موضوعات داغ

تجربه رانندگی تیوولی توربو، پژو 2008 و سیتروئن C3، نبرد 3 کراس اوور پرطرفدار + عکس

21 آبان 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

با بالاگرفتن تب خودروهای کراس اوور و محبوبیت روزافزون این سگمنت، حالا تمام برندها محصولات محبوبی را از این نوع دارند و محصولاتی که جزو مدل‌های پرطرفدار نیز هستند. بازار کشورمان طی چندسال اخیر با خودروهای رنگارنگ کراس اوور لبریز شده است و بعضی از شرکت‌ها حتی فعالیت خود را با این سبک از خودروها آغاز کرده و چند مدل کراس اوور در سایزهای مختلف را به عنوان محصول خود معرفی کردند.

پس از بازگشت تحریم‌ها و بسته شدن واردات خودرو، در پی حمله ارتش صنعتی چین به کشورمان، سیلی از خودروهای کراس اوور چینی نه چندان با کیفیت به بازار ایران روانه شدند اما خودروهای کراس اوور کره‌ای و اروپایی همچنان محبوب ماندند. متاسفانه با توجه به عدم عرضه و صعود وحشتناک نرخ دلار، این خودروها با قیمت‌های نجومی معامله می‌شوند. محصولاتی که حالا دیگر خاطره‌انگیر بوده و روزهای خوش صنعت خودرو را برای ما یادآوری می‌کنند و البته قیمت بالای آن‌ها شیرینی خاطرات را به کاممان تلخ می‌کند.

سانگ یانگ تیوولی، پژو 2008 و سیتروئن C3 هر 3 از محصولاتی هستند که در زمان پیش از تحریم، جزو پرطرفدارترین محصولات وارداتی بودند. این خودروها هر سه در سگمنت کراس اوورهای کامپکت شهری قرار می‌گیرند و هرکدام به نوعی پرچمداران برند خود در ایران بوده‌اند. خودروهایی که حضورشان به ماقبل هجوم ارتش خودروهای چینی به ایران باز می‌گردد و خاطره روزهای قبل از اشغال را تداعی می‌کنند. زمانی که کیفیت خودرو، بر آپشن‌های نمایشی رنگارنگ ارجعیت داشت و خودروها با مشکلات عجیب و غریب کیفیتی دست و پنجه نرم نمی‌کردند و بلافاصله بعد از تحویل، سرویس لازم نبودند.

تجربه رانندگی تیوولی توربو، پژو 2008 و سیتروئن C3

نبرد کراس کامپکت‌ها

ترتیب حضور سه خودرو سانگ یانگ تیوولی، پژو 2008 و سیتروئن C3 در ایران به فاصله زمانی 1 سال از هم بوده است. به ترتیب تیوولی در سال 1395 ، پژو 2008 سال 1396 و سیتروئن C3 در سال 1397 وارد بازار کشور شدند. تفاوت سانگ یانگ تیوولی با دو رقیب فرانسوی در نحوه ورود یعنی وارداتی بودن آن بود و دو پسرعموی فرانسوی به صورت مونتاژی پا به عرصه خودرویی ایران گذاشتند.

خودروی کراس اوور تیوولی ساخت شرکت سانگ یانگ کره جنوبی، در سال 2015 میلادی روانه بازار شد. این محصول که در سال 2016 به بازار ایران نیز وارد شد. عرضه کننده تیوولیپ با تأکید بر طراحی نوآورانه، امکانات فنی مطلوب و تبلیغات گسترده، توانست تیوولی را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کند، به گونه‌ای که شکست‌های پیشین محصولات سانگ یانگ در بازار ایران جبران گردید. این خودرو در ابتدا بین سال‌های 2016 و 2017 به بازار آمد و سپس در سال 2018 مدل فیس لیفت شده آن با نام آرمور روانه بازار گردید که تفاوت‌های جزئی با نسل قبل داشت. اگرچه تیوولی جزء خودروهای کراس اوور محسوب می‌شود، اما ارتفاع آن به اندازه‌ای نیست که بتوان آن را شاسی بلند دانست، بلکه تنها ظاهری شبیه به شاسی بلند دارد و ابعادش در حد یک خودروی هاچ‌بک است. در نهایت اینکه تیوولی در سال 2015 به عنوان خودروی سال کره جنوبی انتخاب شد که افتخار بزرگی برای این محصول محسوب می‌شود. بعدها اما تیغ تیز تحریم‌ها و بسیار مشکلات داخلی دیگر باعث گردید عرضه این خودرو وارد حاشیه شود و مدت طولانی متوقف گردد تا در ادامه خودرو وارداتی تیوولی برای ادامه حیاتش در ایران به یک خودرو مونتاژی بدل شد.

