موضوعات داغ

خانه تکانی در دقیقه 90؛ واگذاری شرکت های زیرمجموعه زیان ده خودروسازان

عکس مطلب اول
در دو دهه اخیر صنعت خودروسازی کشور شاهد حوادث زیای بوده است. در مرحله اول تصمیم بر واگذاری دو خودروساز بزرگ کشور به بخش خصوصی مطرح شد که با حواشی زیادی روبه رو شد و به نظر کارشناسان این خودروسازن به طور کامل خصوصی نشده بلکه خصولتی شدند. دولت تنها 20 درصد سهم خودروسازان را در اختیار دارد اما تصمیمات مهم در این شرکت ها توسط وزارت صنعت گرفته شده و سود و زیان آن هم به پای دولت نوشته می‌شود. در حال حاضر شرکت های خودروسازی با مشکلات زیادی همچون تعداد زیاد شرکت های زیرمجموعه و هزینه های سربار مواجه هستند. کارشناسان بر این عقیده هستند که از راه های اصلی کاهش قیمت ها، کاهش هزینه خودروسازان است.
وزیر صنعت معدن با بیان اینکه شرکت های زیر مجموعه به منظور تکمیل زنجیره ارزش و افزایش بهره وری بوده و اگر شرکت های زیرمجموعه مرتبط و غیر مرتبط باعث ناکارآمدی شوند باید این موضوع اصلاح شود.
اهمیت واگذاری شرکت های زیرمجموعه زیان ده
اشاره وزیر صنعت و معدن به تعداد زیاد شرکت های زیرمجموعه خودروسازن است که نه تنها در شرایط سخت اقتصادی به کمک شرکت مادر نمی‌آیند بلکه باعث ناکارآمدی شرکت مادر و افزایش هزینه ها می‌شوند. خود شرکت های خودروسازی نیز در بوجود آمدن وضع موجود مقصر هستنذد زیرا بسیاری ازاین شرکت ها سالیان سال است زیان ده هستند و خودروسازان برنامه ای برای خلاص شدن از آن ها ندارند و برای رهایی از وضع موجود یکبار برای همیشه باید این موضوع را حل کنند. وزیر صنعت و معدن تاکید کرد: یکی از اولویت باید واگذاری شرکت های زیرمجموعه ناکارآمد و چابک سازی خودروسازان باشد.
کاهش هزینه های اضافه و تاثیر بر قیمت تمام شده
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو: وزیر صنعت و معدن اظهار داشت: افزایش قیمت ها در بازار حباب است و یکی از راه های کاهش قیمت فروش خودرو توسط خوروسازان با درصد کمتر از بازار است. وی گفت: این نظریه که تجربه موفقی در دهه 80 نیز داشته باید مورد بررسی نهاد ها و مسئولان قرار بگیرد و در صورت اجرا قطعا زمینه ایجاد رانت و دلال بازی از بین خواهد رفت.
در این شرایط خودروسازن باید واحد های اقماری در اختیار را واگذار کنند و باید دید آیا وزارت صنعت که در بسیاری از موارد ورود کرده و به گفته کارشناسان تصمیمات اشتبا کم نداشته برای این واگذاری برنامه ای دارد یا نه. همچنین باید برای جبران افزایش هزینه های ناشی از شرکت های زیرمجموعه ناکارآمد باید تصمیمات مهمی گرفته شود. اگر شرکت های زیرمجموعه ناکارآمد از بدنه خودروسازی جدا شوند این امید وجود دارد با کاهش هزینه ها قیمت تمام شده نیز کاهش یابد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد