موضوعات داغ

دیگنیتی یا FMC T5، کراس‌اوورهای نیمه لوکس تازه وارد

27 شهریور 1401

مقدمه

از دوران کودکی آرزو داشتم که خیابان‌هایمان مملو از ماشین‌های متنوع باشد و بجای این همه پیکان و پاترول و رنو 5، خودروهای گوناگونی در سطح شهر ببینم؛ حال این رویا به لطف حضور انواع و اقسام محصولات چینی به نوعی برآورده شده اما همچنان آنقدرها که باید و شاید احساس خوشحالی نمی‌کنم. شاید تصور کنید میخواهم از کیفیت و ایمنی خودروهای ساخت چین ایراد بگیرم اما نه، بچه‌های سرزمین اژدها در این سالها آنقدر پیشرفت داشته‌اند که دیگر به سختی میتوان از آنها انتقاد نمود؛ این بار بحث من چیز دیگری است. مشکل اینجاست که ماشین‌های تازه وارد کشورمان در اوج تنوع، باز هم به نوعی تکراری هستند! مثلاً نصف بیشتر آنها کراس‌اوور تک دیفرانسیل می‌باشند، اکثرشان به موتور 1.5 لیتری توربو تجهیز شده‌اند و همگی از نظر کیفیت و سطح آپشن و مواردی از این دست شرایطی نزدیک بهم دارند. حتی رنگ ماشین‌ها هم ما را به یاد تلویزیون‌های سیاه و سفید می‌اندازد! حالا هم که چراغ‌های عقب پیوسته مد شده، میتوانم حداقل نام 5 کراس‌اوور با همین سبک طراحی را برایتان بیاورم! در این بین دلمان به تفاوت‌های اندکی خوش است که البته آنها هم در نهایت به دو یا سه مورد (مثلاً در ظاهر، سیستم انتقال قدرت و برخی تجهیزات) محدود می‌شوند. اما چه کنیم؛ بالاخره برای پولمان زحمت کشیده‌ایم و شایسته است که در میان تمامی این محصولات شبیه بهم، خودرویی که مقداری بیشتر با سلیقه و نیازهایمان جور در می‌آید را برگزینیم؛ "خودروبانک" هم با شعار "دسترسی به بهترین انتخاب" همواره سعی داشته شما را برای رسیدن این هدف یاری کند. در همین راستا امروز به سراغ دو تا از کراس‌اوورهای جدید بازار آمده‌ایم تا ببینیم از میان بهمن دیگنیتی و FMC T5 کدامیک برای کدام سلیقه مناسب‌تر خواهد بود.

مقایسه بهمن دیگنیتی یا FMC T5

معرفی کلی

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، کراس‌اوورهای مورد بررسی شباهت‌های بسیاری بهم دارند و جالب‌تر از همه اینکه از یک کمپانی مادر مشترک متولد شده‌اند. البته بدلیل تحریم‌ها نام تولیدکننده چینی با برندهای اختصاصی وطنی جایگزین گشته و از این رو "دانگ‌فنگ Fengon ix5" با نام "بهمن دیگنیتی" و "دانگ‌فنگ Fengxing T5" نیز با اسم "FMC T5" در بازار کشورمان شناخته می‌شوند. خود عبارت FMC هم که مخفف "FARDA Automobile Manufacturing Company" است و اشاره به شرکت "اتومبیل‌سازی فردا" دارد؛ هر دو میهمان امروزمان از پیشرانه‌های 1.5 لیتری توربو، ساختار دیفرانسیل جلو، کابین 5 نفره و کیفیت ساخت قابل‌قبول بهره میبرند و از این رو ممکن است انتخاب میانشان مقداری دشوار به نظر برسد. با این حال تفاوت در سیستم انتقال قدرت، سطح آپشن‌ها و برخی ریزه‌کاری‌های دیگر به شما کمک خواهند کرد تا در نهایت بتوانید ماشین مناسب خودتان را برگزینید. برای پی بردن به این موارد در ادامه با "خودروبانک" همراه باشید.

