موضوعات داغ

سه پیش ‎شرط خصوصی‎سازی واقعی دو خودروساز بزرگ کشور

عکس مطلب اول
خصوصی‎سازی از آن دست موضوعاتی در خودروسازی محسوب می‎شود که مانند کلاف سردرگم است. با این‎که همواره اعلام شده سهام دو خودروساز بزرگ کشور بیش از 80درصد آن خصوصی شده است، همواره شاهد آن هستیم که دولت حرف اول و آخر را در هیات‎مدیره خودروسازان می‎زند و به‌نوعی قدرت مدیریتی و تصمیم‎گیری در این صنعت بزرگ و استراتژیک کماکان در دست دولت است. در این‎باره دیدگاه‎های زیادی مطرح است مبنی‌بر این‎که خصوصی‎سازی خودروسازان به‎درستی انجام نشده و آن‎ها به بخش خصوصی واقعی واگذار نشده‎اند. در این راستا سعید مدنی، مشاور عالی مدیرعامل سایپا در گفت‎وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» از سه پیش‎شرط اساسی برای خصوصی‎سازی برای صنعت خودرو سخن به میان
آورده است.
براساس تجربه‎ای که پیش از این، از سه سال مدیریت در رأس گروه سایپا داشته‎اید، چه شرایطی لازم است تا خصوصی‎سازی واقعی در صنعت خودرو محقق شود؟
به اعتقاد من سه شرط لازم است تا بتوان خصوصی‎سازی واقعی در صنعت خودرو را اجرایی کرد. شرط نخست باور است. بدین معنا که مسئولان دولتی باید به خصوصی‎سازی واقعی دو خودروساز بزرگ کشور باور و اعتقاد داشته باشند.
دومین شرط عزم، اراده و برنامه‎ریزی برای این امر است. تا زمانی که عزم و اراده جدی برای خصوصی‎سازی نباشد، خودروسازان ما به بخش خصوصی واقعی واگذار نخواهد شد و همچنان مدیریت آن‎ها خصولتی باقی خواهد ماند. اما شرط سوم، شجاعت اجرا بوده که این موضوع بسیار مهمی است. اگر شجاعت اجرای این کار نزد مسئولان نباشد، وضعیت صنعت خودرو به همین منوالی که درحال‎حاضر وجود دارد، ادامه پیدا خواهد کرد.
شما از شجاعت اجرا برای خصوصی‌سازی خودروسازان سخن به میان آوردید. این شجاعت اجرا چگونه معنا می‌شود؟
زمانی که کسی به‌عنوان متولی بخواهد اصلاحاتی انجام دهد، به‌طور قطع با مقاومت روبه‎رو خواهد شد. به‌عنوان مثال، اگر از شروع دولت یازدهم، بر اساس تورم، هر سال صدتومان به قیمت بنزین اضافه می‌شد، الان قیمت آن به 1600تومان در هر لیتر افزایش پیدا کرده بود و دیگر دولت با این چالش افزایش یک‎باره افزایش قیمت حامل‎های انرژی ازجمله بنزین روبه‌رو نمی‎شد. چراکه اگر سالانه و پلکانی قیمت افزایش پیدا می‎کرد، مردم با آن کنار می‎آمدند اما اگر دولت بنزین را 500تومان گران کند، این امر قطعا تبعاتی خواهد داشت.
در مورد خصوصی‎سازی خودروسازان نیز دولت‎هایی که در دوره‎های مختلف حضور پیدا کرده‎اند، قدم صحیحی برنداشته‎اند و اگر هم درخواستی برای خصوصی‎سازی وجود داشته، با مقاومت روبه‎رو شده و این امر به‎درستی انجام نشده است.
خصوصی‎سازی واقعی چه تبعاتی دارد که دولت‎های مختلف از انجام آن شانه خالی کرده‎اند؟
به‌طور قطع اگر دولت‎ها اصلاحات درست و ساختاری را انجام دهند، ممکن است محبوبیت خود را از دست بدهند. زیرا انجام این کار هزینه‎هایی دارد که سیاست‎مداران باید آن را بپردازند. اما آثار اقدامات آن‎ها در زمان حال هویدا نخواهد نشد بلکه چندسال یا حتی چنددهه باید صبر کرد تا نتایج کار آن‎ها برای همگان عیان شود.
حال اگر دولت بخواهد به‌صورت واقعی خودروسازان را خصوصی کند، باید چه اقداماتی را ترتیب دهد؟
می‎توان با تشکیل کنسرسیومی از فعالان خصوصی صنعت خودرو که شناخته‎شده هستند و کارنامه قابل دفاعی دارند، خودروسازی‎ها را به آن‎ها واگذار کرد اما این اقدام به‎تنهایی کافی نیست. در زمینه قیمت‎گذاری باید شورای رقابت کنار برود و قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود. همچنین باید قوانین و مقررات مربوط به کسب‎وکار تسهیل شده و نرخ ارز اصلاح و آزاد شود البته این کار به‎تازگی انجام شده است.
تامین و تولید قطعات نیز باید به شکل مرتب باشد و قطعات باکیفیت تولید شود. همچنین باید برای امر صادرات برنامه‎ریزی درستی انجام شود و در مورد تامین هزینه‎های مالی و کاهش هزینه‎های تولید خودرو در کشور اقدامات اصلاحی و موثری به جریان بیفتد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/21
جناب مشاور ارشد . همه چیز رو گفتی الا لغو تعرفه ها و ورود آزاد خودرو به کشور , در واقع شما کارشناس نیستی , شما کماکان به این فکر میکنی که روشهای دوشیدن ملت را متنوع تر کنی و بازهم فقط به فکر سود یکطرفه خودرو ساز هستی .
1397/5/21
حرف ایشون اینطوری : اول باید نیت کنید و نیتتان باید از ته دل و با خلوص قلب باشد، سپس با توکل بر خدا هر چی شد شد !!!!!!!!
خجالت نمیکشن بعد از چند دهه بالا کشیدن سرمایه و کشتن مردم پیش شرط تعیین می کنند!؟
دلشون به حال دولت و سرمایه هایی که تبدیل به مازاراتی ها و فلان ها و بهمان ها شده سوخته !!!! نمیتونید این صنعتو نگه دارید، درشو تخته کنید بره ه ه ه!!! مردم چه گناهی کردن از دست شما .............. لا اله الا الله !!! دهن آدمو باز می کنند !!!
1397/5/21
امر دیگه ای باشه چه روییی دارن مسولییییییییییییییین
1397/5/21
اول تفاوت اقتصاد شبه کمونیستی رو با نظام خصوصی توضیح بده بعد بیاد بگه میشه خصوصیش کرد.
خصوصی هم بشه به خودشونیا میرسه.مثل واردات و چیزهای دیگه که فقط برای ژنهای خوبه.
1397/5/22
کسانیکه اینجا اومدن به اسم کارشناس بیشتر دلالانی بیش نیستن که فقط فکر سود جیب های خودشونن