موضوعات داغ

خودروسازی فعلا در مدار رشد

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : آمار تولید خودروهای داخلی در دو ماه ابتدایی امسال از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت اعلام شد و این در شرایطی است که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند تیراژ خود را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش دهند.
بر این اساس، تا پایان اردیبهشت امسال، در مجموع ۱۹۴ هزار و ۲۶۱ دستگاه انواع خودرو سواری از سوی سه خودروساز بزرگ داخلی به تولید رسیده و در نتیجه آن، تیراژ آنها حدود ۳۵ درصد نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته بالا رفته است. با توجه به این آمار، خودروسازی کشور فعلا در مسیر افزایش تولید قرار دارد و باید منتظر ماند و دید شرایط آن پس از بازگشت تحریم‌ها از نیمه مرداد امسال، به چه شکل خواهد بود.

طبق آمار اعلامی، در دو ماه اول سال‌جاری، ایران‌خودرو با تولید ۹۷ هزار و ۹۳۵ دستگاه خودروی سواری، افزایش تیراژی ۱۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که ۶۳ هزار و ۵۴۲ دستگاه انواع محصولات سواری را در دو ماه نخست امسال به تولید رسانده، رشدی حدودا ۸۵ درصدی را به خود می‌بیند.همچنین از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت توانسته با تولید ۳۲ هزار و ۷۸۴ دستگاه انواع خودروهای سواری، ۴/ ۴۱ درصد افزایش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند.

فقط رانا منفی شد
به سراغ جزئیات آمار تولید دو ماه امسال خودروسازان برویم و ببینیم غول‌های جاده مخصوص چه کارنامه‌ای را از خود به جا گذاشته‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرویی‌ها در تولید بیشتر محصولات خود با افزایش تیراژ مواجه شده‌اند، هرچند رانا همچنان در مدار منفی حرکت می‌کند.

آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیراژی ۲۶ هزار و ۵۵۰ دستگاهی را از خود به جا گذاشته و توانسته در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته، ۶/ ۹ درصد افزایش تولید را تجربه کند. پژو ۲۰۶ با توجه به تیراژ فعلی‌اش، سومین خودرو پرتیراژ داخلی به شمار می‌رود و پشت سر تیبا و پراید قرار دارد. در آمار منتشره اما همچنان نامی از پژو ۲۰۷ نیست، هرچند به نظر می‌رسد وزارت صنعت،معدن و تجارت تیراژ این محصول را جزو آمار پژو ۲۰۶ لحاظ کرده است. پژو ۲۰۷ جزو محصولاتی است که پس از برجام و با توجه به حضور دوباره پژویی‌ها در ایران، میهمان خطوط تولید ایران‌خودرو شد و استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمد. ۲۰۷ البته قبلا هم به‌صورت محدود در ایران‌خودرو تولید می‌شد، اما پس از تشدید تحریم‌ها و خروج پژو در سال ۲۰۱۲، از لیست محصولات این شرکت کنار رفت. در حال حاضر نیز با توجه به خروج دوباره پژو از ایران، این احتمال وجود دارد که تولید پژو ۲۰۷ مختل شود، مگر آنکه ایران‌خودرویی‌ها بتوانند قطعات آن را داخلی‌سازی کرده یا از منابع خارجی تامین کنند.

در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو اما پژو ۴۰۵ با افزایش اندک تولید طی دو ماه امسال مواجه شده است. طبق آمار، این محصول که تنها در سایت خراسان ایران‌خودرو به تولید می‌رسد، تیراژی ۱۷ هزار و ۹۴۴ دستگاهی را در دو ماه نخست امسال به ثبت رسانده؛ بنابراین حدود ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید را به خود می‌بیند. این محصول که یکی از قدیمی‌ترین خودروهای داخلی به‌شمار می‌رود، پس از تیبا، پراید و ۲۰۶، چهارمین خودرو پر تیراژ داخلی کشور به حساب می‌آید. گفته می‌شود پژو ۴۰۵ جزو خودروهایی است که توان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را ندارد و از همین رو ممکن است طی یکی دو سال آینده از چرخه تولید حذف شود.

اما دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز در دو ماه نخست امسال با افزایش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی ۱۷ هزار و ۹۴۲ دستگاهی را تا پایان اردیبهشت به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. این محصول علاوه‌بر سایت‌ مرکزی، در برخی سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو شامل فارس و مازندران و سمنان نیز به تولید می‌رسد.از پارس که بگذریم، آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند هم با افزایش تولید مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی دو ماه ابتدایی سال‌جاری در مجموع ۱۲ هزار و ۶۳۲ دستگاه سمند را به تولید رسانده و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سمند در سایت ایران‌خودرو مرکزی، تبریز و سمنان به تولید می‌‌رسد و آمارها می‌گویند بیشترین تیراژ در این بین نصیب تبریزی‌ها شده است.

اما آن‌طور که آمار تولید منتشره روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با رشد و در رانا با کاهش تیراژ مواجه شده است. بر این اساس، رانا با تیراژی تنها ۳۶۶ دستگاهی طی دو ماه نخست امسال، ۳/ ۱۵ درصد کاهش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. در مقابل اما ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید ۹ هزار و ۳۲۳ دستگاه دنا، تیراژ این محصول را نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته ۱۰۱ درصد رشد دهند.

نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو که مشخص نیست با ورود موج جدید تحریم‌ها از اواسط تابستان امسال، چه سرنوشتی در انتظار آنها است. ابتدا از سوزوکی گرندویتارا شروع کنیم، شاسی‌بلندی ژاپنی که چند سال است در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان اردیبهشت امسال ۶۳۱ دستگاه ویتارا را مونتاژ کرده‌اند که این موضوع نشان از کاهش تیراژ ۴/ ۴۳ درصدی این محصول نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته دارد. ایران‌خودرو همچنین توانسته سه هزار و ۴۵ دستگاه هایما را مونتاژ کند و با این حساب، شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو نسبت به دو ماه نخست سال گذشته، ۳۰۳ درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است. همچنین دیگر محصول چینی ایران‌خودرو به نام دانگ فنگ، آماری چهار هزار و ۵۵۳ دستگاهی را طی دو ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته و بر این اساس توانسته تیراژش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش دهد. دانگ فنگ شرکتی چینی است که با پژو سهام مشترک دارد و بنابراین مشخص نیست با توجه به خروج خودروساز فرانسوی از ایران، ارتباط این برند چشم بادامی با ایران‌خودرو حفظ خواهد شد یا نه.

سری هم به پژو ۲۰۰۸ بزنیم، خودرویی که ظاهرا نیامده باید با آن وداع کرد. این محصول که اولین خودرو پسابرجامی پژو در ایران به شمار می‌رود و استقبال بالایی نیز از پیش‌فروش آن شد، تا پایان اردیبهشت امسال تنها ۲ هزار و ۱۴۳ دستگاه تیراژ داشته است. هرچند این عدد در مقایسه با ۲۰۴ دستگاهی که طی فروردین و اردیبهشت سال گذشته به ثبت رسیده، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد، اما با در نظر گرفتن تعهد ۱۶ هزار دستگاهی ایران‌خودرو برای تحویل ۲۰۰۸ به ثبت‌نام‌کنندگان، ناچیز است. با توجه به خروج پژو از ایران، به احتمال فراوان ایران‌خودرو چاره‌ای جز وداع با مدل ۲۰۰۸ ندارد و باید منتظر ماند و دید آیا این شرکت می‌تواند از پس تعهد ۱۶ هزار دستگاهی‌اش بربیاید یا نه.

سبقت دوباره تیبا از پراید
به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود به جا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت،معدن و تجارت، سایپایی‌ها در تولید تمام محصولات خود با افزایش تیراژ مواجه شده‌اند و در این بین، تیبا در خط یک تولید قرار دارد. این محصول که حالا پرتیراژترین خودرو داخلی به شمار می‌رود و پراید را پشت سر گذاشته، آمار تولیدی ۳۵ هزار و ۹۱ دستگاهی را در دو ماه ابتدایی امسال به ثبت رسانده و در نتیجه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود ۱۵۴ درصد رشد داشته است. گویا قرار است تیبا به‌واسطه افزایش تیراژ، جای خالی پراید را که احتمالا طی یکی دو سال آینده از چرخه تولید کنار خواهد رفت، پر کند.

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت اما تولید پراید در دو ماه ابتدایی امسال افزایش یافته است. این محصول تا پایان اردیبهشت امسال تیراژی ۳۳ هزار و ۴۹۶ دستگاهی را از خود به جا گذاشته تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۵/ ۳۷ درصد افزایش تولید را تجربه کند. این محصول نیز جزو قدیمی‌های خودروسازی ایران به‌شمار می‌رود که پیش‌بینی می‌شود از پس استانداردهای جدید برنخواهد آمد. از همین رو سایپایی‌ها نیز از همین حالا روند حذف پراید را آغاز کرده‌اند.

از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، سایپا تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال سه هزار و ۹۵۷ دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این خودروی مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۲۵ درصد افزایش دهد. سایپایی‌ها مدت‌هاست مدل اتومات سراتو را مونتاژ می‌کنند و دیگر خبری از تولید مدل دنده‌ای این محصول نیست. علاوه‌بر این محصول، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته در دو ماه ابتدایی امسال هفت هزار و ۹۶۰ دستگاه برلیانس را مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶۰ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. این محصول چینی پیش‌تر در سایپا نیز مونتاژ می‌شد، با این حال در نهایت تولید آن به‌طور کامل در اختیار پارس‌خودرو قرار گرفت.

سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان مدل CS۳۵ تیراژی ۲ هزار و ۸۰۳ دستگاهی را طی دو ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته است. بر این اساس، این خودرو مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۱۴۴ درصدی را در تیراژ تجربه کرده است. دیگر محصول چینی سایپا اما S۳۰۰ یا همان آریو نام دارد که فعلا در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار اعلامی از تیراژ یک هزار و ۵۵۸ دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به دو ماه نخست سال گذشته ۱۹ درصد افزایش تیراژ را به خود اختصاص داده است.

افت و خیز تندر۹۰
نگاهی هم به اوضاع تولید تندر۹۰ تا پایان اردیبهشت ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌و‌خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی دو ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۱۴ هزار و ۲۶۷ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده ۵/ ۷ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بیند.

در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ ۲ هزار و ۸۰۶ دستگاهی‌شان در تولید تندر۹۰، با کاهش تولید ۵/ ۳۶ درصدی این محصول مواجه شده‌اند. با این حال اما تولید تندر۹۰ در پارس خودرو روندی رو به رشد داشته و تیراژ آن نسبت به دو ماه نخست سال گذشته ۳۰ درصد بالا رفته است. طبق آمار، پارس خودرو توانسته تا پایان اردیبهشت امسال ۱۱ هزار و ۴۶۱ دستگاه انواع تندر۹۰ را به تولید برساند. همچنین تولید ۵ هزار و ۲۷۸ دستگاه ساندرو نیز در کارنامه این خودروساز به ثبت رسیده، هرچند نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهشی حدودا ۳ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه رنو فرانسه هنوز واکنشی رسمی به خروج آمریکا از برجام نشان نداده و ماندن و نماندنش مشخص نیست، سرنوشت محصولات این شرکت در ایران نیز نامعلوم بوده و کسی نمی‌داند فرجام آنها چه خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد