موضوعات داغ

نبرد داغ؛ نگاهی به مهمترین رقبای هیوندای توسان در بازار خودروی جهان

عکس مطلب اول
قدمت هیوندای توسان به سال 2005 بر می گردد که برای اولین بار معرفی شد. آخرین نسل توسان نسل TL است که در سال 2016 معرفی شد. طراحی این خودرو توسط پیتر شرایر انجام شد. توسان TL اولین نسل توسان است که به پیشرانه هایبرید مجهز شد. این خودرو با موتورها و گیربکس های مختلفی به فروش می رسد که ضعیفترین موتور بنزینی آن موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی و قویترین مدل آن مجهز به موتور 1.6 لیتری بنزینی توربوشارژ است. شناخته شده ترین موتور توسان در بازار ایران موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی است. توسان مدل های بسیار متنوعی دارد که از مدل پایه SE شروع می شود و به مجهزترین مدل که Limited نام دارد ختم می شود. کم مصرف ترین مدل توسان مدل Eco است که مجهز به موتور 1.6 لیتری توربوشارژ و گیربکس 7 دنده دابل کلاچ است. توسان هم با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو و هم با سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک به فروش می رسد. هیوندای توسان و کیا اسپرتیج بر اساس پلتفرم یکسانی ساخته می شوند.
هیوندای توسان مدل 2019 مزیت های فراوانی برای مشتریان امروزی دارد. توسان در سال 2018 فیس لیفت شد و از طراحی جذاب تر و تجهیزات ایمنی استاندارد بیشتر برخوردار شد. علاوه بر این، هیوندای امکانات رفاهی لوکس مانند صندلی های جلو و عقب مجهز به سیستم گرمایش نیز برای این خودرو نصب می کند.
اما هر چقدر هم که توسان خودروی شگفت انگیزی باشد خودروهای دیگری هستند که مزیت های منحصر به فرد مخصوص به خود را دارند. یکی از این مزیت ها مصرف سوخت بسیار کمتر بعضی از رقبا نسبت به هیوندای توسان است. با اینکه توسان فهرست بلندی از امکانات را ارائه می دهد، امکانات بعضی از رقبا از توسان هم بیشتر است. برخی دیگر از SUVهای هم اندازه توسان هستند که از نظر جنبه های کاربردی یک SUV مانند ظرفیت یدک کشی و قابلیت های آفرودی به توسان برتری دارند.

1 – هیوندای سانتافه مدل 2019
هیوندای سانتافه مدل 2019

هیوندای سانتافه مدل 2019

اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که رقبای توسان لزوما برندهای دیگر نیستند و می توان در نمایندگی های هیوندای رقبای مهمی برای توسان پیدا کرد. یکی از این رقبا SUV متوسط این برند یعنی هیوندای سانتافه 2019 است. سانتافه 2019 جایگزین کامل هیوندای سانتافه اسپرت نسل قبلی است. (مدل سال قبل سانتافه با سه ردیف صندلی اکنون به سانتافه XL مدل 2019 تبدیل شده است.)
در واقع سانتافه 2019 این امکان را برای شما فراهم می کند تا توسان را با خودرویی که یک کلاس بالاتر از آن است مقایسه کنید. با اینکه قیمت سانتافه بیشتر از توسان است ولی حجم فضای بار آن 283 لیتر بیشتر است و می تواند تریلی با وزن حدود 1.6 تن را یدک بکشد و از نظر امکانات مشابه توسان است. سانتافه TM مدل 2019 با دو نوع موتور بنزینی ارائه می شود که یکی از آنها 2.4 لیتری تنفس طبیعی تزریق مستقیم با 185 اسب بخار قدرت و دیگری 2.0 لیتری توربوشارژ با 235 اسب بخار قدرت است.

