موضوعات داغ

تجربه رانندگی با تیبا 2، وقتی جای پراید اصلا خالی نیست!

28 آذر 1400
عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده و عکاس

مقدمه

این روزها اگر در سطح خیابان‌های شهرهای بزرگ تردد کنید، با تابلوهای تبلیغاتی عظیم‌الجثه‌ای از خودروهای چینی مواجه خواهید شد. خودروهایی ناشناخته در سطح بازار جهانی که با قیمت‌هایی گزاف به دست مشتریان ایرانی می‌رسند و در نبود محصولات مطرح خارجی، بازار خودرو ایران را اشباع کرده‌اند. با این حال واقعیت دیگری در سطح جامعه برقرار است. مشتریان اقشار متوسط و طبقه کارگری از مدت‌ها پیش پشت درهای بسته قرعه‌کشی خودرو مانده‌اند و با سراسیمگی به دنبال تبدیل اندک پس انداز خود به طلا، ارز، خودرو یا ملک هستند.

به همین دلیل در کنار تابلوهای عظیم تبلیغاتی خودروهای چینی، انبوهی از محصولات ارزان‌قیمت ایرانی نیز در خیابان‌ها مشاهده می‌شوند. خودروهایی همچون تیبا، تیباساینا و کوییک که البته خرید آن‌ها در شرایط فعلی برای اکثریت مشتریان چندان ارزان تمام نمی‌شود اما مصرف‌کنندگان به دلیل قیمت کمتر آن‌ها در مقایسه با دیگر خودروها، اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند. در این نوشتار به بررسی یکی از همین خودروها پرداخته‌ایم، هاچ‌بک اقتصادی و پرفروش سایپا به نام تیبا 2 که به نظر می‌رسد در حال پر کردن جای خالی سایپا 111 یا پراید هاچ‌بک در بازار است.

طراحی ظاهری

تیبا به عنوان نخستین خودرو ملی سایپا در اواخر دهه 1380 خورشیدی معرفی شد، خودرویی که در ابتدا مینیاتور نام داشت و ادعا می‌شد برای طراحی ظاهر آن از آهو الهام گرفته شده است. اما در حقیقت تیبا براساس محصولات اقتصادی بازار اروپا همچون لانچیا اپسیلون شکل گرفته است، هرچند نمی‌توان از شباهت جلوپنجره آن به آهو چشم‌پوشی کرد.

هرکدام از قطعات تیبا به عنوان بخشی از یک خودرو اقتصادی، ظاهر چشم‌نوازی داشتند اما قرار گرفتن تمامی آن‌ها در کنار هم ترکیبی ناموزون را پدید آورده بود. خوشبختانه مدتی بعد سایپا با حذف صندوق عقب و تولید نسخه هاچ‌بک به نام تیبا 2، این ضعف را تا حد زیادی برطرف کرد. اکنون تیبا 2 بیشتر از هر زمان دیگری به لانچیا اپسیلون شبیه شده بود، با این تفاوت که طراحان سایپا موفق نشده‌ بودند ظرافت طراحی یک هاچ‌بک اقتصادی را در تیبا 2 لحاظ کنند. همچنین نقطه ضعف اصلی تیبا در تیبا 2 همچنان پابرجاست. مه‌شکن‌های جلو دقیقا در قسمت بیرونی سپر قرار گرفته‌اند و هیچ‌گونه محافظتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل امکان شکستن قاب چراغ مه شکن بر اثر برخورد با لبه جدول‌ها یا ناهمواری‌های مسیر بالا است.

با این حال نباید انتظار خود را از یک هاچ‌بک اقتصادی تولید شده توسط یک کشور در حال توسعه بالا ببریم. علاوه برآن هنگامی که ظاهر جانبی تیبا 2 را با ظاهر جانبی کوییک مقایسه می‌کنیم، حس رضایت‌مندی بیشتری از تیبا 2 ایجاد می‌شود، چرا که تیبا 2 ظاهری هماهنگ دارد و از افزودنی‌های نامطلوب کوییک در آن خبری نیست.

تیبا 2

به عقیده نگارنده، سبک طراحی کابین تیبا و تیبا 2 نسبت به نمونه فیس‌لیفت یعنی ساینا بهتر ارزیابی می‌شود. داشبورد تیبا 2 و تیبا شباهت قابل توجهی به طراحی داخلی کیا ریو LS دارد و داشبورد به گونه‌ای ساخته شده که بین راننده و شیشه جلو فاصله اندکی ایجاد می‌کند. توقع خاصی از طراحی داخلی تیبا 2 نداریم اما ضعف بزرگ فضای داخلی این خودرو عدم دسترسی آسان به کنترلرهای سیستم تهویه است که می‌تواند همزمان برای راننده و سایر افراد و خودروها خطرآفرین باشد. همچنین کاپوت خودرو بسیار کوچک است و امکان مشاهده آن از پشت فرمان وجود ندارد، به همین دلیل باید مدتی را با خودرو سپری کنید تا ابعاد و اندازه آن را به خوبی درک کنید. نکته منفی دیگر در مورد طراحی داخلی تیبا 2، عدم تعبیه کردن دکمه‌ای برای باز کردن در صندوق عقب است. با وجود آن‌که فضای زیادی در کابین تیبا 2 وجود دارد و حتی یک دکمه نیز خالی است، طراحان سایپا هیچ راهی را برای دسترسی به صندوق این خودرو لحاظ نکرده‌اند. حتی در صندوق این خودرو نیز جایی برای وارد کردن کلید یا دکمه‌ای برای فشار دادن ندارد و تنها راه باز شدن آن، استفاده از دکمه باز کن درب صندوق روی ریموت خودرو است.

مشخصات فنی

تیبا 2 از ابتدای تولید یعنی 1392 تا به امروز با موتور 1.5 لیتری M15 به همراه گیربکس پنج سرعته دستی به تولید می‌رسد. پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو در حقیقت نسخه حجیم‌شده موتور پراید است که می‌تواند 87 اسب‌بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. به دلیل افزایش قدرت و گشتاور موتور، مهندسان سایپا کلاچ خودرو را سفت‌تر و قوی‌تر طراحی کرده‌اند، به همین دلیل هنگام تعویض دنده با تیبا 2 به فشار بیشتری نسبت به تعویض دنده پراید نیاز خواهید داشت.

شتاب صفر تا صد رسمی تیبا 2 حدود 13 ثانیه برآورد شده است اما در بررسی‌های میدانی بعید به نظر برسد بتوانید عددی بهتر از 15 ثانیه را برای این خودرو ثبت کنید. مصرف سوخت تیبا 2 نیز در سیکل ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است که اگر با خودرو مدارا کنید، قادر به کاهش بیشتر این عدد نیز خواهید بود.

امکانات و تجهیزات

تاکنون سه تیپ EX، SX و پلاس از تیبا 2 به تولید رسیده است که اکثر نسخه‌های موجود از تیبا 2 در بازار (از جمله نسخه مورد بررسی) با تیپ EX به دست مشتریان رسیده‌اند. این تیپ به حداقل امکانات رفاهی و ایمنی مجهز است، به گونه‌ای که ذکر کردن آن‌ها تنها در چند جمله امکان‌پذیر خواهد بود. کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، سیستم ترمز ضد قفل، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، سیستم صوتی به همراه چهار بلندگو با پشتیبانی از USB و CD، سیستم تهویه دستی و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی بخشی از امکانات رفاهی تیبا 2 را تشکیل می‌دهند.

تجربه رانندگی

به اصلی‌ترین بخش تست و بررسی تیبا 2 یعنی تجربه رانندگی رسیدیم. می‌توان گفت که مهم‌ترین بخش برای هر راننده هنگام رانندگی، صندلی خودرو است چرا که راحتی یا ناراحتی وی و تجربه سواری او مستقیما به نحوه استفاده از صندلی بستگی دارد. در این زمینه باید اشاره کنیم که تیبا 2 کاملا مردود می‌شود. صندلی تیبا 2 به معنای واقعی کلمه افتضاح است و باید ساعت‌ها با اهرم‌های کنترلی آن دست به گریبان باشید تا بلکه بتوانید صندلی را در جایگاه مناسبی تنظیم کنید. صندلی تیبا 2 به شدت خشک و ناراحت است و اگر سواری شما با این خودرو بیش از یک‌ساعت به طول بیانجامد، کمر راننده را نابود خواهد کرد!

