موضوعات داغ

نگاهی به پژو 207MC محصول ایران خودرو، هاچ بک با سس اضافه

13 اسفند 1401
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

مقدمه

برند پژو و حضورش در کشور ایران به قدری پر رنگ و گسترده بوده است که نبود پژو را نمی‌توانیم تصور کنیم. این موضوع به اندازه‌ای پررنگ و جدی است که پس از خروج رسمی شرکت پژو پس از ایران، همچنان به عناوین مختلف مدل‌های جدید ایرانیزه شده پژو با تغییرات اندک و پیش پا افتاده با نام مدل‌های جدید و البته با افزایش قیمت عرضه می‌شوند.

ویدیو معرفی پژو 207MC

یکی از این مدل‌های پرحاشیه خودرو پژو 207 دو رنگ یا به اصطلاح 207MC است که پسوند آن مخفف کلمه Multi-Color را بیان می‌کند و این خودرو در دورنگ سفید-قرمز و سیاه-قرمز عرضه شده است. البته این خودرو به جز بخش ظاهر در بخش فنی نیز دچار تغییراتی شده که نکته مثبتی به حساب می‌آید و شرکت ایران خودرو فقط به تغییرات ظاهری بسنده نکرده است. اما موضوع نامطبوع افزایش قیمتی است که تولیدکننده برای این تغییرات در نظر گرفته است و تلاش موفق ایران خودرو برای بهینه‌سازی 207 را زیر سوال می‌برد. واکنش‌ها به این خودرو دو رنگ متفاوت بوده است و بعضی‌ها از این خودرو و تغییرات رنگی آن استقبال نموده و بعضی نیز با اسامی مانند کلاه‌ قرمزی (برای مدل سفید-قرمز) و یا گوجه کبابی (برای مدل مشکی-قرمز) ظاهر دو رنگ خودرو را به تمسخر گرفته‌اند.

جالب است بدانیم محصول هاچ‌بک پژو 207 که یکی از محبوب‌ترین مدل‌های این برند در ایران محسوب می‌شود در حقیقت پژو 207 نیست و فقط نامی از این خودرو فرانسوی را یدک می‌کشد. این محصول که در دیگر بازارها با نام 206 پلاس شناخته می‌شود که چراغ‌های جلو و کاپوت را از پژو 207 قرض گرفته و چراغ‌های عقب نیز دچار تغییر شده‌اند و در ایران به اسم مدل جدید به فروش می‌رسد. در بخش فنی نیز این دو خودرو کاملا متفاوت هستند و از نظر ایمنی در دو سطح متفاوت قرار دارند. محصول اصلی در بخش ایمنی توانسته است 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro-NCAP را دریافت کند و 206 پلاس با یک ستاره کمتر 4 ستاره است. البته 207i ایرانی با تمام تغییرات و افت کیفیتی که در سالیان اخیر دچار آن شده است، مشخص نیست که چه ستاره‌ای را کسب می‌کند.

نمای عقب پژو 207MC

هاچ‌بک پژو 207 تولیدی ایران خودرو یا همان 206 (تیپ 5 و 6) فیس‌لیفت شده با هوشمندی ایران خودرو و حذف گیربکس اتوماتیک از پژو 206 و همچنین تغییرات در چهره و اضافه‌شدن آپشن‌هایی مانند نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای و کروزکنترل، با تمام ایراداتی که برآن وارد شده است توانست جایگاه خود را به عنوان یک خودرو بهینه شده و پرآپشن‌تر نسبت به برادر بزرگتر باز کند. یکی از موارد مثبت در پژو 207 اشتراکات فراوان در بخش قطعات و تعمیر و نگهداری با پژو 206 است که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. به لطف بازار گسترده وپرطرفدار خودرو پژو 206 و خدمات پس از فروش مناسب شرکت ایران خودرو ، محصول پژو 207 هم از این ذهنیت استفاده کرده و سهم مناسبی از طرفداران پروپاقرص 206 را به خود جذب نموده و حالا پس از گذشت یک سال و اندی از عرضه، بازار خودر را به کمک برادر بزرگتر ساخته است. در ادامه نیز با انتشار خبر توقف موقت تولید پژو 206، مطمئناً پژو 207 می‌تواند از موقعیت بدست آمده استفاده کند و سهم بیشتری را از بازار هاچ‌بک‌های تولید داخل را کسب کند.

