موضوعات داغ

کاهش قیمت خودرو؛ پراید 11 میلیون تومان ارزان شد

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
پیش فروش‌هایی که ترمز بازار خودرو را کشید. از روز گذشته که موضوع پیش فروش سه شرکت ایران خودرو، سایپا و کرمان موتور اطلاع‌رسانی شد، بازار واکنش نشان داد و قیمت‌ها در مقایسه با روز چهارشنبه که به اوج خود رسیده بود، روند نزولی پیش گرفت و به اعتقاد فعالان بازار ریزش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.
به نقل از ایران، یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد، بازار خودرو نسبت به خبر پیش فروش، عکس‌العمل نشان دهد، محدودیت در فروش یکساله، نداشتن خودرو متقاضی و خرید برای بار اول است. از طرفی عرضه سراسری سه شرکت خودروساز هم نکته دیگری بود که باعث شد قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر قرار گیرد. از این نکته هم نباید غافل ماند که ترخیص بخشی از قطعات خودرو از گمرک باعث شد که چرخه خودروسازان بچرخد و بتوانند خودروهای را تولید کنند که نقص قطعه نداشته باشد.
توصیه می‌کنیم مردم فعلاً خودرو خریداری نکنند
فعالان بازار خودرو عنوان کردند که روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت پراید به ۴۳ میلیون تومان رسید، اما این نرخ روز گذشته به ۳۲ میلیون تومان کاهش یافته است و بالاتر از این رقم را کسی خرید و فروش نمی‌کند. البته دارندگان خودرو ترجیح می‌دهند رقم ۴۳ میلیون تومان را حفظ کنند تا حداقل در وضعیتی که بازار بهم ریخته است، سودی عایدشان شود. آنگونه که نمایندگی‌ها و نمایشگاه‌ها عنوان کردند، رقم ۴۳ میلیون تومان دیگر در بازار وجود ندارد و تنها از آن صحبت می‌شود. از این‌رو به مردم توصیه کردند که دست از خرید بردارند و سراغ نمایشگاه‌هایی بروند که با قیمت واقعی عرضه خود را آغاز کردند.
ریزش قیمت‌ها ادامه‌دار است
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو هم در گفت‌و‌گو با «ایران» از ریزش قیمت‌ها صحبت کرد و گفت: از ساعت‌های اولیه روز گذشته کاهش قیمت خودرو شروع شد و به نظر می‌رسد طی هفته جاری روند نزولی قیمت‌ها ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه خودروسازان با عرضه خودرو به بازار می‌توانند جلوی جهش قیمت‌ها را بگیرند، خاطرنشان کرد: عدم فروش خودرو از سوی خودروسازان طی ۱۵ روز باعث شد که بازار خودرو دچار بهم ریختگی شدیدی شود و دلالان و و اسطه‌ها ساعتی قیمت‌ها را گران کنند. در این میان عرضه خودرو با شرط ممنوعیت فروش در مدت یکسال توسط خریدار موضوع مهمی است که از ماه‌ها پیش بایستی عملیاتی می‌شد. اگر از همان ابتدا خودرو به خریداران واقعی می‌رسید، بازار با جهش قیمت روبه‌رو نمی‌شد. معتقدم زمان دو ساله ممنوعیت فروش هم قابلیت اجرا داشت.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت بازار در مقایسه با کارخانه
یک مقام مسئول در سایپا درباره پیش فروش خودرو در هفته جاری که باعث کاهش قیمت‌ها شده است، گفت: گروه خودروسازی سایپا برای آنکه بتواند قیمت حاشیه بازار را کاهش دهد و فاصله بین قیمت کارخانه و بازار افزایش پیدا نکند، پیشنهاد ممنوعیت فروش یکساله خودرو را داده است و می‌خواهد در طرح پیش فروش فوری خود آن را اجرایی کند. همچنین افرادی که خودرو ندارند یا تاکنون ثبت‌نام خودرو انجام ندادند، در اولویت قرار گرفتند. بدین جهت هر فردی که خودرو ثبت‌نام کرده باشد یا دارنده خودرو باشد، به‌صورت اتوماتیک از لیست ثبت‌نام‌کنندگان فروش فوری (تحویل خودرو در مدت ۴۵ روز) حذف می‌شود.
وی ادامه داد: فرآیند ممنوعیت فروش یکساله به این شکل است که سایپا ۹۰ تا ۹۵ درصد وجه را دریافت می‌کند و مابقی طی اقساط یکساله است. بدین جهت خودرو به مدت یکسال در رهن خودروسازی است. هدف از این تصمیم جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و سود بردن دلالان است.
