موضوعات داغ

مقایسه چری آریزو 5 توربو فیس لیفت و دنا توربو اتومات؛ نبرد سنت و مدرنیته

5 مرداد 1401
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

شکی نیست که حداقل تا قبل از آمدن تارا اتومات به بازار، دنا توربو اتومات گل سرسبد محصولات ایران خودرو در زمینه عملکرد و آپشن محسوب می شود و به نوعی نقش پرچمدار خودروهای داخلی را به عنوان یک سدان اتوماتیک نسبتا قدرتمند بازی می کند. در بازار فعلی رقیب مستقیمی برای این خودرو وجود ندارد و به جز خودروهای دست دوم عملا هیچ خودرو صفر کیلومتری با قیمت دنا اتومات در بازار عرضه نمی شود. حتی در صورت افزایش بودجه نیز تا محدوده بیش از 600 میلیون تومان اثری از رقیب برای دنا اتومات دیده نمی شود، جایی که شاهد عرضه ام وی ام آریزو 5 توربو هستم، خودرویی که اخیرا و بعد از چهار سال حضور در بازار ایران فیس لیفت شده و حالا با چهره ای به روز تر و گیربکسی 9 سرعته در دسترس مشتریان قرار گرفته است. بنابراین در این مقایسه قصد داریم تا به بررسی این دو خودرو بپردازیم.

چری آریزو 5 توربو فیس لیفت و دنا توربو اتومات

طراحی ظاهری

معمولا پرداختن به موضوع طراحی تا حدی سلیقه ای محسوب می شود و ما نیز سعی میکنیم وقت مخاطبان عزیز خودروبانک را برای این بخش نگیریم اما به شکل خلاصه باید گفت که برخلاف دنا اتومات که درواقع خودرویی مدرن برمنبای یک پلت فرم قدیمی محسوب می شود و نقش فیس لیقت سمند را بازی می کند، چری آریزو 5 توربو با یک پلت فرم نسبتا جدید و طراحی منحصر به فرد خود شکل گرفته است و از انسجام بهتری در بخش های مختلف برخوردار است که نمره بالاتری را در زمینه طراحی صنعتی کسب می کند.

این درحالیست که چهره خشن دنا (که شباهتی نیز به میتسوبیشی لنسر دارد) می تواند مورد پسند برخی از مشتریان جوان باشد اما آریزو 5 توربو به خصوص در نسخه فیس لیفت به هیچ عنوان ظاهر خشنی ندارد و تا حدی از المان های اسپرت فاصله گرفته است. بنابراین شاید در این زمینه عملا دو طیف متفاوت از مشتریان با این دو خودرو ارتباط برقرار کنند و آریزو 5 گزینه انتخابی افراد مسن تری نسبت به دنا اتومات باشد.

فضای داخلی آریزو 5 فیس لیفت

طراحی و فضای داخلی

استفاده از تریم داخلی به رنگ چوب شاید پاشنه آشیل دنا توربو اتومات در زمینه طراحی داخلی باشد. داشبورد خودرو نیز نسبت به سایر نسخه های دنا تفاوتی نداشته است و تاحد زیادی قدیمی به نظر می رسد اما در نقطه مقابل مدیران خودرو آریزو 5 فیس لیفت را با داشبوردی کاملا جدید روانه بازار کرده است

بنابراین در زمینه طراحی داخلی نیز زبان طراحی دو خودرو کاملا متفاوت است و در برابر داشبورد سنتی و نه چندان چشم نواز دنا اتومات، داشبورد مدرن، ساده و جذاب تر آریزو 5 توربو را شاهد هستیم که با طراحی مینیمال و دو مانیتور در بخش مرکزی و مجموعه پشت آمپر می تواند برای مخاطبان ایرانی گزینه ای متفاوت و جذاب جلوه کند.

