موضوعات داغ

تست نیسان ترا در کویر، تجربه رانندگی با شاسی بلند پرشیا خودرو + عکس و فیلم

22 اردیبهشت 1403
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

ویدیو تجربه رانندگی نیسان ترا

مقدمه

شرکت پرشیا خودرو، یکی از قدیمی‌ترین واردکنندگان خودرو در کشور، از طریق بازوی تولیدی خود موسوم به مانیان خودرو، تولید نمونه‌های اولیه نیسان ترا را آغاز نموده است. این اقدام، مانیان خودرو را به عنوان تنها سازنده محصولات نیسان در ایران معرفی می‌نماید.

نیسان ترا که با نام‌های ژنگژو یا نیسان پالادین نیز شناخته می‌شود، در واقع یک شاسی‌بلند دو دیفرانسیل است که در چین تولید شده و در بازارهای مختلف با نام‌های متفاوت به فروش می‌رسد. این خودروی توانمند که در کارخانه مشترک ژنگژو-نیسان در چین ساخته می‌شود، انتظار می‌رود رونق بیشتری به بازار خودروهای شاسی‌بلند دو دیفرانسیل در ایران ببخشد.

نیسان ترا یا همان ژنگژو/نیسان پالادین، در عرصه جهانی به عنوان یک شاسی‌بلند دو دیفرانسیل محبوب و پرطرفدار شناخته می‌شود. این خودرو طی سال‌های متمادی، عملکرد قابل قبولی در زمینه رانندگی آفرود از خود نشان داده است. علاوه بر این، از متریال با کیفیت و استهلاک بسیار پایین برخوردار است. ریشه ژاپنی این محصول، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود که حاصل سال‌ها تجربه نیسان در تولید خودروهای شاسی‌بلند دو دیفرانسیل است.

برند نیسان که از سال 1933 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است، به دلیل طراحی و تولید انواع خودروهای پیکاپ و شاسی‌بلند دو دیفرانسیل، در بسیاری از کشورها از جمله ایران شهرت یافته است. محصولاتی همچون نیسان پاترول، نیسان پیکاپ و رونیز از جمله محبوب‌ترین دو دیفرانسیل‌های مونتاژ شده در سال‌های اخیر در بازار ایران هستند که گواه سابقه درخشان این برند در کشور می‌باشند.

این نسخه از نیسان ترا که از سال 2018 میلادی در برخی کشورهای آسیای شرقی مانند چین و تایلند تولید و عرضه می‌گردد، بر پایه پلتفرم F-Alpha نیسان توسعه یافته است. این خودرو ساختار مشترکی با شاسی‌بلند مشهور نیسان ترا و پیکاپ نیسان ناوارا دارد که از نکات قابل توجه آن محسوب می‌شود. از سال 2018 تاکنون، طراحی ژنگژو/نیسان پالادین تغییر چشمگیری نداشته و همچنان ظاهری مشابه با شاسی‌بلندهای کلاسیک ژاپنی دارد که برای ما یادآور خاطرات خوب از این محصولات پرتوان و البته جان سخت است.

شاسی بلند ترا (نیسان/مانیان خودرو)

طراحی ظاهری، یک شاسی بلند قلدر

شاسی بلند ترا، با ابعادی متناسب برای استفاده خانوادگی با طراحی عضلانی و آفرودی، وارد بازار شده است. این خودروی دو دیفرانسیل با شاسی مستقل، دارای طول 4882 میلی‌متر، عرض 1850 میلی‌متر و ارتفاع 1875 میلی‌متر است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای خانواده‌های متوسط و البته عاشق طبیعت‌گردی تبدیل می‌کند.

یکی از نکات برجسته در طراحی ترا، الهام گرفتن آن از زبان طراحی اختصاصی نیسان، V-Motion، است. جلوپنجره مشبک V شکل، چراغ‌های اصلی LED با گرافیک جذاب و نوار کرومی که هویت برند را به نمایش می‌گذارد، در نمای جلو به چشم می‌خورند. ظاهر جانبی این خودرو نیز با خطوط برجسته و گلگیرهای عضلانی، حالتی تنومند و پویا به آن بخشیده است. رینگ‌های 18 اینچی تراش خورده نیز به زیبایی این نمای جانبی می‌افزایند.