طراحی ظاهری، کلاه قرمز بر سر هاچ‌بک محبوب

بزرگترین تغییری که در خودرو جدید ایران خودرو به چشم می‌آید تغییرات رنگی آن است و با توجه به نام خودرو و پسوند MC می‌توان میزان افتخار این شرکت را به این تغییرات متوجه شد. اضافه شدن تریم رنگی قرمز در بخش‌های مختلف بدنه و داخل خودرو با واکنش‌های فراوانی نیز از سوی مخاطبان روبرو شده است.

تزئین بخش‌هایی مانند سقف، قاب آینه‌های بغل، هواکش روی درب موتور، دستگیره درب صندوق، زه‌های جانبی، قاب مه‌شکن‌های جلو و کلیپرهای ترمز به رنگ قرمز چهره متفاوتی را به این خودرو داده و با هدف القای حس اسپورت بودن این تغییرات ایجاد شده است. از لحاظ طراحی ظاهری جدای از استفاده از رینگ متفاوت به رنگ سیاه در 207MC ، شما شاهد هیچ‌گونه تغییر دیگری نخواهید بود و این خودرو با نسخه معمولی آن از لحاظ طراحی تفاوتی ندارد.

نمای جلویی

در بازاری که از بی‌رنگی و عدم عرضه محصولات رنگی رنج می‌برد، عرضه ماشین دو رنگ شاید گزینه خوبی برای طراوت دادن به خیابان‌های کشور باشد و تجربه مناسب استقبال از محصولات دو رنگ مانند خودرو کوییک سایپا، گواه این مدعاست.

از آن‌جاییکه چهره و طراحی پژو 206 یک شاهکار از شرکت پژو در دوران خودش به حساب می‌آید، عرضه محصول جدید بر پایه همان مدل پرطرفدار جسارت می‌طلبید. اما قدیمی و تکراری شدن این محصول، جرات را به دست‌اندرکاران شرکت داد تا با ایجاد تغییرات در دماغه خودرو و چراغ‌ها و سپرهای جدید، هارمونی موجود در محصول پرطرفدار خود را بشکنند و یک خودرو با حال و هوای به روزتری را عرضه کنند و در نهایت حاصل کار موفقیت آمیز بود و ماشینی با حس و حال جدیدتر بر پایه یک خودرو محبوب پا به خیابان‌ها گذاشت.

فضای داخلی، اتود در قرمز لاکی

در فضای پژو 207 دو رنگ با استفاده تم رنگ قرمز سعی شده است تا حال و هوای اسپورت و جوان پسندانه‌ای ایجاد شود و به راننده حس حضور در یک خودرو مسابقه‌ای را القا کند. در راستای این هدف طراحان ایران خودرو تنها به تزریق رنگ قرمز به بخش‌هایی مانند قاب دریچه‌های کولر و سیستم مالتی‌مدیا، بخشی از غربیلک، قسمتی از صندلی‌ها، قاب دستگیره در‌ها و کمربندهای ماشین بسنده نموده و مابقی قسمت‌ها دست نخورده باقیمانده‌اند.

فضای داخلی پژو 207

بنظر می‌رسد که از نظر طراحان این شرکت وجود رنگ قرمز به دلیل ماهیت روانشناسانه و هیجانی که دیدن آن ایجاد می‌‌کند برای ایجاد حس اسپورت در این خودرو کفایت نموده و از تغییرات بیشتر و ایجاد تنوع در ادوات داخلی صرف‌نظر کرده و خرج اضافی برای شرکت نتراشیده‌اند.

پوسته و قالب بالایی داشبورد پژو 207 ایرانیزه بسیار شبیه نسخه اصلی فرانسوی است، البته در بخش‌های زیرین داشبورد همان خودروی محبوب 206 را به ما یادآووری می‌کند و از این خودرو بخش‌هایی را به خود گرفته است. از آن‌جاییکه در بخش طراحی فضای داخلی و کابین پژو 206 جزو خودروهای فراتر از زمان خود بود، این محصول جدید نیز با رگه‌های از این خودرو همچنان جذابیت‌های خود را حفظ کرده است و در مقایسه با دیگر محصولات هم‌رده دست بالا را دارد. بعد از فیس لیفت این خودرو در فضای داخلی با یک نمایشگر مرکزی و غربیلک فرمان جدید مواجه هستیم که حس مدرن‌تری را به شما القا می‌کند.

