موضوعات داغ

مقایسه تارا با دنا پلاس - رقابت برادران پرحاشیه ایران خودرو + فیلم درگ

25 آذر 1400
عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده

بازار خودرو ایران در شرایطی قرار گرفته که پیدا کردن خودروهای رقیب محدود به محصولات داخلی یک شرکت می‌شوند، این بار نیز شاهد نبرد تارا و دنا پلاس به عنوان دو سدان خانوادگی جمع و جور ایران خودرو هستیم، آیا تارای جوان شانسی برای عرض اندام در برابر دنا پلاس شناخته شده و محبوب را دارد؟

برای اینکه کمی هیجان به این مقاله تزریق کنیم، پیش از شروع مطالعه بررسی مقاله تارا و دنا پلاس می‌توانید مسابقه درگ بین این دو سدان را در فیلم زیر ببینید و متوجه شوید که کدام یک از نظر عملکرد در یک چهارم مایل (400 متر) بهتر است.

فیلم درگ تارا و دنا پلاس

با توجه به فیلم بالا متوجه می‌شویم که عملکرد این دو خودرو بسیار شبیه به یکدیگر هستند و شاید اگر خودروهای مورد نظر با شرایط نگهداری متفاوتی جایگزین شوند، نتیجه متفاوتی بوجود آید و باید گفت حقیقتاً در درگ استاندارد 400 متر، عملکرد موتور TU5P خودروی تارا بسیار شبیه به EF7 دنا پلاس است.

طراحی ظاهری، مقایسه ناپخته‌ها

مقایسه دنا و تارا را با کمی اغراق می‌توان نبرد دو طرح ناپخته قلمداد کرد. هر دو خودرو از ضعف‌های جدی در طراحی ظاهری رنج می‌برند که به خصوص شامل ناهماهنگی در نمای جلو و عقب، درهم ریختگی خط و خطوط بدنه و مسائلی از این دست می‌شود. با این حال لازم به تاکید است که ظاهراً در بازار فروش، تمایل خریداران به شکل و شمایل و طراحی دنا پلاس مثبت‌تر از تارا است. به خصوص که تعداد زیادی از افراد با طراحی یکپارچه و تمام عرضی چراغ‌های بزرگ عقب تارا مشکل دارند.

تارا

آنچه در مورد هر دو خودرو آزاردهنده است، ضعف‌های جدی مونتاژی و فواصل چشمگیر بین قطعات بدنه است که تا حد زیادی توی ذوق می‌زند٬‌ به خصوص که تارا به عنوان یک محصول کاملاً جدید مطرح است و وجود چنین مشکلاتی با توجه به نو بودن پرس‌های بدنه انتظار نمی‌رود. از سوی دیگر در بخش‌هایی نظیر نحوه مونتاژ در صندوق عقب یا کاپوت خودرو شاهد ایرادهایی هستیم که اتفاقاً در اکثر خودروها نیز تکرار شده است و به نظر چیزی فراتر از خطای مونتاژ کار می‌آید و احتمالاً از ضعف‌های غیر قابل چشم پوشی در قالب‌ها یا فیکسچرهای مونتاژ نشات می‌گیرد.

در نهایت نیز شاید بدترین مشکل تارا، وجود قالپاق به جای رینگ اسپرت در خصوص خودروهای تارا باشد که به هیچ عنوان با قیمت حدود 400 میلیونی این خودرو در بازار مطابقت ندارد و از این رو شاید بتوان گفت که دنا پلاس در مجموع برنده بخش ظاهری رقابت با برادر ناتنی خود خواهد بود.

طراحی کابین، فضای داخلی و آپشن های رفاهی

همانطور که حتماً می‌دانید، پلتفرم دنا تفاوت چندانی با پژو 405 ندارد اما تارا براساس پلتفرم اصلاح شده و ارتقاء یافته مشترک با 206 شکل گرفته و از این رو می‌توان گفت که اختلاف سن تکنولوژی و طراحی دو خودرو بیش از 15 سال است و تارا از اساس خودرویی مدرن‌تر از دنا محسوب می‌شود و همین عامل نیز باعث می‌شود که نحوه قرار گرفتن راننده پشت فرمان تارا به کلی متفاوت از خودرویی مانند دنا باشد. برای توصیف بهتر باید گفت که داشبورد تارا اساساً در ارتفاع بالاتری نسبت به دنا نصب شده و احساس اسپرت‌تری را به راننده انتقال می‌دهد.

همچنین از نظر طراحی نیز داشبورد دنا با ارتفاع بیشتر، هماهنگی مناسب‌تری از نظر ارگونومی و دسترسی به مانیتور دارد و در نقطه مقابل طراحی داشبورد تارا تا حد زیادی شبیه به پژو 301 به نظر می‌رسد، این درحالیست که از نظر جنس و کیفیت هر دو خودرو علیرغم قیمت خود در حد متوسط قرار دارند و با توجه به رنج قیمتی از نظر متریال انتظار بیشتری می‌رود.

اما وقتی به فضای سرنشینان عقب می‌رسیم، در کمال تعجب پلتفرم تارا مزیت خود را نشان می‌دهد و در شرایطی که پلتفرم پژو 206 از اساس با مشکل کمبود فضای پای سرنشینان عقب مواجه بوده، حالا تارا به لطف فاصله محوری بیشتر (در مقایسه با پلتفرم اصلی پژو 206) فضای کافی را برای سرنشینان عقب ارائه می‌دهد و در نقطه مقابل دنا پلاس به دلیل ابعاد بزرگ صندلی‌های جلو چندان برای سرنشینان عقب کافی نیست. بنابراین شاید بتوان گفت که در مجموع تارا برنده بخش فضای داخلی در این مقایسه خواهد بود و بعید است که دنا شانسی برای عرض اندام در برابر این محصول جوان ایران خودرو داشته باشد.