اما تمامی نکات عجیب تیبا 2 به صندلی ناراحت ختم نمی‌شوند. همان‌طور که اشاره کردیم به دلیل افزایش قدرت و گشتاور موتور، مهندسین سایپا کلاچ تیبا 2 را اندکی سفت‌تر از پراید در نظر گرفته‌اند. با این حال مشخص نیست چرا دنده خودرو اینقدر سخت جا می‌رود! خودرو مورد بررسی تنها پنج هزار کیلومتر کارکرد داشت و به نوعی صفرکیلومتر محسوب می‌شد اما تعویض دنده‌ها به خصوص دنده عقب به راحتی در آن صورت نمی‌گرفت.

تیبا 2

مشکل دیگر تیبا 2 وجود سه عدد پشت سری برای صندلی‌های ردیف عقب است، موضوعی که باعث شده دید راننده از شیشه نصفه و نیمه درب پنجم به حداقل برسد. حرکت رو به عقب با تیبا 2 هنگامی که در یک خیابان باز و خلوت قرار دارید هیچ مشکل خاصی برای راننده ایجاد نمی‌کند اما هنگامی که تصمیم می‌گیرید با این خودرو در یک کوچه باریک و شلوغ پارک دوبل انجام دهید، دردسرهای اصلی نمایان می‌شوند. تقریبا می‌توان گفت که 50 درصد دید راننده از طریق شیشه عقب به واسطه پشت سری‌های سه گانه مختل شده است و نبود سنسور دنده عقب نیز سبب شده تا جابجایی این هاچ‌بک کوچک در معابر باریک سخت شود.

خب بنابر مثل معروف، عیبش گفتی هنرش نیز بگو! بزرگترین مزیت تیبا 2 برای مشتریان ایرانی، ابعاد و اندازه کوچک این خودرو است که استفاده از تیبا 2 را در شهرهای بزرگ و شلوغ کشورمان آسان کرده است. به عنوان مثال می‌توان گفت که پارک کردن تیبا 2 به نصف نیرو و دقتی نیاز دارد که برای پارک کردن سمند یا پژو پارس صرف می‌کنید. از سوی دیگر ضرایب گیربکس نیز به صورتی چیده شده‌اند که برای رانندگی شهری نیاز چندانی به تعویض دنده نخواهید داشت. بنابراین اگر با تیبا 2 ملایم و آرام رانندگی کنید و ترافیک نیز روان باشد، نیاز چندانی به تغییر دنده ندارید و گیربکس در وضعیت دنده 2 یا 3 به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

از آن‌جایی که تیبا یک پراید ارتقا یافته است، می‌توان بهبودهای نسبی تیبا 2 نسبت به پراید هاچ‌بک را پس از مدتی احساس کرد. بخاری و کولر خودرو عملکرد بهتری نسبت به پراید دارند و فرمان خودرو نیز با وجود بی‌حس بودن، تیبا 2 را تحت کنترل شما در می‌آورد. نکته عجیب در مورد سیستم تهویه تیبا 2 عدم باددهی یکسان دریچه‌های سیستم تهویه است. دریچه‌های قرار گرفته در مرکز داشبورد هوای گرم یا سرد را با فشار بیشتری خارج می‌کنند، در حالی‌که دریچه‌های جانبی همین هوا را با فشار کمتری به بیرون می‌فرستند. همچنین امکان بستن یک دریچه به تنهایی وجود ندارد و این امکان در تیبا 2 لحاظ نشده است.