نمای عقب بهمن دیگنیتی یا FMC T5

طراحی ظاهری، چهره‌های متفاوت از یک خانواده

FMC T5 کراس‌اووری با ظاهر روتین تمامی خودروهای این سگمنت می‌باشد؛ قدبلند، چهارشانه با فرم اتاق جعبه‌ای‌شکل و اِلمان‌های خشک و خشن که همگی این مشخصات ما را به یاد شاسی‌بلندهای واقعی می‌اندازند. در این بین دماغه پخ، سپرهای عضلانی و روف‌رک‌ها نیز بر ابهت ظاهری خودرو افزوده‌اند، به شکلی که T5 علیرغم طول و عرض کمتر از دیگنیتی، از نظر جذبه و قلدری از رقیبش کم نمی‌آورد. طراحان FMC از دقت به ریزه‌کاری‌ها نیز غافل نبوده‌اند و فرم جذاب دیلایت‌ها، مه‌شکن‌های LED عمودی، حالت معلق ستون C، جلوپنجره خوش استایل اسپرت و دیفیوزرهای جلو و عقب دست به دست هم داده‌اند تا چهره کلی ماشین خیلی هم زخمت از کار در نیاید. اما جالب‌ترین بخش مربوط به فرم خاص چرا‌غ‌های عقبی است که نسبت به سایر خودروهای ابروپیوسته بازارمان حالت متفاوتی دارد و مشابه امریکایی‌ها به نظر میرسد.

کراس اوور فردا T5

در سمت دیگر میدان خودرویی با سبک طراحی کاملاً متفاوت ایستاده که برخلاف T5 روی جاذبه‌های اسپرتی تاکید بیشتری دارد و بواسطه فرم کوپه‌مانند بدنه، نظر جوانان را حسابی به خود جلب نموده است. قد و قامت دیگنیتی کوتاه‌تر از T5 می‌باشد اما بدلیل طول و عرض بیشتر، ظاهری چالاک‌تر و وحشی‌تر به خود گرفته و با این جلوپنجره عریض و چراغ‌های زیبا، هر بیننده‌ای را سر ذوق می‌آورد. از دیگر جاذبه‌های ظاهری دیگنیتی میتوان به مواردی نظیر: خط شانه برجسته، گلگیرهای عضلانی و آینه‌های اسپرت یاد کرد؛ ضمن اینکه اینجا از باربند و اِلمان‌های آفرودی پرشمار استفاده نشده تا استایل مسابقه‌ای خودرو خدشه‌دار نگردد. سپر و چراغ‌های عقب نیز به مراتب ظریف‌تر از T5 طراحی شده‌اند و با سایر اجزاء بدنه هارمونی خوبی دارند. با تمامی این صحبت‌ها باز هم مجبورم برنده این بخش را به سلیقه شخصی خودتان واگذار کنم چون نمیدانم از دیدگاه شما طراحی جسورانه و خاص دیگنیتی جذاب‌تر است یا ظاهر محافظه‌کارانه و ساده‌تر T5.

کراس اوور دیگنیتی پرایم محصول گروه بهمن

فضای کابین، مدرن یا سنتی؟

دیگنیتی و FMC از دو متد طراحی تقریباً متفاوت برای دیزاین کابین خود استفاده نموده‌اند. FMC با این نمایشگر بزرگ عمودی، نشانگرهای دیجیتال پشت‌آمپر و کلیدهای پیانویی و فرمان عجیب و غریبش، ظاهری مدرن و امروزی به خود گرفته تا جایی شاید از فرط مدرنیته حتی شما را دلزده کند! در واقع اگر اندکی دیدگاه سنتی داشته باشید ممکن است با این اتاق ارتباط چندانی برقرار نکنید، اما برعکس برای طرفداران طرح‌های فانتزی و آینده‌نگرانه، T5 یکی از بهترین انتخاب‌های این رده خواهد بود. اینجا از فرم دریچه‌های تهویه و اهرم تعویض دنده گرفته تا نشانگرهای دیجیتال پشت‌آمپر و نورپردازی داخلی همگی رنگ و بوی مدرنیته دارند و انسان را به یاد خودروهای هیبریدی یا تمام برقی می‌اندازند.