دنا پلاس توربو

از نظر آپشن‌های رفاهی شاهد برتری کامل دنا پلاس هستیم که به لطف وجود مواردی نظیر سانروف یا تهویه مطبوع اتوماتیک و یا صندلی‌های برقی یک سر و گردن لوکس‌تر از تارا ظاهر می‌شود. تارای دنده دستی در نقطه مقابل قرار دارد و تا حد زیادی خودرویی نظیر رانا را به شما یادآوری می‌کند.

تنها مزیت در زمینه آپشن‌های ایمنی نیز به وجود سامانه کنترل پایداری (ESP) مربوط می‌شود که در خصوص تارا به شکل استاندارد وجود دارد اما متاسفانه در خانواده دنا به کلی تعریف نشده است.

مشخصات فنی و ایمنی

ایران خودرو از یک نظر در صنعت خودروسازی جهان رکورددار است و این مورد نیز چیزی نیست جز تولید طیف گسترده‌ای از موتورهای مختلف با قدرت و عملکرد بسیار نزدیک و حتی یکسان، امری که از نظر مهندسی اقتصادی و هزینه‌های تولید به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‌رسد اما در جاده مخصوص لزوماً همه چیز منطقی نیست! موتور 1.6 لیتری تارا نسخه ارتقاء‌یافتهTU5 مشهور محسوب می‌شود و به لطف وجود فرمان برقی، سیستم باز و بسته شدن متغیر سوپاپ‌ها و پمپ روغن متغیر، می‌تواند قدرتی بیشتر از TU5 های معمولی را ارائه دهد.

جالب آنکه به روایتی، EF7 هم موتوری بر مبنای TU5 محسوب می‌شود و در زمان معرفی در اواخر دهه 80 متداول بود که این موتور را نسخه ارتقاءیافته TU5 معرفی می‌کردند. هرچند با 100 سی‌سی حجم بیشتر، پیشرانه ملی از گشتاور بالاتری نیز برخودار است اما بازهم از نظر رنج قدرت تولیدی با موتوری در حد و اندازه خانواده TU5 مواجه‌ هستیم. به طوری که هر دو موتور دقیقاً 113 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و گشتاور EF7 نیز 155 نیوتن‌متر است که تنها 11 نیوتن‌متر از گشتاور 144 نیوتن‌متری تارا بالاتر است.

(جدول)

جالب آنکه از نظر وزن، براساس جداول منتشر شده از سوی ایران خودرو، برتری از آن تاراست که با 1170 کیلوگرم وزن به شکل محسوسی از دنا پلاس 1258 کیلوگرمی سبک‌تر است که ظاهراً به دلیل جنس پیشرفته ورق‌های فولادی مستحکم بدنه تارا محقق شده است و البته برتری گشتاور دنا نیز به همین شکل از میان رفته است.

از حیث گیربکس نیز شرایط تاحدی مشابه است و گیربکس تارا ظاهراً نسخه ارتقاءیافته از گیربکس مشهور BE4 است که اساساً برای پژو 405 توسعه پیدا کرده است و احتمالاً از نظر ضرایب دنده نیز تفاوت‌های جزئی نسبت به موتور EF7 دنا پلاس دارد.

تفاوت مهم دیگر بین این دو خودرو به سیستم فنربندی چرخ‌های عقب مربوط است که در خطوط دنا از میله پیچشی تشکیل شده است و ساختاری نسبتاً کلاسیک دارد اما در خصوص تارا شاهد استفاده از فنربندی پیشرفته‌تری مبتنی بر فنر لول و اتصالات نیمه مستقل هستیم که هندلینگ بهتری را برای این خودرو نوید می‌دهد.

تارا و دنا پلاس توربو

اما آنچه مزیت اصلی تارا در زمینه مشخصات فنی محسوب می‌شود، ایمنی بالای پلتفرم تارا است که براساس تست‌های انجام شده بر روی پژو 301 عملکردی در حد 3 ستاره ایمنی را در تست تصادف به ارمغان می‌آورد اما متاسفانه دنا از نظر شرایط مناسبی ندارد و با قطعیت می‌توان گفت که خودرویی با پلتفرمی قدیمی‌تر و ایمنی پایین‌تر نسبت به تارا است و از این حیث می‌توان گفت که در بخش مشخصات فنی، تارا برنده میدان رقابت خواهد بود.

تجربه رانندگی

رانندگی با دنا پلاس نیاز چندانی به توصیف ندارد و احتمالاً هر ایرانی‌ای تاکنون حداقل یک بار رانندگی با خودروهای خانواده سمند را تجربه کرده است اما در خصوص تارا می‌توان گفت که با کاراکتری نزدیک به خانواده پژو 206 اما با هندلینگ بهتر مواجه هستیم و شاید تنها نقطه ضعف تارا نسبت به دنا پلاس، عملکرد نسبتاً خشک‌تر سیستم فنربندی باشد. همچنین برخی از مالکین از نحوه عملکرد گیربکس و کیفیت جا رفتن دنده‌ها نیز رضایت ندارد و این مشکل را به عنوان نقطه ضعف جدی تارا در زمان شتاب‌گیری عنوان می‌نمایند. عملکرد ترمز هر دو خودرو به لطف وجود ترمزهای چهارچرخ دیسک در حد متوسط و قابل قبول است اما همانطور که گفته شد به لطف وجود ESP باید برتری را از آن تارا دانست.

