موضوعات داغ

انگیزه بیشتر برای صادرات خودرو به عراق به لطف کاهش ارزش ریال؛ پراید فوق ارزان در بازار کشورهای منطقه

عکس مطلب اول
یافتن سهم در بازارهای بین المللی برای هر تولیدکننده ای جذاب است. این موضوع برای خودروسازان کشور علاوه بر جذابیت از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. بازار عراق از سال ها قبل تا به امروز با توجه به ویژگی های جمعیت خود باعث شده دو خودروساز بزرگ کشور اقدام به ایجاد سایت با نمایندگی در عراق کرده و محصولات خود را در این بازار عرضه کنند. با توجه به رقبای دیگر در این کشور و برای توسعه و عرضه بیشتر محصولات کشور نیاز به برنامه ریزی و همت بیشتری برای حضور در این بازار وجود دارد.
حمید حسینی دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق در مورد بازار عراق توضیحاتی را ارائه کرد.

جذابیت بازار عراق برای خودروسازان داخلی چیست؟
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای خودرو، بازار خودروی عراق بازاری با ارزش چهار تا پنج میلیارد دلاری است. جمعیت عراق جوان است و در گسترش این بازار کمک کرده است. آن ها اگر خانه هم نداشته باشند اما برای داشتن یه خودروی شخصی تلاش می‌کنند‌. درآمد این کشور نیز در شش ماه اول سال ۴۰ میلیارد دلار بوده که تا پایان سال به ۸۰ میلیارد دلار خواهد رسید و عراق دومین شریک تجاری ایران است و ایران نیز بعداز چین و ترکیه سوم شریک تجاری عراق محسوب می‌شود و امیدواریم که هر دو کشور به شریک اول تجاری یکدیگر تبدیل شوند.

جمعیت عراق چند میلیون نفر است؟
جمعیت کشور عراق ۳۸ میلیون نفر با میزان نرخ رشد ۳.۸ است که تا ۱۵ سال دیگر به جمعیت کشور ما می‌رسد. میانگین سنی مردم عراق ۲۰ سال بوده و مورد با اهمیت گرایش های شدید مصرفی این کشور است.
دلایل تمایل به داشتن خودروی شخصی چیست؟
وسایل عمومی از جمله خط راه آهن و اتوبوسرانی در این کشور فعال نیست و مردم برای جابه جایی از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.
ورود خودروسازان کشور در این کشور در چه شرایطی بود؟
خوشبختانه در این بازار به موقع ورود کردیم. هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا یه سایت تولید برای مونتاژ محصولات خود راه‌اندازی کردند. این فعالیت به اندازه‌ای بود که در برخی سال های ۳۰ درصد فروش شرکت سایپا در عراق صورت می‌گرفت. بعد از حضور داشتن بازار دچار مشکل شد اما در حال حاضر شرایط در حال بهبود و صادرات ما افزایش یافته و در کشور عراق خودرو تولید می‌کنیم.
خودروهای کشور به صورت سی‌کی‌دی با تعرفه صفر به عراق صادر می‌شوند و به دلیل در دسترس بودن قطعات و سرویس و تعمیر تمایل به استفاده از خودروهای ایرانی در عراق زیاد است. عمده تاکسی های کشور عراق سمند، پژو ۴۰۵ و پراید هستند و آن ها از محصولات خودروسازی کشور رضایت دارد و فرصت خوبی برای افزایش صادرات به این کشور است.
با توجه به تحریم های جدید بین المللی بعد از ترک برجام آیا مبادلات ما با عراق مشکل پیدا نمی‌کنند؟ از یک طرف هم شنیده شده که دولت عراق همسو با سیاست های آمریکا حرکت خواهد کرد؟
این موضوع صحیح نیست. عراقی های نگران هستند در صورت تبعیت از آمریکا با مشکل کمبود کالاهای اساسی در کشورشان روبه شوند چون اکثر محصولات کشاورزی، مواد غذایی، کولر، لوازم خانگی، و بخصوص لوازم یدکی خودرو از ایران وارد می‌شود. ما در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۱۸ نزدیک به ۶ میلیارد دلار به عراق صادرات داشتیم که ۱۵ درصد از کل واردات عراق در سال ۲۰۱۷ را شامل شده است. مقامات عراقی نیز از وزارتخانه ها خواسته است تا لیست کالاهای حیاتی وارداتی از ایران را تهیه کنند تا برای آن ها معافیت از تحریم بگیرند.

فعالیت واحد تولیدی خودروسازان در عراق چگونه است؟
در منطقه اسکندریه یه سایت تولیدی با پلت‌فرم واحد برای هر دو خودروساز ایجاد شده که شامل دو سالن مجزا برای مونتاژ محصولات است. نمایندگی هر دو خودروساز در این کشور واحد و در یک شرکت است.
تیراژ سالانه خودروسازان در عراق چند دستگاه است؟
دو خودروساز بزرگ کشور تا ۴۰۰ هزار دستگاه هم تولید کرده‌اند و ظرفیت مناسبی برای تولید در عراق وجود دارد.
کدام خودروسازان خارجی در عراق رقیب ایران هستند؟
خودروساز دیگری بعنوان رقیب نیست. خودروهای ژاپنی از محبوبیت زیادی در عراق برخوردار هستند اما معمولا خودروهای دست دوم ژاپنی وارد بازار عراق می‌شوند. بازار عراق یک بازار رقابتی است و با حضور چند برند خارجی اما ایران سهم خود را از این بازار دارد. ارائه خدمات پس از فروش هم برای ماندن و رقابت در بازار عراق با اهمیت است. در عراق تبلیغات شرکت های خارجی هم زیاد دیده نمی‌شود ولی عراقی ها در کنار محصولات ایرانی از محصولات شرکت تویوتا نیز استقبال می‌کنند.