در قسمت عقب، طراحان نیسان با حجم بخشی سیال و روان روی درب صندوق، چهره‌ای عضلانی و جذاب را خلق کرده‌اند. اسپویلر نصب شده در قسمت فوقانی، علاوه بر بهبود آیرودینامیک، ظاهری اسپرت و پرانرژی را به این خودرو بخشیده است. چراغ‌های عقب دو تکه در طرفین بدنه، استایلی کلاسیک و خاص را به نمای عقب ترا داده‌اند. البته نمای عقبی تا حدودی نسبت به نمای جلو ساده تر و شاید قدیمی بنظر برسد.

با توجه به مشخصات ارائه شده، ترا با فاصله 2850 میلی‌متری بین دو محور و قطر دور زدن 10.4 متری، گزینه‌ای مناسب برای رانندگی در شهر و محیط‌های پرتردد به نظر می‌رسد. ارتفاع 225 میلی‌متری آن از سطح زمین نیز زاویه خروج مطلوبی را برای عبور از موانع فراهم می‌کند که در مواقع لزوم و در مسیرهای آفرودی به کمک سرنشینان خواهد آمد.

نیسان ترا

طراحی فضای داخلی، ساده ولی نسبتا لوکس

با گام نهادن در کابین این خودرو، حس نسبتا لوکس و اصالت ژاپنی به شما منتقل می‌شود. طراحی داخلی ترا با ترکیب رنگ‌های چوبی و تریم پیانویی، نمای شکیل و البته جذابی را ارائه می‌دهد که کیفیت بالای مواد به‌کاررفته در آن در همان ابتدا به چشم می‌آید که در مقایسه با عمده خودروهای بازار کشور که بیشتر از پلاستیک خشک استفاده می‌کنند، یک مزیت محسوب می‌شود.

کنسول مرکزی نیسان ترا مجهز به یک نمایشگر لمسی 10 اینچی برای سیستم سرگرمی است که کلیدهای کنترلی نیز بر روی آن تعبیه شده‌اند. در نسخه‌های فول آپشن این خودرو، نمایشگر لمسی به صورت عمودی و با ظاهری مدرن‌تر ارائه می‌شود. کنسول میانی بزرگ و عریض ترا، دکمه‌ها و اهرم‌های کنترلی متعددی را در خود جای داده است که دسترسی آسان به امکانات مختلف را برای راننده فراهم می‌کند. تریم داخلی این شاسی‌بلند ژاپنی در دو رنگ کرم قهوه‌ای و مشکی عرضه می‌شود که هر دو، حس لوکس بودن و اصالت را تقویت می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کابین نیسان ترا که پیش از این در محصول دیگر نیسان به نام رونیز نیز به کار رفته بود، طراحی صندلی‌های ردیف عقب است که ارتفاع بیشتری نسبت به ردیف جلو دارند. این سبک چیدمان صندلی‌ها به همراه ابعاد بزرگ بدنه و فاصله مناسب بین دو محور، فضای بسیار جادار و راحتی را برای سرنشینان ردیف عقب فراهم می‌آورد. بنابراین، خانواده‌های پرجمعیت می‌توانند بدون نگرانی از تنگی فضا، از سفرهای طولانی‌مدت با این خودرو لذت ببرند. این موضوع احساس خفه شدن در یک فضای عقبی تنگ را که در کراس اوورها بیشتر شاهد آن هستم را کاملا از بین برده و نفرات عقب نیز تسلط بسیار خوبی را بر اطراف حس می‌کنند.

فضای نیسان ترا

این خودرو یک محصول ۵ نفره و ردیف سوم آن به عنوان یک فضای حمل بار در نظر گرفته شده است. موضوع دیگر اینکه دریچه‌های تهویه ردیف دوم قابلیت تنظیم نداشته و سرنشینان در ردیف دوم امکان شخصی‌سازی سیستم تهویه را ندارند. سیستم تهویه جلو از نوع اتوماتیک تک‌کاناله است.

با در نظر گرفتن قابلیت‌های آفرود و طبیعت‌گردی نیسان ترا، می‌توان این خودرو را یکی از گزینه‌های مناسب برای خانواده‌های ایرانی دانست شاید گذارشان روزی به مسیرهای آفرودی بیافتد و به دنبال یک سفر ترکیبی آفرودی/جاده ای هستند. ترکیب فضای بزرگ داخلی، طراحی نسبتا لوکس با حس و حال ژاپنی و توانایی‌های آفرودی، ترا را به انتخابی جذاب برای سفرهای خانوادگی و تفریحی در مناطق خارج از شهر تبدیل می‌کند.

