به 300 میلیون از دیگر عجایب تارا هست !
که البته یقینا خودم ترجیح میدم بعد خرید رینگ 15 صلیبی زیرش بندازم که به گمانم بیشتر بهش میاد .
با قیمتی تقریبی 11 هزار دلاری انتظار یه سانروف کوچک برای حتی مدل دستی چیز غریبی نمیتونه باشه که متاسفانه این آپشن هم ناپدید شده در این نسخه !
استفاده از پلاستیک خشک در اکثر متریال داخل کابین تارا در دراز مدت ایرادات عمده مونتاژی و صدای غیژ غیژ آزار دهنده خیلی بدی ایجاد خواهد کرد که نمونه اون بوضوح در پارس های داشبورد جدید بعد از مدتی استفاده قابل مشاهده است !
البته آینه بغل هاش زیباست که نوعی الگو برداری کامل از خودروهای کیا به چشم میاد باشه .
اینم نکته آخر : نمیدونم ایجاد دو لوله اگزوز واقعی در دو طرف سپر (همانند برخی خودروهای سدان آمریکایی) چقدر هزینه داره برای این کمپانی ها که ازش دریغ میکنن . مگر ایجاد یه مسیر دو طرفه باریک خروجی دود از موتور در زیر اتاق چقدر پیچیدگی فنی داره !!؟ چون بشخصه و بنظر من خیلی زیباتر میشه از پشت سپر ماشین با دو لوله اگزوز واقعی در دوطرف . که این مورد هم عمرا تو ماشینای ایرانی بتونیم ببینیم !

با تشکر از نظرات سایر عزیزان و آرزوی بهبود کیفیت و البته قیمت منطقی برای خودروهای ایران
1400/6/27
بنجل جدید برای سرکیسه کردن ملت
1400/6/27
سلام واقعا این چه وضعشه اون از سایپا اینم از ایران خودرو خدا عاقبت ملت را بخیر کنه....
1400/6/27
🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
1400/6/27
امکاناتش درحد ی پیکانه نسبت ب زمان. قیمتش بیشتراز صدوپنجاه میلیون گزافه.
1400/6/27
با سلام این که مینویسم ایراد به شما نیست ولی اگر ۴۰۰ پیدا کردید من ده تا میخوام! دیوار به خدا ۵۵۰ تا ۶۵۰ زدن قیمتش رو تازه والا توی شهر نه کسی گرفتار ترمز پایداری میشه نه کشش فوق العاده افتضاحش ولی دقت کردید کلید شیشه بالابر کنار دنده یا عقب روی کنسول وسط دولا میشی یا فلاشر و قفل باز کن سمت کمک راننده هست یا فاجعه قیافه که ستون وسط عملا رنگ بدنه و لخت هست صد رحمت به دنا پلاس البته ستون که میگم در واقع ضلع کنار هم درب جلو عقب و فاجعه در گردی گلگیر عقب با جلو یا یک فاجعه دیگر سمت راست فرمان کنترل برفپاککن باید باشه یک فلش داره روش که اگر کنترل صوتی باشه دیگه اونی که روی فرمون گذاشته برای چی هست . در کل دنا پلاس توربو خیلی زیبا تر هست تازه اتوماتش هم خیلی به صرفه هستش هرچند مشکل سوییچ زیر پدال و مشکلات نبودنش داستان شده ولی باز از این موتور قوی تر هست و رخ زیباتری داره و فاجعه همیشگی نبود یک پلتفرم از بیس طراحی شده ایرانی!!!!!
1400/6/27
یک چیز دیگه یادم رفت دو رنگ بودن داشبرد و مولتیمدیای شبیه نینتندو و آتاری هم خیلی فاجعه شده آخه این چه مولتیمدیایی هست.
1400/6/27
متاسفانه خودروساز نیستند که مونتاژکار خودروهای دهه نود میلادی هستند که پرمصرف
و ناایمن و بیکیفیت هستند.موتور TU5 که سالهاست از خط تولید خارج شده را در دستشان
گرفته اند و هر سال با تغییر کوچک به عنوان محصول جدید با قیمت بیشتر به مشتری
غالب می کنند!!!
1400/6/27
نمیدونم چرا با این دیدن این عکسا حالت تهوع بهم دست میده!
1400/6/28
هفته ی پیش تو نمایندگی ایران خودرو دیدم
واقعا باید تاسف خورد به خودروسازی ایران!!!
تو سال ۲۰۲۱ این ماشین رو باید طراحی کنند
این ماشین طراحی دهه ی ۹۰ میلادی خودوسازیهای بزرگ هستش
1400/6/28
امکاناتش در حد پیکانه! بیشتر از 150 میلیون گزافه! یکی دیگه هم حالش بهم خورده! دوستان خود تحقیر عزیز تشریف ببرید قیمت تارا رو به دلار تبدیل کنید و ببینید در دنیا با این پول چه خودروهایی و با چه آپشن هایی میفروشن؟ اگر دستمون نمیرسه و تحقیر میکنیم که خیلی زشته ولی اگر اینطور نیست باید بیشتر تحقیق کنیم و رو هوا نظر ندیم محصول ایرانی قرار نیست مفت تقدیم بشه به من و شما. این یه ماشین اقتصادیه و قیمتشم همینو میگه متریال داخلی و طراحی داخلی ماشین دقیقا مثل پژو 301 هست و اگر همون اتاق 301 عرضه میشد کسی از پلاستیک خشکش ایراد نمیگرفت. علتشم همون بیش از صد سال تحقیر ایرانی توسط استعماره که تو خون مردم ما رفته. به هر حال بازار ایران با همه انحصارش همچین غیر رقابتی هم نیست و تاحدی گزینه ها متنوعه میتونید با قیمت بازار آزاد این ماشین گزینه های چینی و نسخه های ترکیده ژاپنی 15 سال قبل رو انتخاب کنید الان با 400 میلیون ویتارا هم میدن! از خودروبانک هم تشکر میکنم بابت این گزارش.