پژو 2008 سال 1396 توسط ایکاپ (ایران خودرو-پژو) عرضه شد

پس از یکسال بعد از عرضه تیوولی نوبت به اولین خودروی برجامی یا دستاورد برجام یعنی پژو 2008 رسید که با یک ورود پر سروصدا و البته پرحاشیه توجه‌ها را به خود جلب کند. خودرویی که از نظر کیفی و تکنولوژیکی چندین سروگردن از سایر محصولات پژو ساخت داخل بالاتر بود و حضورش جان تازه‌ای به خطوط تولید قدیمی ایران خودرو داد. خودروی کراس اوور پژو 2008، یکی از محصولات مدرن و به روز گروه خودروسازی پژو فرانسه بود که پس از برجام و رفع تحریم‌ها، مجوز ورود به بازار ایران را دریافت نمود. ورود این خودرو امیدها را برای جایگزینی خودروهای فرسوده و قدیمی موجود در بازار داخلی با گزینه‌های جدید و مدرن، زنده کرد. پژو 2008 یک خودروی کراس اوور کامپکت تک دیفرانسیل بود که توسط گروه صنعتی ایران خودرو با همکاری شرکت پژو فرانسه به ایران وارد شد. این خودرو با دارا بودن مشخصات فنی عالی و استانداردهای ایمنی بالا، پتانسیل بسیار خوبی برای موفقیت در بازار داخل داشت، اما متأسفانه با بازگشت مجدد تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران و ناکام ماندن توافق برجام، همکاری مشترک فی‌مابین ایران و فرانسه متوقف شد. در نتیجه گروه صنعتی ایران خودرو مجبور به خداحافظی با این محصول (و سایر محصولات تولید شده با همکاری گروه پژو فرانسه) شد.

و آخرین محصول مونتاژی یعنی سیتروئن C3 به عنوان یک محصول جذاب و پیشرو در سال 1397 در همکاری شکل گرفته بین دو شرکت بزرگ ایرانی و فرانسوی یعنی سایپا-سیتروئن وارد خطوط تولید این مجموعه در کاشان گردید و حاصل آن مونتاژ یک خودرو کراس اوور کامپکت با یک طراحی بانمک و فانتزی بود.

سیتروئن C3

خودروی سیتروئن C3 توانست موفقیت‌های چشمگیری را در مدت زمان کوتاهی کسب کند. این خودرو توسط شرکت سایپا و با همکاری شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه تولید می‌شد که باعث اطمینان خاطر مشتریان از خرید آن شده بود. اما پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی ایران، شرکت سیتروئن فرانسه نیز همچون سایر خودروسازان اروپایی و آسیایی فعالیت خود را در ایران متوقف کرد. در نتیجه تولید خودروی سیتروئن C3 نیز که در مدت زمان کوتاهی توانسته بود محبوبیت و فروش بالایی در بازار داخل کسب کند، به سرنوشت مشابه پسرعموی خود یعنی پژو 2008 مواجه شد و سرانجام تولید آن در ایران متوقف گردید.

چهره‌های متفاوت، زبان غیرمشترک

این سه خودرو هرکدام در بخش طراحی از زبان طراحی خاص خودرو پیروی می‌کردند که آن‌ها را کاملا از هم متفاوت می‌کند. بر خلاف دو محصول فرانسوی که تنها در یک مدل وارد کشورمان شد اما سانگ یانگ تیوولی در دو مدل عرضه شد و نسخه جدید آن که در تیپ‌های سولار و آرمور و توربو فایتر و همچنین تیپ اسپشیال با تغییرات ظاهری جزئی به بازار آمد.