تیبا 2

با وجود بهبودهای صورت گرفته در تیبا 2، همچنان افزایش بیش از حد سرعت احساس ناامنی را به راننده القا می‌کند. سیستم تعلیق عقب خودرو نیز از نوع میله پیچشی است که در ترکیب با ترمزهای کاسه‌ای عملکرد مطلوبی دارد، به شرطی که سرعت خودرو از محدوده خاصی فراتر نرود. در این صورت امکان از کنترل خارج شدن خودرو بسیار بالا خواهد بود. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که اگر مالک تیبا 2 هستید، همواره با سرعت مطمئن رانندگی کنید. تا از موضوع تجربه رانندگی خارج نشده‌ایم باید به گرم شدن بیش از حد موتور تیبا 2 اشاره کرد. پیشرانه تیبا 2 پس از مدت کوتاهی گرم می‌شود و فن رادیاتور برای خنک‌سازی فعال می‌شود، بنابراین از این نظر می‌توان گفت که عملکرد پیشرانه تیبا 2 همانند رانا، پژو 206 تیپ 5 و پژو 207 است و فن خنک‌کننده در اکثر اوقات فعال خواهد بود.

جمع‌بندی، غنیمت در صحرای انحصار!

توصیف کردن شرایط این روزهای بازار خودرو برای مشتریان ایرانی کاری بیهوده است، چرا که تمامی مشتریان با هر سطح درآمدی از وضعیت عرضه و تقاضا خودرو به بازار کشورمان مطلع هستند. در همین دوران توقف تولید پراید به عنوان ارزان‌ترین خودرو کشور سبب شده است تا مشتریان بیشتر از گذشته مورد فشار قرار بگیرند. اکنون آن‌ها ناچار هستند تا هزینه بیشتری را صرف خرید تیبا یا تیبا 2 کنند، در حالی‌که مدتی قبل با هزینه کمتری می‌توانستند سایپا 111 یا سایپا 131 (پراید صندوقدار و پراید هاچ‌بک) خریداری کنند.

تیبا 2

با این حال در شرایط فعلی که خرید خودرو برای مشتریان ایرانی به آسانی امکان‌پذیر نیست، در تملک داشتن تیبا 2 می‌تواند نسبتا رضایت‌بخش و قابل قبول تلقی شود. در زمان نگارش این مقاله، قیمت تیبا 2 صفرکیلومتر در بازار آزاد حدود 180 میلیون تومان است و رقیب نزدیک آن یعنی پژو 206 تیپ 2 با قیمتی معادل 272 میلیون تومان به فروش می‌رسد. بنابراین جای تعجب ندارد که چرا مشتریان تا این حد به تیبا 2 علاقمند شده‌اند. اگر شما نیز قصد خرید یک هاچ‌بک اقتصادی را برای استفاده به عنوان خودرو اول یا دوم دارید، خرید تیبا 2 در شرایط فعلی بازار برای شما مقرون به صرفه خواهد بود به شرطی که انتظار لانچیا اپسیلون را از تیبا هاچ بک تولید شده توسط سایپا نداشته باشید! در پایان از لطف و مساعدت مالک خودرو جناب آقای امامی بابت همکاری در نگارش این مقاله تقدیر و تشکر به عمل آوریم.