2 – جیپ کامپس مدل 2019
جیپ کامپس مدل 2019

جیپ کامپس مدل 2019

افرادی که خودرویی با توانمندی های بیشتر را ترجیح می دهند، یکی از رقبای برتر توسان که ارزش بررسی دارد جیپ کامپس 2019 است. ویژگی قابل توجه جیپ کامپس برای سال 2019 این است که مدل پایه Sport این خودرو با پکیج جدید Upland ارائه می شود. این پکیج شامل عناصر طراحی عمده مربوط به مدل تریل هاک است که توانمندترین مدل در سری مدل های جیپ کامپس است. می توانید به جای انتخاب مدل پایه کامپس با این پکیج، مستقیما مدل کامپس تریل هاک را نیز انتخاب کنید.
در صورتی که جیپ کامپس را به بهترین سیستم های آفرودی جیپ مجهز کنید قیمت آن اندکی بیشتر از توسان خواهد بود اما با هیچ قیمتی نمی توانید از قابلیت های آفرودی جیپ در هیوندای بهره مند شوید. جیپ کامپس علاوه بر قابلیت های آفرودی، مجهز به فناوری های پیشرفته ای است که مهم ترین آنها سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم نمایش نقاط کور، سیستم کمکی حفظ حرکت خودرو بین خطوط، صفحه نمایش لمسی 8.4 اینچی، اپلیکیشن های اندروید اتو و اپل کار پلی و سیستم صوتی برند Beats Audio هستند.

3 – فورد اسکیپ مدل 2018
فورد اسکیپ مدل 2018

فورد اسکیپ مدل 2018

فورد اسکیپ 2018 نسبت به اکثر رقبای دیگر توسان مزیت های مهمی دارد. با اینکه اسکیپ اندکی گرانتر از توسان است ولی در عوض اندکی بزرگتر از توسان است و فضای حمل بار آن در مجموع حدود 10 درصد بیشتر از توسان است.
علاوه بر این، با انتخاب فورد اسکیپ به قدرت بسیار بیشتری دسترسی پیدا می کنید زیرا قویترین موتور فورد اسکیپ، موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ اکوبوست است که شما را از 245 اسب بخار قدرت و 373 نیوتن متر گشتاور بهره مند می کند در حالی که قویترین موتور توسان 64 اسب بخار قدرت کمتر و 135 نیوتن متر گشتاور کمتر نسبت به این موتور تولید می کند. تاثیر قدرت بیشتر موتور فورد در ظرفیت یدک کشی اسکیپ نمایان است زیرا قویترین مدل اسکیپ (مدل تیتانیوم) با موتور 2.0 لیتری توربوشارژ می تواند حدود 1.6 تن بار را یدک بکشد در حالی که توسان اصلا برای یدک کشی رده بندی نشده است.

4 – سوبارو کراس ترک مدل 2019
سوبارو کراس ترک مدل 2019

سوبارو کراس ترک مدل 2019

یکی از جذاب ترین رقبای هیوندای توسان، سوبارو کراس ترک است. از همان ابتدا، مدل پایه سوبارو کراس ترک با اینکه به صورت استاندارد مجهز به سیستم 4 چرخ محرک است ولی قیمت آن کمتر از مدل پایه توسان است. اضافه کردن سیستم 4 چرخ محرک برای توسان، قیمت مدل پایه آن را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
مزیت دیگر سوبارو این است که مصرف سوخت کراس ترک با سیستم 4 چرخ محرک از مدل های 4 چرخ محرک و دیفرانسیل جلوی توسان به طور محسوسی کمتر است. سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا مصرف سوخت سوبارو کراس ترک 4 چرخ محرک را در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 8.71، 7.13 و 8.11 لیتر در 100 کیلومتر اعلام کرده است در حالی که کم مصرف ترین مدل توسان در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 10.23، 7.84 و 9.05 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند. سوبارو فناوری های ایمنی فعال ویژه ای در مدل کراس ترک ارائه می دهد که نمی توانید آنها را برای توسان سفارش دهید. به عنوان مثال، سیستم ترمز خودکار در صورت احتمال برخورد از جلو برای توسان و کراس ترک موجود است ولی سیستم ترمز خودکار هنگام احتمال برخورد از عقب فقط برای سوبارو موجود است که مکملی برای سیستم قبلی است.