فضای داخلی دنا توربو اتومات

فارغ از اختلاف قیمت چشمگیر، هر دو خودرو در زمره سدان های کامپکت اقتصادی دسته بندی می شوند و به همین دلیل نیز استفاده از پلاستیک خشک در کابین این دو خودرو جای تعجب چندانی ندارد هرچند که کیفیت مواد به کار رفته در کابین آریزو اندکی بهتر به نظر می رسد، همچنین در زمینه فضای کابین نیز برنده آریزو 5 است که به خصوص برای سرنشینان عقب فضای بیشتری را ارائه می دهد. این درحالیست که کابین استاندارد سمند مشکل چندانی از نظر فضای سرنشینان ندارد اما در مورد دنا با تغییر صندلی ها از جای پای لازم برای سرنشینان عقب کاسته شده است و همین مساله نیز به قیمت شکست دنا اتوماتیک در این بخش تمام خواهد شد.

آپشن های رفاهی و ایمنی دنا توربو اتومات و آریزو 5 توربو فیس لیفت

بهتر است برای مقایسه فهرست کامل آپشن ها به کاتالوگ رسمی دو خودرو مراجعه فرمایید اما باید گفت که در زمینه امکانات رفاهی هر دو خودرو تقریبا در یک سطح هستند و حتی با توجه به برقی نبودن صندلی های آریزو 5 توربو، دنا اتومات می تواند در این بخش اندکی جذاب تر نیز ظاهر شود. اما به طور کلی با توجه به وجود سانروف، دوربین دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک و ..هر دو خودرو نیاز های سطح متوسط را پوشش می دهند و از نظر آپشن کم و کسری خاصی ندارند هرچند در زمینه ایمنی آریزو 5 به راحتی گوی سبقت را از دنا اتومات می رباید و با وجود سامانه ESP و شش کیسه هوا یک سر و گردن از دنا اتوماتیک که فاقد ESP و کیسه های هوای جانبی است، کامل تر ظاهر می شود.

مشخصات فنی

پلت فرم دنا توربو اتومات تفاوت چندانی با پژو 405 ندارد و ایران خودرو نیز هرگز تاکنون اطلاعات فنی از تغییرات این پلت فرم را منتشر نکرده است از این رو می توان گفت که از نظر ایمنی در تست تصادف نیز شانس چندانی برای دنا اتوماتیک قابل تصور نیست. در مقابل آریزو 5 خودرویی ایمن و مدرن محسوب می شود که توانایی لازم برای اخذ ستاره های ایمنی را در تست تصادف دارد.

فارغ از این مساله اما گیربکس 6 سرعته دنا اتوماتیک که ساخت کمپانی چینی DAE است می تواند تجربه رانندگی جذاب تری را نسبت به گیربکس CVT مورد استفاده در آریزو توربو ارائه دهد هرچند که گیربکس آریزو نیز در نسخه فیس لیفت ارتقا یافته و با شبیه سازی 9 سرعت از تاخیر و مکث کمتری نسبت به مدل قبلی (هفت سرعته) برخودار است.

پیشرانه آریزو 5 توربو فیس لیفت

در نهایت تفاوت دیگر به پیشرانه دو خودرو مربوط می شود که در مورد دنا پیشرانه ملی EF7 TC با حجم 1.7 لیتر و قدرت 150 اسب بخار است اما آریزو توربو از موتور 1.5 لیتری توربو بهره می برد که علیرغم حجم کمتر 147 اسب بخار را تحویل گیربکس می دهد. همچنین می توان ساختار موتور آریزو توربو را تاحدی مدرن تر قلمداد کرد اما نکته مهم برای مصرف کنندگان ایرانی، سازگاری مناسب این موتور با بنزین موجود در کشور و مصرف سوخت کمتر آن نسبت به دنا اتومات است.

پیشرانه دنا توربو اتومات

در نهایت ذکر این نکته لازم است که فنربندی چرخ های عقب دو خودرو نیز متفاوت است و آریزو 5 با استفاده از اتصالات غیر مستقل، ساختاری ساده تر نسبت به دنا اتوماتیک با فنربندی نیمه مستقل و فنر پیچشی دارد.