در مجموع شاید بشود گفت نیسان ترا نتواند از لحاظ مدرن بودن کابین به کراس اوورهای رنگارنگ بازار برسد اما در سوی دیگر حس آشنای کابین یک خودرو نسبتا لوکس و البته تاحدودی کلاسیک را القا می‌کند و استفاده از ترکیب تریم تیره/روشن با متریال‌های مختلف طرح چوب، چرم و بخش‌های براق پیانویی حضور در ایران خودرو را جذاب می‌کند.

نیسان ترا؛ آفرود پرقدرت با پیشرانه میتسوبیشی

خودروی آفرودی نیسان ترا، از پیشرانه‌ای بهره می‌برد که توسط اتحاد سه شرکت رنو، نیسان و میتسوبیشی تولید شده است. در قلب این خودرو آفرودی، موتور ۴K31TD میتسوبیشی قرار گرفته است. این پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت (TGDi)، قادر است توان حداکثر ۲۲۸ اسب‌بخار و گشتاور بی‌نظیر ۳۶۰ نیوتن‌متر را تولید کند. این قدرت از طریق جعبه‌دنده ۸ سرعته ZF به محور عقب منتقل می‌شود.

اما ویژگی‌های فنی نیسان ترا به همین‌جا ختم نمی‌شود. این خودرو مجهز به سیستم چهار چرخ محرک است که به راننده امکان می‌دهد در شرایط بحرانی و برای خروج از موقعیت‌های دشوار، از قدرت چهار چرخ بهره ببرد. علاوه بر این، حالت‌های مختلف رانندگی از جمله نرمال، اسپرت، برف، شن، گل و لای، اکو و حالت هوشمند در این خودرو گنجانده شده است که می‌توان آن‌ها را از طریق کلید AT کنسول میانی انتخاب کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه نیسان ترا، سیستم "Tank U-Turn" نام دارد. این سیستم زمانی فعال می‌شود که خودرو در حالت چهار چرخ سنگین قرار داشته باشد. هدف از این حالت، کاهش شعاع گردش در مسیرهای آفرودی است. با فعال‌سازی این حالت، خودرو قادر است همانند یک تانک دور بزند تا با چرخش کمتر، فشار وارده به سیستم فرمان و انتقال قدرت در حالت 4L کاهش یابد. این قابلیت در مسیرهای تنگ آفرودی، کمک بسزایی به راننده می‌کند.

از لحاظ فنی، نیسان ترا بر اساس پلتفرم F آلفا نیسان ساخته شده است که به آن قابلیت مناسب آفرودی می‌بخشد. تعلیق جلو از نوع دابل ویشبون و تعلیق عقب از نوع مولتی‌لینک (۵ مفصلی) است که باعث می‌شود خودرو در هر شرایطی پایداری و کنترل مناسبی داشته باشد. با توجه به مشخصات فنی اعلام شده، نیسان ترا می تواند به حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت دست یابد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو بر اساس اعلام رسمی و کاتالوگ شرکت 8.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است که مصرف مناسبی برای یک خودروی SUV به حساب می‌آید.

شاسی بلند نیسان ترا

جدول مشخصات شاسی بلند نیسان ترا

خودرو ترا (نیسان/مانیان خودرو)
حجم موتور ۱۹۹۷ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربوشارژر TGDi
قدرت ۲۲۸ اسب بخار
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دو دیفرانسیل
وزن ۱۹۵۰ کیلوگرم
حجم باک ۷۸ لیتر
مصرف سوخت 8.6 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی

امکانات و تجهیزات

نیسان ترا در اصل یک شاسی‌بلند دو دیفرانسیل آفرودی است و با توجه نیازهای یک خودرو آفرودی آپشن‌های مورد نیاز را داراست اما در مقایسه با خودروهای کراس اوور پرآپشن چینی نمی تواند به رقابت بپردازد. با توجه به ماهیت خودرو نباید از آن انتظار آپشن‌های مختلف که البته بسیاری از اوقات بی مصرف هستند را داشت و عمدتا این آپشن‌ها با هدف گرانتر شدن قیمت خودرو و پوشش ضعف توان فنی به خودرو اضافه می‌شوند. از امکانات خودرو ترا می‌توان به 2 ایربگ، صندلی‌های چرم، صندلی جلو برقی با 8 حالت تنظیم، صندلی جلو دستی با 4 حالت تنظیم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو قسمتی، نمایشگر لمسی 10 اینچی، سیستم صوتی با 4 بلندگو، شارژر بی سیم تلفن همراه، دو خروجی USB، بلوتوث و انواع دیگر امکانات رفاهی اشاره کرد. همچنین نسخه فول آپشن این خودرو که در مرحله بعد از عرضه نسخه پایه عرضه خواهد شد مجهز به صندلی برقی سرنشین جلو، نمایشگر لمسی عمودی و 7 کیسه هوا خواهد بود.

نکته ای که شاید بتوان به عنوان ضعف در این خودرو در نظر گرفت موضوع حضور تنها 2 ایربگ در این خودرو و عدم وجود دوربین 360 درجه دانست. البته مطمئنا در نسخه‌های بعدی این موارد به عنوان آپشن‌های جدید اضافه خواهند شد.

در بخش تجهیزات ایمنی نیز نیسان ترا به انواع سیستم های ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها (EBD)، سیستم کنترل دینامیک خودرو (VDC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل حرکت در سرازیری (HDC)، سیستم کمکی ترمز اضطراری (HBA)، سیستم ضد واژگونی (RMI)، دستیار حرکت در سربالایی (HSA)، نمایشگر هشدار آسیب دیدگی لاستیک (HAZ)، سیستم ترمز و توقف هوشمند (AVH)، سیستم کنترل سرعت هنگام پارک خودرو (CDP)، سیستم کشش موتور (EDC) ، کروز کنترل، 4 رادار عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها و دوربین عقب با رادار خطوط مجهز شده است.

تجربه رانندگی نیسان تر

تجربه رانندگی،یک آفرودر شهری

نیسان ترا یک شاسی بلند چند منظوره است که ترکیبی از قدرت، سیستم انتقال نیرو پیشرفته و سیستم تعلیق متعادل را ارائه می‌دهد. با وزن تقریبی 1950 کیلوگرم، این خودرو برای کاربری خانوادگی و آفرود طراحی شده است و نباید انتظار شتاب فوق العاده از آن داشت. همچنین در تست آفرودی انجام شده در کویر، این خودرو عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت. البته این خودرو را نمی‌توان خودروهایی مانند لندکروزر یا پرادو از نظر عملکردی مقایسه کرد ولی می‌توان به عنوان یک شاسی مستقل از آن توقع حرکت بدون مشکل در مسیرهایی را داشت که به هیچ عنوان با کراس اوورهای حتی 4 چرخ محرک نمی‌توان به این مسیرها فکر کرد. حرکت نرم و بدون مشکل در عرض شیب‌های تند، پیشروی ثابت و بدون گیرکردن در مسیر رمل‌ها تجربه سواری ما با این خودرو بود. برای کسانی که این خودرو را برای مقاصد صرفا آفرودی نیاز دارند و با توجه خاص بودن شرایط آفرود این خودرو مانند دیگر خودروهای آفرودی نیاز به تجهیزاتی مانند سیستم تعلق آفرودی، تایرهای آفرود، سینی زیر موتور و... دارد.

این خودرو دارای سه حالت انتقال نیرو است: 2H یا دیفرانسیل عقب سبک برای رانندگی روزمره، 4H یا دو دیفرانسیل سبک برای جاده‌های لغزنده و 4L یا دو دیفرانسیل سنگین برای مسیرهای صعب العبور و شیب‌های خطرناک. این سیستم انعطاف‌پذیر انتقال نیرو، به همراه سیستم تعلیق متعادل، تجربه رانندگی مطمئنی را برای کاربران فراهم می‌کند.

خودرو نیسان ترا مونتاژی مانیان خودرو

سیستم تعلیق جلو این خودرو از نوع فنربندی دوبل است و در عقب از سیستم مولتی‌لینک 5 اتصاله بهره می‌برد. این ترکیب، تعادل مناسبی بین نرمی سواری و هندلینگ خودرو ایجاد می‌کند. با این حال، با توجه به ابعاد بزرگ این شاسی بلند، نباید انتظار مانور سریع و حرکات خطرناک از آن داشت.