از نکات منفی فضای داخلی نسخه ایرانی این خودرو می‌توان به کیفیت پایین متریال آن اشاره کرد که به شدت تو ذوق می‌زند. استفاده از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت، از جلوه زیبای طراحی فضای داخلی خودرو بشدت کاسته است. دیگر مسئله عمومی خانواده خودرو پژو 206 که از گذشته تاکنون همواره مورد انتقاد بوده فضای پای سرنشینان عقب است و در 206 پلاس نیز همچنان دچار تغییر نشده و همان فضای محدود و خفه را برای سرنشینان عقب حفظ کرده است. البته اصلاح این موضوع به دلیل مسائل ساختاری پلتفرم کار ساده‌ای نیست و از عهده کارشناسان ایران خودرو خارج است.

بخش‌های قرمز رنگ در پژو 207 دو رنگ

جدای از مشکلات کیفیت متریال و فضای سرنشینان، در مجموع در مقایسه با دیگر رقبا، پژو 207 نمره بالای متوسط و قابل قبولی را در خصوص فضای داخلی دریافت می‌کند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی، قابل قبول

خودرو پژو 207 دو رنگ در بخش آپشن‌ها و تجهیزات ایمنی از سطح مناسبی از امکانات بهره می‌برد که در قیاس با دیگر خودروهای داخلی و هم‌رده قابل قبول است. آپشن‌هایی مانند کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم مولتی مدیا، فرمان برقی، کلیدهای کنترل روی فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ جدید جلو وعقب، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، سیستم روشنایی با Follow Me Home، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار جلو و عقب برقی، تریم خاکستری، قطعات بیرونی و داخلی هم رنگ سقف، ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربند ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه‌ای پیش کشنده، کمربند ایمنی عقب 3 نقطه‌ای، سیستم قطع کن سوخت، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، فرمان تلسکوپی ، قفل ایمنی کودک، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، رینگ و لاستیک 14 اینچ آلومینیومی، صندلی راننده 6 حرکته دستی و صندلی شاگرد 4 حرکته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه (1/3-2/3)، پشت سری صندلی های جلو و عقب قابل تنظیم (طرح و پارچه جدید)، کروز کنترل از امکانات قابل توجه در این خودرو هستند.

سیستم مولتی مدیا در پژو 207 مولتی کالر

مشخصات فنی، یک بروزرسانی به‌جا

پژو 207MC تحت بهبودهای فنی کلی و جزئی قرار گرفته است و در حال حاضر با یک موتور ارتقاء یافته و یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته جدید، عرضه می‌شود. ساختار کلی موتور مشابه TU5 ساده است، یعنی یک موتور 4 سیلندره، 1.6 لیتری با 16 سوپاپ. با این حال، مهندسان ایران خودرو با کمک گرفتن از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ (CVVT)، تغییر برنامه پاشش سوخت و تغییرات دیگر، موفق به افزایش قدرت موتور به 113 اسب بخار و گشتاور به 144 نیوتن-متر شده‌اند که به ترتیب 8 و 2 واحد نسبت به مدل معمولی و قبلی بالاتر است(105 اسب بخار و 142 نیوتن متر گشتاور در نسخه TU5). این موتور اصلاح شده که قبلاً در مدل تارا نیز دیده شده بود، به اسم TU5P شناخته می‌شود و طبق ادعاهای شرکت، در مقایسه با نسخه قبلی از پایداری بهتر برخوردار است و در بخش استانداردهای آلایندگی (یورو 5) برتری دارد.

در بخش جعبه دنده نیز با یک تغییر بزرگ مواجه هستیم و گیربکس قدیمی AL4 چهار سرعته و نه چندان محبوب پژو نیز با نسخه جدید شش سرعته جایگزین شده است که باعث کاهش سروصدا در سرعت‌های بالاتر و مصرف سوخت شده است. دیگر از آن مشکلات شناخته شده تقه زدن هم خبری نیست. این خودرو در تست شتاب خودروبانک عدد 14,03 ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر را ثبت نموده است.

در بخش مصرف سوخت پژو 207 دو رنگ از استاندارد یورو 5 برخوردار است و پیشرانه TU5P در سیکل ترکیبی 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. نسخه تک رنگ این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 4 تبعیت می‌کند.