جالب آنکه ایران خودرو ظاهرا برای نصب گیربکس شش سرعته ناچار به تغییر برخی از قطعات جلوبندی خودرو شده است و براساس گزارش مشتریان حالا دنا اتومات با مشکل خرابی سر پلوس چرخ های جلو نیز مواجه شده است. ایرادی که در نسخه دنده ای دنا توربو دیده نمی شود.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک چری آریزو 5 توربو
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1645 سی سی 1499 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه 210 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه
جعبه دنده 6 سرعته خودکار CVT
شتاب 0 تا 100 11 ثانیه -
حداکثر سرعت 205 کیلومتر در ساعت 185 کیلومتر در ساعت
وزن 1262 کیلوگرم 1372 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع 4532 طول - 1814 عرض - 1487 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2671 میلیمتر 2650 میلیمتر

چری آریزو 5 توربو فیس لیفت و دنا توربو اتومات

تجربه رانندگی

همانطور که در بخش فنی توضیح داده شد. به دلیل ساختار ساده تر سیستم تعلیق عقب، سواری آریزو 5 اندکی خشک تر از دنا توربو اتومات احساس می شود همچنین نسخه قبلی این خودرو با مشکل نسبتا آزار دهنده تاخیر پدال گاز به خصوص در زمان حرکت اولیه مواجه بود که این مشکل در نسخه فیس لیفت به لطف تغییر گیربکس تاحد محسوسی کاهش یافته است. عجیب آنکه دنا اتوماتیک نیز عملا با مشکل مشابهی مواجه است و تاخیر کاملا محسوسی را در شروع حرکت دارد. همچنین لرزش زیادی در دورموتورهای پایین به کابین منتقل می شود که به حس آرامش دنا اتوماتیک آسیب زده است. فرمان هر دو خودرو به سیستم کمکی برقی مجهز است و عملکرد نرمی را ارائه می دهد. از نظر شتاب گیری نیز شاید بتوان گفت که با توجه به مشابهت توان خروجی و نزدیک بودن وزن کلی بدنه، هر دو خودرو در یک سطح راضی کننده ظاهر می شوند هرچند که آریزو 5 احتمالا اندکی سریعتر از دنا توربو اتوماتیک است و در مقایسه شتاب، می تواند حریف ایرانی را شکست دهد.

نکته عجیب دیگر در خصوص دنا توربو اتوماتیک، مصرف سوخت بالای این خودرو است که به گفته مالکین از 12 لیتر در یکصد کیلومتر (در سیکل شهری) نیز فراتر می رود و این درحالیست که آریزو توربو مصرفی کمتر از 10 لیتر را به مالک خود تحمیل می نماید.

بنابراین تنها مزیت دنا اتومات در رانندگی شاید نرمی نسبی سیستم فنربندی به خصوص برای سرنشینان عقب و احساس بهتر ناشی از تعویض دنده گیربکس اتوماتیک شش سرعته باشد که نسبت به گیربکس CVT مزیت دارد. به جز این موارد در زمینه های شتاب، مصرف سوخت، هندلینگ و سازگاری با سوخت، برتری با آریزو 5 توربو خواهد بود.

قیمت و شرایط بازار

همانطور که در مقدمه مطلب توضیح داده شد، هر دو این خودروها در رده قیمت خود عملا بی رقیب هستند و از این رو نمی توان برنده قاطعی برای این مقایسه تعیین کرد. در واقع آریزو توربو درست به اندازه اختلاف قیمتی بیش از 200 میلیونی، خودرویی بهتر و با کیفیت تر از دنا اتومات محسوب می شود و می تواند بدون درنظر گرفتن قیمت برنده این مقایسه باشد. البته در صورت تجهیز تارا به موتور و گیربکس فعلی دنا اتوماتیک، شاهد خلق رقیبی قدر برای چری آریزو توربو خواهیم بود که می تواند این خودرو چینی را در بازار فروش شکست دهد اما تا زمان اجرایی شدن این ایده، مشخصا باید گفت که متاسفانه فاصله چشمگیری از نظر کیفیت فنی و ایمنی بین دنا اتوماتیک و آریزو 5 وجود دارد که سرنوشت این مقایسه را به نفع محصول مدیران خودرو تغییر می دهد.

91 عکس

نظرات کاربران

26 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/5/5
اصلا چی رو دارید با چی مقایسه میکنید؟
اریزو۵ صفر حداقل ۳۰۰ میلیون گرون تر از دناس. اگه بخواید آریزو ۵ رو اقساطی بخرید حدود یک میلیارد تومن میشه.
باید با آریزو ۵ قدیمی مقایسه میشد که باز اون هم مدل های کم کارکردش گرونتر از دناس.
با وجود اینکه دنا اتو چندان ماشین جالبی نیست ولی تو یه سری چیزا مثل قدرت موتور، صندوق ، بازار فروش و گیربکس بهتر از آریزو قدیمیه.
1401/5/5
قدیم ترها که مونتاژیای ایرانخودرو پژو فرانسه بودن واقعا به چینی ها حتی فکر هم نمیشد کرد اما امروز که گیربکس شده DAE و ECU هم کسنز چینی الاصل واقعا خرید برندهای چینی بدون روتوش تصمیم عاقلانه تری است تا خرید خودروی مثلا ملی اما چینی!
1401/5/5
یه تست شتاب هم می گرفتید بد نبود.
1401/5/5
موتور رانایی با گیربکس ۲۰۷ ، با دریچه گاز برقی که باعث شده همون ۱۰۶ اسب موتور tu5رو هم نده دیگه و کلی از اسباش مردن! بجای موتور ۱۵۰ اسبی دنا توربو شده گله سر سبد؟!

ببین از بازی با کارت بازی ماشین ! نمیشه یهو نشست مقاله نوشت

نریم داخلی به رنگ چوب اونوقت پاشنه آشیل دناست؟؟!!!

یعنی اون فاجعه رو شما برتری دنا میبینی؟!!
اینکه دنا چهره‌ای با پتانسیل اسپرت داره تا رسمی و بابد باقی قسمتها با همین خصیصه هماهنگ باشه شکی نیست اما پلاستیک قرمز دوزاری پاشنه اشیل؟؟؟؟!!!