خودروی تیوولی از لحاظ طراحی ظاهری، کاملاً متفاوت با سایر محصولات شرکت سازنده خود یعنی سانگ یانگ است. طراحی این خودرو به شکل مکعب مستطیل و مبتنی بر خطوط مستقیم و زوایای تیز است و کمتر انحنا در آن دیده می‌شود. نمای بیرونی یکی از بخش‌هایی است که کمترین ایراد را می‌توان به آن وارد کرد و بدون شک یکی از جاذبه‌های این خودرو برای خریداران، همین ظاهر جذاب آن است. چراغ‌های روز نیز به طور یکپارچه درون چراغ‌های اصلی قرار گرفته‌اند که کاربرد خوبی دارد. طراحی رینگ‌ها نیز چه در مدل‌های پایه و چه در مدل‌های کامل، بسیار زیبا است. سقف خودرو در دو نوع قابل انتخاب است؛ در مدل‌های معمولی که سانروف دارند، سقف همرنگ بدنه است ولی در مدل‌های اسپرت فاقد سانروف، می‌توان سقف مشکی را انتخاب کرد. در قسمت عقب نیز با چراغ‌های عمودی بزرگ و نوشته تیوولی روی صندوق عقب، حالتی شبیه به خودروهای اس‌یووی ایجاد شده است. طراحی تیوولی به گونه‌ای است که خودرو را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد، اما ابعاد واقعی آن کاملاً مناسب برای استفاده شهری و جمع و جور است. ابعاد طول، عرض و ارتفاع تیوولی به ترتیب 4.2، 1.8 و 1.6 متر است.

چهره‌های متفاوت، زبان غیرمشترک

ویژگی‌های خاص طراحی سقف، چراغ‌های زیبا و جلب‌کننده نظر، گلگیر عقب برجسته و طراحی استایلیش رینگ‌ها، حالتی اسپرت و جذاب به این خودرو بخشیده است. نسخه فایتر این خودرو از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با مدل تنفس طبیعی ندارد و تنها در برخی جزئیات مانند رنگ مشکی رینگ‌ها و قاب آینه‌ها و نوشته موتور TGDI می‌توان آن را تشخیص داد. اما در نسخه اسپشیال این خودرو، گرافیک داخلی چراغ‌های جلو مورد بازطراحی قرار گرفته و مه‌شکن‌های سه‌تایی نیز به جذابیت‌های ظاهری آن افزوده شده است. البته که زبان طراحی سانگ یانگ تا حدودی نسبت به دو خودرو فرانسوی محافظه کارانه و بنظر می‌رسد و چهره خودرو تا حدودی خالی از هیجان است اما خب سادگی هم جذابیت خود را دارد.

تیوولی توربو

در سوی دیگر پژو 2008 را با زبان جدید طراحی پژو داریم که در زمان خودش از همه لحاظ مدرن و جدید بنظر می‌رسید و همچنان هم پس از گذشت 6 سال از اولین عرضه بازهم دیدن آن خالی از لطف نیست.

پژو ۲۰۰۸ اگرچه از نظر برخی افراد زیباترین خودرو در این رده قیمتی نیست، اما نکات مثبت فراوانی دارد که جذابیت‌های ظاهری آن را افزایش داده‌اند. به عنوان مثال، چراغ‌های جلو زیبا، جلوپنجرهٔ خوش‌فرم و بال کوچک عقب زیبا، از جملهٔ این نکات مثبتی هستند که به پختگی طراحی پژو 2008 کمک نموده‌اند. خطوط به کار رفته روی بدنه و المان‌های مانند روف‌رک‌ها و فلپ‌های اطراف، چهرهٔ ماشین را با طراحی روز هماهنگ کرده‌اند و دوز آفرودی به آن تزریق نموده‌اند. همچنین، کیفیت ساخت بالا و مونتاژ مناسب قطعات، در بهبود ظاهر خودرو مؤثر بوده‌ است.