همچنین فرمان برقی تارا عملکردی سبک‌تر و نرم‌تر را در مقایسه با فرمان هیدرولیکی دنا پلاس ارائه می‌دهد و شاید در مجموع بتوان گفت که حس و حال رانندگی با تارا بیش از دنا پلاس به یک خودرو مدرن و امروزی نزدیک است. از حیث شتاب‌گیری ایران خودرو شتاب هر دو خودرو را در محدوده 12 ثانیه اعلام کرده اما واقعیت این است که ثبت صفر تا صد در زمانی کمتر از 13 ثانیه با تارا و در ارتفاع تهران تقریباً امکان‌ناپذیر است و در خصوص دنا پلاس نیز وضعیت بهتری وجود ندارد و از این رو هر دو خودرو در زمره سدان‌های خانوادگی نسبتاً معمولی قرار می‌گیرند.

نبردی نابرابر در بازاری آشفته

با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر ایران خودرو حالا تارا با قیمتی در حدود 290 میلیون تومان به دست مشتری می‌رسد و دنا پلاس نیز خودرویی 225 میلیون تومانی است. این درحالیست که به جز بخش ایمنی، فاصله عملکردی دو خودرو در حد 65 میلیون تومان نیست. از سوی دیگر در بازار آزاد شاهد اختلاف قیمتی بسیار بیشتری هستیم که بازهم به ضرر تارا تمام می‌شود. جایی که تارا با قیمت 400 میلیون تومان عملاً رو در روی دنا پلاس توربوشارژ قرار می‌گیرد و دنا پلاس دنده دستی در محدود 300 میلیون تومان خودرویی به شدت ارزان قیمت‌تر و خوش بازار‌تر است. از این رو به نظر می‌رسد که از اساس قیمت‌گذاری تارا بیش از اندازه بالا در نظر گرفته شده و شاید هنوز هم در شرایط فعلی بازار، خرید خودرویی مثل دنا پلاس منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

