موضوعات داغ

بررسی قیمت وشرایط کیا سراتو سایپا در بازار دست دوم؛ یک انتخاب تلخ و منطقی

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
زمزمه مونتاژ کیا سراتو در خطوط سایپا به سال ها قبل باز می گردد اما وقوع تحریم های بین المللی این پروژه را به تاخیر انداخت و سرانجام در اواخر سال 93 بود که سراتو مونتاژی به خطوط تولید سایپا رسید، هرچند که باید تاکید کرد که اکثر مدل های موجود در بازار این خودرو مربوط به سال های 94 به بعد هستند.

سراتو سایپا

سراتو سایپا

از منظر فنی با توجه به پیشرانه 1.6 لیتری و 124 اسب بخاری مدل دنده ای که با امکانات بسیار ابتدایی و حداقل تجهیزات ظاهری و رفاهی عرضه می شد، اکثر خریداران تمایل به انتخاب گزینه اتوماتیک 6 سرعته با موتور 2.0 لیتری 150 اسب بخاری داشتند، اما قیمت گذاری غیر رقابتی سایپا در آن زمان که این دو خودرو را به ترتیب در محدوده 70 و 90 میلیون تومان عرضه می کرد، باعث شد تا در ماه های نخست استقبال چندانی از کیا سراتو صورت نگیرد، به خصوص که مدل جدیدتر این خودرو به صورت وارداتی با قیمتی در حدود 115 میلیون تومان در بازار عرضه شده بود و طبیعتا مشتریان به خرید نمونه وارداتی و جدیدتر تمایل بیشتری نشان می دادند.

سراتو سایپا

سراتو سایپا

اما رفته رفته این شرایط تغییر کرد و با افزایش قیمت کیا سراتو وارداتی به سمت 150 میلیون تومان، به تدریج توجیه خرید سراتو سایپا افزایش یافت، در همین حال سایپا از سال گذشته نسخه مجهز به آپشن مدل اتوماتیک را نیز تحت عنوان اتوماتیک آپشنال با چند میلیون افزایش قیمت روانه بازار کرد که البته طی روزهای اخیر قیمت این مدل به حدود 114 میلیون افزایش یافته است.
به هرحال آنچه واضح است اینکه در شرایط فعلی بازار که تنها خودروهای چینی در محدوده قیمتی زیر 115 میلیون تومان عرضه می شود، حضور خودروهایی نظیر هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا را باید علیرغم قدیمی بودن به فال نیک گرفت و از ارزش پرداخت نسبتا بالای آن ها در مقایسه با خودرو های رقیب چینی سخن گفت، به خصوص آنکه سراتو سایپا از نظر مشخصات فنی و رفاهی نیز در سطح قابل قبولی ظاهر می شود.

کیا سراتو سایپا

کیا سراتو سایپا

اما در بازار دست دوم حالا سراتو سایپا اتوماتیک در بازه قیمتی 80 تا 125 میلیون تومان قیمت می خورد و نسخه دنده دستی نیز بین 70 تا 95 میلیون تومان برای نسخه آپشنال معامله می شود، البته این یک واقعیت است که تیراژ نسخه های دستی آپشنال بسیار پایین است، چرا که برای اکثر خریداران انتخاب یک خودرو دنده دستی با چنین قیمتی توجیهی ندارد.

کیا سراتو سایپا

کیا سراتو سایپا

در نهایت ذکر این نکته خالی از لطف نیست که همزمان با حضور مدل های سایپایی، نسخه های وارداتی از همین نسل از کیا سراتو نیز در محدوده قیمت 70 تا 100 میلیون تومان در بازار خودروهای کارکرده عرضه می شوند که شاید از نظر کیفیت مونتاژ یا امکاناتی نظیر ترمز دیسکی چرخ های عقب از نسخه های سایپایی بهتر باشند، اما اغلب به دلیل سن بیشتر، کارکرد بالاتری نسبت به مدل های سایپایی دارند و طبیعتا از گارانتی نیز برخوردار نیستند.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/12
سراتو ارزش خرید بیشتری نسبت به چینی ها داره اما ای کاش سایپا فکری هم به حال آپشنهای بیشتر برای این خودرو می‌کرد با 115 میلیون تومان اگر هایما s7 توربو و یا جک s5 بخریم حداقل اینکه 4 تا کیسه هوا داره اما سراتو با همین قیمت تنها دو کیسه هوا داره!!! در صورتی که نمونه وارداتی از همین مدل 6 کیسه هوا!!! و جالب تر اینکه کوییک در نسخه آپشنال 4 تا کیسه هوا داره!!!!
1397/2/12
کاش سایپا قبله اضافه کردن چن تا آپشن مثه شیفتر پشت فرمان
ESP رو به این ماشین بر می گردوند
چون عقب ماشین به شدت درمیره و همچنین 4 تا ایربگ دزدیده شده از 6 ایربگ رو که لااقل 5 ستاره ایمنی رو ماشین بالای 100 م داشت
1397/2/12
فارغ از بحث ابعاد و سگمنت چرا باید 120 تومن برای سراتو سایپا با ترمز کاسه ای و تعلیق خشک و کیفیت رنگ پایین پول داد. خب با این پول پژو2008 میشه گرفت که از هر نظر بهتره. یا کمی بیشتر هزینه کرد و با قیمت 140تومن سیتروئن C4 که بزودی مونتاژ میشه را خرید. حتی مزدا3 نیو 130 تومن گزینه بسیار جذابتریه.
1399/9/26
لطفا بدون تجربه حرف نزنید آره درسته ۶ تا ایربگ حذف شده ولی به نظر من سراتو سایپا آپشنال ۲.۰ لیتری بهترینه از مگان که خیلی بهتره یا مثلا اکسنت وارداتی به نظر من به گرد پای سراتو هم نمیرسه