پیشرانه TU5 پلاس

جدول مشخصات فنی پژو MC207

نام خودرو پژو 207 دو رنگ MC
سال (طراحی) 1401
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1587 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 6 سرعته خودکار
شتاب 0 تا 100 12 ثانیه
حداکثر سرعت 189 کیلومتر در ساعت
وزن 1118 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 3872 طول - 1669 عرض - 1441 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2443 میلیمتر

تجربه رانندگی، نرم‌تر و روان‌تر اما پرصدا

گیربکس اتوماتیک 6 سرعته را می‌توان مهم‌ترین تغییر فنی این خودرو دانست و نسبت به گیربکس قبلی AL4 قطعا خیلی بهتر است و راننده از توان تولیدی موتور بسیار بهتر استفاده می‌کند اما چند نکته وجود دارد که جای کار دارد و هنوز تعویض دنده‌های خودرو آن‌چنان که باید با دورموتور هماهنگ نیست که در مقایسه با محصولات قدیمی کره‌ای و غیره، هنوز ضعیف عمل می‌کند. این موضوع شاید با انجام ریمپ قابل حل باشد. تا حدودی زیادی صدای موتور داخل اتاق وارد می‌شود که شاید به دلیل حذف نمد زیر کاپوت است و برای موتوری با حجم 1,6 لیتری غیر طبیعی است. از لحاظ هندلینگ این خودرو یک ماشین معمولی به حساب می‌آید و نمی‌توان توقع خاصی از آن داشت. در بخش تعلیق سیستم‌های بکار رفته پیشرفته نیستند و نمی‌توان انتظار عملکرد بالایی را متصور بود. شتاب خودرو در منابع رسمی ایران خودرو 12 ثانیه اعلام شده است اما در تست‌های ما عددی حدود 14 ثانیه ثبت شد. سیستم ترمز برای مصارف شهری عملکرد مناسبی دارد اما در سرعت بالای حدود 100 الی 110 کیلومتر بر ساعت عملکرد مناسبی نداشته و خودرو خیلی به اطراف کشیده می‌شود و برای ماشین صفرکیلومتر غیرطبیعی است.

نمای جانبی 207MC

نتیجه گیری

در حال حاضر و در زمان انتشار این مقاله، خودرو پژو 207MC در بازار آزاد از 850 تا 950 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و از اواسط پاییز تا الان حدود 400 میلیون تومان به قیمت این خودرو افزوده شده است و با این قیمت‌ها مانند تمام دیگر خودروهای بازار ایران ارزش خرید ندارد. به دلیل طراحی ظاهری خاص انتخاب این خودرو کاملا سلیقه‌ای است و وابسته به ذائقه خریدار خودرو اما شاید به مذاق خیلی‌ها این این خودرو دورنگ خوش نیاید. طراحی قدیمی و تکراری خودرو هم که مدت‌هاست به همین شکل دیده شده و در مقایسه با محصولات روز حالا حرفی برای گفتن ندارد. در بخش فنی اما ترکیب گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و پیشرانه TU5P یکی از بهترین گزینه‌ها در میان محصولات موجود محسوب می‌شود.

35 عکس

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/12/13
کاش در مورد تغییر گیربکس تحویل های جدید از dae به لندای هم میگفتین، و اینکه چه فرقی کرده
1401/12/13
خب با این قیمت منظورم قیمت بازار ازاد هست اریزو 5 بهتر نیست ایا؟؟؟؟
1401/12/13
با سلام ، کاش ماشین تمیز میبود و بعد عکاسی میشد . حیف این عکس های با کیفیت که ماشین داخلش کثیف هستش
1401/12/13
از اریزو 5 خیلی بهتره خیلی خوبه
1401/12/13
با این قیمت وحشتناک گزینه های بهتری هستند مثلا اریزو ۵ که ماشین کاملا بهتری هست و در بین ماشینهای ایرانی تارا اتوماتیک که ماشین جدیدتر و جادار تر و پراپشن هست و بروز تر هست و حتی اگر اتوماتیک بودنش را در نظر نگیریم شاهین یا قیمت خیلی ارزونتر پلتفرم بهتر و موتور توربو شارژ و کابین جادار تر و طراحی زیباتر و جدیدتر نسب به ۲۰۷ منسوخ و نخ نما
1401/12/15
ای کاش من هم ۲۰۷داشتم.
1401/12/27
و من هم
1402/1/4
با این مقدار پول حماقت محضه که بخوای این موجود حساب بانکی خالی کن رو بخری. یک مقدار دیگه بزار سَرش حتی از طریق وام یا قرض کردن از کسی و بُرو ساندرو یا لوگان بگیر
1402/2/14
سلام
به نظرم رنگ مشکی این ۲۰۷ ها عین گوچه کبابیه!