64 عکس

نظرات کاربران

81 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/9/25
عشق فقط دنا + این اتمسفرشه توربوش دیگه نگم ماشین زیر 500 میلیون فقط دنا پلاس تمام
1400/9/26
این چه حرفیه. خیلی علاقه به توربو داریا. موتورت داغون شد پول داری هزینش کنی؟ ضمنا اگه به توربو هست، بزودی تارا پلاس با موتور توربو میاد. توجه کن ماشین تو 150 اسب توان داره اما تارا 170. تفاوت زیاده ها. 20 اسب بیشتر و بهینه تر. دناتو بنداز دور بنظرم.
1400/9/26
واقعا مزدا3 و فاو b50 و مگان رو ول کنی بیای 405 نیوفیس بخری؟!
دنا 500 که هیچی....نهایت همون 300 تومن ارزش داره نمیدونم اینایی که 500 تومن میدن دنا اتو با خودشون چه فکری میکنند
1400/9/30
خف کن.
1401/4/31
اول اینکه سلطان دنا پلاس توربو اتوماتیک.دوم اینکه ۱۵۰اسب بخار تارا ۱۲۰ است بخار
1400/9/25
خیلی خوب
جایزه منو بدید☺️☺️🤣
1400/9/26
دنا پلاس معمولی سانروف نداره که. بعد کجا دنا پلاس رو 300 میلیون میدن حدودا 400 میلیونه
1400/9/26
متاسفانه حالم از هر دوتا شون بهم میخوره. کلا از ماشین ایرانی. دوتا گاری رو باهم مقایسه کردن نداره دیگه
1400/9/26
چرا متاسفانه؟ باید بگی خوشبختانه. گاری های داخلی فقط برای کسانی ماشین حساب میشه که یا ماشین خارجی از نزدیک ندیدن و ندارن ، یا زیر سن گواهینامه هستن، یا توان خرید ندارن، یا از فروش این ماشینا و کشتن مردم منفعت میبرن.
1400/9/26
هیچ بنی بشری نمیگه ماشین های داخلی بهتر و یا برابر با ماشین های خارجی هست اما شما اگر خودرویی پیدا کردید که زیر ۱۴۰۰۰ دلار باشه و از همه لحاظ عالی باشه برو سوار شو‌. هم ایران خودرو و سایپا با قیمتی ماشینی ۶۰۰۰۰ دلار میتونن ماشین بسازند و هم بنز و بی ام دبلیو با قیمت ۱۴۰۰۰ دلار کیفیت عالی رو ارایه نمی‌دن پس لطفاً کورکورانه نظر ندید و ببرید یقه ی آمریکا و اسراییل رو بچسبید که به اندازه جمعیتشان رو مسلمانان بی گناه تحریم سوار می کنند نه این دو خودرو ساز. یا علی
1400/9/28
اگه مقایسه کردن نداره تو بیجا میکنی ببینی که خوای دهنت رو ندونسته باز کنی
1401/4/6
اینهایی که اینطوری تعریف وتمجید میکنند کسانی هستند در عمرشان ماشین خوب استفاده نکرده اند همیشه فرغون سواربودتد حالا این لگن ها را میبینند ازخود بیخود میشوند۰😁😁😁😁
1401/7/6
شما برو همین کشورهای همسایه با ۵۰۰میلیون تویوتای ۲۰۲۲سوار میشی یا بهترین ماشین های آلمانی ژاپنی کره ای امریکایی !
1402/1/18
واسه شما مرفح های بی درد گاریه ، واسه ما تخت سلیمانه ..
خدا به همه کسانی که ماشین ندارند نصیبشون کنه.. فرق نداره دنا یا تارا ، پژو یا ساینا
1402/6/6
کی میگه ما دنا پلاس معمولی گرفتیم ۳۵۰
1400/9/26
رنگ تارا مورد آزمایش چی هست؟ جالبه رنگش
1400/9/26
آبی کبود
1400/9/27
خیلی جالبه با سپر و بدنه دورنگ
1400/9/26
در مورد بنزین مورد استفاده چیزی گفته نشد
هر دوی این موتورها توسط ایرانخودرو توصیه شده بنزین اکتان ۹۵ استفاده بشه
من دنا پلاس ۹۶ داشتم. با بنزین سوپر کلا یه چیز دیگست. به شدت قدرتش زیاد میشه و ناک موتور کاملا از بین میره
ولی با بنزین معمولی خیلی کند میشه
برای همین تست باید با بنزین سوپر انجام بشه. حدود ۱.۵ تا ۲ ثانیه تو شتاب ماشین اثر داره
1400/9/27
ایول دنا پلاس
آفرین به مالک دنا پلاس، حداقل یه دورفرمون، کفی و شیشه دودی انداخته
مالک تارا که خودرو رو در همون حد کارخونه معمولی نگه داشته ...
1400/9/27
دنا از تارا خیلی جذاب تر خوش دست تر و دید عالی داره
انتظار میرفت تارا خیلی زیبا تر از دنا باشه ولی طراحیش خیلی ضعف ها داره مخصوصا اینکه قوز کاپوت اجازه نمیده خوب جلو رو ببینی
1400/9/27
ما دنا پلاس داریم واقعا ماشین عالی هستش حالا کار به قیمتش ندارم
1400/9/27
سگ تو روحتون با این آشغالاتون،پدرمردم دراوردین
1400/9/27
اساسا" برام جالبه بدونم آیا این نوع دنده دادن در تارا مشکل گیربکس وسیستم دنده این خودرو هست ویا اینکه عملکرد راننده ایراد داشته؟
1400/9/27
دنا برنده و جلو می افتند
1400/9/27
یکی از مشکلات محصولات ایرانخودرو گیربکسشونه که چون فناوریش مال ۳۰ سال پیشه اتلاف نیرو به نسبت زیادی رو داره که باعث میشه سر چرخ ها اسب بخار کمتری رو داشته باشیم امیدوارم گیربکس شش دنده که قراره روی یه سری محصولات نصب میشه عملکرد بهتری داشته باشه مخصوصا تو کورس دنده ها
1401/12/25
احسنت دقیقاهمینه فقط گشتاور سر چرخ هاس
1400/9/28
تو خودت ماشین ایرانی دیدی؟
نکنه ماشین خارجی داری؟ پراید وارداتی از کره برای 25 سال پیش؟
شاید هم لگن های چینی سوار میشی
چینی ها حداقل مثل شما ها نیستند که مملکت خودشون رو هم بزنن
1400/9/30
ولش کن امثال این تازه به دوران رسیده ها ماشین خارجیم سوار شن با پول فروش گاو و گوسفنداشون بوده
1400/10/30
جواب به اونکه اسمش امین هست تو که سنگ ماشین خارجی رو به سینه میزنی قسم میخورم موتور گازی هم نداری آدم باید خیلی بی شرف باشه که تولیدات مملکت خودش رو مسخره کنه من مطمئنم گدا گشنه ای بیش نیستی
1401/2/16
چرا شعر میگی چین رو با ایران مقایسه میکنی مملکتی که بانک هاش التماس میکنن وام بدون بهره بدن تا تولیدشون متوقف نشه بعد تو ایران دنبال سودهای کلانند اینقدر حرف مفت نزنید
چین با ۱.۵ میلیارد به این خوبی مملکتش رو اداره میکنه بعد ما با ۸۰ میلیون زاییدیم
معلومه مردمش حمایت میکنن
1400/9/28
سلام و خسته نباشید
قرعه کشی اهدای جایزه کجا انجام میشه؟