تریم چوبی ندیدی برو ببین بعد راجبش حرف بزن
1401/5/5
به نظر من دنا پلاس توربو اتوماتیک از چری آریزو 5 توربو بهتر هم از لحاظ موتور گیربکس و هندلینگ دنا برتر هست اما از لحاظ مونتاژ و کیفیت چری برتر هست اما من دنا را ترجیح میدهم چون جادارتر هست و موتور و گیربکس بهتری مخصوصا این که دنا cvt نیست و گستردگی نمایندگی آن بیشتر است
1401/5/8
داداش جادارتر نیست واقعن. آریزو فضای بیشتری داره.
1401/5/5
با سلام. تشکر از خودروبانک بابت مقایسه این دو خودرو؛ ضمنا داشبورد جدید آریزو۵ مطابق آریزو۶ شده و روی داشبورد کاملا نرمه که توی مقاله بنظرم نادرست ذکر شده بود.
این دوتا ماشین از نظر کلاس بدنه و فنی کاملا قابل مقایسه هستن ولی از نظر قیمتی اختلاف زیادی دارن که مربوط به کیفیت ظاهری و فنی شون میشه، بنظر من بهتره این دوتا ماشین با رقبای کارکرده خارجی مقایسه بشن.
در حال حاضر آریزو۵ جدید توی بازار حدود ۸۰۰ تومن قیمت داره که با این پول نهایتا میشه یه سراتو سایپایی با مدل ۹۶ و بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد خرید! قطعا سراتو خودرو خوبیه ولی نه سراتویی که سایپا مونتاژ کرده و کلی از آپشن ها و کیفیتش کاسته شده.
از طرف دیگه دنا توربو اتومات کمتر از ۵۲۰ تومن قیمت داره که با این پول شاید به زحمت بشه سوناتا مدل ۲۰۰۶ و ۷ پیدا کرد. اما بنده بعنوان کسی که خودم ۶ سال سوناتا nf داشتم و ازش راضی بودم، بدون تعارف اعلام میکنم بین سوناتا ۲۰۰۶ و دنا صفر، دنا رو انتخاب کنین چون متاسفانه توی کشور ما کیفیت جاده ها، بنزین و فرهنگ رانندگیمون به گونه ای هست که هر ماشینی بعد از ۱۵ سال قطعا با عیب و ایرادات جدی مواجه میشه.
همه دوست داریم بجای دنا با برند ایرانخودرو سوار سوناتا بشیم ولی قطعا همه میدونن ماشین صفر حتی اگر ایرانخودرو باشه، مزایای خاصی نسبت به ماشین ده سال کارکرده داره.
1401/11/20
بسیار عالی
1401/5/5
من دنا اتومات دارم. اریزو هم نمایندگی سوار شدم. از نظر فضای داخل پا و متریال اریزو برنده هست ولی اریزو چراغ سقفی عقب نداره. همچنین فضای عقب سرش ناکافیه به دلیل شیب سقف برای افراد قد 180 به بالا.
1401/5/5
این چینیا هر چی نباشن از ارابه های داخلی بهترن. حداقل از روز اول تعمیرگاه تشریف ندارن. تنها حسن واقعی این فرغون های وطنی بازار دست دومشونه مگرنه واقعا دیگه هیچ چیز درست حسابی ندارن...
1401/5/5
قیمت هر دوشون بالاست با این شرایط مردم عادی نمیتونن بخرن بعدشم باید همش بنزین سوپر بزنی تو این اوضاع بنظرم ماشین تنفس طبیعی خریدنش به صرفه تر چون اصطهلاک کمتری نسبت به توربو داره هزینه نگهداریشم پایینتر
1401/5/5
با سلام. ممنون از توضیحات و بررسیتون
من سال 97 یک دستگاه آریزو 5 توربو خریدم و حدودا 50 هزار کیلومتر استفاده کردم و دور ایران گشتم. مشکلاتی مثل تاخیر پدال گاز، تنبلی و کندی موتور ماشین نسبت به جثه بدنه، کیفیت متوسط کابین، مشکلات برقی، خدمات و پشتیبانی ضعیف و از همه بدتر گیربکس CVT آریزو بشدت آزارم میداد و البته مصرف سوخت حوالی 10 لیتر تو تهران داشتم. دی ماه پارسال آریزو رو با یک نسخه دنا اتومات تعویض کردم. جز اولین نسخه هایی که پمپ خلا در اون استفاده شده بود. در مقام مقایسه و صادقانه اگر بخوام بنویسم باید بگم این دو خودرو اصلا رقیب هم نیستند.