حتی برخی از ایرادات و یا بهتر بگوییم ناموزونی‌های موجود نیز دلایل خوبی دارند. به عنوان مثال، شیشه‌های بلند کناری اگرچه زیبایی نمای جانبی را اندکی کاسته‌اند، اما باعث بهبود دید کناری شده‌اند. همچنین، ترکیب درب بلند صندوق عقب و سپر کوتاه، ابتدا چندان زیبا به نظر نمی‌رسد، اما هنگام بارگیری مزایای آن مشخص می‌شود. حتی رینگ‌های کوچک و لاستیک‌های نسبتًا بلند نیز باعث بهبود کیفیت سواری در مقایسه با خودروهای مشابه شده‌اند. در مجموع، اگرچه پژو ۲۰۰۸ ضعف‌های جزئی در زمینهٔ هماهنگی و یکپارچگی طراحی دارد، اما توانسته زیبایی و کارایی را به خوبی تلفیق کند و خودرویی مدرن و عملگرا را عرضه نماید.

نمای عقب پژو ۲۰۰۸

رادیکال‌تر از هر دو خودرو دیگر، سیتروئن C3 است. سیتروئن C3 یکی از محصولات مدرن سیتروئن در بازار جهانی بوده که نشان‌دهنده علاقه این شرکت به نوآوری‌های کاربردی است. مهم‌ترین نماد این تفکر را می‌توان در ضربه‌گیر بزرگ و مشکی رنگ در نمای جانبی دید که به کمک بالشتک‌های بادی، قصد دارد بدنه را از آسیب‌های احتمالی تصادفات جزئی شهری محافظت کند. استفاده از چنین قطعه‌ای در حالی که بسیاری از خودروسازان زه‌های بدنه را حذف کرده‌اند، نشان‌دهنده عدم تمایل طراحان سیتروئن به پیروی از الگوی دیگران است و آنها می‌خواهند تفکر کاربردی خود را حتی با رنگی متضاد با رنگ بدنه، به نمایش بگذارند. روشن است که C3 به طور کامل مدرن طراحی شده و در نمای جلو چهره‌ای خشن شبیه خودروهای کراس اوور و هاچ بک دارد. در نمای جانبی هم با استفاده از گلگیرهای کوچک مشکی همین رویه تکرار شده است. اما در نمای عقب با حذف خروجی اگزوز و پنهان کردن آن زیر بدنه، شاهد یک هاچ‌بک نسبتاً معصوم هستیم که البته این ظاهر می‌تواند گویای ضرب‌المثل معروف "گرگ در لباس میش" باشد. به طور کلی، C3 نشان‌دهنده تمایل سیتروئن به نوآوری و ارائه راه‌حل‌های کاربردی است، حتی اگر این راه‌حل‌ها با الگوهای رایج بازار متفاوت باشد. این خودرو با طراحی مدرن و در عین حال کاربردی خود، گزینه جذابی برای کاربرانی است که به دنبال نوآوری هستند.

در بخش سلیقه طراحی می‌توان تیوولی را خودرویی مناسب برای افراد ساده و کلاسیک پسند، پژو 2008 را برای افرادی با سلیقه مدرن و در عین حال پایبند به اصول و در انتها سیتروئن C3 را برای طرافداران نوآوری و ساختارشکن مناسب دانست.

سیتروئن C3 یکی از محصولات مدرن سیتروئن در بازار جهانی بوده که نشان‌دهنده علاقه این شرکت به نوآوری‌های کاربردی است

فضای داخلی، ادامه اختلاف

درون کابین تیوولی، داشبوردی به روز شده و نمایشگر بزرگ مرکزی توجه را به خود جلب می‌کنند و سعی شده است که مدرن بودن در کابین القا شود اما خب بیشتر حس کلاسیک از فضای داخلی دریافت می‌شود. خطوط کلی داشبورد به صورت زیبا و قدرتمندانه‌ای طراحی شده‌اند و با خطوط بیرونی خودرو و طراحی آن هم کلام هستند. همچنین دریچه‌های تهویه و کنسول میانی، در کنار فرمان خوش‌دست، نشانگرهای اسپرت و گزینه‌های فراوان جانبی، نمایی نسبتاً به روز را در اختیار راننده قرار می‌دهند. از لحاظ کیفیت ادوات به کار رفته در این خودرو خوب است و می‌تواند مالکان را راضی نگه دارد، به ویژه اینکه اکثر صاحبان تیوولی از ماندگاری و دوام قطعات این خودرو تا حد زیادی رضایت دارند.