1400/9/28
تارا برنده میشه
1400/9/29
اگر تو ماشین زیر 1 میلیارد با مدل بالای 98 اوردی که بتونه ئنا توربو چه دستی و چه دنده بزنه من سویچ ماشینمو میدم بهت ماشین اوراقی سوار نشو مگان 10 سال پیش استفراغت نمیاد؟ بعد تارا اتوماتیک توربو سال 1450 پیش فروش میکنن و سال 1500 تحویل میدن اینجوری باشه ایرانخودرو فیلمش هم هست قراره دنا + توربو با 220 اسب برناه بیرون برو نگاه کن ماشین 3 میلیاردی هم به گرد پاش نمیرسه
1400/10/15
اریزو
1400/12/6
سلام من ماشین زیر یه میلیارد میارم براد منتها مدل نود نیسان ماکسیما شیش سیلندر با سیصد هزار کارکرد(کم کارکردش هم هست حدود پنجاه هزار کارکرد) که همین جوریش هم سگش میرزه به صدتا دنا توربو و اتومات صفر کیلومتر حتی با این کارکرد ها خیلی کم استهلاک تر ،سریع تر و بی صدا تر از دنا و تارا هست فقط حدود پنج تا شیش لیتر بیشتر می سوزونه که بنظرم بازم میرزه
1401/1/8
دادا اینورا سلطان سوار نبود شاخ شدی!؟
از کی تا حالا شاتون سوارا اینقد پر رو شدن
با هرچی بیای پیش سلطان هیچی نیستید...
1400/10/7
سلام تارا رو با پارس تیوفایو سالم هم بندازید بینیم
1400/10/14
من ب عنوان ی ایرانی آرزو دارم و دلم میخواد ماشین تولید داخلمون اینقدر با کیفیت باشه که نیازی ب خودروی چینی یا... احساس نکنم ولی رفقا هممون میدونیم که به هیچ وجه نه کیفیت و نه قیمت مناسبی از خودروهای داخلی نمیبینیم
1400/10/30
متاسفانه تولیدات داخلی به شدت افت کیفی دارن ،من هم چینی جک ۵ اس صفر هم سمند ای اف ۷ صفر دارم .نه چینیا مالین نه ایرانیا .جک من همیشه خدا گوشه پارکینگ بوده بخاطر مصرف بالای بنزین ولی گربکسش یهو کامل ایست کرد بعد یک ماه یه گیربکس کامل فرستادن که بازم عیب جزئی داره ماشینم گارانتی نداشت ۶۰ تومن به قیمت پارسال باید پیاده میشدم واما ایرانی چهل روز نشده ایرانی رو گرفتم درها کامل به صدا افتاده ،کاپوت پران از اول عمل نکرد ای بی اس ها ضعیف در حد ترمز پراید ،تقه در گیربکس موقع جا رفتن دنده
دوستان اگه به استهلاک بالای چینی اهمیت نمیدین و رخ زیبا و ماشین پر اپشن میخواین و راحتی در سفر قطعا چینی بخرید
اما دنبال ماشین اقتصادی تر هستید وفور قطعه و هر میکانیکی از تعمیر خودرو سر دربیاره ایرانی بخرید
در کل هم چینی هم ایرانی در بازار ما ماشینهاشون بی کیفیت هستن ،جنگ جدال رو خاتمه بدین ...شما به نسبت جیبت ماشین بخر به کیفیت باشه جفتشون بی کیفیت هستن .ضمنا الحق و النصاف خدمات پس از فروش ایرانخودرو بسیار عالیه از هر نظر نسبت به بقیه نمایندگی ها ،ایرانی خریدید کارت طلاییم یادتون نره به جاش خوب به درد میخوره ..من تجربیات خودمو گفتم شاید جنگ بین ایرانی بازها و چینی بازها تموم بشه .
1400/11/1
آخه تو که هنوز فکر میکنی دنا پلاس 300 میلیونها چرا دوتا ماشین را مقایسه میکنی؟دنا پلاس 420 میلیونها نه 300 میلیون
1400/11/16
در مورد این دو خودرو باید گفت دنا پلاس اتمسفر خیلی بهتر از تارا دنده ای هست هم از نظر موتور و هم از نظر اپشن ولی اطاق تارا بهتر هست از نظر ایمنی هر دو تقریبا مثل هم هستند و از نظر هندلینگ دنا پلاس بهتره از نظر سیستم فنربندی هم دنا نرمتر هست قدرت موتور ای اف سون خیلی بیشتر هست و اگر تست واقعی بزاریم تو شتاب و سرعت فاصله خیلی بیشتر از این کورس ایرانخودرو هست چون ایرانخودرو نمیخواسته بزنه تو سر تارا حالا دیگه بقیش بر میگرده به سلیقه از نظر زیبایی یا حق
1400/11/20
سلام من تارااتومات دارم بی نظیره.واقعا هم آپشن وهم موتور واتاق عالیه .میشه با آزرا مقایسه کرد
1400/11/26
دنا که فعلا بهتره
اگه تارا هم موتور توربو برداره بازم دنا از نظر آپشناش بهتره
والا
دنا رو اگه رو حالت اسپورت بزاری دیگه هیچ
دنده ۶ میره و ۷ و ۸ و هیچ دیگه