5 – داج جرنی مدل 2019
داج جرنی مدل 2019

داج جرنی مدل 2019

مسلما اکثر رقبای توسان در کلاس و سگمنت یکسانی قرار دارند و فقط مقایسه یک SUV کوچک با یک SUV کوچک دیگر معنادار است. با این حال افرادی که اولویت اصلی آنها بحث قیمت است می توانند با انتخاب داج جرنی مدل 2019 که تقریبا هم قیمت توسان است از یک SUV سایز متوسط به عنوان جایگزینی برای توسان لذت ببرند.
داج جرنی از یک پلتفرم نسبتا قدیمی برخوردار است اما امکانات مدرنی مانند چراغ های عقب LED، دوربین دید عقب و سیستم سرگرمی بر مبنای سیستم ناوبری با صفحه نمایش لمسی 8.4 اینچی برای این خودرو موجود هستند. اگر از جنبه کاربردی به داج جرنی نگاه کنیم، فضای حمل بار بیشتر، قابلیت یدک کشی و قدرت موتور بیشتری نسبت به توسان ارائه می دهد زیرا می توان موتور 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی برای این خودرو سفارش داد که 283 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

6 – کیا نیرو مدل 2018
کیا نیرو مدل 2018

کیا نیرو مدل 2018

کیا در واقع دو رقیب مناسب برای هیوندای توسان دارد که ارزش بررسی دارند. قطعا یکی از آنها کیا اسپرتیج مدل 2019 است که بر اساس پلتفرم مشترک با توسان ساخته می شود ولی مجهز به امکانات منحصر به فرد کیا است.
رقیب پیشنهادی دوم کیا نیرو مدل 2018 است. کیا نیرو اندکی کوچکتر از توسان و اسپرتیج است و رویکرد متفاوتی نسبت به این سگمنت دارد. در این خودرو، کیا سیستم 4 چرخ محرک سفارشی که در SUVهای رایج یافت می شود را حذف کرده است و به جای آن با یک پیشرانه هایبرید استاندارد جلب توجه می کند. در نتیجه مالکین کیا نیرو می توانند مصرف سوخت بسیار استثنایی را با این خودرو تجربه کنند. سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا مصرف سوخت این خودرو را در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 4.52، 4.8 و 4.7 لیتر در 100 کیلومتر اعلام کرده است که تقریبا 50 درصد کم مصرف تر از مدل پایه هیوندای توسان است. علاوه بر این، کیا یک نسخه پلاگین هایبرید از نیرو را نیز به فروش می رساند که برد حرکتی آن در حالت تمام الکتریکی 42 کیلومتر است.

7 – هوندا HR-V مدل 2019
هوندا HR-V مدل 2019

هوندا HR-V مدل 2019

طول این کراس اوور کوچک هوندا چند اینچ کوتاهتر از توسان است ولی در کمال تعجب فضای کابین آن بسیار جادار است. در واقع فضای پای صندلی عقب HR-V از توسان (که یک خودروی بزرگتر است) بیشتر است و در عین حال فضای حمل بار آن در مجموع 1665 لیتر است. با اینکه فضای حمل بار توسان حدود 85 لیتر بیشتر از HR-V است ولی از بین این دو خودرو فقط چیدمان صندلی عقب HR-V به نحوی قابل تغییر است که امکان حمل بارهایی با ارتفاع بیشتر را فراهم می کند.
علاوه بر این، هیوندای توسان در زمینه مصرف سوخت حریف هوندا HR-V نیست زیرا مصرف سوخت مدل پایه هوندا HR-V در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی 8.4، 6.92 و 7.84 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. از طرف دیگر هوندا HR-V از سیستم سرگرمی و فناوری های ایمنی بسیار مشابه با توسان برخوردار است.