اما در بازار بسته و انحصاری خودروی ما بخوایم مقایسه ای کنیم به عنوان مالک هر دو دستگاه خدمتتون میگم در بحث فنی در تمامی موارد به اطمینان بهتون میگم دنا یک سر و گردن بالاتره(مصرف سوخت بعد از 5 هزار کیلومتر استفاده و آب بندی کامل و آپدیتهای ایرانخودرو نهایتا برای من به صدی 9 تو تهران رسیده). در بحث کیفیت ساخت جفتشون ضعیفن(بنحوی که آریزوی من بعد 3 سال دکمه های اینترفیسش لق شده بود و روکش فرمان ساییده شده بود.) اما بازم آریزو بهتر از دنا عمل میکنه شاید باور نکنید که دنا تا 3 ماه بوی پلاستیک میداد! دستگیره در بعد از 700 کیلومتر و کلیدهای تنظیم صندلی بعد از 3 هزار کیلومتر شکستن! امنیت قطعا آریزو بهتره(با اینکه ترمزهای دنا بنظر من بهتر عمل میکنند). بحث حس رانندگی خب برای من واقعیتش با همه مشکلات و معضلات حس رانندگی دنا اندکی بهتره. دلیل هم عایق بندی بهتر کابین تو سرعتهای پایین سر و صدای کمتری به کابین نفوذ میکنه، تاخیر کمتر پدال گاز(با مهندسان آپکو صحبت میکردم. میگن با توجه به Euro5 بودن استاندارد سوخت این تاخیر و تنبلی به ECU تحمیل شده. با ریمپ قابل حله البته من ریمپ نکردم و صادقانه نسبت به آریزو تو این مسئله اندکی بهتر عمل میکنه، اما تو دوربرگردونها یا سر چهارراهها که میخوای گاز بدی و بری عین همون آریزو یه لگ و تنبلی 1 ثانیه ای قشنگ به چشمت میاد) و از همه مهمتر صندلی های راحت تر و حس نرمی کابین نوستالژی یک پژو 405 سالخورده رو داره که برای من جالبه! ولی خب هردوی این ماشینها ماشینهای اقتصادین. باید حواستون باشه که خیلی نگازید با هیچکدوم.
1401/5/12
سلام. چنتا نکته:
۱. بنده آریزو۵ جدید گرفتم و توی این مدتی که خریدم باهاش چنتا مسافرت رفتم، هیچ کدوم از مشکلاتی که شما در مورد آریزو فرمودین نداره، تنها موردی که توی آریزو به چشم میاد، توی سربالایی با کولر روشن و بخصوص وقتی ماشین سنگین باشه، شروع حرکت با تاخیر همراهه ولی این مسئله صرفا مخصوص اریزو نیست. اولا آریزو توربوعه و لگ توربو داره، توی فشار زیاد به محض اینکه توربو وارد مدار میشه تمام تاخیرات حرکت ماشین رفع میشه. دوما تاخیر اولیه توی ذات گیربکس cvt هست، شما مورانو هم تست کنین متوجه تاخیر شروع حرکت میشین ولی گیبرکس جدید آریزو نسبت به نسخه قدیمی خیلی تاخیرش کمتر شده حتما تست کنین.
۲. بحث ریمپ این روزا خیلی داغ شده اما نکته مهمش اینه که چطور شرکت های خودروسازی بزرگ حتی ایرانی مثل ایرانخودرو به فکرشون نمیرسه که برنامه موتور و گیربکس رو طوری بچینن که تاخیرات ماشین ها برطرف بشه ولی متاسفانه باتری سازی سر کوچه به قدری با سوادن که با یک ریمپ ساده کلی از ایرادات ماشین رو رفع می کنن؟!! جوابش خیلی ساده ست؛ برنامه ecu طوری چیده شده که ماشین در عین حال که کارایی داره فشار کمتری هم روش بیاد، اون ریمپی که امروزه بدست بعضی افراد غیر متخصص انجام میشه، اگرچه ماشین رو ظاهرا از نظر شتاب و مصرف سوخت و تاخیر پدال ها ارتقا میده ولی همیشه در جریان باشین تغییر مپ ecu اونقدرا هم که فکر می کنیم کار ساده ای نیست و دستکاری کردنش میتونه در آینده باعث مشکلات بعدی بشه.