حلال اولسون
1400/12/6
سلام به جای این که پول خودتون رو حرام ایران خودرو کنید چهارصد میلیون رو صد میلیون دیگه بزارید روش نیسان ماکسیما بگیرید که فرقش با تارا و دنا روز و شب هستش که برای مسافرت راحتر تعلیق نرم تر صدای کابین کم تر قدرت موتور و شتاب و حداکثر سرعت بیشتر داره برای توی شهر هم یه پراید یا تیبا بگیرید چون قطعاتش ارزان تر هست و دردسرش کمتر
1401/1/6
مگه عمو ماکسیمای کم کار هم تو بازار پیدا میشه. دو روز دیگه به خرج میوفتن و باید واسه یه قطعه ماشینو بخوابونی گوشه خونه تازه اگه قطعش هم پیدا بشه باید پول خون پدرشو به طرف بدی. فکر ایناشو نکردی.
1401/2/1
متاسفانه تعصب چشم و عقل آدم هارو در هر ضمینه ای کور میکنه کسی که از ماشین ایرانی تعریف میکنه هندز در دهکوره و 1000سال پیش زندگی میکنه و بهتره الاغ سوار بشه که چشمشو بسته روی عقلانیت یک سفر برو همین بغل دبی ببین چه ماشینهایی رو به چه قیمتی میدن بعد بگو ماشین ایرانی ایران 50سال پیش ژیان و پیکان صادر می‌کرد با امکانات اون زمان 20هزار تومن که هر کسی میتونست راحت بخره آلن یک پراید لگن 200ملیونه معادل حقوق 4سال یک کارگر
1401/2/6
سلان به همه دوستان با عشقم،برادرا اگه پول دارید برید ماشین خارجی بخرید وگرنه جفت ماشینای ایرانی و چینی بی کیفیتن،الکیم شلوغش نکنید و بحث بیخود مقایسه ماسین ایرانی و چینیو نکنید.
1401/2/6
سلام اگه راست میگین بیاین دناپلاس رو با سلطان بندازین تو سرعت هیچی به گرد پای سلطان نمی‌رسه با ۲۷۰ تا بدون سر و صدا می‌ره این ابو قورازه های ایران‌خودرو ۱۲۰ تا هم فکر نکنم برن
1401/11/7
تو بهتره بنظرم بری الاغ سوار شی اخه ۴۰۵ هم شد ماشین بدبخت این ماشین سال ۱۹۹۸از رده خارج شده بعد تو ۳۰ سال بعدش داری ازش تعریف و سلطان سلطان میکنی ؟احتمالا شوتی هستی ک میرن شورت و سوتین باز میزنن و هرکی ندونه کوکایین بارشونه انقد گاز و گوز بیخود میکنن تو جاده .
1401/2/9
هم تارا آشغاله هم دنا پلاس دو تاشون اشغالن من الان لندکروز ۲۰۱۵ دارم عالی اینارو ولکنید آشغالای ایران خودرو فقط ماشین خارجی
1401/3/24
چرا بحث الکی می کنید مقایسه دو خودرو با هم هست نه با کل ماشین های دنیا، شما اگر بین دنا و تارا مردد هستی مقایسه رو می بینی کمک میکنه، بله پول داشته باشی پورشه و بنز و... خوبه، اما اگه قصدت خرید یکی از این دوتا هست یاعلی، یاد بگیریم همه چی رو با هم قاطی نکنیم، پیشرفت یه کشور از همین چیزای کوچیک شروع میشه
1401/4/8
تجربه به من نشون داده که افرادی که افراطی نظر می دن اصولا یا سنشون کمه یا بی تجربه هستن
کسی که خودش ماشین داشته باشه نه ماشین خانوادشو سوار بشه می تونه درباره یه ماشین نظر دیقی بده که این نظر شامل هزینه نگهداری هزینه خرید و شرایط فروش و خیلی چیزهای دیگه هست
یه سری افراد دوست دارن ماشین صفر سوار بشن پس اینکه یه سری افراد سبک مغز می یان به اینطور آدم ها توهین می گنن خیلی زشته
شما وقتی ماشین با کیفیت خارجی داشته باشی که بالای 10 سال کار کرده باشه همیشه استرس قطعات مصرفی رو داری
خیلی ها اصلا دوست ندارن ماشینی که یکی دیگه سوارش شده رو سوار بشن و دوست دارم ماشین از صفری دست خودشون باشه
بالاخره هر کسی سلیقه ای داره به جای بحث کردن با هم نظر درست درباره ماشین بزارید دوستان تا کسایی که این ماشین ها رو ندارن بتونن با خیال راحت تری ماشین مورد نظرشونو انتخاب کنن
1401/5/29
تارا بسیار زشت و ناهماهنگ طراحی شده ،
عقبش واقعا زشته ، با تعویض چراغ عقب هم توسط آپکو باز هم عرض ماشین کم و زشت بنظر میاد که هیچ تناسبی با جلوی ماشین نداره...
دنا تمام امکانات رو داره ، طراحی فوق العاده زیبا و موتور پر قدرتی هم داره که تارا به گرد پاش نمیرسه.

