موضوعات داغ

بررسی جی ای سی امکو، یک کراس اوور منحصر به فرد واقعی + فیلم و عکس

21 دی 1402
عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده

ویدیو معرفی جی‌ای‌سی امکو

این روزها کراس‌اوورها بخش بزرگی از بازار خودرو جهان را در اختیار دارند و هر روز نیز بر تنوع آن‌ها افزوده می‌شود. به دلیل مشابهت اکثر مدل‌ها با یکدیگر، مشتریان هنگام خرید کراس‌اوورها دچار سردرگمی می‌شوند. از این رو شرکت‌هایی همچون GAC سعی می‌کنند تا محصولات خود را به شکلی خاص جلوه دهند. جی‌ای‌سی امکو نیز کراس‌اووری است که براساس همین دیدگاه ساخته شده است.

جی‌ای‌سی امکو سومین محصول از برند GAC است که توسط شرکت راساموتور خاورمیانه برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته شده است. دو خودرو قبلی یعنی جی‌ای‌سی امپو و جی‌ای‌سی GS3 نیز خودروهایی منحصر به فرد در کلاس خودشان بودند. جی‌ای‌سی امکو نیز همین رویه را در کلاس کراس‌اوورهای کوچک ادامه می‌دهد. طراحی ظاهری خاص این خودرو، کلید اصلی موفقیت آن در بازاری است که از کراس‌اوورهای مشابه اشباع شده است.

جی ای سی امکو

مروری بر تاریخچه GAC Emkoo

جی‌ای‌سی امکو یا ترامپچی امکو، یکی از محصولات جدید برند GAC‌ چین به شمار می‌رود. این خودرو برای نخستین بار در جریان نمایشگاه اتومبیل گوانگژو 2021 به نمایش درآمد. در آن زمان جی‌ای‌سی امکو یک مدل مفهومی بود و تا تولید انبوه فاصله داشت. نسخه‌های تجاری این خودرو از سال 2022 وارد بازار چین شدند و سپس GAC‌ این خودرو را در سایر بازارهای منطقه آسیا نیز عرضه کرد. این خودرو تنها در سایت تولیدی GAC واقع در گوانگژو چین به تولید می‌رسد، بنابراین تنها راه خرید آن در بازارهای خارج چین استفاده از نسخه‌های صادراتی است.

GAC برای مدل امکو، سه نوع مشخصات فنی را در نظر گرفته است. این خودرو با موتورهای 1.5 لیتری و دو لیتری چهارسیلندر توربوشارژر قابل سفارش است. همچنین مشتریان می‌توانند نسخه پلاگین هیبریدی امکو را با ترکیب موتور دو لیتری تنفس طبیعی و پیشرانه الکتریکی خریداری کنند. اکثر نسخه‌های صادراتی امکو از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر بهره می‌برند و نسخه‌های وارد شده به بازار ایران نیز با همین موتور به دست مصرف‌کنندگان خواهند رسید. یکی از نکات قوت جی‌ای‌سی امکو، بهره‌مندی از سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدرن است. پردازشگر مرکزی این خودرو از تراشه‌های اسنپ دراگون استفاده می‌کند، به همین دلیل دستیارهای کمک راننده آن عملکرد بهتری نسبت به رقبا دارند.

طراحی ظاهری جی‌ای‌سی امکو، منحصر به فرد

طراحی ظاهری جی‌ای‌سی امکو، منحصر به فرد

بزرگترین مزیت جی‌ای‌سی امکو برای مشتریان در تمامی بازارها، طراحی خاص و منحصربه‌فرد این خودرو است. البته می‌توان شباهت‌هایی میان امکو و خودروهایی نظیر تویوتا C-HR یا هوندا CR-V‌ پیدا کرد، با این حال مجموعه طراحی بدنه جی‌ای‌سی امکو ظاهری متمایز دارد.

جلوپنجره امکو همانند GAC GS3 از ترکیب خطوط تیز و دو حرف V فرورفته در یکدیگر تشکیل شده است. این جلوپنجره هم‌رنگ بدنه است و در ابتدا بیننده احساس می‌کند با یک خودرو الکتریکی مواجه شده است. GAC زبان طراحی خود را eyes of revelation می‌نامد که به طور مشابه در دیگر مدل‌های این برند نظیر امپو و GS3‌ نیز رعایت شده است.

