موضوعات داغ

معرفی 9 خودروی لوکس امروزی که هنوز هم با گیربکس دنده دستی قابل خرید هستند

عکس مطلب اول
نسل گیربکس های دنده ای در حال انقراض است. نه تنها تعداد کمتری از مشتریان ترجیح می دهند خودشان دنده عوض کنند بلکه گیربکس های دو کلاجه اتوماتیک باعث تعویض دنده و عملکرد سریعتر خودروها می شوند. اما گیربکس های دنده دستی هنوز از بین نرفته اند. هنوز تعدادی از تولیدکنندگان خودروهای لوکس هستند که خودروهای خود را با گیربکس دنده دستی به بازار عرضه می کنند، گرچه به نظر می رسد به مرور در حال حذف این آپشن از خودروهای خود هستند. یکی از دلایلی که هنوز گیربکس های دنده ای به کلی از بین نرفته اند این است که علاقه مندان به خودروهای اسپرت تعویض دنده با این نوع گیربکس ها را به هر نوع گیربکس دیگری ترجیح می دهند. درست است که در حال حاضر حتی بعضی گیربکس های اتوماتیک سنتی با مبدل گشتاور تعویض دنده سریعتری نسبت به نمونه های دنده دستی دارند (مانند مدل 8 دنده اتوماتیک بی ام و 328i F30 که سریعتر از نمونه 6 دنده دستی آن است)، ولی به عقیده این افراد تعویض دنده با گیربکس دنده دستی لذت خاص خودش را دارد و حس تسلط و کنترل مطلق را به راننده القا می کنند. بنابراین برخی از تولیدکنندگان مشهور خودروهای اسپرت و لوکس هنوز هم بعضی از خالص ترین مدل های اسپرت خود را با گیربکس دنده دستی تولید می کنند.
خودروسازانی که زمانی خودروهای خود را با انبوهی از گیربکس های دنده دستی ارائه می دادند، یا به کلی گیربکس دنده دستی را حذف کرده اند یا اینکه این نوع گیربکس را فقط در مدل یا رده تجهیزاتی خاصی ارائه می دهند. البته هنوز جای امیدی هست! زیرا در این مقاله 9 خودروی لوکس را به شما معرفی می کنیم که در حال حاضر می توانید آنها را با گیربکس دنده دستی خریداری کنید.

1 – کادیلاک ATS-V
کادیلاک ATS-V

کادیلاک ATS-V

کادیلاک ATS-V کوپه و سدان مجهز به یک موتور V6 توئین توربو هستند که 464 اسب بخار قدرت و 603 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و این قدرت از طریق یک گیربکس 6 دنده دستی به چرخ های عقب منتقل می شود. این مقدار قدرت در حدی است که هر دو مدل ATS-V را مثل موشک در عرض 3.8 ثانیه به 96.5 کیلومتر در ساعت می رساند. حداکثر سرعت این خودرو 304 کیلومتر در ساعت است.

2 – کادیلاک ATS
کادیلاک ATS

کادیلاک ATS

کادیلاک مدل ATS کوپه و سدان را با موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ نیز ارائه می کند که 272 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این مدل ها نیز با گیربکس دنده دستی قابل خریداری هستند ولی مدل 3.6 لیتری تنها با گیربکس اتوماتیک ارائه می شود.

3 – پورشه 911 کررا T
پورشه 911 کررا T

پورشه 911 کررا T

پورشه در ارائه گیربکس های دنده دستی بسیار دست و دل باز است و به همین دلیل گزینه رویارویی طرفداران خودروهای اسپرت سنتی است. تعهد پورشه ارائه مدل هایی با تجربه رانندگی خالص تر است و در راستای این هدف از خودروی اسپرت 911 کررا T رونمایی کرد. این خودرو مجهز به موتور 6 سیلندر باکسر 3.0 لیتری توئین توربو در قسمت عقب است که به یک گیربکس 7 دنده دستی متصل شده است. این موتور 370 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. وزن این خودرو 20 کیلوگرم کاهش یافته که در بهبود تجربه رانندگی با آن تاثیرگذار است.

4 – پورشه 718 باکستر و کیمن
پورشه 718 باکستر و کیمن

پورشه 718 باکستر و کیمن

مدل های مختلفی از پورشه 911 و 718 باکستر و کیمن با گیربکس دنده دستی ارائه می شوند با این تفاوت که تعداد دنده ها در مدل بزرگتر یعنی 911 هفت عدد است ولی مدل های 718 مجهز به گیربکس 6 دنده دستی هستند.

5 – جگوار F تایپ V6
جگوار F تایپ V6

جگوار F تایپ V6

شاید گیربکس دنده دستی زیاد محبوب نباشد ولی با این حال جگوار مدل F تایپ که تنها با گیربکس اتوماتیک به فروش می رسید را با گیربکس دنده دستی نیز ارائه کرد. البته گیربکس دنده دستی فقط در نمونه های کوپه و کانورتیبل با موتور V6 در دسترس است و اگر قصد مهار قدرت موتور V8 این خودرو را دارید شانس با شما یار نخواهد بود. موتور 3.0 لیتری V6 سوپرشارژ جگوار F تایپ در مدل های مختلف 340 تا 380 اسب بخار قدرت تولید می کند. گیربکس 6 دنده دستی فقط در مدل های دیفرانسیل عقب این خودرو نصب می شود. اگر خواستار سیستم 4 چرخ محرک هستید باید گیربکس اتوماتیک را انتخاب کنید.