صندلی‌ها نیز طراحی خوبی دارند و با توجه به ابعاد کلی خودرو، فضای نسبتاً مناسبی را فراهم می‌کنند، هرچند در این رده قیمتی می‌توان به کراس‌اوورهای بزرگ‌تر و جادارتری نیز دسترسی داشت که برای استفاده خانوادگی انتخاب‌های معقول‌تری محسوب می‌شوند.

توضیحات عکس

در این میان فضای درونی کابین پژو 2008 شرایط اختصاصی و منحصربفردی دارد. از یک سو به دلیل طراحی نوآورانه و چیدمان متفاوت اجزاء، ممکن است برای برخی افراد عجیب به نظر برسد و نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ و از سوی دیگر احتمال دارد به خاطر همین طرح خلاقانه و ارگونومیک، علاقه‌مند شوند. در واقع اینجا همه چیز به سلیقه فردی برمی گردد.

محل قرارگیری وسایل به شکلی مدرن و منحصربفرد انجام شده است که پژو آن را i-Cockpit نامیده است. در این سبک، از یک غربیلک کوچک، نشانگرهای پشت غربیلک و کنسول میانی دوطبقه استفاده شده است که اگرچه در ابتدا عجیب به نظر می‌رسد اما احساس مدرنیته‌ای جذابی القا می‌کند. از لحاظ ارگونومی نیز شرایط مطلوب است و اکثر افراد از دید و کنترل پشت فرمان رضایت داشته‌اند.

شکل ترمزدستی نیز طرحی متفاوت و خلبانی شکل دارد که جالب توجه است. البته اهرم تعویض دنده می‌توانست زیباتر طراحی شود و خمیدگی میانی داشبورد نیز با سلیقه همه سازگار نیست. همچنین نبود برخی امکانات مثل سانروف و روکش چرم، باعث شده فضا اندکی اقتصادی به نظر برسد.

کابین پژو 2008

با این حال، در مجموع مزایای کابین پژو 2008 بیشتر از معایب آن است و این طراحی ارزشمند است. کیفیت نیز رضایت‌بخش بوده و مواد به کار رفته در مقایسه با رقبا مناسب هستند. ارتفاع مناسب سقف و مدیریت خوب فضا باعث شده چهار بزرگسال و یک کودک بتوانند به راحتی در آن جای گیرند. البته برای بهبود فضای پای سرنشینان عقب، اندکی از حجم صندوق کاسته شده‌ اما همچنان 410 لیتر حجم آن کاربردی است، به ویژه با خواباندن صندلی‌های عقب.

خودروی سیتروئن C3 تولید شرکت سیتروئن، دارای کابینی است که ظاهر و ویژگی‌های آن تا حد زیادی متفاوت از تصورات رایج مصرف‌کنندگان خودرو در زمان حاضر است. یکی از مواردی که می‌توان به عنوان نمونه ذکر کرد، نوع طراحی دستگیره‌های درب در این خودرو است که بیشتر شبیه به مدل‌های کلاسیک و قدیمی تولیدات گذشته سیتروئن بوده و کمتر شاهد چنین الگویی در خودروهای مدرن امروزی هستیم. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، وجود کنسول میانی بسیار ساده و محدود در این خودرو است که تنها شامل یک صفحه نمایش لمسی کوچک می‌باشد. این موضوع باعث سختی کار با سیستم‌های تهویه و سرگرمی خودرو شده است، زیرا کلیه تنظیمات مربوط به این سیستم‌ها صرفاً از طریق همان صفحه نمایش انجام می‌شود.

از آنجایی که سیتروئن C3 به عنوان یک خودروی اقتصادی و ارزان قیمت توسط سیتروئن تولید و عرضه می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که از نظر کیفیت مصالح و متریال‌های داخلی، شرایطی مشابه خودروهای لوکس و گران‌قیمت داشته باشد. با این حال، این موضوع به این معنا نیست که کیفیت داخل کابین بسیار پایین است، بلکه با توجه به قیمت این خودرو در بازار ایران، انتظارات نباید فراتر از حد متعارف باشد.

فضای درونی کابین C3

علی‌رغم تصور عموم، فضای درونی کابین C3 چندان وسیع نیست و به ویژه در قسمت عقب کابین، میزان فضای موجود برای سرنشینان بسیار محدود است. همچنین در صورت تنظیم صندلی‌های جلو برای افراد قدبلند، فضای پا در قسمت عقب به شدت کاهش پیدا کرده و دیگر امکان استفاده راحت برای بزرگسالان وجود نخواهد داشت.