نمای جانبی جی‌ای‌سی امکو از برش‌های تیز مختلفی بهره می‌برد که تکمیل کننده چهره تهاجمی و مدرن بخش جلو هستند. با این حال در نمای جانبی طراحان از الگوهای مرسوم طراحی خودروها استفاده کرده‌اند و تاحدی از جسارت خود کاسته‌اند.

با حرکت به سمت نمای عقب خودرو، بار دیگر جسارت طراحان افزایش می‌یابد. اسپویلر بزرگی برای بخش عقب خودرو در نظر گرفته شده است و شیشه عقب خودرو نیز شیب زیادی دارد. سبک طراحی چراغ‌ها نیز طرح جذاب‌تری از مدل چراغ‌های هوندا CR-V‌ یا ولوو XC90 است. نکات ریز مختلفی را در طراحی قطعات بدنه جی‌ای‌سی امکو می‌توان دید که باعث شده‌اند تا طراحی این خودرو شبیه به سفینه‌های فضایی در فیلم‌های علمی – تخیلی شود.

کابین جی‌ای‌سی امکو

کابین، راحتی فدای طراحی خاص می‌شود!

اصول طراحی آینده‌نگرانه و متفاوت در کابین جی‌ای‌سی امکو نیز مشاهده می‌شوند. داشبورد این خودرو ارتفاع کمی دارد که باعث شده است تا بازه قابل توجهی از جلوی خودرو در محدوده دید راننده باشند. دو نمایشگر دیجیتالی خودرو نیز به صورت جداگانه از یکدیگر قرار گرفته‌اند. این نمایشگرها نیز عریض هستند تا مانع دید راننده از نمای جلو نشوند.

دکمه‌های فیزیکی در کابین خودرو کم تعداد هستند و اکثر تنظیمات از طریق لمسی انجام می‌شود. نکته جذاب در مورد طراحی داخلی جی‌ای‌سی امکو، دستگیره‌های درب این خودرو هستند. این دستگیره‌ها به صورت یک کنترلر شاسی‌مانند طراحی شده‌اند که با کشیدن آن به سمت بالا، درها باز می‌شوند.

فاصله بین دو محور جی‌ای‌سی امکو 2.75 میلیمتر است که این خودرو را در کلاس کراس‌اوورهای کوچک قرار می‌دهد. خوشبختانه کف کابین خودرو صاف است و سرنشین پنجم در ردیف عقب فضای پای مناسبی در اختیار دارد. حجم فضای بار این خودرو 635 لیتر است که با تا کردن صندلی‌های عقب، می‌توانید آن را به 1586 لیتر افزایش دهید. پس از تا کردن صندلی‌های عقب، فضایی مسطح برای شما فراهم می‌شود که به راحتی می‌توانید وسایل خود را درون آن جای دهید.

امکانات رفاهی جی‌ای‌سی امکو

امکانات رفاهی و ایمنی

جی‌ای‌سی امکو یک کراس‌اوور آینده نگرانه است و از نظر امکانات نیز در سطح مطلوبی قرار دارد. تجهیزات ایمنی این خودرو شامل شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش به همراه دستیارهای رانندگی خودران سطح دوم هستند. همچنین دستیار حرکت در ترافیک، نور بالای هوشمند، سنسور پارک عقب و دوربین 360 درجه را در این خودرو خواهید یافت.

امکانات رفاهی جی‌ای‌سی امکو نیز قابل قبول خواهند بود. تریم چرمی کابین، سیستم تهویه صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی، پورت شارژ USB ردیف جلو و عقب، سیستم تهویه الکترونیکی به همره دریچه برای ردیف عقب، درب صندوق برقی و قابلیت استارت خودرو از راه دور تجهیزات امکو را تشکیل می‌دهند.

زیر کاپوت جی‌ای‌سی امکو، پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر چهارسیلندر قرار دارد که با کد 4A15J2 شناخته می‌شود

مشخصات فنی قوای محرکه

زیر کاپوت جی‌ای‌سی امکو، پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر چهارسیلندر قرار دارد که با کد 4A15J2 شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد این پیشرانه در یکی از دو خودرو دیگر برند GAC یا هر دوی آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته باشد. این پیشرانه علاوه بر توربوشارژر، به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است و راندمان بالاتری نسبت به موتورهای توربوشارژر معمولی دارد. حداکثر راندمان موتور امکو، 177 اسب‌بخار قدرت و 270 نیوتن‌متر گشتاور است.