فضای داخلی فردا T5 با چهره مدرن و آینده‌نگرانه

اما داخل اتاق دیگنیتی با طرحی عامه‌پسندتر مواجه می‌شویم که ترکیبی از مدرنیته و سنت را به تصویر کشیده است. مثلاً بجای نمایشگر به اصطلاح تسلائی، از یک مانیتور افقی ساده‌تر و کوچک‌تر استفاده شده و نشانگر‌های آنالوگ پشت‌آمپر و خطوط افقی داشبورد در کنار قطعات طرح فیبرکربن حال و هوای اسپرت‌تری به کابین بخشیده‌اند. از دیگر نکات جالب توجه میتوان به زیرآرنجی دوتکه میانی و پنل لمسی کنترل تهویه مطبوع اشاره نمود؛ هرچند خودم شخصاً از این سیستم‌های لمسی زیاد خوشم نمی‌آید زیرا علیرغم تمامی ظرافت‌ها و زیبایی‌هایشان، ارگونومی خوبی ندارند و کار با آنها در هنگام رانندگی باعث حواس‌پرتی راننده میشود ولی متاسفانه هر دو خودرو امروز به نوعی از همین سبک استفاده نموده‌اند.

سبک محافظه کارانه و تقریبا سنتی در فیدلیتی بهمن موتور

در خصوص کیفیت نیز اوضاع کلی ماشین‌ها نزدیک بهم ارزیابی شد اما اگر بخواهم خیلی حساسیت به خرج دهم، میتوانم شرایط دیگنیتی را (حداقل در ظاهر امر) مقداری بهتر از برادرش توصیف کنم. از لحاظ فضاسازی هم چه در داخل کابین و چه صندوق، اوضاع بر وفق مراد است و هر دو خودرو برای استفاده‌های خانوادگی، گزینه‌های ایده‌آلی به نظر میرسند. FMC T5 به لطف ساختار جعبه‌ای شکل اتاق و فاصله میان محوری مناسب فضای بسیار خوبی در داخل اتاق فراهم آورده و دیگنیتی هم با 22.5 سانتی‌متر طول و 7 سانتی‌متر فاصله محوری بیشتر توانسته شیب انتهای سقف را جبران نماید تا تمامی سرنشینانش از بابت جای پا و سر آسوده‌خاطر باشند. البته در این بین T5 همچنان ارتفاع بهتری دارد اما در عوض دیگنیتی بواسطه عرض بیشتر بدنه، فضای شانه بیشتری در اختیار سرنشینان عقب قرار خواهد داد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی، برادران پرآپشن

خودروهای چینی این سطح قیمتی همگی از سطح امکانات مناسبی برخوردار هستند و میهمانان امروز ما نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند. به عنوان مثال داخل هر دو خودرو گزینه‌هایی نظیر: "انواع سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل: ABS, EBD, BA, TCS, TRC, ASR، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، ایربگ‌های جلو و جانبی، سقف پانوراما بازشو، صندوق عقب برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده، چراغ‌های روشنایی در روز، سیستم پایش فشار باد تایرها، سامانه مشایعت نور چراغ‌های جلو، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین ثبت وقایع، رینگ‌های اسپرت 18 اینچی، ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، سیستم مولتی‌مدیا لمسی، دوربین دنده عقب" و بسیاری موارد دیگر یافت می‌شوند که انصافاً راضی‌کننده است. با این حال T5 با بهره‌مندی از تهویه دوکاناله، ایربگ‌های پرده‌ای، نشانگرهای پشت‌آمپر دیجیتال با قابلیت شخصی‌سازی، مانیتور بزرگ‌تر، رادار هشدار خروج از خط و تصادف از جلو، سیستم تصفیه هوا و نورپردازی داخلی میتواند به رقیبش فخر بفروشد؛ هرچند دیگنیتی نیز امکاناتی مثل صندلی شاگرد برقی و دوربین 360 درجه را دارد که T5 از آنها بهره‌ای نبرده. البته بد نیست اشاره کنیم که در آینده نسخه مجهزتر و قوی‌تری از نماینده بهمن بانام "دیگنیتی پرستیژ" به بازار عرضه خواهد شد که نسبت به مدل پرایم از سطح امکانات بالاتری برخوردار می‌باشد.