به طور کلی، C3 یک کابین با طراحی مدرن اما فاقد فضای کافی برای سرنشینان عقب و دارای کنسول میانی پیچیده است. البته با توجه به قیمت این خودرو، انتظار سطح کیفیت بالایی نمی‌رود و مصالح به کار رفته متناسب با قیمت آن هستند.

امکانات و تجهیزات

فهرست تجهیزات اختیاری موجود در خودروی تیوولی فایتر، شامل اقلامی همانند کیسه هوای راننده و سرنشین صندلی جلو به همراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی ترمز، کنترل الکترونیکی کشش و ثبات، کنترل حرکت در سربالایی‌ها و سرازیری‌ها، سیستم کروز کنترل، حسگرهای پارک خودکار، فرمان برقی حساس به سرعت، چراغ‌های جلو و عقب نورپراکن، صفحه نمایشگر دیجیتال مرکزی ۹ اینچی با قابلیت نمایش منو به زبان فارسی، دوربین دنده عقب، سیستم روشن و قفل شدن بدون استفاده از کلید، صندلی‌های جلو با روکش چرمی و گرم‌کن، آینه داخلی الکتروکروم، آینه‌های جانبی برقی و تاشو، برف‌پاک‌کن خودکار، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها و غیره است. علی‌رغم داشتن برخی کمبودها در مقایسه با رقبای چینی، نسبت به محصولاتی همچون پژو ۲۰۰۸، فهرستی کامل‌تر و جامع‌تری را ارائه می‌دهد.

امکانات و تجهیزات تیوولی

در مدل اختصاصی تیوولی فایتر نیز صندلی‌های جلو به ویژگی‌هایی نظیر تنظیم برقی، گرم‌کن و حمایت از ناحیه کمر مجهز شده‌اند. همچنین امکانات دیگری همچون رادار هشداردهنده نقاط کور، شارژر بی‌سیم و سیستم تهویه مطبوع دو منطقه‌ای اتوماتیک به این مدل افزوده شده‌اند تا دیگر هیچ جای کمبود یا ایرادی برای مشتریان باقی نماند.

به طور کلی تیوولی فایتر در مقایسه با سایر خودروهای هم‌رده خود، از فهرستی جامع و رضایت‌بخش از امکانات و تجهیزات برخوردار است و حتی در مدل اختصاصی آن نیز تجهیزات بیشتری برای رفاه حال مشتریان لحاظ شده است.

امکانات پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ دارای امکانات رفاهی و ایمنی گوناگونی از جمله فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای و کولر، صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی با قابلیت Mirror Screen، چراغ‌های خودکار، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های روز، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور فشار باد تایرها، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، برف پاک کن خودکار، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، ترمزهای دیسکی چهار چرخ با سیستم‌های کمکی از جمله ABS, EBD, EBS, HSA و کنترل پایداری هوشمند است. این امکانات هرچند خوب هستند اما در مقایسه با رقبا، فهرست کاملی را تشکیل نمی‌دهند. در واقع برخی کراس‌اوورهای چینی هم رده قیمتی و یا برخی رقبای غیر چینی مانند سانگ یانگ تیوولی، از لحاظ امکانات جانبی وضعیت بهتری نسبت به این محصول ایکاپ دارند.

خودروی سیتروئن 3C هرچند در بازار ایران قیمت بالایی دارد، اما در بازار اروپا جزء خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت محسوب می‌شود. البته این خودرو برخلاف برخی مدل‌های دیگر مونتاژ داخل مانند پژو 2008، کم امکانات نیست و حداقل‌های لازم در این کلاس را داراست. از جمله مهمترین امکانات و تجهیزات 3C می‌توان به مواردی مانند مانیتور لمسی میانه داشبورد با قابلیت کنترل سیستم صوتی و تهویه، دوربین دید عقب، سیستم کنترل پایداری، سیستم شروع حرکت در سربالایی، 6 عدد کیسه هوا، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور دنده عقب و سنسور فشار باد لاستیک اشاره کرد.این خودرو با دو تیپ عرضه می‌شود که تفاوت اصلی آن‌ها گرمکن صندلی جلو در تیپ 2 است که چندین میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

