موضوعات داغ

نقطه عطفی در تاریخ تویوتا؛ طراحی خودروهای جذاب در دستور کار بزرگترین خودروساز ژاپن

عکس مطلب اول
اگر فکر می کنید طراحی خودروهای تویوتا همیشه محتاطانه، کسل کننده و معمولی بوده اند، نگران نباشید زیرا خود تویوتا نیز چنین نظری دارد! اما خوشبختانه اکنون تویوتا مسیر جدیدی را در پیش گرفته است که تا حد زیادی به خاطر پلتفرم جدید TNGA و یک رویکرد کاملا جدید در طراحی خودروهاست.
کوین هانتر رئیس استودیوی پژوهش طراحی کالتی واقع در کالیفرنیا در گفتگو با نشریه GoAuto درباره فرآیند طراحی اعتراف کرد که خودروهای تویوتا در گذشته طراحی نسبتا کسل کننده ای داشتند. استودیوی کالتی سرپرستی فرآیند ساماندهی طراحی تویوتا را به عهده گرفته است. در واقع طرح های نوآورانه خودروهایی مانند تویوتا C-HR و خودروی مفهومی FT-1 و لکسوس LC که یک اسپرت کوپه لوکس و جذاب است کار این استودیو بوده است.
کوین هانتر از این حقیقت نیز پرده برداشت که قبلا فرآیند طراحی تویوتا با یک مجموعه مهندسی و فنی شروع می شد که پایه و اساس طراحی بود. این موضوع مشکلاتی را به وجود می آورد زیرا در تولید یک خودرو، طراحی و مهندسی به سادگی با یکدیگر هماهنگ نمی شوند.
هانتر به دو نکته مهم اعتراف کرد که باعث شدند تویوتا در گذشته خودروهای کسل کننده ای بسازد. اول اینکه این برند ژاپنی قصد داشت همه را خشنود و راضی نگه دارد که باعث می شد خودروهایش طراحی متوسط و عادی داشته باشند و از طرحی که واقعا خارق العاده باشد خبری نبود.
دلیل دوم اینکه تویوتا یک سازمان بزرگ است که بر اساس اصل هم اندیشی پیشروی می کند. با توجه به اینکه افکار و عقاید فراوانی از افراد مختلف در این سازمان وجود داشت، این افراد باید با یکدیگر سازش می کردند که نتیجه کار باز هم به طرح های عادی و متوسط ختم می شد.
خوشبختانه با دستور جدیدی که مستقیما از سوی آکیو تویوتا، رئیس تویوتا موتور صادر شده است، اکنون طراحان جایگاه بالاتری در فرایند طراحی خودرو دارند. اما این دستور چیست؟ دیگر هیچ خودرویی با طراحی محتاطانه و کسل کننده نسازید!

لکسوس LC کوپه

لکسوس LC کوپه


تویوتا کمری جدید

تویوتا کمری جدید

البته دستیابی به این امر مهم بدون پلتفرم TNGA امکان پذیر نبود. همانطور که هانتر می گوید، خودروها باید ابعاد مناسبی داشته باشند تا طراحان بتوانند به یک طرح خوب دست یابند. پلتفرم TNGA با مرکز ثقل پایین، ساختار مستحکم تر، سیستم تعلیق جدید و استفاده گسترده تر از فولاد با مقاومت بالا دستیابی به این هدف را میسر کرد.
او افزود:
« پلتفرم TNGA باعث آزادی در طراحی خودروها می شود، ارتفاع شیب سقف و کاپوت را کاهش می دهد و در نتیجه هر خودرو ظاهر منحصر به فرد و ابعاد جذاب تری خواهد داشت. »
خودروهای فعلی تویوتا مانند C-HR، کمری، پریوس هایبرید، لکسوس UX، لکسوس LS و نسل جدید RAV4 که طراحی جذابی دارند از این پلتفرم استفاده می کنند. طراحی ظاهری این خودروها نشان می دهد که تویوتا مسیر درستی را در پیش گرفته است. آیا با این موضوع موافق هستید؟

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/25
تویوتا ینی مرگ، من ماشین فرانسوی داشتم ژاپنی داشتم کره ای داشتم دوباره رفتم ژاپنی گرفتم ، تا سوار نشی متوجه تفاوت نمیشی
1397/2/25
من مدل ۲۰۱۴ راو فور رو روندم با این که از نظر آپشن و امکانات خیلی ضعیف بود ولی به معنای کلمه لذت رانندگی رو باهاش احساس کردم نمیدونم چرا حس روندن اون وسانتافه اینقدر متفاوته ولی قطعا از سانتافه هم دوره خودش خیلی بهتر بود . این طور که پیش میره به نظر میاد تویوتا به ظاهر و امکانات هم میخواد توجه کنه که اونوقت به شدت ارزشش بیشتر میشه .
البته نه برای ما که قطعا قیمت این خودرو بالای ۴۵۰ میلیون خواهد بود
برای کسانی که حقوق پایشون ۳۵۰۰ دلاره
وبدون پیش پرداخت با ماهی حدود ۳۰۰ دلار میتونن سوارش بشن!
1397/2/25
عکس دوم لکسوس خدایی از نظر طراحی هیچی از آلمانیها کم نداره. خیلی خوووووووووووووشگله
1397/2/25
آره موافق هستم البته به شرطی که کیفیت و دوام محصولاتش تغییر نکنه و مثل قبل باشه و صد البته راحتی و نرمی محصولاتش حفظ بشه چون مثلا کمری جدید علی رغم هندلینگ بهتر سواریش به نرمی قبل نیست
1397/2/27
ژاپن و دیگر هیچ!