8 – فولکس واگن گلف اسپرت واگن مدل 2018
فولکس واگن گلف اسپرت واگن مدل 2018

فولکس واگن گلف اسپرت واگن مدل 2018

بعضی از رقبای توسان که ارزش بررسی دارند در کلاس خودروهای سواری هستند. به عنوان مثال گلف اسپرت واگن را در نظر بگیرید. این خودرو به لطف برخورداری از سبک اتاق استیشن واگن، در صورت خواباندن پشتی صندلی عقب می تواند در مجموع 1883 لیتر بار را حمل کند در صورتی که فضای حمل بار توسان محدود به 1752 لیتر است.
گلف اسپرت واگن در حالت استاندارد مجهز به گیربکس 5 دنده دستی و موتور 1.8 لیتری توربوشارژ است که با کلمه اسپرت در نام آن سازگاری دارد زیرا این موتور 170 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که از گشتاور تولیدی تمام پیشرانه های بنزینی توسان بیشتر است. علاوه بر این، گلف اسپرت واگن درست مانند یک SUV با سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک نیز ارائه می شود و مجهز به یک مجموعه گسترده از فناوری های مدرن و پیشرفته است. در پایان مهم ترین مزیت گلف اسپرت واگن نسبت به توسان که خرید آن را توجیه می کند قیمت ارزان تر گلف است.

9 – شورولت ایکوناکس مدل 2018
شورولت ایکوناکس مدل 2018

شورولت ایکوناکس مدل 2018

اگر در جستجوی رقیبی برای توسان از برند شورولت هستید، خودرویی که پیشنهاد می شود شورولت ایکوناکس است. با انتخاب این خودرو از مزایای فراوانی برخوردار می شوید که به راحتی قیمت بالاتر شورولت نسبت به هیوندای را توجیه می کنند.
مزیت های شورولت ایکوناکس با فاصله محوری بیشتر آن شروع می شود که نتیجه آن فضای حمل بار بیشتر و فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب نسبت به توسان است. مزیت دیگر SUV کوچک شورولت به توسان، برخورداری از فناوری های بیشتر در حالت استاندارد است. ایکوناکس مانند توسان مجهز به اپلیکیشن های اندروید اتو و اپل کار پلی است ولی شورولت با سیستم وای فای سیار که در توسان موجود نیست همراه با سیستم شارژ بی سیم گوشی های هوشمند و برخی امکانات لوکس دیگر، استاندارد بالاتری را تعریف می کند.

10 – تویوتا C-HR مدل 2019
تویوتا C-HR مدل 2019

تویوتا C-HR مدل 2019

تویوتا C-HR یکی از زیباترین رقبای هیوندای توسان است. این موضوع با نگاهی به گلگیرهای بزرگ و عضلانی این خودرو، نمای جلوی آینده نگرانه و اسپویلرهای دوگانه عقب آن قابل تشخیص است. علاوه بر این، تویوتا با سیستم تعلیق اسپرت از طراحی ظاهری اسپرت C-HR حمایت می کند. برای اینکه این خودرو هندلینگ فرز و چابکی داشته باشد، تنظیمات سیستم تعلیق آن به صورت گسترده در پیست مشهور نوربرگ رینگ در آلمان مورد آزمایش قرار گرفته است.
برای اینکه C-HR سطح بالایی از فناوری های کمک راننده را ارائه دهد، تویوتا این خودرو را به صورت استاندارد به فناوری های ایمنی فعال مانند کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم اخطار و پیشگیری از تصادف از جلو، سیستم اخطار خروج از لاین با اصلاح موقعیت فرمان و دوربین دید عقب مجهز کرده است. تویوتا C-HR کم مصرف تر و ارزان تر از توسان نیز هست. با این حال، نقطه ضعف اصلی طراحی سنت شکن تویوتا C-HR این است که فضای حمل بار و فضای پای سرنشینان عقب آن به طور محسوسی کمتر از توسان است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/15
تنها انتخاب جذاب بین همه این ماشینا سوبارو کراس ترک هست چونکه هم مصرف سوختش خیلی پایینتره هم اینکه فابریک چهار چرخ محرک هست و مدل تک دف نداره با این حال از توسان تک دف هم ارزونتره ! مخصوصا که خودم به شخصه توانایی سیستم چهار چرخ محرک سوبارو رو دیدم که چقد عملکرد عالی داره از بقیه رقباش. طراحیش هم دوست دارم
1397/8/15
این چه طور مقایسه ای هست ؟
سانتافه یک کلاس از توسان بالاتره چطور میتونه رقیبش باشه؟؟
یا مثلا chr رقیب هیوندای کونا و کرتا هست!
فولکس گلف اسپرت استیشن هم که مشخصه رقیب توسان نیست
مگر اینکه براساس پیشرانه و یا قیمت مقایسه کرده باشید
1397/8/16
فقط تویوتا chr