این مقام مسئول با بیان اینکه فاصله قیمت کارخانه و بازار، حداقل ۳۰ درصد باید کاهش پیدا کند، تصریح کرد: روز گذشته با فعالان بازار جلسه داشتیم و آنها عنوان کردند که پراید با نرخ ۳۱ و ۳۲ میلیون تومان معامله شده و در قیمت ۴۳ میلیون تومان هیج خریدی ثبت نشده است.
قطعات خودرو در گمرک زنگ زده است
وی با اشاره به اینکه سایپا و ایران خودرو بخشی از قطعات خودرو را از گمرک ترخیص کردند، گفت: متاسفانه عدم هماهنگی بین بانک مرکزی و گمرک باعث شده که بخشی از قطعات در گمرک زنگ بزند و این امر به صنعت خودرو ضربه سنگینی وارد می‌کند.
وی افزود: طی چند وقت اخیر ۱۵ بخشنامه و آیین نامه تعریف شده است که این امر با تناقض‌هایی روبه‌رو است. حال گمرک نمی‌داند یوزانس را چقدر حساب کند و یا ال سی‌های که در گذشته باز شده با چه قیمتی باید باشد. از طرفی ۲۰ درصد قطعات باید در گمرک بماند تا سند و مدارک از کشور خریدار تکمیل شود. این معطلی هم تنها به خاطر ناهماهنگی در وضعیت بانک مرکزی و گمرک بوده است.
با افزایش عرضه قیمت‌ها را کاهش می‌دهیم
یک مقام مسئول در گروه صنعتی ایران خودرو هم اظهار داشت: پیش فروش محصولات ایران خودرو برای تحویل سال ۹۸ تا تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت و در این زمینه محدودیتی لحاظ نشده است. اما در فروش فوری ممنوعیت فروش یکسال وجود ندارد چرا که تمام وجه از خریدار گرفته می‌شود و خودرو نمی‌تواند در رهن خودروساز باشد.
وی ادامه داد: ایران خودرو در تلاش است تا با افزایش عرضه در بازار، قیمت‌ها را کاهش دهد و اجازه ندهد دلالان و واسطه‌ها نقش آفرین بازار خودرو شوند.

تنها متقاضیان واقعی امکان خرید دارند
همچنین یک مقام مسئول در شرکت کرمان موتور که یکی از عرضه‌کنندگان خودرو در مقطع فعلی است، نیز به «ایران» گفت: این مجموعه عرضه سه محصول اس ۵، اس ۳ و جی ۴ را از نمایندگی‌های فروش خود آغاز کرده است و این مهم تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.
وی با بیان اینکه میزان فروش در طرح پیش فروش را نمی‌توان اعلام کرد، افزود: تمام خودروها با قیمت روز عرضه خواهد شد. همین امر باعث خواهد شد تا متقاضیان واقعی برای خرید خودروهای یاد شده اقدام کنند.
در این میان محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور اعلام کرد: مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان فراهم شده که می‌توان با استفاده از آنها نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه خودرو را تکمیل و روانه بازار کرد.
در طرح پیش فروش فوری در سایپا محصولات پراید، انواع تیبا، ساینا و برخی از محصولات برلیانس است. ایران خودرو اچ سی کراس و پژو ۴۰۵ و کرمان موتور هم سه محصول اس ۵، اس ۳ و جی ۴ را عرضه می‌کند.

نظرات کاربران

26 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/13
یعنی 206 تو طرح پیش فروش نیست ؟؟
من که میخوام 206 بخرم صبر کنم واسه این پیش فروش ؟
1397/6/19
این آشغال چیه شما آنقدر دوست دارید این ماشین خیلی خیلی گوهه
1397/6/13
اگه پراید را 20 میلیون در نظر بگیریم. الان شده 30 میلیون
لطفا نگید 11 میلیون ارزان شد چون که 10 میلیون گرون شده
1397/6/18
سلام
قیمت نمایندگی 23 میلیونه ! با شش ماه انتظار !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1397/6/13
یروز ماشین میره بالا دلار میشه 10 تومن.یروز ماشین میان پایین دلار میشه 13 تومن،سکه میشه 4700.کلا قیمتا در حال شیشوهشت زدنن.انقد وسایل گرون شده که فکر نکنم در حال حاظر کسی به فکر تعویض ماشیننش باشه،از طرف دیگه قیمتای ماشین هنوز خیلی بالان.یسریم که ماشین پیشخرید میکنن هم فکر کنم بیشتر به فکر فروش حواله در گرونی های احتمالی آینده باشن.