در خصوص استانداردهای ایمنی هم باید گفت که T5 تنها 3 ستاره از موسسه C-NCAP چین بدست آورده و جستجوی ما برای یافتن نتایج تست تصادف دیگنیتی نیز به جایی ختم نشد.

دیگنیتی و فردا T5

مشخصات فنی، قانون نانوشته 1.5 لیتری توربوشارژر

این دو برادر اشتراکات فنی بسیاری با یکدیگر دارند؛ مثلاً پیشرانه آنها 4 سیلندر، 16 سوپاپ و مجهز به پرخوران توربو است و هر دو از ترمزهای 4 چرخ دیسکی، تعلیق مک‌فرسون جلو و مولتی‌لینک عقب استفاده میکنند. حتی وزنشان هم تقریباً یکسان می‌باشد و از این رو شاید اینطور به نظر برسد که توانایی‌های حرکتی آنها نیز مشابه خواهد بود. با این حال مطالعه مشخصات کاتالوگی نشان داد که T5 تقریباً 8 اسب‌بخار قدرت و 10 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از رقیب تولید میکند و مهم‌تر اینکه این اعداد در بازه مناسب‌تری از دورموتور در اختیار راننده قرار میگیرند. در بخش سیستم انتقال قدرت هم برتری با نماینده FMC است زیرا جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک این محصول واکنش‌های بهتر و لذت‌بخش‌تری در قیاس با گیربکس ضریب‌پیوسته دیگنیتی دارد. نتیجه اینکه T5 در تست‌های عملی خودروبانک حدود 1.5 ثانیه زودتر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یافت؛ هرچند در تست‌های رولینگ و شتاب ثانویه شرایط خودروها بهم نزدیک‌تر می‌گردد.

موتور 1.5 لیتری توربوشارژ فردا T5

خودرو دیگنیتی FMC T5
نوع پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژر 4 سیلندر توربوشارژر
حجم موتور 1498 سی‌سی 1468 سی‌سی
حداکثر قدرت 148 اسب بخار در دور 5600 156 اسب بخار در دور 5000
حداکثر گشتاور 220 نیوتن‌متر از دور 1800 الی 4000 230 نیوتن‌متر از دور 1750 الی 4600
گیربکس ضریب پیوسته CVT 6 سرعته اتوماتیک
مصرف ترکیبی 7.3 الی 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر
شتاب خودروبانک از روی کیلومترشمار 12.67 ثانیه 11.38 ثانیه
شتاب خودروبانک  از روی VBOX 13.51 ثانیه 11.81 ثانیه
حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت 160 کیلومتر بر ساعت
وزن 1570 کیلوگرم 1575 کیلوگرم

