موضوعات داغ

پیش بینی کاهش قیمت خودرو در صورت ادامه کاهش نرخ دلار

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در مورد تاثیر کاهش ارز بر قیمت ها اظهار داشت: قیمت ارز بخصوص دلار تاثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای داخلی و خارجی دارد و از زمان کاهش نرخ دلار، خودروها نیز شروع به کاهش قیمت کردند و همه در بازار فروشنده هستند. افزایش فروشندگان خودرو موجب کاهش قیمت خودروها شده است. بازار خودرو کشور متاثر از دو خودروساز بزرگ داخلی است و عملکرد آن ها در بازار بسیار تاثیرگذار است. در چند وقت اخیر در پی کاهش ارزش پول ملی، افرادی برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو کردند که در شرایط نوسانات بازار ارز تاثیر مستقیم بر روی این قشر می‌گذارد.
خودروسازان از عرضه خودرو به بازار به منظور بالا نگه داشتن قیمت خودرو جلوگیری می‌کنند و در حال حاضر فروشندگان مردم عادی هستند. در یکی از موارد یک خودروی پژو 206 تیپ 5 صفر که در اسفند سال قبل پلاک شده است برای فروش عرضه شده که توقع داریم از این موارد بیشتر شود. وی با اشاره به سوءاستفاده خودروسازان و افراد سودجو از مردم هم گفت: در صحبت هایی که با سایر همکاران داشتیم آن ها نیز اذعان داشتند همه فروشنده شده اند و با پیش بینی کاهش ارز در روزهای آینده با فروش سریع تر خودروی خود می‌خواهند جلوی ضرر بیشتر را بگیرند. در کشورما هر وقت قیمت ها افزایش می‌یابد همه خریدار می‌شوند و در هنگام ارزان شدن بازار به رکود رفته و خریداری نیست. در این بین شیطنت هایی هم صورت می‌گیرد که به دلیل عدم نظارت کافی قیمت های غیر واقعی مطرح می‌شوند.
وی ادامه داد: در ثبت نام ایران خودرو شاهد فروش کد ملی بودیم. صاحب کدملی را به دفترخانه آشنا می‌برند و وکالت نامه بلاعزل می‌گرفتند و با همین وکالت نامه می‌توانند همه زندگی و هر خودرویی که به نام او ثبت شود را در اختیار خود بگیرند. دلال ها هم با شایعه کردن در فضای مجازی قصد دارند بازار را تحت تاثیر قرار دهند وگرنه نه پراید 25 داریم ونه پراید 50 میلیونی. خودروهای موجود در بازار با ارز 4200 تومانی ساخته شده اند و هنوز خودرویی با ارز سامانه نیما به بازار عرضه نشده است. اکثر خودروها سود خالص برای تولیدکننده دارند. مثلا ساندرو که 4 ماه پیش 75 میلیون بوده اکنون 137 میلیون به فروش می‌رسد که سود سرشاری را در بر دارد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو، موتمنی در ادامه افزود: در حال حاضر صنف نمایشگاه داران دارای رکود است و تا ثبات به بازار برنگردد خرید و فروش نمی‌کنند. همچنین قیمت خودروهای داخلی از یک تا 12 میلیون کاهش داشته است که پراید کمترین کاهش و ساندرو استپ وی بیشترین بوده است. ساندرو استپ وی از 137 به 125 میلیون رسیده که در هنگام معامله تا 118 میلیون نیز پایین می‌آید. خوروهای خارجی هم تا 50 میلیون تومان کاهش داشته است. خودروی فولکس تیگوان از 830 به 680 میلیون، اسپورتیچ از 600 به 542 میلیون، النترا از 380 به 320 میلیون کاهش قیمت داشته اند. در حال حاضر در بازار خودروهای خارجی اکثرا فروشنده هستند.
وی درباره نوسانات بازار ارز تصریح کرد: نوسان چه افزایش باشد چه کاهش برای کاسب وضعیت بدی را رقم می‌زند و ثبات بازار بهترین حالت است. اگر قیمت دلار بر روی 12 هزار تومان بماند قیمت خودروها تا یک سوم کاهش می‌یابد و در صورت نظارت دقیق و طبق گفته خودروسازان مبنی بر تولید 1000 تا 1500 خودرو در روز، اگر این خودروها به بازار عرضه شوند و یا اگر یه روز تولید خود را بدون بهانه به بازار عرضه کنند بازار خودرو شاهد کاهش بیشتر قیمت ها خواهد بود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/15
الان اگه دلار حذف بشه یا مثلا 13 ابان به بعد با اجرای شش تحریم جدید از جمله نفتی بانکی مبادلات کشتی رانی و بعد اینا رسیدن به بازار شب عید اتومبیل وقتی از اینده شش ماه بعد کشور هیچی معلوم نیس این بالا پایین رفتنایه مقطعی ده بیست ملیونی دلخوشی نداره از کجا معلوم تا عید پراید نشه شصت تومن اینجا ایرانه
1397/7/16
چند وقت پیش خودشون گفتند پراید 1800 دلار ارز میخواد(هزینه خارجی برای تولید ایرانی!!!).الان ایشون هم میگن کلا با ارز 4200 تولید شده خودروها و بالاتر نداریم فعلا! یعنی 1800*4200 که میشه 7.560.000تومن... یعنی پراید 20تومنی سال قبل 12.440.000تومن هزینه ساخت داخلی داشته!!!
خب الان ایشون هم که میگه امسال تولید با همون ارز بوده!
پس چرا سایپا پراید 27.000.000 تومنی میفروشه؟؟؟ با این قیمت اگه قسمت ارزی داستان رو حساب کنیم حدودا میشه دلار8000تومنی!!! یعنی با وجود اینکه سایپا 4200 گرفته داره با دلار 8000تومنی به مردم میفروشه!!!
قضاوت با شما