1397/6/13
سایپا که فقط 131 و132 ساینا و وانت نیسان و تیبا ثبت نام میکنه خبری از چانگان سراتو برلیانس ساندرو تندر 90 یا حتی 111 نیست ایرانخودرو هم که فعلا امروز پرسیدم 405 و رانا بنابراین فکر نکنم خودرو های ساندرو یا تندر یا 207 قیمتش ریزش کنه یا حداکثر در حد پنج تومن خواهد بود و دو سه هفته دیگه بعد از اتمام پیش فروش ها با افزایش ارز قیمت خودرو های داخلی افزایش پیدا میکنه مشخصه
1397/6/13
معاملات 40 میلیونی صوری بوده که توسط خود خودروسازها انجام و ثبت و منتشر شده که بازار رو ملتهب کنند که الان بگن بیایم 5درصد زیر قیمت بازار تحویل فوری بدیم
دلم به حال ملتم میسوزه...
1397/6/13
وقتی دلار میره بالا ماشین میاد پایین این یعنی اینکه سرمایه مردم رو از طریق پیش فروش ها میگیرن و باهاش دلار میخرن و بعد مفروشن کلا دلال بازی داره مملکت بفنا میده
حقوق هر ایرانی ۱۱۰ دلار شده با دلار ۱۴هزار تومنی و مردم هنوزم عمق فاجعرو درک نمیکنن و چشمشون گیر قیمت دلار هست خوب سیاستی دارن
1397/6/13
کی میگه پراید11میلیون ارزون شده!!!!!
الان هرکی111 صفر داره من 32تومن ازش خریدارم
اینا مردم و گاگول فرض کردن در صورتیکه خودشون گاگول تشریف دارن
1397/6/20
مردم گاگولن. نه خودرو ساز. اولین گاگول هم خودتی که رفتی پیش خرید کردی.
1397/6/13
پراید 20 تومن بود و شد 45 تومن و الان 11 تومن قیمتش کم شده یعنی 34 تومن. اگر 20 رو از 34 کم کنیم میشه 14. یعنی 14 میلیون گرون شده، نه 11 میلیون ارزونتر.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1397/6/14
ببین چه آشغالایی بزن و در رو بدن دست مردم تو این ۴۵ روز. خدا به داد خریدارای این ماشینای وصله پینه ای برسه!
1397/6/14
اینا دارن پرایدی که امکانات سیستمش بر میگرده به ۵۰ سال پیش میدن ۴۰ میلیون درحالی که پراید ۴ میلیونم ارزش نداره اینا این خودور هارو به مردم تحمیل کردن کشوری مثل عراق که پراید بهش صادر میشد دیگه نخواست گفت این پراید سیستمش مال ۴۰ سال پیش حالا اومدن میگن ارزون شده شده ۳۰ میلیون افسوس
1397/6/19
شما برو تو این سایت (البته اگه خودروبانک به حساب تبلیغ کردن لینکشو حذف نکنه!) ببین ملت عراق چه ماشینایی میخرن و سوار میشن ! بعد که تعجب کردی که مگه مردم جنگ زده عراق چقدر در میارن که این ماشینا رو سوار میشن!؟؛ برو تو گوگل سرچ کن حداقل درآمد یک کارگر ساده در عراق که در نتیجه به شما یک درآمد روزانه و ماهانه میده، بعد قیمت ماشینایی که توی این سایت هست که به دلاره با پول عراق و درآمد کارگر عراقی محاسبه کن بعد خودت متوجه همه چیز خواهی شد . عزت زیاد
iraqsale.com
1397/6/20
این اطلاعات رو هم من سرچ کردم
*-* توی عراق هر 82 دلار برابر با 100000 دیناره
*-* یه کارگر ساده غیرماهر در عراق 18000 دینار و یه کارگر ماهر(استادکار) 36000 دینار در روز دستمزد میگیره
*-* یعنی 14.7 دلار برای کارگر ساده و 29.5 دلار برای کارگر ماهر(استادکار) در روز
*-* یعنی 441 دلار برای کارگر ساده و 885 دلار برای کارگر ماهر(استادکار) در ماه
طبق سایتی که دوستمون معرفی کرده یه تویوتا Rav4 2018 قیمتش 31500 دلاره یعنی اون کارگر ساده در عراق دستمزد حدود 6 سال خودش رو میتونه بده یه تویوتا Rav4 2018 سوار بشه
حالا بیایم توی ایران یه کارگر ساده روزی 50 هزار تومن درآمدشه که در ماه میشه 1500000تومن
یه تویوتا Rav4 2018 در ایران حدود 670ملیون تومن هست که بایستی حقوق حدود 38 سال!!!! خودش رو بده تا یه تویوتا Rav4 2018 سوار بشه

ممنون که توجه کردید...