25 عکس

نظرات کاربران

16 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/9/29
به نظرم خیلی بهتر از پژو پارس موتور معمولی و ۴۰۵ هست تنها مشکلش نسبت به اون ها اینه که یه مقدار کوچیکه و تو جاده هم سواری جالبی نداره.
ولی استحکام بدنه خیلی بیشتره موتور کم استهلاک تره (قابلیت های بیشتری هم برای تقویت داره) و کم مصرف تر هم هست.
تو مدل آپشنال آپشن های بیشتری هم داره.
1400/10/4
اگزوز ۴۰۵به تیبا شرف داره
1401/3/23
با همون اگزوز 405 سالیانه 6 میلیون خرج واشر زدنش بکن بعدش درجه 3 سرسیلندر کف تراشی رسید و جا دیگه نداشت 15 میلیون ناقابل دست توی جیب مبارکت بکن و افتخار کن 405 سواری .و بحث داغ بنزین حجم باک اگزوز طلا 70 لیتره کل مسافت 500 کیلومتر توی جاده بتونی بری با همین تیبا با 30 لیتر بنزین 500 کیلومتر میره
ماشین 32 سال پیش با کیفیت الان بدنش هم که کاغذه باز صد رحمت به تیبا
1401/5/1
شما خودت خندت نمیگیره اصلا اسم " خودرو " برای این ارابه میزاری؟ اصلا این آشغالو خودرو صدا زدن، توهین به بنزو و بی ام و و تویوتا و هرکی تو دنیا که برای خودروسازی تلاش میکنه هست. مقایسه هم فایده نداره چون همشون یه آشغالن که ۰ درصد ارزش خریدم هم ندارن. بعد شما میگی آپشن؟ اره آپشن هایی که دو ماهم دووم نمیاره. خدانکنه که به این آشغال فشارم بیارین مگرنه باید با کاردک از وسط خیابونا جمعش کرد.
1400/10/1
پس دکمه کنار دربازکن باک بنزین چیه؟ نکمه در کاپوت رو باش باز میکنن؟
چی میگی دکمه بازکردن در صندوق عقب رو نداره!
1400/10/1
جهت اطلاع بگم ک درب صندوق مث پراید از قسمت باز کن درب باک باز میشه
1400/10/11
"دریچه‌های قرار گرفته در مرکز داشبورد هوای گرم یا سرد را با فشار بیشتری خارج می‌کنند، در حالی‌که دریچه‌های جانبی همین هوا را با فشار کمتری به بیرون می‌فرستند."

بدون شوخی یحتمل چون دریچه هوای عقب نداره اون وسطیا رو پرفشارتر میزنه که به عقبیام برسه
1400/10/15
سلام
تجربه رانندگی به این ماشین و ساینا رو مدتی داشتم که به اشتراک میگذارم....
۱.مهمترین ایراد این خودرو صندلی راننده است که در هیچ حالتی راحت نیست اینکه دقیقا عیبش کجاشه من خودم متوجه نشدم..
۲.موتور گشتاورش واقعا خوبه یعنی تو شهر همانند چیزی که متن گفته نیازی به دور موتور بالای ۲ اصلا ندارین

۳.بشدت خسته کننده است رانندگیش یعنی اینکه از رانندگی برخلاف محصولات ایرانخودرو که یک پله بالاترن هیچ لذتی نمیبرید....رانندگی ۲۰۶ واقعا دوست داشتنیه

۴.صدای موتور به شکل خنده داری زیاده و اذیت کننده

۵.برای مسافرت دور کل محصولات سایپا خط بکشید...به حدی پارامتر های رانندگی تو این محصولات مشکل داره که انگار دارید یک شاسی بلند چند تنی رو هدایت میکنید...بازی سیستم تعلیقش هم که شاهکاره...


