موضوعات داغ

نگاهی به قیمت و شرایط بازار دست دوم نیسان پاترول؛ یک SUV ارزان، مقاوم و قابل اطمینان

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
از اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70، زمانی که نام پاترول به عنوان شاخص ترین خودرو تولید داخل مطرح می شد، قریب به 30 سال می گذرد اما پاترول هنوز هم محبوبیت خود را در میان ایرانیان حفظ کرده است. شاید بتوان گفت که تنها در مقطع زمانی کوتاهی و در پی افزایش نرخ سوخت بود که ایرانیان تا حدی از پاترول روی برگرداندند اما در سال های اخیر و با گسترش تب آفرود و شاسی بلند سواری در سرتاسر جهان، بار دیگر شاهد هستیم که پاترول به دوران اوج خود بازگشته و به عنوان یک شاسی بلند واقعی و توانمند مورد توجه جوانان و افراد ماجراجو قرار گرفته است. قیمت مناسب تر پاترول نسبت به بسیاری از شاسی بلندهای وارداتی و جدید باعث شده تا دسترسی به این خودرو برای قشر وسیع تری از مشتریان امکان پذیر باشد و این روزها می توان با بودجه ای بین 15 تا 50 میلیون تومان مدل های مختلفی از پاترول های تولید داخل را در شرایط متفاوت خریداری کرد.
البته توضیح در مورد تمام تیپ بندی ها و مشخصات فنی مختلف پاترول در این مقاله نمی گنجد اما برای اطلاعات اولیه کافیست بدانید که پاترول های چهار در قدیمی اغلب به موتورهای شش سیلندر مجهزند اما بعدا این پیشرانه ها با سری موسوم به Z24 جایگزین شد که با پاترول دو در و وانت نیسان مشترک است. این پیشرانه از حیث دوام در موقعیت متوسطی قرار می گیرد و با احتمال سوزوندان واشر سرسیلندر مواجه است اما نمونه های قدیمی تر اصطلاحا ژاپنی و مدل های شش سیلندر از حیث دوام موقعیت بهتری دارند. همچنین پاترول به دلیل عرضه در سال های قبل از اجباری شدن نصب انژکتور، به صورت کاربراتوری در ایران ساخته می شده است و به همین دلیل هم اکنون نیز قریب به اتفاق پاترول های موجود در ایران از انواع کاربراتوری هستند.
پتانسیل زیاد برای پوسیدگی بدنه یکی دیگر از عیوب شایع پاترول است. از این رو چک کردن سلامت بدنه از این نظر می تواند پیش از خرید پاترول بسیار مهم تلقی شود. در نقطه مقابل استحکام فوق العاده دیفرانسیل و مشخصات قابل قبول گیربکس باعث می شود که پاترول حتی به صورت استاندارد نیز خودرو توانمندی در مسیرهای خارج جاده ای باشد و بتوان با هزینه ای مناسب این خودرو را به یک وسیله مسافرتی قابل اطمینان برای راه و بیراه بدل کرد.
در نهایت ذکر این نکته واجب است که سری های ویژه ای از پاترول نظیر مدل های وارداتی دهه 90 و سری سافاری نیز در ایران وجود دارند که طبیعتا با قیمت های بالاتری معامله می شوند. برای مثال سری وارداتی دهه 90 با موتور شش سیلندر 4.2 لیتری در حدود یکصد میلیون تومان قیمت دارند و علیرغم شباهت ظاهری به پاترول های موجود در کشور از برتری های فنی قابل توجهی نسبت به اسلاف خود برخورداند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/22
پاترول مرده. مرد کوه و دشت و دره
1397/5/22
یکی از فامیل های نزدیک یه دو در مدل 77 با موتور Z24 داشت، فقط و فقط به درد آفرود میخوره البته با دردسر، از روغن سوزی و تعمیر چندین باره ی موتور و مصرف سوخت عجیب گرفته تا صدای وحشتناک موتور توی کابین و سواری خیلی آزاردهنده اصلا به درد شهر و جاده نمیخوره. کلا هر کس قصد خرید داره باید خودش اصطلاحا دست به آچار باشه و گرنه حداقل هر هفته باید در تعمیرگاه باشی و خرجش کنی. ولی توی آفرود روسفیدتون میکنه.
1397/11/11
سگ.پاترول می ارزه به کراس اوور های پلاستیکی امروز
مصرف سوختش هم با lpg رفع میشه