1397/6/14
از کوتهی ماست که دیوار بلند است
1397/6/14
واکنشی که اون بالادستی ها از مردم انتظار دارن: (((وااااای خدارو شکر پس بالاخره 11میلیون ارزون شد!!!!!حالا میتونم کلی پراید بخرم!!!)))
البته در واقعیت هم الان 6میلیون نفر دارن می جنگن یه پراید برای 8 ماه دیگه داشته باشن!!!
حتی اگه بشه 60میلیون ما بازم خریداریم!
1397/6/18
عزیزان نخرید. نخرید . نخرید خداییش این پول آدمونفرین میکنه بزاریدقیمتهابیادپایین هرچی بلاسرملت بیادحقشونه چون هرچی گرون بشه بازم میخرن اگه پراید100میلیون بشه بازم میخرن بسه بابابسه
1397/6/15
من فکر کنم اینا هر موقع احساس میکنن مردم سر عقل اومدن سریع یه برنامه پیش فروشِ پراید میذارن ببین واقعا عاقل شدن یا همون اوسکلایی که بودن, هستن.
1397/6/17
بخدا از یه طرف از خنده جر میخورم از یه طرفم میخوام خون گریه کنم که تو کجا زندگی میکنم؟ جایی که حتی نمیشه توصیفش کرد.جاییی که توش سمندی که قیمت بین المللی اون 7 ملیون هست رو 70 میلیون میدن.جایی که توش پرایدی رو که تو خارج شاید حتی با کیک و نوشابه هم عوض نکنن هم 40 میلیون میدن واقعا!!!.جایی که تو اختلاس های چندصدملیو......و خیلی چیز های دیگه.خدوندا رحم کن بر ما
1397/6/18
در طی چند ماه اخیر پرایدی که قیمت واقعی با توجه به دلار چهار هزار تومنی اگر تمام قطعات از پیچ مهره گرفته تا قطعات دیگه که از خارج کشور خرید کنند قیمت قطعی یه خودرو پراید باید در بیاد شش میلیون نه چهل پنج میلیون واقعا جای تاسف داره دولتی که قادر به کنترل بازار نیست چطور میخواد با یه دنیا مقابله کنه ما خدا شکر خودرو رقابتی نداریم وگرنه باید شاهد قیمت های میلیاردی باشیم اگر اندازه سر سوزنی اتحاد تو این کشور بود وضع مملکت ما این نمی شد تحریم ها علیه ایران فعلا در حد یه تهدیده هنوز تحریمی به ما اعمال نشده تمام اجناس قیمت خدا میلیونی زدن تنها راه درمان این معضل شرکت های خودرو سازی به بخش خصوصی واگذار کنن تا شاید هم کیفیت خودروها تغییر کنه هم یک بازار رقابتی بین خودروسازها ایجاد بشه که شاهد کاهش قیمت خودرو داریم کسی که در این وضعیت میاد خودرو بی کیفیت شرکت ها سایپا ایران خودرو خرید میکنه هم به خودش هم به یه ملت خیانت کرده نخرید مجبور میشن قیمت پایین بیارن قطعات با ارز چهار هزار وارد میکنن بعد با قیمت چهل میلیون به فروش میرسه جای تاسف داره واسه دولت تدبیر امید اینم جواب رای چند میلیونی ملت به دولت
1397/6/19
اینا همش دروغه 11 تومان کاهش دروغگوها شماها خیلی بلدین پراید 20میلیونی کردین 40 تومان 11 تومان کاهش دادین با این شرایط نقدی 32 اقساطی میشه همون 40 ملیون کجاش کاهش قیمت داشت
1397/6/19
انشاالله بیشترهم میاد پایین
1397/6/19
باید خودرو بدن به بازار تا ارزون بشه وگر نه اینطور میمونه
1397/7/9
هر چی بلا سرمون بیاد حقمونه بیشعوری تا کی احمقی تا کی چرا به خودمون نمیایم بابا نخرید نخرید نخرید
1398/2/26
راهی هست ینی وضع کشور بهتر بشه