موضوعات داغ

مشاهده فیلم در یوتیوب

جعبه هیبریدی یاماها

در سال های اخیر، صنعت موتورسیکلت کشورمان چه از لحاظ تولید و چه از جنبه واردات، بخش بسیار فعال تری نسبت به خودروسازی بوده است. در این سال ها جدا از موتورهای پر حجم یا همان اصطلاحا سنگین، عرضه موتورهای زیر 250 سی سی نیز بسیار متنوع و گوناگون بوده اند که در این میان محصولات خاصی مثل موتورهای برقی نیز وارد بازار شده اند. اما بی شک باز در میان این همه تنوع، گاهی مواقع برخی ساخته ها از بقیه متمایز تر و خاص تر هستند که بی شک یاماها Qbix هم به واسطه ظاهر و طراحی خاصش و هم هیبریدی بودنش، یکی از این موارد خواهد بود.

جعبه ای و خاص

امروزه طراحی های جعبه ای چه در صنعت خودروسازی و چه در صنعت موتورسیکلت، بسیار اندک هستند و نمونه ای هایی مثل بنز جی کلاس یا جیپ رانگلر که از معدود طراحی های گفته شده به شمار می آیند هم جزو خاص ترین های این صنعت هستند که به خاطر مسایل سنتی و ریشه دار بودن آن ها هنوز به صورت جعبه ای طراحی می شوند. امروزه آیرودینامیک جزو اصلی ترین فاکتورهای در نظر گفته شده در طراحی وسایل نقلیه است چرا که ایرودینامیک بهتر به معنی مقاومت کمتر در برابر ذرات هوا در حین حرکت است که هم باعث کاهش صدای تولیدی ناشی از برخورد بدنه با مولکول های هوا می شود و هم در مصرف سوخت اثرگذار خواهد بود. از این رو دیدن یک موتورسیکلت جعبه ای همچون یاماها QBIX که اتفاقا دلیل نامگذاری آن هم به همین خاطر است، تعجب آور و جذاب خواهد بود.

موتورسیکلت یاماها کیوبیکس

طراحی این موتورسیکلت بر اساس استفاده از طرح های مستطیلی شکل با زوایای نرم است که این اصل در تمام قسمت های آن مثل آینه ها، چاغ جلو، زین عقب و قاب های اطراف آن و حتی نمایشگر روی فرمان رعایت شده است. موتورسیکلت در دسته اسکوتر های قرار می گیرد که این روزها در تمام دنیا به خاطر راحتی رانندگی با این دسته از موتورها و همچنین قیمت ارزان آن ها، طرفداران زیادی پیدا کرده اند. در زیر زین در حدود 22.5 لیتر فضا برای قرار دادن لوازم و خرید های روزانه وجود دارد که امروزه در اکثر اسکوترها همین میزان جا دیده می شود. طراحی زین بسیار خوب بوده و نرم و راحت است اما اگر پهنای بیشتری داشت، می توانست امتیاز بالاتری در این زمینه کسب کند. ابعاد آن و فاصله موجود بین زین و فرمان باعث می شود تا افراد با قد 180 سانتیمتر و حتی بیشتر نیز بتوانند رانندگی بی دردسری با این موتور داشته باشند و در انتهای زین برای سرنشین، دو دستگیره نسبتا بزرگ و زیبا قرار گرفته است. فرمان در ارتفاع نسبتا پایینی قرار دارد که رانندگی با آن و مانور دادن را آسان می کند. صفحه نمایش اطلاعات خودرو شبیه به یک تبلت با قطر زیاد است که اطلاعاتی مثل سرعت، مصرف سوخت، میزان سوخت باقیمانده در باک، دور موتور، مسافت طی شده، ساعت و... را به راننده اطلاع می دهد. در زیر فرمان نیز کلیدهای لازم برای روشن کردن پیشرانه، باز کردن درب باک و زین قرار دارد و یک فندکی نیز برای راه اندازی ادوات برقی و یا شارژر موبایل تعبیه شده است. چراغ ها در عقب و جلو نیز طرحی مستطیل شکل داشته و از نوع led هستند و در عین سادگی، نور و روشنایی خوبی دارند.