موتور 1.5 لیتری توربوشارژ پوشیده شده دیگنیتی

تجربه رانندگی، رقابت برابر

به مهم‌ترین بخش یعنی بررسی عملی رسیدیم. قصد ندارم اهمیت اطلاعات تئوری را زیر سوال ببرم اما بدون تست عملی هرگز نمیشود به ذات واقعی خودروها پی برد. مثلاً روی کاغذ هر دو خودرو از سیستم تعلیق با مکانیزم مشابه بهره میبرند اما در هنگام آزمایش مشخص شد که سواری T5 اندکی نرم‌تر از حریف است. با این حال در اولین برخورد به پیچ و خم مسیر متوجه شدیم که تعلیق اسپرت‌تر دیگنیتی نیز مزیت‌های خاص خودش را دارد. در واقع این مجموعه در ترکیب با مرکز ثقل پایین‌تر و لاستیک‌های پهن‌تر، فرمان‌پذیری به نسبت بهتری برای ماشین به ارمغان آورده که در سرعت‌های بالاتر خودش را نشان میدهد. البته نه اینکه تصور کنید دیگنیتی مثل یک سدان اسپرت به زمین چسبیده اما عملکرد فرمانش به نسبت انتظاری که از این سگمنت میرود قابل‌قبول است. اما چه سود که این چهره مسابقه‌ای و هندلینگ مناسب با توانایی‌های حرکتی نه چندان مطلوب در هم آمیخته شده و اجازه نمیدهد از سواری آنطور که باید و شاید لذت ببریم؛ بخصوص که در لحظات آغازین حرکت تاخیر اولیه گیربکس CVT با لگ توربو دست به یکی میکنند تا شروعی ناامیدکننده را تجربه کنیم. با این حال کافی است اندکی صبور باشید تا موتور قدری دور بگیرد، چراکه در این شرایط شاهد شتاب ثانویه و کشش به نسبت خوبی خواهید بود و دلخوری لحظات آغازین تاحدودی از دلتان در می‌آید. اما در طرف مقابل T5 از همان ابتدای کار چالاک‌تر ظاهر میشود و پس از اندک تاخیر طبیعی ناشی از لگ توربو، قدرت بیشترش را به رخ حریف می‌کشد. گیربکس 6 سرعته ماشین هم با اینکه از نظر سرعت تعویض‌ها به پای انواع دوکلاچه نمیرسد اما عملکرد قابل‌قبولی دارد و ضمن لذت رانندگی بالاتر از انواع CVT، دردسرهای نگهداری از کلاچ‌دوبل را نیز به شما تحمیل نخواهد کرد.

تجربه رانندگی با فردا T5 و دیگنیتی بهمن موتور

ترمزهای هر دو ماشین هم واکنش‌های خوبی دارند و قابل اعتماد نشان میدهد؛ یعنی حداقل در طول زمان تست که مشکل خاصی از این بابت روئیت نشد؛ از لحاظ ارگونومی نیز تفاوت معنادار و شدیدی وجود ندارد؛ فقط اینکه بدلیل ابعاد جمع و جورتر و خطوط ساده‌تر بدنه T5 حس تسلط بر فضای پیرامونی مقداری بهتر است اما در عوض دیگنیتی به کمک دوربین 360 درجه این مشکل را برطرف ساخته و میتوانیم در مواقع نیاز از این تکنولوژی یاری بگیریم.

در آخر اینکه نماینده گروه بهمن از نظر عایق‌بندی اتاق، بهتر از رقیب عمل نموده و سر و صدای کمتری از سوی موتور به داخل کابینش نفوذ میکند، هرچند عملکرد خاص گیربکس CVT درهنگام شتاب‌گیری باعث میشود دورموتور در بسیاری از مواقع بالاتر از حد معمول قرار گیرد و بخشی از این برتری خنثی شود.