سیتروئن 3C

مشخصات فنی، رقابت سخت می‌شود

صاحبان سانگ‌یانگ نسخه تنفس طبیعی تیوولی تقریبا از تمام ویژگی‌های خودروی خود راضی بودند به جز شتاب و کشش در شیب‌های تند که پیشرانه اتمسفریک آن قادر به پاسخگویی به نیازهای آنها نبود. اما در نسخه جدید فایتر با استفاده از پیشرانه توربوشارژ 1.5 لیتری، این مشکل برطرف شده است.

این موتور چهار سیلندره با تولید 163 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور، توانایی‌های حرکتی خودرو را به طور قابل توجهی افزایش داده است. گشتاور بالای موتور در دوران پایین موتور باعث بهبود شتاب و کشش خودرو شده و زمان شتاب‌گیری از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را به کمتر از 9 ثانیه رسانده است که حدود 3 ثانیه سریع‌تر از مدل قبلی است.

این در حالی است که ارتفاع بالای شهر تهران نیز باعث افزایش بیشتر تفاوت عملکرد این دو مدل می‌شود. زیرا پیشرانه‌های توربوشارژ کمتر تحت تأثیر ارتفاع قرار می‌گیرند.

پیشرانه جدید در تیوولی توربو

البته باید گفت که استفاده از فناوری توربوشارژ همراه با معایبی نیز هست. مهم‌ترین آنها افزایش هزینه‌های خریداری و نگهداری است. همچنین این موتورها حساسیت بیشتری نسبت به سوخت‌های کم‌اکتان دارند که در بازار کشورمان یافتن سوخت‌های استاندارد دشوار است.

هر دو خودروی پژو 2008 و سیتروئن سی۳ بر روی پلتفرم مشترک PSA PF1 ساخته شده‌اند. این پلتفرم از ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی توسط گروه PSA طراحی و تولید شده و تا حدودی قدیمی است. اما از نظر ایمنی، هر دو خودرو موفق به کسب رتبه ۵ ستاره استاندارد اروپایی شده‌اند که در برابر تیوولی با 4 ستاره ایمنی برتری دارند. سیستم‌های کمکی ایمنی استاندارد شامل کیسه‌های هوای پیشرفته، ترمزهای ضد قفل، کنترل الکترونیکی پایداری و... در هر دو مدل نصب شده است.

از لحاظ قدرت موتور۱٫۶ لیتری پژو ۲۰۰۸ با 163 اسب‌بخار قدرت را در دور موتور 6000 و 240 نیوتن متر گشتاور در 1400 دور در دقیقه عرضه شده است

دو رقیب فرانسوی از پلتفرم، پیشرانه و جعبه دنده یکسانی بهره می‌برند. از لحاظ قدرت موتور، پژو ۲۰۰۸ با موتور ۱٫۶ لیتری با 163 اسب‌بخار قدرت را در دور موتور 6000 و 240 نیوتن متر گشتاور در 1400 دور در دقیقه عرضه شده است. در سیتروئن C3 نیز موتور 1.6 لیتری توربوشارژر توربوشارژ با قدرت 163 اسب بخار در 3000 دور در دقیقه و 243نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه حضور دارد. هر دو خودرو به صورت دیفرانسیل جلو هستند و از طریق گیربکس شش‌سرعته نیرو به چرخ‌ها منتقل می‌کنند.

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت برای پژو ۲۰۰۸ حدود ۸٫۲ ثانیه و برای سیتروئن سی۳ حوالی ۸ ثانیه اعلام شده است. مصرف سوخت نیز برای سیتروئن کمی کمتر بوده و در محدوده ۶٫۵ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. البته شرایط رانندگی و وزن خالی خودرو روی میزان مصرف تأثیر می‌گذارد.

دو رقیب فرانسوی از پلتفرم، پیشرانه و جعبه دنده یکسانی بهره می‌برند

تجربه رانندگی، رقابت اروپایی-کره ای

هر 3 خودرو دارای پیشرانه‌ای 163 اسب بخاری هستند که برای شرایط بازار ایران می‌تواند جذاب باشد. شتاب این 3 خودرو از صفر تا صد کمتر از ۱۰ ثانیه است که برای نیازهای خانوادگی و سفرهای شهری کاملاً کافی است.