مشخصات فنی

پیشرانه این موتورسیکلت، یک موتور تک سیلندر 4 زمانه به حجم 125 سی سی است. این پیشرانه انژکتوری در دسته انجین های یاماها با نام BLUE CORE قرار دارد که جدا از هیبرید بودن، با کنترل مصرف سوخت و زمان بندی جرقه زنی، سعی در کاهش مصرف سوخت تا بالاترین حد ممکن می کند. کارکرد موتور بسیار نرم و آرام است که البته چیزی جز این از یک پیشرانه مدرن ژاپنی نمی توان انتظار داشت. قدرت و گشتاور تولیدی برای یک موتور با این وزن راضی کننده است. ضمن اینکه استفاده از این موتور در شهرهاست و قدرت و گشتاور بیشتری برای یک اسکوتر شهری نیز لازم نیست. اما موتور برقی این موتورسیکلت نیز برای کمک به پیشرانه بنزینی آن و زمانی که نیاز به گشتاور بیشتر باشد، وارد عمل می شود و از این رو راننده به ندرت احساس کمبود قدرت و گشتاور را حس می کند. ترمزها در جلو از نوع دیسکی و در عقب کاسه ای بوده که البته در مدل های قدیمی فاقد ترمز ضد قفل بوده اما مدل های جدید این موتورسیکلت با ترمز abs عرضه شده اند. اما توان توقفی خوبی برای این موتور با این وزن خواهند داشت. همان طور که گفته شد، پیشرانه این موتورسیکلت از نوع هیبریدی است که از این نظر جزو خاص ترین های بازار به شمار می آید. باتری های لازم برای حرکت موتور الکتریکی آن توسط خود موتور و در زمان هایی مثل ترمزگیری شارژ می شوند و در زمان نیاز به کمک موتور بنزینی آن خواهند آمد.

یاماها کیوبیکس

در مورد سیستم تعلیق یاماها QBIX می توان گفت که کفه اسپرتی بودن آن سنگین تر از راحتی آن است که البته از موتوری با این طرح خاص و اسپرت نیز دور از ذهن نیست. از این رو کمک فنرها کمی سفت هستند که باعث می شود تا لرزش های شدید کاملا به راکب منتقل شوند و لرزش های اندک ناشی از عبور دست اندازهای خیابان ها نیز توسط راکب قابل احساس باشند. اما این یفت بودن سیستم تعلیق به قیمت آزار دیدن راکب و خسته شدن از موتور نخواهد بود و به نوعی آنقدر نیست که راننده را ناراضی و خسته کند.