در مورد ماشینی مثل آریزو تیپ جدید، تاخیر شروع حرکت بقدری کمه که برای مصرف کننده معمولی زیاد به چشم نمیاد ولی دوستانی که کار برقی انجام میدن کلا سعی دارن با بولد کردن این قضیه مالکان ماشین رو به سمت ریمپ سوق بدن.
در مورد دنا هم کالیبره یورو۵ و لگ توربو شروع حرکت رو کند میکنه ولی بازهم بنظر من بعنوان یک مصرف کننده که تجربه انجام این امور و داشته، اگر مپ ecu دستکاری نشه بهتره.
البته این رو هم بگم که جسارت به دوستانی که در زمینه تیونینگ یا به طوری کلی امورات برقی خودرو تخصص دارن نمی کنم چون کسانی رو داریم که ریمپ رو بصورت تخصصی و با علم به همه جوانب انجام میدن و کارشون مطمینه.
۳. آریزو۵ جدید نسبت به نمونه ای که شما داشتین خیلی تغییرات داشته اما کلا متریال به کار رفته توی آریزو خیلی بهتر از دناست اینو من از نزدیک تجربه دارم، ضمنا شتاب آریزو هم توی همین خودروبانک موجوده که ۱۰ ثانیه میزنه و این شتاب از دنا خیلی بهتره، اینکه فرمودین موتور نسبت به جثه کنده ینی چی؟
ضمنا توی مقایسه امکانات اگرچه دنا به نسبت قیمتش واقعا خوبه ولی اون اپشن های اصلی که خیلی اختلاف بین این دوتا ماشین میندازه بنظر من آپشن های ایمنی و در درجه اول ایربگ های پرده ای و esp آریزو هست که خیلی مهم تر از تنظیم برقی صندلیه!
اون حس نوستالژی ۴۰۵ گونه که شما توی دنا به قول خودتون حس میکنین، خبر از پلت فرم مشترک دنا با ۴۰۵ و سمند میده و این یعنی متاسفانه به لحاظ ایمنی و استحکام اتاق، شما با ماشینی مثل ۴۰۵ یا سمند طرف هستین! لطفا تست ایمنی سمند رو که توسط موسسه thatcham انجام شده ببینین. وقتی با یک ضربه کوچیک کل داشبورد ماشین بدن و سر سرنشین و له میکنه چطور این مسئله نوستالژی برای شما جالبه؟!
1401/10/25
با سلام
محمد آقا ایشون هم همه اینایی که شما گفتید رو گفتن دیگه. اصلا اولش گفتن این ماشینها رقیب هم نیستن
گفتن آریزو بهتره. در خصوص نوستالژی بودن هم گفتن جالبه
من خودم آریزو 6 دارم ولی واقعا سواری پژو پارس برام یک حس دیگه ای داره
تعصب رو بزاریم کنار
دنا 300 میلیون ارزونتر از آریزوه
معلومه نباید مقایسه بکنیم
1401/5/9
این مقاله مقایسه نبود بیشتر تعریف و تمجید و تبلیغ بنجولای چینی بود که در نبود برندهای مطرح دنیا دارن مردم رو میچاپن به لطف مافیای خودرو
1401/5/9
مقایسه کاملا افتضاحی بود نویسنده گروه خودرو خیلی مقاله های بدی مینویسه و سری قبل هم مقایسه تیگو ۸ پرو و رنو کولیوس را نوشته بود که واقعا مقاله به درد نخوری بود اما در مورد این مقایسه شما دارید دنا پلاس توربو اتوماتیک را با چری که حدود ۳۰۰ میلیون گرونتره مقایسه میکنید خب معلومه چری بهتره مثل اینکه پراید را با لکسوس مقایسه کنی و بعد هم بگی لکسوس به اندازه اختلاف قیمتی اش از پراید بهتر است به نظرم توی تمام نویسنده های خودروبانک آقای امین امیری فر بهترینه
1401/5/10
سال گذشته که من تصمیم به خرید ماشین داشتم، اتفاقا بین دنا اتومات و آریزو۵ خیلی تحقیق کردم البته اون زمان آریزو۵ قدیمی توی بازار بود، اکثریت میگفتن آریزو بهتره. مشخصه ماشینی مثل آریزو که ۶ تا ایربگ داره، فقط دوتا ایربگ پرده ایش میارزه به تمام آپشنای ظاهری دنا. بقول شما کابین دنا حس سمند و ۴۰۵ داره که قطعا سطح ایمنی ماشینی مثل دنا بی شباهت به سمند نیست.