موتور TU5 نسبت به وزن سنگین تارا حدود ۱۳۰۰کیلو بسیار ضعیفه و موشین اصلا شتاب و قدرت مناسب رو نداره.

نه ظاهر داره نه موتور ، ولی دنا هم ظاهر همه پسند داره هم موتور فوق العاده پرقدرت توربوشارژ.از نظر قیمتی هم دنا توربو اتومات خیلی ارزنده تره و بازار دست دومش هم بدلیل طرفدار بالاش بسیار عالیه و اصلا افت قیمتی نداره.
1401/8/20
بنده در زمان خرید ماشین به دو چیز نگاه میکنم یکی اینکه در زمان فروش کدام راحت تر فروش خواهد رفت مکانیک برای کدوم یکی بیشتر هست . ماشین ایرانی رو باید فقط از کارخونه گرفت در بازار ازاد زورم میاد بگیرم برامم مهم نیست ۱۰ سال طول بکشه تا به اسمم در بیاد ماشینم رو دارم و صبر میکنم چون ماشین ایرانی با قیمت کارخانه توجیه اقتصادی داره و برای منکه کلا دست خودم نیست و باید حتما ماشین صفر سوار شم حالا منطقی یا غیر منطقی کاری ندارم اخلاقم اینطور هست در رنج قیمتی خودش بدون رقیب هست . هیچ وقت هم ماشین ایرانی رو اتومات نخواهم خرید حالا هرچی بگن خوبه کار ندارم از نظرم هرچی سنتی تر اقتصادی تر خواهد بود .
1401/10/15
با توجه به این حرفهایی که زدی بین این دوتا ماشین کدومشون را میخری؟
1401/10/8
سلام من قبلاً پژو داشتم الان دو سال است دنا معمولی دارم واقعا عالی بود هنوز هم یکبار تعمیرکار نرفته ام و مشکلی نداشته در جاده که بسیار عالی هست.از لحاظ زیبایی هم بد نیست و عیبش فقط این است که کابینش کوچک است . می توانستند فاصله کابین و موتور را کم کنند یا موتور و رادیاتور را و فضای کابین را بیشتر کنند و مشکل بعدی داشبورد آن هم کوچک است.تارا سوار نشده ام و نمی توانم قضاوت کنم ولی از نظر ظاهر به نظرم دنا زیباتراست
1401/10/12
تارا ،زیبای وحشی
1401/10/16
یه جوری مهمش کردن انگار مسابقه بنز و بی ام و هستش😂
1401/11/25
سلام تارامیخام
1401/11/27
تاراوبرنده است چون راننده‌ی تارا آرام می رود
1401/12/12
سلام من دو ماهی بود که دنا پلاس داشتم اوایلش ماشین خوبی بود و وقتی کارکردش به ۵۰۰۰ رسید چراغ های هشدار موتور ماشین روشن شد و حدود ده میلیون هزینه برد و بعدش سورن پلاس خریدم ماشین خوبی بود ولی برای مسافرت تعریفی نداشت و ترمز هایش ضعیف بود تا دوماه سورن داشتم ولی چون خانواده بودیم و صندوق سورن زیاد جا نداشت رفتم تارا خریدم یک ماه هست که تارا مشکی دارم از همه لحاظ ازش راضی هستم خیلی ماشین خوبی هست مخصوصا سیستم تعلیقش و صندوق عقب بزرگی هم داره و امکانات زیاد به شما که قصد خرید ماشین دارید به شدت توصیه میکنم که بخرید
1401/12/29
سلام هرکس طبق نیازش ماشینش رو انتخاب میکنه.
پس قطعا نظرها متفاوت خواهد بود‌.
ولی توهین کردن، نظر شمارو حتی منطقی هم اگر باشه بی‌ارزش میکنه.


