موضوعات داغ

تنبلی فاجعه آفرین؛ نتایج عجیب یک تحقیق در مورد استفاده غیر ضروری از خودرو

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
بر اساس مطالعات جدید یک سوم مردم حتی فواصلی که امکان قدم زدن و یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی وجود دارد را با خودروی شخصی خود طی میکنند.
در طی یک نظرسنجی انجام شده توسط سایت Carwow در میان 2,000 نفر مشخص شد جابه‌جایی های کم مسافت توسط خودروهای شخصی معمولا برای راحتی بیشتر افراد صورت میپذیرد.
در طی این نظر سنجی 97 درصد افراد اعتراف کردند که میتوانند مسافت مورد نظر خود را پیاده قدم بزنند. همچنین 50 درصد افراد بیان کردند امکان دوچرخه سواری تا مقصد هم برای آنها فراهم میباشد و 45 درصد افراد گفتند میتوانند از وسایل نقلیه عمومی نیز استفاده کنند.
از هر 10 پاسخ 8 نفر رفتن به خرید، 37 درصد رفتن به محل کار خود و تعدادی نیز رفتن به مدرسه و ملاقات دیگر افراد را دلیل رانندگی خود اعلام کردند.
در طی تحقیقات میانگین فاصله تا مغازه های خرید حدود 6 کیلومتر محاسبه شد با آنکه 15 درصد افراد برای خرید هفتگی خود مسیری کمتر از 2 کیلومتر را طی میکردند.
40 درصد اشخاص مورد تحقیق دیر رسیدن، 56 درصد هوای نا مساعد و 27 درصد، کاملا صادقانه، تنبلی خود را بهانه رانندگی های کوتاه مدت کردند.
رئیس عامل Carwow، آقای اندرو هووک، در این رابطه بیان کرده است : « ما بسیار بیش از اندازه از خودروهای خود استفاده میکنیم. تا زمانی که استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به یک گزینه قابل اعتماد تبدیل شود افراد تصمیمات دیگری نمیگیرند و رانندگی با خودرو همیشه راه برنده و مورد نظر میباشد. با وجود سردرگمی فراوان در انتخاب دیزلی و یا الکتریکی بودن خودروها در حال حاضر رانندگان باید در مورد آینده خرید خود با توجه به مسافت ها و مشکلات آینده استفاده از بنزین بیشتر فکر کنند.» در واقع تنبلی بشر در حال تبدیل شدن به بزرگترین خطر برای آینده زیست محیطی کره خاکی است و بسیار عجیب به نظر می رسد که رانندگان به راحتی از منطق اقتصادی و زیست محیطی عبور کرده و چنین نتایجی را به بار می آورند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/29
یک دلیل دیگر زل زدن دیگران به آدم است مردم ما باید یاد بگیرند که وقتی نگاهشان به هم افتاد یا به هم سلام دهند یا نگاهشان را به پایین بدوزند این پایه اول تمدن است ولا تجسسوا
1397/6/30
مسئله اصلی این است که وسیله ای که هرکس حق داشتن آن رادارد بدلایل مختلفی جلوی ورودآنرا میگیرند وچنان بازارآشفته درست میکنند که کمتر شخصی توان خرید دارد ولی وقتی بنزین رابدون دلیل دولت ارزان توزیع میکند وسوبسید میپردازد این میشود که هرکس خودرودارد بصورت تک سرنشین واردخیابان ها میشود هم آلودگی وشلوغی ایجادمیکند وسرمایه ملی مفت هدر میرود دولت ما اگرواردات خودرو راآزاد وگمرکی را حذف کند درعوض بنزینی که باعث آلودگی هوامیشود را بدون پرداخت سوبسید به قیمت واقعی دراختیارملت قراردهد جلوی این شلوغی ها بااتومبیل درشهرها گرفته میشود واین تنها راهکار برای عدم آلودگی و جلوگیری از کم تحرکی ملت خواهد بود
1397/6/30
جناب ناصر با نظر شما کاملا موافق ام ! اما چند تا مسئله هست، یکی اینکه ما سومین کشور نفتی جهان هستیم و تا مدت ها بعد از ما نفت در کشور وجود خواهد داشت (حداقل تا دو نسل بعد از ما!) از این رو اینکه فکر کنیم پروفسور های حکومتی مغزشون به سمت حمایت از محیط زیست و اینا بره حداقل برای زمان ما ممکن نیست ! و چون نفت رو خودمون استخراج می کنیم میشه گفت بسوزون بره حالشو ببر ! ولی از نظر محیط زیستی قطعا با مشکلات عجیب و غریبی در آینده رو به رو خواهیم شد که نشانه هاش کم کم داره پر رنگتر میشه ! و چون همیشه بیزنس من های نفتی افراد پر قدرتی بودند لذا کارمند های سازمان محیط زیست قطعا کار خاصی نمیتونند انجام بدن و فقط با اعمال کارهایی مثل درخت کاری و تعطیلی ادارات و مدارس در شهر های شلوغ و پر رفت و آمد عملا به این درد تمام ناشدنی مسکن تزریق می کنند و میرن پی کارشون تا زمستان سال بعد !
از روی دیگه به علت درایت مسئولین وقت مقدار بسیار زیادی از طلای سیاه استخراج شده به صورت کاملا خام به کشور های دیگه فروخته میشه و حاصل فرآیند اون کشور ها روی نفت استخراج شده ما به خود ما به قیمت روز دلار فروخته میشه !!!!!!!!! و این روند ادامه خواهد داشت تا جایی که ذخایر نفتی به نقطه بحرانی برسه، مسئولین رو از خواب بیدار نخواهد کرد !
اما از اونجایی که خودروسازان ما ثابت کردند لیاقت تولید خودرو رو ندارند لذا با اینکه تولید خودرو متوقف و خودروهای خارجی با کیفیت و ایمن و حتی دست دوم با تعرفه گمرکی وارد و قیمت سوخت بالا بره کاملا موافق ام چون 1- بنزینی که ما توی خودروهایی که الان استفاده میکنیم فقط مال ما نیست و سهم نسل های بعدی ما هم خواهد بود که از این طلای سیاه استفاده کنند و لذا گرون شدن بنزین نه تنها موجب میشه مردم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند بلکه باعث کمبود آلودگی هوا و بیماری ها هم خواهد شد 2- اما همین امر در حالی محقق خواهد شد که سیستم حمل نقل عمومی کشور به شکل شدید و با سرعت نور پیشرفت کنه و تمام سرمایه هایی که برای تولید خودرو آشغال صرف میشه وارد صنعت حمل و نقل بشه که بنده شخصا سیستم حمل نقل کشور روسیه رو برای کپی برداری پیشنهاد می کنم !
متاسفانه مردم ما همیشه به خودرو به عنوان یک کالای لاکچری نگاه می کنند و این نگاه باید عوض بشه وگرنه در آینده نه چندان دور فاجعه به بار خواهد آمد !
1397/6/30
جناب ناصر هر وقت دولت و بخش خصوصی(هردو)حاضر شدند حقوق پرداختی کل کارکنان رو 4برابر کنند(به اندازه ای که دلار گرون شد)ما هم حاضریم بنزین گرون بشه
1397/6/30
یا مثل ایران انقدر ماشینو گرون کنید که عملا توانایی خرید خودرو برای عده کثیری از اجتماع ناممکن بشه . وسایل نقلیه عمومی رو هم اصلا نمیخواد دست بزنید، مردم خودشون به زور هم دیگه رو تو مترو و اتوبوس فشار میدن و با هم دعوا می کنند ! هم فاله هم تماشا ! تازه میتونند خودروهای قدیمی و ناایمن مثل پراید و 405 امثالشو دوباره وارد خط تولید کنند و قوانین راهنمایی و رانندگی به دهه چهل میلادی برگردونند تا با تصادف عده کثیری از مردم عملا توازن برقرار بشه و نگرانی ای از نظر زیست محیطی و تنبلی و کم تحرکی وجود نداشته باشه !!!
این همه راهکار چرا انقدر نگران اند !؟ ما سال ها از دنیا جلو بودیم خودمون نمیدونستیم !!!
1397/6/31
درپاسخ به آقا عماد محترم باید عرض کنم عرض بنده این بود که اگردولت ورود خودروهای خارجی راآزاد کند وگمرکی آن راصفرنماید هم تاثیر روی این قیمتهای اتومبیل خواهد داشت وهم اینکه دولت بجای اینکه عوارض وگمرک ازورود خودروها بگیرد بنزین را مثل تمام کشورها به قیمت واقعی بفروشد که این مسئله ارتباط مستقیم باخلوت شدن خیابان ها وحداقل جلوگیری ازورود خودروهای تک سرنشین خواهد کرد وهم آلودگی هوا وهم خلوتی شهرهای بزرگ رابدنبال خواهد داشت وچون برای زیرساخت وسایل نقلیه عمومی میتوان ازوجوه اضافه دریافتی بنزین استفاده کرد وزمانی که شهرهای بزرگ خلوت شوند مطمئنا تک سرنشین ها میتوانند برای تردد داخل شهر ازموتور سیکلت استفاده کنند البته تمام این راهکارها واقعا خواست تمام مسئولین وملت رامیطلبد ومطمئن باشید اگر فقط ۵ سال دیگر وضع ترافیک وآلودگی شهرتهران به همین منوال جلوبرود تهران به هیچ وجه قابلیت سکونت نه برای ملت بلکه برای خودمسئولین هم نخواهد داشت ازطرفی رقابت بین خودروسازها راایجاد خواهد کرد دولت فکر میکند باعدم واردات خودرو میتواند به خودروسازان کمک کند درحالیکه اولین چیزی که دولت درصورت عدم واردات تجربه میکند تقاضای کمک مالی زیاد توسط خودروسازان خصولتی خواهد بود پس هم بنزین راارزان فروخته هم باید بخودروسازان کمک مالی نماید وهم ملت ازاین کمبود وگرانی خودرو دررنج وعذاب خواهد بود