ترمزهای دیسکی در هر چرخ، به همراه سیستم‌های کنترلی مانند ABS، BAS، EBD، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز کمکی و کنترل کشش، امنیت و کنترل مناسب این خودرو 2 تنی را تضمین می‌کنند. اگرچه اطلاعات دقیقی در مورد حداکثر سرعت و شتاب صفر تا صد این خودرو منتشر نشده است، اما با توجه به طراحی آن، می‌توان انتظار هندلینگ و پایداری مناسبی از این محصول نیسان را داشت.

یکی از جنبه‌های مثبت این خودرو، عملکرد قدرتمند موتور توربوشارژ آن است. بوست خوب توربو در دور پایین و قدرت موتور در حین بوست توربو، به رانندگان این امکان را می‌دهد تا از شتاب قابل توجهی بهره‌مند شوند.

علاوه بر این، استفاده از قفل دیفرانسیل عقب، کنترل بهتری را در شرایط آفرود فراهم می‌کند. تعلیق نسبتاً نرم نیز، با وجود ساختار محکم تعلیق، رانندگی راحت‌تری را به ارمغان می‌آورد. ضریب دنده 1 و 2 که برای آفرود بهینه‌سازی شده‌اند، و زاویه ورود و خروج مناسب برای رانندگی در مسیرهای ناهموار، از دیگر نکات مثبت این خودرو به شمار می‌روند.

تعداد محدود کیسه‌های هوا (تنها 2 کیسه هوا در نمونه تست شده) از مواردی است که به چشم می‌آید البته شرکت سازنده قصد دارد به زودی نمونه‌ای با 7 کیسه هوا را عرضه کند. همچنین، طراحی نسبتاً قدیمی نمای عقب و مشکلات ناشی از کیفیت بنزین به دلیل استفاده از توربوشارژ، از جمله نکات دیگر در این خودرو محسوب می‌شوند.

با این حال، با توجه به استفاده از قطعات اصلی نیسان، کیفیت ساخت و دوام این خودرو نیز قابل قبول است. در مجموع، نیسان ترا مانیان خودرو، یک انتخاب جذاب برای رانندگانی است که به دنبال تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز هستند.

یسان ترا مانیان خودرو

قیمت و رقبا

خودرو نیسان ترا مونتاژی مانیان خودرو، در رقابت با خودروهای شاسی مستقل فعلی بازار قرار می‌گیرد که در حال حاضر بسیار محدود هستند. محصولاتی مانند دایون Y5، دایون Y7 و البته رکستون G4 را می‌توان از رقبای این خودرو دانست ولی هرکدام از این محصولات به دلایلی از نیسان ترا فاصله می‌گیرند. دایون Y5 و دایون Y7 به دلیل پیشرانه ضعیف‌تر، آپشن‌های کمتر و چهره قدیمی‌تر و در سوی دیگر سانگ یانگ رکستون G4 به دلیل تیراژ و عرضه بسیار محدود رقبای سرسختی محسوب نمی‌شوند.

اگر این خودرو را با آفرودرهای حرفه‌ای مانند تویوتا پرادو مقایسه کنیم از جهاتی برتری و در بخش‌هایی دست پایین را دارد. کسانی که به دنبال یک خودرو شاسی بلند صفر با آپشن‌های به روزتر هستند به سوی نیسان ترا گرایش پیدا خواهند کرد ولی خب توان فنی آفرودی تویوتا پرادو هرچند کارکرده نیز غیرقابل چشم پوشی است.

هنوز عرضه‌ی نیسان ترا آغاز نشده اما احتمالا این خودرو بین 3 تا 3.5 میلیارد تومان قیمت گذاری خواهد شد و بنظر می‌رسد بر اساس برنامه اعلامی پرشیا خودرو به عنوان عرضه کننده، نیسان ترا در نیمه دوم سال 1403 به بازار عرضه شود.

41 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1403/2/28
دوستانی که میگن این چیه خوده نیسان خبر نداره... چطور نیسانه که موتورش میستوبیشیه... ی چینیه بی نام نشون دیگه... و این دست افکار
بد نیست چند سرچ ساده بکنن...
البته بنده حالم از این بازار خودرویی بهم میخوره و هیچ گونه طرفداری از این نوع محصولات نمیکنم و تنفر دارم ازشون ولی خوب دلیل نمیشه هر چیزی رو بدون اطلاعات کافی بیان کنم