استاندارد خودروهای ایرانی در عراق با چه سازوکاری تایید می‌شود؟
بخش تایید استاندارد عراق به شرکت های بین المللی واگذار شده و محصولات قبل از صادرات باید تاییدیه شرکت BV فرانسه را بگیرند.
تنوع محصولات ایرانی به چه صورت است؟
برنامه ریزی شرکت ایران خودرو به این صورت است که محصولات جدید خود را هم به عراق صادر کند. پراید هم به نحوی است که اگر در ایران تولید نشود در عراق به دلیل ارزان بودن و کم مصرف بودن مورد علاقه مردم عراق است و تولید خواهد شد.
با توجه به افزایش نرخ ارز مواد اولیه و قطعات در این کشور چگونه تامین می‌شود؟ آیا تاثیری بر قیمت ها داشته است؟
تامین مواد اولیه و قطعات به هر حال انجام می‌شود. در مورد قیمت هم خودروسازان و فعالان این بخش می‌توانند پاسخ دقیق بدهند. در حال حاضر فعالیت صنعتی و اقتصادی بخصوص در صنعت خودرو در کشور عراق به صرفه است و با برنامه ریزی مناسب باید از این فرصت استفاده شود.
آیا فضا برای ورد قطعه سازان ایرانی در عراق فراهم است؟
بله. عراق از این موضوع استقبال می‌کنند و در این زمینه بسیار با استعداد است. قطعه سازان از بخشی از مرحله تولید خود را به عراق منتقل کنند در آینده از بازار عراق بهره‌مند خواهند شد. از آنجا که عراقی ها تمایل به تعمیر ندارند و قطعه را تعویض می‌کنند بنابراین اگر قطعه‌سازان در این کشور حضور یابند و خط تولید ایجاد کنند می‌توانند سهم قابل توجهی از بازار را در دست بگیرند.
خدمات پس از فروش محصولات ایرانی در عراق به چه صورت است؟
در خدمات پس از فروش شرایط خوبی داریم و شاهد نارضایتی نبوده‌ایم. همچنین درخواست های زیادی برای دریافت نمایندگی ارائه خدمات پس از فروش در عراق وجود دارد.
برنامه های موجود برای حفظ و توسعه بازار عراق چیست؟
بازار عراق برای شرکت سایپا بسیار مهم است و سایپا روی این بازار برنامه ریزی کرده است. هیات‌های عراقی به طور مداوم از سایت های تولید شرکت سایپا بازدید می‌کنند‌ خودروسازان ما در کشورهای مختلفی سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما عراق از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاری منطقی خودروسازان کشور در عراق با موفقیت همراه بوده است.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/26
آخه این چه استدلال مسخره ای هست!!! یعنی لابد ما باید خوشحال باشیم که ارزش پولمون اندازه پشکل شده؟!؟!؟! می خوام بازار عراق 100 سال سیاه براشون جذاب نباشه!!!
1397/7/26
به نظر میرسه مسولین صنعتی و بازرگانی ما واقعا احمق هستند، از جیب ملت بدبخت می دزدند می دن به عراقیها! البته جیب ملت از کجا است از فروش نفت! به این حماقت افتخار هم می کنند! مشاالله بر شما و به این کوچکی مغزتان!
1397/7/26
در جایی شنیدم که اونقدر که پراید در عراق کشته داده داعش کشته نداده
1397/7/26
حالا دیگه وطن فروش شده اند بله درجایی سایپا و لگن خودرو خیلی خوبه که درعراق بمانند وخدمات پس ازفروش وگارانتی خوبی به محصولات خودارائه نمایند که دقیقا مانند شرکتهای کیاموتورز وهیوندایی خدمات پس ازفروش رادرتمام دنیا بخصوص گارانتی را درهمه جای این کره خاکی که محصولاتشان رامصرف میکنند یکسان وقابل قبول ارائه نمایند برای این شرکتها آمریکا وجیبوتی یکسان میباشد هرکجا محصولاتشان رابخرند باهمان گارانتی وهمان مدت بدون کلک ودزدی خدمات ارائه میکنند نه سایپا ولگن خودرو که درعراق ناراضی ندارند چون گارانتی ارائه میکنند ولی مشتریان ایرانی ۹۰ درصدشان ازاین ۲ شرکت به اصطلاح خودروساز!!! ناراضی هستند که علاوه برکیفیت بدون استانداردجهانی خدمات پس ازفروش وگارانتی فقط اسم است وچنین چیزی وجود ندارد مگر برای افرادی که درمصدرکار ویابقول معروف ژن خوب ها باشند واین مسئله تنها نیست پول مردم ایران را به اسم پبش فروش میگیرندوایرانی را تا فروردین ۹۹ درنوبت نگهمیدارندولی اتومبیلش رادرعراق تحویل فوری میدهند والبته گارانتی راهم درآنکشوراجرامیکنند واین خود مصداق خیانت به هموطن و مصداق وطن فروشی است انشا اله روزی برسد که باتغییر رویه دولت و وزارت صنعت ورود خودرو خارجی رابه همین زودی آزادگنند آنوقت نوبت ملت میرسد که بانخریدن این لگن ها تلافی خواهند کرد البته حالاهم اگر وضع درآمد درایران طوری بود مثل کشورهمسایه ترکیه که یک معلم ماهیانه حدود ۲۵ هزار دلار حقوق میگیرد کارگر ایرانی وکلا جامعه ایرانی درآمدی درهرسطح حدود درآمد درترکیه راداشت قطعا الان هم ثبت نام کننده ای این ۲ لگن ساز نداشتند و لگن سازهای مامجبور بودند درکشورهای عقب مانده دیگر مثل عراق ۷۰‌درصد دیگرهم برای خودشان مشتری پیداکنند وخط تولیدهایی که در جاده مخصوص دارند واین محل ها را اشغال کرده اند که نتیجه ای جزمرگ ومیر برای ملت نداشته جمع میکردند وبه آن کشورهای دیگر میبردند بااین وضعیت ساخت لگن گمان میکنم که قطعا چنین چیزی اتفاق بیفتد وآنروز دیرنیست
1397/7/27
اووووووووو هَه ! چه خبره داداش خواستي نظر بدي مقاله نوشتي !؟
به زودي نتنها شركتهاي گاري سازي بلكه كل كشور از ورشكستگي به فروپاشي خواهد رفت . خلاص
1398/1/10
http://www.iraqsale.com/IRQ_Main_ar.aspx اینجا میتونید قیمت خودرو های ایرانی تو عراق رو ببینید. 7500قیمت به دلار*4500هر دلار=33750000 میلیون تومان