گیربکس شش‌سرعته خودروها عملکرد مناسبی دارند اگرچه گیربکس‌های هفت و هشت‌سرعته مدرن‌تر هستند ولی تعویض سریع‌تر دنده‌ها می‌تواند جذابیت رانندگی را افزایش دهد.

خودروی تیوولی به دلیل طراحی صندلی و گلگیرهای جلو، باعث می‌شود که نظاره بر فضای اطراف خوبی داشته باشید. البته دید مناسبی از فضای عقب به دلیل وجود ستون‌های پهن و شیشه کوچک عقب وجود ندارد که تا حدودی با دوربین و سنسور پارک عقب برطرف شده است.

پس از روشن شدن موتور و قرار گرفتن دنده در حالت D، خودرو شروع به حرکت می‌کند. پیشرانه توربوشارژ تیوولی آن را به یک خودرو تند و تیز تبدیل کرده و تیوولی خودروی مناسبی برای سفرهای شهری و بین شهری است.

فضای عقب تیوولی

در سوی دیگر 2 پسرعموی فرانسوی نیز از لحاظ عملکردی نزدیک به هم هستند اما از نظر هندلینگ و پایداری، سیتروئن سی۳ عملکرد بهتری دارد چرا که فنربندی پژو 2008 اندکی نرم‌تر است. البته وجود ESP در هر دو خودرو ایمنی را تضمین می‌کند. واکنش‌های فرمان در هر دو خودرو کمی گنگ هستند که می‌تواند لذت رانندگی را کاهش دهد. با این حال به‌طور کلی این دو خودرو از میانگین بازار خودرو بهتر عمل می‌کنند و در برابر خودروهای چینی یک پادشاه محسوب می‌شوند.

پشت آمپر سیتروئن C3

نتیجه گیری

رقابت این 3 خودرو با توجه به نزدیک بودن مشخصات پیشرانه آن‌ها بسیار نزدیک است اما با توجه به قدیمی شدن دو خودرو فرانسوی، اینجا شاید کفه ترازو به سوی رقیب صفر کیلومتر جدید کره‌ای سنگینی می‌کند و از لحاظ آپشن و تجهیزات رفاهی نیز این دو خودرو نسبت به تیوولی حرف کمتری برای گفتن دارند. در مقابل پژو 2008 و سیتروئن C3 از شتاب بالاتر و هندلینگ خوب برخوردارند و در سمت دیگر تیوولی یک خودرو به روزتر و ساخت سال 2020 بوده و امکانات بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

شما با خرید خودروهای پژو 2008 یا سیتروئن C3 یک خودرو اروپایی سوار خواهید شد که البته متاسفانه قدیمی شده و در حال حاضر پشتیبانی مناسب خدمات پس از فروش و قطعات ندارد. تیوولی توربو از این لحاظ وضعیتی کاملا بهتری دارد و به دلیل جدیدتر و ادامه عرضه آن از خدمات پشتیبانی و تامین قطعه نسبتا بهتری برخوردار است.

تجربه رانندگی تیوولی توربو، پژو 2008 و سیتروئن C3، نبرد 3 کراس اوور پرطرفدار

در انتها کسانی که خرید خودرو صفر کیلومتر و البته به روزتر را ترجیح می‌دهند می‌توانند به سراغ تیوولی رفته و در صورتی که برند اروپایی البته تا حدودی قدیمی با پرفورمنس نسبتا خوبتر انتخاب شماست می‌توانید پژو 2008 یا سیتروئن C3 را انتخاب کنید و البته که موضوع کمبود آپشن را نیز باید پذیرفت.

59 عکس

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/8/21
متاسفانه تیولی قیمت بسیا ر بالایی داره هم رده فونیکس تیگو8 پرومکس اصلا ارزش خرید با این قیمت رو نداره
1402/8/28
چرا از ماشینای جدید وارداتی و مونتاژی چینی مثل تیگارد و تیارا و kmc x7 و ... تجربه رانندگی نمیذارید ؟