۶..اگر ماشینتون tu5 هست با سایپایی ها کورس نندازید چون انقدر وزن کمی دارن که احتمالا برنده رقابت باشن😁
1400/11/11
سلام از این خودرو ها اشغالتر وجود نداره مطمئنن اگه کسی پول پژو داشته باشه و از این خودرو بخرد و تعریف هم کند بیمار است.بنده تجربه رانندگی طولانی با این خودرو را دارم همانطور که دوستان تعریف کردن صدای عجیب موتور،خشکی سیسیتم تعلیق،صندلی های ناراحت کننده و کیفیت بسیار پایین متریال داخلی و قطعات،فرمان خیلی سفت و کلاچ سفت همگی از معایب این خودرو محسوب میشوند.در ضمن طبق سیاستهای تولیدکننده کیلومتر تیبا و ساینا کوییک خطای بسیار زیادی دارند تا فرد راننده احساس کند که خودرو مسافت زیادی را طی میکند به طوری که 180کیلومترش تنها 156 کیلومتر بود صد کیلومترش هم نهایتا 90تا هست.در سرعت بالای صد خطا بیشتر میشود و اصلا قابل مقایسه با محصولات پژو مخصوصا تی یو فایو ها نیست.کسی که پژو سوار باشد و این خودروها را سوار شود متوجه کیفت ضعیف سواری میشود.
1400/11/13
همین که مثل پژو را به را واشر سر سیلندر نمیسوزنه صد به پژو می ارزه
1401/1/23
شما تجربه رانندگی این ماشین رو گفتین یا تعریف از 206 با موتور تیوفایو
این ماشین سیستم تعلیق با ریو هیچ فرقی نمیکنه و واسه مسافرت برای خانواده 3 الی 4 نفره واقعا راضی کنندس به این دلیل که موتور کم مصرف و راحتی صندلی ها نسبت به پراید و جاداری کابین نسبت به 206 .
اگر محصولات سایپا بدردت مسافرت نمیخوره فکر میکنید متونین با 206 از تهران تا چابهار ی کله رانندگی کنید؟؟؟ بدون اینکه موتور آسیبی ببینه و فضای کابین خستتون نکنه یا با موتور M15 که در ماه دوبار باهاش یکسره 1900 کیلومتر رانندگی میکنم با سرعت 110 الی 120 بدون هیچ مشکلی به مقصد میرسم
در ضمن ماشین حالا هر چی باشه درست باید استفاده کرد نه اینکه 190 تا بخوای بری که فک کنی داری چند تنی شاسی بلند رو هدایت میکنی دوست عزیز کلیه وسایل نقلیه اعم از داخلی وخارجی سرعت مجاز صدوده کیلومتر برساعت هست نه بیشتر
1400/12/29
سلام ۳ تا ماشین آخرم تیباصندوقدار بود بعدشmvm315 و الان تیبا 2 هست از لحاظ بدنه از صافکار پرسیدم میگه با ۴۰۵ مو نمیزنه. خودمم شاهد تصادفش بودم اگر پراید بود مچاله میشد. مصرفش هم عالی هست تیپ و قیافشم در خودروهای ایرانی خوبه. لوازمشم مناسبتر از ایرانخودرو هست. موتور نرمی داره . ترمز عالی داره. صندلیشم قابل تنظیم هست . توقع لانچیا نداریم. مثل ایرانخودرو واشر نمیزنه این خودش ی شاهکاره که تا به حال من نشنیدم پراید و تیبا واشر سرسیلندر بسوزونند . باید ببینی چقدر هزینه میکنید و چی سوار میشوید. نرخ لوازم تیبا کجا ۲۰۶ و ۴۰۵ کجا. در گوگل سرچ کنید متوجه میشوید. سایپا نه مال بابام هست نه مال خودم. ۲۰۶ مدل ۸۹ داشتم ۶۰ هزار تا کار کرد. تسمه تایمینگ پاره کرد اون سال نزدیک ۸۰۰ هزار تومان خرجش کردم الان که هیچ. اونایی که تیبا دارن نظر بگذارن.
1401/10/23
تیبا ۲ خودروی بروزی هست پژو ۴۰۵ مال ۳۰ یا ۴۰ سال پیشه مصرف بالا بدنه لق و لوق ایربک یکی داره مدلش پیرمردیه واشر میزنه . بازم بگم؟
1402/7/30
سلام حمید جان کی گفته ۴۰۵ پیر مردیه اتفاقا ۴۰۵ هم اسپرت خورش بهتره هم رخش قشنگ تره هم تعادلش بهتره هم شتابش بهتره هم موتورش بهتره جوون پسند ترم هست آخه تو این تیبا پخ چی دیدی آشغاله بعد با ماشین فرانسه گرگ جاده ۴۰۵ مقایسه میکنی بعدشم ۴۰۵ هیچ هم واشر نمیزنه در صورتی واشر میزنه ک آب دماشو چک نکنی بعدشم یا واشر مسی بنداز یا ریمپ دما کن بنده خودم ۱۰ سال ۴۰۵ داشتم ک می‌دونم پسر داییم هم تیبا ۲ داره ۹۷ ۹۸ میگ آشغاله آشغال
1401/12/9
دیزاین پشتش و کناره هاش به نظرم بده اما نمای جلوش واقعا خوبه. ایمنی و تجهیزات هم که اشاره کردید خودتون دیگه.. اصلا نداره و باید یک قانون بزارن خودرویی که ایمنیش مشخص نیست اصلا عرضه نشه
1402/9/4
کاملا برعکس گفتی...نمای پشتش قشنگ تره تا جلو