6 – آئودی A5 کوپه
آئودی A5 کوپه

آئودی A5 کوپه

زمانی آئودی مجموعه ای از خودروهای خود با سطح عملکردهای مختلف را با گیربکس دنده دستی به بازار عرضه می کرد، اما با گذشت زمان برای برآورده کردن خواسته های مشتریان و پیروی از استانداردهای مصرف سوخت، گیربکس های دنده دستی به تدریج از دامنه مدل های این خودروساز آلمانی حذف شدند. از میان معدود مدل های آئودی که هنوز با گیربکس دنده دستی قابل سفارش هستند مدل A5 کوپه است.
آئودی A5 با سه رده تجهیزاتی پرمیوم، پرمیوم پلاس و پرستیژ به فروش می رسد که گیربکس دنده دستی برای هر سه رده قابل سفارش است. این گیربکس 6 دنده به یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با قدرت 252 اسب بخار و گشتاور 370 نیوتن متر متصل می شود. آئودی A5 از سیستم 4 چرخ محرک کوآترو نیز برخوردار است. آئودی گیربکس 6 دنده دستی را برای مدل A4 سدان نیز ارائه می دهد.

7 – بی ام و M2
بی ام و M2

بی ام و M2

بی ام و با ارائه یک گیربکس دنده ای برای خالص ترین خودروی اسپرت خود یعنی M2 کوپه، هنوز هم نیازهای علاقه مندان به خودرو را برآورده می سازد. M2 یکی از اسپرت ترین خودروهای حال حاضر بی ام و است که تلفیقی از عملکرد بالا و بدنه 2 در کوپه، آن را به یک رقیب سرسخت و تهدیدآمیز برای دیگران تبدیل کرده است. گیربکس 6 دنده دستی M2 به موتور 6 سیلندر خطی 3.0 لیتری توئین توربوی آن متصل می شود که 365 اسب بخار قدرت و 465 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. طبق ادعای بی ام و، شتاب 0 تا 96.5 کیلومتر M2 با گیربکس دنده دستی 4.3 ثانیه است که 2 صدم ثانیه کندتر از نمونه دوکلاجه است. با این حال تعویض دنده با گیربکس دنده ای لذت بخش است.
این خودروساز آلمانی هم برای طرفداران سرسخت خودروهای اسپرت و هم برای کسانی که دوست دارند دنده ها را خودشان تعویض کنند، گیربکس دنده ای را برای چند مدل دیگر نیز ارائه می دهد که شامل سری 2، 3 و 4 است. این خودروساز گیربکس دنده ای را برای چند مدل اسپرت سری M مانند M3 و M4 نیز ارائه می دهد.

8 – آستون مارتین ونتیج V8
آستون مارتین ونتیج V8

آستون مارتین ونتیج V8

شهرت این برند به خاطر خودروهای مسافرتی بزرگ و بسیار لوکس آن است اما حتی آستون مارتین هم گیربکس دنده ای را در اختیار علاقه مندان می گذارد گرچه برای مدت طولانی این کار را انجام نخواهد داد. آستون مارتین برای هر دو مدل V8 و V12 ونتیج گیربکس 6 دنده یا 7 دنده دستی را ارائه می دهد. مدل 12 سیلندر ونتیج 565 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور دارد. با اینکه ونتیج جدید برای مدت کوتاهی با گیربکس دنده ای ارائه نخواهد شد، حداقل این خودروساز انگلیسی ارائه این آپشن در آینده را وعده داده است و امیدواریم که تا آن زمان نظر خود را تغییر ندهد.

9 – جنسیس G70
جنسیس G70

جنسیس G70

ارائه جنسیس G70 با گیربکس دنده دستی جزو عجایب است! زیرا گیربکس های دنده ای در خودروهای لوکس به ندرت یافت می شوند. با این حال برند لوکس جنسیس یک خودروی جدید با گیربکس 6 دنده دستی به بازار عرضه می کند. البته جنسیس نیز مانند خودروسازان دیگر ارائه گیربکس دنده ای را فقط به رده های تجهیزاتی خاصی محدود کرده است. اگر جنسیس G70 را با گیربکس دنده ای می خواهید باید مدل دیفرانسیل عقب آن با موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ را انتخاب کنید. این موتور 252 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. دیسک ترمزهای برمبو جزو امکانات موجود برای این خودرو است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/14
پژو پارس 16 سوپاپ رو یادت رفت بگی اقای نویسنده مخصوصا رنگ بژش از همه اینا بهتره
1397/3/14
عضر میخوام, آقای نریمان اصغریان نویسنده این مقاله هستند یا مترجمش؟!!
1397/3/15
البته هنوز جای امیدی هست! زیرا در این مقاله 9 خودروی لوکس را به شما معرفی می کنیم که در حال حاضر می توانید آنها را با گیربکس دنده دستی خریداری کنید.
آقای اصغریان عزیز شما کجا زندگی میکنی؟ما که تو ایران خواب پراید رو هم نمی بینیم.از اون نوعش که دنده عقب نداره