نتیجه گیری پایانی

در ابتدای بررسی دیگنیتی بواسطه ظاهر اسپرت و هیجان‌انگیزش شور و حال جوانی را در دلمان زنده کرد اما در هنگام تست عملی متوجه شدیم که برای لذت بردن از پدال گاز و گیربکس باید به سراغ T5 برویم؛ تازه نماینده FMC آپشن‌های بیشتری هم دارد و بواسطه بهره‌مندی از سیستم تعلیق نرم‌تر، حتی برای استفاده‌های خانوادگی نیز گزینه بسیار خوبی به نظر میرسد. پس شاید تصور کنید "بهمن" بازی را به "اتومبیل‌سازی فردا" واگذار کرده؛ اما اوضاع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. دیگنیتی برگ‌های برنده پرشماری دارد که میتواند به کمک آنها اوضاع را به سود خود تغییر دهد. اولین و مهم‌ترین مورد اعتبار برند و سابقه طولانی "گروه بهمن" در عرضه ماشین‌های با کیفیت است و این قضیه در ترکیب با گستردگی بسیار بیشتر مراکز خدماتی، میتواند در انتخاب نهایی تاثیر بسزایی داشته باشد. ضمناً دیگنیتی علیرغم شتاب ضعیف‌تر از فرمان‌پذیری بهتری برخوردار است و به همین علت میتواند در مسیرهای پر پیچ و خم، بخشی از این مشکل را جبران نماید. البته تا زمان مشخص شدن قیمت نهایی بازار نمی‌شود در خصوص FMC T5 اظهار نظر قطعی نمود اما اگر این دو را در یک رنج قیمتی تصور کنیم میتوانیم بگوئیم: دیگنیتی با ظاهر جذاب‌تر، ابعاد بزرگ‌تر، هندلینگ برتر، عایق‌بندی کابین بهتر و خدمات قوی‌تر میتواند نظر اکثریت را به خود جلب نماید ولی T5 نیز با توجه به آپشن‌های بیشتر، شتاب برتر، لذت رانندگی بالاتر و کیفیت سواری اندکی بهتر قادر است به عنوان خودرویی کامل‌ و مناسب برای انواع سلایق و کاربری‌ها مطرح باشد و چه بسا پس از گسترش نمایندگی‌های "اتومبیل‌سازی فردا" در سراسر کشور، گوی سبقت را از برادرش برباید.

87 عکس

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/6/27
سلام و خسته نباشید
باید بگم در مقایسه این دو خودرو از نظر طراحی که واقعا دیگنیتی عالی هست هم داخلش هم بیرونش
دیگنیتی علاوه بر این استقبال خوبی هم شد و بازار دست دومش حداقل از اف ام سی بهتره از نظر شتاب هم زیاد فرق آنچنانی ندارن و در نتیجه دیگنیتی ارزش خرید بالاتری داره و صد در صد از اف ام سی بهتره
1401/6/28
ممنون از آقای امیری فر مقایسه بسیار خوبی بود من شخصا از بین این دو تا t5 را انتخاب می‌کنم فقط ای کاش ایمنی و خدمات پس از فروش بهتری داشت
1401/7/5
به قیافه دیگنیتی نمیخوره چینی باشه و خیلی از t5 سرتره در داخل اتاق این اختلاف بیشتر هم میشه
1401/7/5
سلام خسته باشید ، از هر چه که بگذریم صحبت تداوم تولید و خدمات هست متاسفانه خودروهایی همچون t5 یه مدت کوتاه تولید میشن و بعد ناپدید امثال این خودرو در بازار ایران طی یک دهه گذشته زیاد بوده و الان مونده رو دست خریدار نه قطعات بدنه نه تزئینات خودرو موجود نیست حالا فنی رو میشه یه کاریش کرد ولی در کل وقتی یاد سرنوشت خودروهایی مثل بسترن، اس وی ام، دامای، لندمارک و.. میفتی متوجه سرنوشت این دست خودروها میشی و قطعا نظر خریدار تغییر میکنه ، لذا شانسی در مقابل دیگنیتی ولو با گیربکس بدرد نخورش نداره چون خیلی از قطعات دیگنینی تولید داخل هست و این یعنی تداوم تولید برای چندین سال.
1402/3/3
با سلاو وخسته نباشید، از نظر ظاهری شاید دیگنیتی بهتر باشه که اون هم سلیقه ای هست و برخی تی 5 رو ترجیح میدن اما سواری تی 5 بهتره و نگهداری راحت تری داره و اما در موضوع خدمات پس از فروش بینو بگم خدمت شما که شرکتی که کامیون هم تولید میکنه نمیخواد از بین بره و فکز کنم زیر مجموعه آسان موتور هم هست که سابقه هیوندای رو در ایران داره
1402/3/6
تی فایو از نظر کیفیت رانندگی و آپشنهای ایمنی و رفاهی مسلما بهتر هست مخصوصا که گیربکسش سی وی تی نیست