1400/11/24
باز یک انتقادی شد و دلواپسان شاکی شدند. قیمت نمایندگی این ماشین 11500 دلار هست هم قیمت اکسنت 2017 لوآپشن و قیمت بازار (اون چیزی که مردم می تونند تهیه کنند) 15000 دلار یعنی گرانتر از اکسنت 2017 فول. تنها راه حل اینه که واردات با تعرفه گمرکی معقول مثلا 25 درصد آزاد بشه تا مردم بتونند با داشتن 400 میلیون بین تارا دستی و اکسنت 2017 فول انتخاب کنند. بعد شما که خیلی دلواپس هستی تارا بخری و از تولید ملی حمایت کنی کسی هم که دوست نداشت اکسنت بخره همه هم راضی خواهند بود.
1400/6/28
با پول این یه شاهین صفر می گیرم
1401/1/11
برو همون شاهینتو بگیر فک کن ماشین بهتر از تیبا سوار شدی...
مثل این میمونه بیای واسه ی خودرو سنگین مثل پارس موتور پراید ببندی😂😂😂😂😂😂😂
1400/6/28
سلام خدمت همه دوستان
خسته نباشید میگم خدمت آقای محسن ال طه و همه کسانی که برای تهیه فیلم بررسی خودرو زحمت میکشند لطفا تارا را با شاهین مقایسه کنید تا ببینیم از این دو خودروی بی کیفیت ایرانی کدامشان بهتر هستند البته من قصد خرید ندارم
1400/6/29
با سلام.به شخصه احتمال اینا نمیدم یقین دارم تو ایران خودرو سازان!!! یا بهتر بگیم مونتاژ کاران فقط میگند یه موتور و چهار تا چرخ با یه کاور مکعبی درست کنیم بدیم دست ملت کافیه .ملتم که اولا بخاطر تورم همیشه تو صف خریدشند دوما حق انتخا دیگه ایی ندارند.خودرو ساز!!! هم اینو میدونه واردات ممنوعه رقیبی نداره فوق رقیبش یه مونتاژ کار دیگه است.چهار دهه است که به بهانه حمایت از تولید بنجل داخل با تمام توان شورای رقابت و حمایت از مصرف کننده!! و ...نتیجه اش همین میشه که هست یه قوطی کبریت متحرک!!! پیشرفت خودرو سازان کره رو نمیگم چین کپی کار و ببینید پسرفت ما رو.متشکرم.
1400/6/29
سلام. ممنون از بررسی خوبتون. یه مطلبی هست اونم اینکه این خودرو که مثلا طبق مد روز دنیا ساخته شده و چراغ های بهم پیوسته داره، چرا امکانات بدیهی و خیلی پیش پا افتاده مثل رینگ و تنظیم برقی صندلی و آیینه تاشو برقی و کیلس و حتی دوربین دنده عقب نداره؟! واقعا باعث تعجب که چرا قیمتی برابر یا حتی بیشتر از دنا پلاس توربو اتومات داره؟! نمیخواهم از هیچ کدوم دفاع کنم. چون حتی تا حالا پشت دنا ننشستم. اما چرا باید قیمت گزاف فقط بابت ظاهر نسبتا بروزتر از بقیه خودرو ها ایرانی پرداخت کنیم؟! اونم با قدرتی در حد یه ۲۰۶ صندوقدار و آپشن های کمتر از دنا و پرشیا!!
1400/7/20
لعنت به انحصار و رانت حلبی سازا و ممنوعیت واردات که باعث شده این حلبی ها رو به 100 برابر قیمت بخریم
1400/10/4
وای وای ایران خودرو دیوونم کرد من بعد از دیدن این خودرو تا حد خیلی خیلی خیلی زیادی مست شدم و خانوادم مجبور شدن من رو ببرن بیمارستان و دکتر هم وقتی علت مستی من رو فهمید خودش رو سریع پرت کرد روی کاپوت تارایی که بیرون پارک بود و اونم مست شد؛ من و دکتر هر دو مست رنگ سپر و بدنه متفاوتش شدیم که یکی از پیشرفته ترین حالات رنگ آمیزی رو نشون میده و همچنین از دیدن اون قالپاق های فوق پیشرفته که پشتش یه دست رینگ عالی و فولادی وجود داره شگفت زده شدیم!!!! اینکه این ماشین سانروف نداره و دستگیره ها مشکل دارن و به شدت داشبورد پیشرفته و خشک و بسیار بسیار با کیفیتی داره چیزی بود که باعث مستی من بعد از دیدن این خودروی سوپر پیشرفته و جلوتر از زمان شد!!!!!!
ایران خودرو خیلی خیلی خیلی ازت ممنونم خیلی خیلی خیلی خیلی ماشین فوق العاده ای ساختی دمت گرم من تو 16 سالگی 25 سال جوون تر شدم با دیدنش!!!!!
1400/12/18
درود بر خودرو بانک و افراد سازنده اش🌹🌹🌹
1401/3/16
اشغای دیگر از ایران فرغون
1402/4/8
چه کاریه رانا پانوراما میخرم همین موتور هست تازه گیربکس جدید ۶سرعته و سقف شیشه هم داره حداقل ۱۴۰تومنم توجیبم میمونه