بنظر من دنا یک خودروی کلاسیک تر نسبت ب تاراست.
ولی تارا برای خانواده‌های پر جمعیت بهتره.

ماهم که پنج نفریم،واقعا توی مسافرتها فضای صندوق برامون کمه. و تارا گویا این نیاز رو برطرف میکنه.
اما چون بازار فروش دنا بهتره، ما قطعا دنارو انتخاب میکنیم.
که هروقت پول لازم بودیم‌سریع بتونیم بفروشیمش

سود دنا دستی حتی از تارا اتومات بیشتره.

ببینین برای چه هدفی میخواید ماشین بگیرید.

1401/12/29
سلام من متنو کامل نخوندم چون دنا توربو داشتم مدل 400ینی گاری بهش شرف داش کلا 21 رفتم شاید 10 بار بردم نمایندگی هر بارم با کلی پاچه خواری و دمه همه رو ببین تازه گردن میگرفتن رفتم مرکز خدمات گفتم قید پولمو میزنم چند تا خبر گزاری خبر میکنم جلو ایران خودرو اااااااااتیش میزنمش این لگنو.......
1402/1/8
نظرات متفاوتی بیان شده که اکثرا تعصب بی جا از مال خودشون رو بیان کرده بودن. نظرم رو بدون تعصب میگم: کل خانواده 405 خانواده سمند معمولی تا سمند سورن، کل خانواده پارس کل خانواده دنا پلت فرم قدیمی و خارج شده 405 استفاده میکنن. ولی پلت فرم تارا مدرن تر هست به طوری که واسه پژو 2008 هم همین پلت فرم تارا استفاده میشه. مزیت بعدی تارا فضای صندلی عقب بسیار بیشتری رو داره. در دنا زانوی سرنشین عقب به صندلی جلو میگیره. مزیت بعدی تارا صندوق عقب 640 لیتری هست ولی در دنا صندوق عقب 520 لیتر هست. مزیت بعدی تارا سیستم فنربندی نوین تر هست مزیت بعدی تارا داشبورد زیبا تر هست ( که البته ممکنه این سلیقه باشه) اونایی که قدرت موتور دنا توربو رو با قدرت تارا معمولی مقایسه میکنن اشتباه هست. تارا معمولی با دنا معمولی و تارا توبو رو با دنا توربو مقایسه کنید. البته تارا توربو هنوز نیومده ولی بدونید توربو مشکلات نگهداری خودشو داره برای خارجیا که در مضیقه نیستن معمولا موتو با تنفس معمولی ارجحیت داره.
1402/1/17
دنا پلاس دنده ای ساده از تارا دنده ای بازار فروش بهتری داره. به لحاظ فنی هم فرق چندانی باهم ندارن دوتا ماشین تولید داخل .فقط دنا پلاس دنده ای را ایران خودرو اومده تیپ1 فقط داره میده.بدون سانروف-کروز کنترل و ترمز عقب کاسه ای با رینگ فولادی یعنی جای تاسفه دستشان باشه زاپاس را هم بر میدارن معلوم نیست پول چی از ملت میگرن برا 207 هم همین کار را کردن موتور تیپ2 روش گذاشتن یا مدل داشبورد 206 با موتور تیپ5
1402/1/19
سلام خدمت دوستان هم دنا و هم تارا نزدیک به هم هستن اما قیمت دنا بهتره در ضمن اگر با انصاف باشیم ما ۴۰ سال از تولدمون تو ایران اسلامی میگذره تو این۴۰ سال همیشه تحریم بودیم و با همه مشکلات خودمون با دست خالی تونستیم تا اینجا برسیم که ارزوی خیلی از کشورهایی هست که نوکر امریکاییها هستن و انشاالله اگر نفوذیها رو تو دولت دیگه راه ندیم خیلی زود دیگران حسرت ایران ما رو میخورن بهتره به خودمون احترام بزاریم و بلند بگیم یاعلی
1402/1/22
داخل دنا خیلی کوچیکه چون داشبورد رو آوردن جلو و پهنش کردن واقعا خورد تو ذوقم با فنیش کاری ندارم انگار داخل پراید نشستی تارا داخلش نشستم خیلی جاداره چون همون پژو ۳۰۱ هستش و صندوق عقب خیلی بزرگ عقب تارا رو خیلی بد زدن البته مدل جدیدش که v3 هستش هم سانروف داره هم عقبش رو خیلی عالی زدن باریکش کردن
1402/2/3
سلام خدمت دوستان
من به شخصه هر دو خودرو رو سوار شدم . از هر جهت حساب کنی تارا نسبت به دنا پلاس ارجحیت داره و تنها موردی که بیشتر مردم و از جمله خود من به سوی دنا پلاس کشیده میشیم طراحی ظاهری بد تارا و خوبی ظاهر دنا پلاس هست . مگر نه از جهت ایمنی و آپشن و سیستم کنترل پایداری و خوش دست بودن فرمان و فضای داخلی بسیار بزرگ و .... یک سر و گردن که هیچ 10 سر و گردن از دنا پلاس و بقیه خودرو های داخلی بالاتره.
1402/3/2
سلام و احترام ؛
پریشب تارا سوارشدم ، تارا اتومات مدل اردیبهشت ۱۴۰۲ ، خدا شاهده سربالایی خیابان استخر تهرانپارس را نمیکشید نمیتونست بره بالا ‌ . خودم دنا پلاس توربو مدل ۱۴۰۰ دارم . به نظر من از لحاظ قدرتی دناپلاس یک سروگردن از تارا بهتر هست. فقط ظاهر داخل کابین تارا به روزتر و زیباتر هست. این نظر شخصی من هست و با احترام تقدیم کردم
1402/3/17
هیچ موتوری در ایران رو دست تیوفایو نیست تمام محصولات شرکت سایپا و ایران خودرو را داشتم به مدت یکسال به بالا
اول فتی و موتوری ال نود دو تیوفایو تمام
1402/3/31
زیباترین بهترین با کیفیت ترین ماشین ایرانی دنا است احسنت به سازنده
1402/3/31
فضای داخلی و کابین دنا بسیار زیباتر از تارا است داخل درهای ماشین دنا هم زیباتر از تارا است
1402/4/26
دنا پلاس می بره
1402/4/28
تارا برنده است چون مسابقه بر سر این بود که کدام ماشین دیرتر به مقصد برسد
1402/5/17
با عرض سلام . بنده از سال ۸۴ تا بحال انواع ماشین های ایرانی و یکی دو مورد چینی رو داشتم ، سال گذشته بین خرید تارا و دنا پلاس مردد بودم ، در ضمن با خودروی شاهین ، سه مورد تولید های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱رانندگی و تست حدود نیم ساعته داخل و بیرون شهر انجام دادم . ابتدا با کمال احترام خدمت شاهین سواران ، در مقابل تارا و دنا پلاس حرفی برای گفتن نداشت و احساس میکردم سوار یک پراید بزرگ هستم ، با اینکه حدود ۱۵۰ کیلو گرم از تارا سنگین تر و پرامکانات تر بود ، اما از نظر هندلینگ و تکانه ها و کیفیت ساخت داخل کابین و صدای موتور و پدال کلاچ و گاز خیلی سفت با تاخیر پدال تابلو و خیلی بد ، شاهین حتی به حد سمند ال ایکس هم نمیرسه (اما هر کی خریده مبارکش باشه) در مورد تارا و دنا پلاس ، رنگ تریم داخل تارا و صندلی ها ، میزان زیبایی تارا در داشبورد مخصوصا هواکش کولر کج و آمپر بنزین و دمای تارا که منو یاده نوکیاهای ساده مینداخت ، باعث شد که دنا پلاس ، که زیبا تر ، خوش دست تر ، ترمز عالی تر و هندلینگ و زیبایی نسبی بهتری داشت رو انتخاب و اگر بخوام بین این سه موتور یکی رو برتر بدونم ، قطعا ایی اف سون ، بهترین موتور هست ، و جریان شانون رو تا بحال از جانب خودم یا دوستان ایی اف دارم یا از نمایندگی ها نه دیده ام نه شنیده ام .
1402/6/11
سلام اگه شتاب براتون مهمه سرعت مهمه دنا پلاس ولب یه ماشین شهری میخوای تارا از نظر قیافه هم دنا پلاس از تارا زیباتره از نظر جاداری اتاق تارا جادار تره دنا پلاس کوچیک هست ولی در کل بهترین خودروی ایرانی دنا پلاس اتومات هست اونایی هم که میان میگن ایرانی وچینی و... اشغال هستند به آنها میگم برو شما ماشین خوب بخر لندکروز بخر بنز s500 بخر همه می‌دانند ماشین خوب کدام است یک عده یجوری صحبت می کنند انگار مردم نمی‌دانند بنز وهیوندا ... ماشین های خوبی هستند و فقط خودش انیشتین هست مردم ناچار هستند پول ندارند پول داشتند همونایی که بعضیا می گویند رو میخرند
1402/10/9
از تارا هر چی بگم کمه از موتورش نرمیش آپشن قیفش و.... حرف نداره و موتور ef7 قابل مقایسه با tu5 نیست
1402/10/16
سلام به همه دوستاران خودرو .. من مشرفی هستم .. فرزاد مشرفی .. من با خودم فکر می کنم کاش حداقل ما می تونستیم خودرو هیبریدی یا برقی بسازیم . اینا به نظر من پیشرفته .. نه با یکمی تغییر در قیافه و اسم بگیم پیشرفت کردیم . تکرار تکرار تا کی ؟؟
1402/10/20
من هم تارا داشتم هم دنا. برای جوونها که عشق سرعت و شتاب هستن دنا بهتره اما از نظر استاندارد بودن خودرو واقعا تارا بهتره.
1402/12/4
ماشين هاي كه خودم شخصا باهاش رانندگي كردم پيكان جوانان -ساينا -سمند -نيسان -پژو پارس سال - جي ال ايكس -و تندر - از هر لحاظي بگي دنا سرتره سرعت -شتاب - قدرت -خوشگلي -امكانات -فروش خوبي هم داره -جاي شكر داره -مسئولين فني ايران خودرو سنگ تمام گذاشتن - ولي دنده اي به نظرم از توربو و اتومات نگهداري اش بهتره