در بخش انتقال قدرت، از گیربکس هفت سرعته دوکلاچه در جی‌ای‌سی امکو استفاده شده است که قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو خودرو انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا صد این کراس‌اوور به صورت رسمی 6.95 ثانیه اعلام شده است، بنابراین همانند جی‌ای‌سی امپو با یک خودرو سریع روبرو هستیم. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، 7.3 لیتر در صد کیلومتر برآورد شده است.

یکی از برتری‌های فنی جی‌ای‌سی امکو در مقایسه با رقبا، سیستم تعلیق این خودرو است. سامانه مک‌فرسون در جلو و چنداتصاله مستقل در بخش عقب، وظیفه دفع ضربات وارده به کابین خودرو را برعهده دارند. فرمان خودرو نیز از نوع برقی است و ترمزها نیز در چهارچرخ از نوع دیسکی هستند.

جی‌ای‌سی امکو

تجربه رانندگی

از آن‌جایی که جی‌ای‌سی امکو به گیربکس دوکلاچه مجهز است، این خودرو تمایل زیادی به حرکت کردن دارد. بنابراین هنگام رانندگی با آن، احساس می‌کنید که خودرو تمایل دارد همواره در حال حرکت باشد و چندان از ترافیک خوشش نمی‌آید! بنابراین هنگام حرکت در ترافیک‌های سنگین و نیمه سنگین، بایستی همواره بین پدال گاز و ترمز تعادل ایجاد کنید.

البته متخصصان GAC دستیار حرکت در ترافیک را برای این خودرو لحاظ کرده‌اند. با فعال کردن این دستیار، می‌توانید بدون نیاز به کنترل پدال‌ها، در ترافیک‌های سنگین رانندگی کنید. عملکرد گیربکس خودرو هنگام سبک کردن دنده‌ها مطلوب است اما هنگام حرکت به سمت دنده‌های پایین‌تر، با یک تاخیر محسوس مواجه هستید.

به دلیل شکل خاص طراحی داشبورد، احساس می‌کنید که فاصله کمتری نسبت به سایر کراس‌اوورها از سطح زمین دارید. همچنین داشبورد کم ارتفاع و نمایشگرهای کوچک، بازه دید گسترده‌ای را برای شما فراهم کرده‌اند و دید خوبی نسبت به محیط اطراف دارید.

فرمان خودرو از نوع برقی است که در مقایسه با فرمان هیدرولیک، احساس عدم ارتباط با جاده را به راننده منتقل می‌کند. در واقع این فرمان بیش از حد نرم است و برای رانندگان معمولی مناسب خواهد بود. البته رانندگان حرفه‌ای می‌توانند با فعال کردن مد اسپرت، رفتار فرمان خودرو را تغییر دهند.

در بخش طراحی داخلی به این موضوع اشاره کردیم که طراحان GAC‌ تمام سعی خود را به کار گرفته‌اند تا کابین منحصر به فردی را برای این خودرو خلق کنند. منحصربه‌فرد بودن بیش از حد طراحی کابین،‌ باعث شده است تا برخی تنظیمات خودرو برای راننده دشوار باشد. به طور مثال دسترسی به کنترل فیزیکی سیستم تهویه به راحتی امکان‌پذیر نیست یا خروج از تنظیمات سیستم سرگرمی هنگام رانندگی دشوار است. به جز این موارد، تجربه رانندگی با امکو دلچسب ارزیابی می‌شود.

نمای عقب جی‌ای‌سی امکو

نتیجه گیری

طراحان و مهندسان GAC سعی کرده‌اند با استفاده از روندهای متفاوت طراحی، محصولی متفاوت از سایر کراس‌اوورها را بسازند. بنابراین بسیاری از ابعاد جی‌ای‌سی امکو نسبت به دیگر خودروهای چینی حاضر در بازار ایران متفاوت است. همین تفاوت می‌تواند زمینه‌ساز فروش موفق این خودرو در بازار ما باشد. البته علاوه بر طراحی متفاوت، مزایای دیگری را نیز در جی‌ای‌سی امکو خواهید دید. قوای فنی این خودرو می‌توانند رانندگی جذابی را برای شما فراهم کند و سیستم‌های فناوری امکو نیز برای علاقمندان به تکنولوژی جذاب خواهند بود. این امید وجود دارد که شرکت راساموتور خاورمیانه با فراهم کردن بستر مناسب فروش و خدمات پس از فروش برای خودروهای GAC، بتواند به حضور موفق محصولات این برند در بازار ایران کمک کند.

28 عکس

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/10/22
قیمت و شرایط فروش در ایران و کدام شرکت وارد می کند
1402/10/25
FX بهتره