موضوعات داغ

آیا قیمت خودرو با ثبات خواهد شد؟

عکس مطلب اول
به دنبال گرانی و وضعیت ملتهب در بازار ارز، دولت بسته جدید ارزی را به اجرا درآورد که به دنبال آن بازار ثانویه ارز فراگیر شود و در اختیار فعالان و صرافی ها قرار گیرد و همچنین ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی محدود و فقط به کالاهای اساسی و دارو تعلق گیرد. با محدود شدن ارز دولتی به کالاهای اساسی مشکلاتی از جمله افرایش نرخ ارز برای صادرکنندگان و واردکنندگان نسبت به سال گذشته و افزایش تورم برای بسیاری از کالاها بخصوص مواد اولیه و قطعات صنعت خودرو را بوجود آورده است و صنعت خودرو تحت تاثیر قیمت های جهانی فلزات و پتروشیمی قرار دارد.
فراز و نشیب بازار خودرو از گذشته تا کنون
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو: بازار خودروی کشور از زمانی که اولین بار چهره خودرو را به خود دید و تا راه اندازی کارخانه خودروسازی در کشور با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است. علاوه بر افزایش قیمت در چند دهه گذشته، مدل های زیادی از خودروها نیز به بازار عرضه شده است. محصولات خودروسازی هایی همچون بنز، پژو، کیاموتورز و .... همواره ایران را یکی از بازارههی اصلی برای ارائه محصولات خود انتخاب کرده اند.
ورود اولین پیکان به کشور
پیکان با شعار هر ایران یک پیکان وارد کشور شد و مدل های پیکان جوانان، دولوکس، کار، وانت، تاکسی و استیشن طرفدادی زیادی یافت و به خودرویی محبوب تبدیل شد. در دهه ۵۰ نیز خودروی هیمن اونجر توسط شرکت ایران ناسیونال به بازار عرضه شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از سال ۱۳۵۹ عرضه پیکان محدود شد ولی با این حال دهه شصت را باید دهه خدمت پیکان به جامعه ایران دانست. در این دوره ایران خودرو که نام جدید ایران ناسیونال شده بود سعی کرد پیکان را بروز کند. در دهه ۷۰ ایران خودرو به سراغ شرکای خارجی رفت و با پژو شروع به همکاری کرد و خودروی ۴۰۵ به عنوان اولین همکاری این دو شرکت که خودروی لوکس محسوب می شد وارد بازار ایران شد. در دهه ۷۰ بروزرسانی پیکان ادامه یافت و ۴۰۵ نیز بهترین خودروی مونتاژی کشور لقب گرفت. در کنار ۴۰۵، پژو ۲۰۵ نیز وارد بازار شد اما موفقیت پژو ۴۰۵ را نداشت و مغلوب پژو ۴۰۵ گردید و نتوانست در بازار جایگاهی بدست بیاورد.
اولین خودروی ملی کشور
زمزمه های کنار گذاشتن پیکان و تولید پیکان جدید در اواسط دهه ۷۰ شنیده می شد. همزمان در سال ۱۳۷۹ پژو پرشیا با پلتفرم ۴۰۵ به بازار عرضه گردید. اولین خودروی ملی سمند که در سال ۱۳۸۱ بر پایه پلتفرم ۴۰۵ شکل گرفته بود رونمایی شد. با عرضه این دو خودرو، پژو ۲۰۶ نیز همزمان با عرضه جهانی وارد بازار کشور شد. از سوی دیگر شرکت سایپا با همکاری شرکت کیاموتورز خودروی پراید را تولید و روانه بازار کرد و رقیبی برای خودروسازی ایران خودرو لقب گرفت. پراید با سابقه دو دهه تولید در بازار کشور و بواسط ارزانی و کم مصرف بودن از پر فروش ترین خودروهای داخلی است. خودروی پراید از سال ۱۳۷۲ ابتدای به صورت مونتاژ و بعد از طریق انتقال خط تولید توانست وارد بازار کشور شود. خودروسازی سایپا ۴۰ درصد بازار خودرو را در اختیار دارد و بعداز ایران خودرو با ۴۵ درصد سهم در بازار دومین خودروسازی ایران است.
قیمت خودروهای داخلی و خارجی که به بازار کشور وارد شده اند به صورت تدریجی و پا به پای تورم و کاهش ارزش پول ملی افزایش داشته است. اصلی ترین موج افزایش قیمت خودرو پیش از اتفاقات اخیر مربوط به اوایل دهه ۹۰ و افزایش دو برابری قیمت ها است.
تورم ۳۰۰ درصدی قیمت خودرو در ۸ سال
در دولت های نهم و دهم از سال ۸۴ تا ۹۲ قیمت خودرو افزایشی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را به خود دید. کارشناسان در آن زمان عوامل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز، تحریم های بین المللی، مشکلات مالی صنعت خودرو، سیاست های تثبیت قیمت خودرو و افت شدید تولید را بیان می کنند. کارشناسان عقید دارند افت شدید تولید باعث عدم تعادل در بازار و افزایش چند صد درصدی قیمت خودرو بوده است.
در یکی دو دهه اخیر بازار خودروی ایران با ورود محصولات جدید خارجی بازاری جذاب برای خودروسازان خارجی بوجود آورده است. با وجود تحریم ها و موانع رو به رو اما همچنان ایران بازار جذاب محسوب می شود. با تصویب برجام خودروسازانی که ایران را ترک کرده بودند دوباره فرصت حضور یافتند اما با خروج آمریکا از برجام دوباره حضور آن ها کم رنگ شده است. دولت با سیاست های ارزی جدید واردات و تخصیص ارز به خودروهای خارجی را متوقف کرد تا مشکل تامین ارز کالاهای اساسی نیز برطرف شود.
تاثیر بسته جدید ارزی بر بازار خودرو
بسته جدید ارزی باعث افزایش چندین برابری قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار شد. عوامل گرانی در بازار در بسته جدید ارزی عدم اختصاص ارز دولتی برای واردات خودروهای خارجی و واردات قطعه برای تولید داخل و ترخیص نشدن خودروهای وارداتی و عدم ثبت سفارش است. اگر ممنوعیت واردات در بسته جدید ارزی برداشته سود به طور حتم قیمت های خودروهای خارجی ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.
آیا افزایش قیمت خودرو متوقف خواهد شد؟
پس از تحریم ها قیمت های خودروهای داخلی و خارجی بشدت افزایش داشته است و به عنوان نمونه خودروی پراید را می شود مثال زد که به ۴۰ میلیون تومان در بازار رسید است. همچنین ممنوعیت واردات خودروی خارجی و کمبود قطعه برای تولید داخل نیز تاثیرگذار بوده است.
بازار خودرو همیشه برای مصرف کننده جذاب است و افزایش آن باید در مرحله اول طبق قدرت خرید مردم و در مرحله بعد ارتقا کیفیت محصولات صورت گیرد. بازار خودروی کشور بشدت از قیمت ارز تاثیر می پذیرد و باید دید تا کی این افزایش ها ادامه خواهد یافت. آیا آرامش و ثبات به بازار و قیمت ها باز خواهد گشت؟

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/31
سلام چرا شما اینقد میاید از این مقالات می نویسید اما یه گزارش یا مصاحبه با مدیران خودرو نمیزنید که قیمت رو رکورد زدن..چرا پیگیر نمیشید مجوزشون کجاست..چرا شما سکوت کردید
1397/6/31
تو همه کشور های دنیا خودروساز ها هر سال یا حداقل هر دو سال یکبار یک مدل جدید خودرو یا فیس لیفت یک خودرو رو معرفی، تولید می کنند که به مراتب از مدل قبلی ایمن تر با کارایی بهتر هست. بعد میان خودشونو می کشن که ببین این ماشین جدیدی که تولید کردن رو جچوری می تونند ارزون تر از ماشین قبلی به مردم بفروشند !
توی یک کلام میشه اینکار رو فروش خودرو به صورت کاملا اسلامی نامید !