در واقع توی دنا آپشن ایمنی مهم مثل esp رو نداری ولی صندلی راننده ۸ جهته برقیه! و جالب تر اینکه طوری طراحی کردن که وقتی درب راننده بسته میشه، دسترسی برای تنظیم صندلیش خیلی سخت میشه.
ضمنا این نسل جدید آریزو۵ هرچند ظاهر بیرونیش با نسخه قدیمی یکیه، اما کیفیت متریال داخلی و کیفیت فنیش بخصوص عملکرد گیربکس با اون نسخه ای که شما داشتین خیلی فرق می کنه که طبیعیه قیمتش هم حدود ۳۰۰ تومنی توی بازار بیشتر از دناست.
من نسخه جدید آریزو۵ و گرفتم که نسبت به قدیمش واقعا پیشرفت داشته و تا الان هیچکدوم از ایراداتی که شما گفتین و نداره.
با این حال با حرف شما موافقم که بین دنا صفر و آریزو۵ مدل ۹۷، بهتر همونه که آدم دنا صفر بگیره چون اولا آریزو۵ قدیمی قطعا قابل قیاس با مدل جدیدش نیست و دوما هر ماشین توربویی نیاز به مراقبت های خاص خودش داره پس بهتره نسخه صفر خریداری بشه و از روز اول به سرویس و نگهداریش رسیدگی بشه.
موفق باشین
1401/5/11
به شدت مغرضانه و نابرابر! (دنا اتومات میبایست با آریزو ۵ قدیم مقایسه میشد)
1401/5/12
آریزو بهتره ولی باید قبول کنیم قیمت دنا اتومات تو بازار مفته‌.تنها ماشینی که مدل دنده ای گرونتر از اتوماتش اگهی میشه.واقعا دنا اتومات ارزش خرید بالایی داره
1401/5/18
این مقایسه ازبیخ و بن اشتباهه.
1401/7/13
کلا فضای داخل اریزو می ارزه به صدتا دنا. دنا حیفه پوله
1401/8/29
احساس کردم شرکت مدیران خودرو داره این مقایسه رو انجام میده از اول تا آخر فقط میخواد بهت ثابت کنه تو همچی آریزو بهتره مثلا میگه در عملکرد فنی و شتاب هر دو خودرو یکسان هستند ولی بازهم آریزو یه سر و گردن بالاتره در صورتی که واقعا در عمل اینطوری نیست بنده ده تا درگ از اریزو و دنا دیدم تو همشون دنا جلو میفته چه شتاب اولیه چه ثانویه واقعا این مقایسه به درد عمت میخوره . ضمنا من خودم دنا ندارم و تعصبی رو هیچ کدومشون ندارم.
1402/1/21
ببین ما دنا گرفتیم چرا چون قیمتش ارزون تره و امکانات رفاهی باید بگم خوبه الان اریزو چند صد میلیون از دنا گروت تره من خودم مشکلی با معایبش ندا م جز کابینش چون یکم تنگه ولی نه به آن شدت اگر کم جمعیتین دنا پیشنهاد میشه الان خودمونم کم جمعیتیم ولی اگر پرجمعیت باشید اریزو بگیرید
1402/2/26
ما‌ حدود یک ساله اریزو 5 نیو داریم شاید باورش سخت باشه اما اوایل شتابش یخورده کم بود ولی زیاد نه کثلا گاز میدادی ماشین از جاش نمیکند ولی دوسه بار که بنزین سوپر زدم و ماشین و دوسه بار سرویس بردم و یخورده بهش رسیدم واقعا الان که گاز میدم رو سرعت کمتر از 120 تا ماشین از جاش ‌‌کنده میشه یعنی یه شتابی میگیره که من توی سورن توربو قدیمیه خودم نمیدیدم ولی درکل گیربکس cvt زیاد خوب نیست ولی بخاطر اسمش که روی ماشین های مثل اریزو قدیمی بود الان که گیربکسش شده 9 دنده خیلی هم بهتر از دنا و ماشین های دنده دستی هست متاسفانه مقاله ها هم که این ماشین رو تست میکنن بخاطر اسم cvt به خودشونو وادار میکنن به اینکه بفهمونن اریزو گیربکس بده متاسفانه
1402/7/23
از کدوم سال به بعد جعبه دنده اریزو عوض شده که میگین مشکلش حل شده چون میخوام بخرم
1402/11/6
گیربکس اریزو پنج نیو از سال 1401 تغییرات خیلی خوبی داشته 9 سرعته شده ودر کاهش مصرف سوخت وهمچنین شتاب اولیه تاثیر بسزایی داشته موفق باشید یا حق