جمع بندی

یاماها کیوبیکس یک اسکوتر شهری با طراحی بسیار خاص است. موتورسیکلتی که در تمام دنیا قرار است با یک مبلغ کم خریداری شده و کم مورد استفاده قرار بگیرد اما در ایران به خاطر قیمت بالای دلار، به موتورسیکلتی گران برای مردم تبدیل شده است. طراحی این موتور بسیار خاص است که در عین زیبایی برای عده زیادی، این طراحی می تواند از طرف بسیاری از علاقه مندان نیز مردود شود. در حال حاضر قیمت این موتورسیکلت در بازار کمی بیش از 90 میلیون تومان است که واقعا قیمت بالایی برای یک اسکوتر شهری خواهد بود. ضمن اینکه افت قیمت این موتور نیز در مدل های با کارکرد پایین، نسبتا زیاد است به نحوی که می توان مدل های یک سال کارکرده آن را با نصف قیمت نمونه صفر کیلومتر آن خرید. همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، این سال ها تنوع موتوری در کشورمان بسیار زیاد شده است که باعث می شود تا در سال های بعد، به خاطر مسایلی مثل تعهد پایین شرکت های عرضه کننده نسبت به خریداران، مسایلی مثل محدودیت های ورود قطعات، علاقه شرکت ها به ورود محصولات جدید و در نتیجه سرمایه گذاری اندک در بخش خدمات و قطعات، عرضه نه چندان زیاد از موتورسیکلت ها که هم به سیاست های شرکت های عرضه کننده مربوط می شود و هم به مشکلات خرید چنین موتورهای گران قیمتی و مسایلی از این دست، خریداران در سال های بعد با مشکلاتی در زمینه تامین قطعات بدنه، تعمیر و نگهداری چنین موتورهایی روبرو شوند. ضمن اینکه کمبود چنین موتورهایی در بازار نیز باعث می شود تا تعمیرات آن ها از سوی عده اندکی قابل انجام باشد که هم هزنیه تعمیرات را افزایش خواهد داد و هم تامین قطعات آن ها را. چنین مشکلاتی باعث می شوند تا خرید چنین موتورسیکلت هایی به ندرت و با ترس صورت بگیرد. از این رو باید اعتراف کرد که اگر دنبال خرید موتوری هستید که خاص بوده و مصرف سوخت اندکی داشته باشد، یاماها QBIX گزینه خوبی خواهد بود. اما اگر بازار فروش دست دوم آن برای شما اهمیت دارد و قرار است تا چندین سال از آن استفاده کرده و سپس آن را بفروشید، بهتر است به فکر گزینه های دیگری باشید.

جدول مشخصات فنی یاماها کیوبیکس

نام موتور سیکلتیاماها QBIX
کلاس موتور سیکلتاسکوتر
مدل ساختاز 2017 میلادی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق125 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوختانژکتوری EFI
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپتک سیلندر / 2 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور9.2 اسب بخار @ 6500 rpm
بیشترین گشتاور @ دور موتور9.24 نیوتن متر @ 5000 rpm
ضریب تراکم9.5 به یک
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت)80 km/h اعلامی کارخانه
استاندارد آلایندگییورو4
نوع خنک کاری پیشرانهآب خنک
نوع استارتهندل / استارتر الکتریکی
وزن کامل با سیالات (کیلوگرم)103
نوع گیربکسCVT
نوع کلاچاتوماتیک
سیستم انتقال قدرتتسمه ای
حجم باک سوخت4.5 لیتر
مصرف سوخت (L/100km)حدود 1.7 لیتر
ترمز جلو / عقبتک دیسک / کاسه ای
عملگر ترمزنیروی هیدرولیک
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر)1860 / 710 / 1066
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1280 میلیمتر
ارتفاع زین از زمین (میلیمتر)775
ارتفاع کف موتور از زمین (میلیمتر)135
سیستم تعلیق جلو / عقبتلکسوپی جفت / تلسکوپی تکی

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/4/22
سلام آقای احمدی نیا لطفا موتور لاکی و بنلی ستا رو بررسی کنید
1400/4/22
کیو بیکس هیبرید نیست ، موتور الکتریکی نداره هرچی گشتم چیزی پیدا نکردم
1400/5/2
بله، درسته ... مدل یاماها گرند فیلانو موتور هیبریدی داره ، تا سرعت 30 کیلومتر با نیروی باتری حرکت میکنه
1400/4/24
سلام
راجب قیمت و مقایسه هم صحبت کنید مثلا تو اسکوترها بین وسپا و آپریلا و فیدل و این کدوم با توجه به قیمت بهتره؟
تایم ویدیو هم بیشتر کنید
1400/6/11
مابین تایم آپلود بررسی ویدیو آخری و جدیدتون نوزاد میره اول ابتدایی
1400/6/13
باسلام خدمت کارشناسان محترم خودرو بانک ،میخواستم بدونم موتور سیکلت های هیبریدی که آب خنک هستند برای گرمای خوزستان مناسب هستند و کلا از نظر استهلاک موتور در مناطق گرمسیر کارایی مورد نظر رو داره،باتشکر