موضوعات داغ

اقدام غیرقانونی شهرداری برای جریمه خودروها در طرح ترافیک پایتخت

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در سال ۱۳۹۶ مدیریت جدید شهرداری تهران تصمیم گرفتن طرح جدید ترافیکی را جایگزین طرح قبلی کنند. مدیریت جدید بر این عقیده بودند که طرح قبلی منصفانه نیست و باید طرحی اجرایی شود که همه با صرف هزینه از این محدوده استفاده کنند، البته در گذشته نیز این اتفاق رخ داده است. بعد از آغاز طرح مشکلات زیادی به وجود آمد و خود شورای شهری ها نیز به این انتقادات بسیاری داشتند. زمانی که این طرح به اجرا درآمد بسیاری از صنف ها از جمله رانندگان تاکسی و آژانس ها بواسط هزینه زیاد دسته به اعتراض مقابل شهرداری شده و خواستار تغییر در این طرح شدند.
شهرداری تهران عقیده داشت که این طرح باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود که البته در یک نظرسنجی که از سوی شهرداری انجام شد نشان از کاهش ترافیک بعد از اجرای طرح داشت. مسئولان شهری تاکید داشتند که قصد درآمدزایی از این طرح را ندارند و هدف کاهش تردد در محدوده طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا است و درآمد حاصل از این طرح صرف توسعه حمل و نقل خواهد شد.
یکی از مشکلات این طرح مشخص نبودن آنلاین خلافی ها در سایت بود و مردم نمی‌دانستند چه اتفاقی رخ می‌دهند و به از مدتی خلافی های نجومی بدست‌شان می‌رسید. همچنین برای کسانی که طرح ترافیک دارند پیام هایی با محتوای ورود غیر قانونی به محدوده طرح ترافیک ارسال می‌شود و مسئولان شهرداری پاسخ شفافی در این رابطه ارائه نمی‌دهند. شهرداری نیز چند رو پیش در اطلاعیه ای خط و نشان کشید که در سال جاری اگر خودروها در محدوده ترافیک زود و فرد تردد غیرمجاز داشته باشند علاوه بر جریمه، بدهی عوارض خودرو به شهرداری را هم شامل خواهد شد. این موضوع باعث شده تا رعایت کنندگان قانون راحت تر و متخلفان سرایط سخت تری در این طرح داشته باشند. بیشتر شهروندان با طرح جدید آشنا شده و خود را با آن تطبیق کرده اند اما هنوز افرادی هستند که ورود قانونی به این طرح را به صرفه دانسته و فقط موجل جریمه ۲۰ هزار تومانی می‌شود، ولی در شرایط جدید متخلفان باید بدهی عوارض شهرداری را هم بپردازند. همچنین در این اطلاعیه گفته شده اگر دارندگان خودروهایی که به صورت غیرمجاز وارد طرح ترافیک شده‌اند از میزان بدهی و جریمه خود مطلع نیستند به مراجعه به سایت تهران من از میزان بدهی خود اطلاع یابند.
همچنین شهرداری تهران اعلام کرد خودروهایی که بدهی آن بالغ بر یک میلیون تومان باشد ۱۰ روز تا پرداخت بدهی مهلت دارند در غیر این صورت خودروی آن ها برای اعمال قانون به پلیس راهنمایی و رانندگی ارجاع داده می‌شود.

طرح ترافیک

طرح ترافیک


به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو، عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور در این رابطه گفت: در قوانین راهنمایی و رانندگی در مورد عوارض خودروها چیزی ذکر نشده است. جهانی ادامه داد: در رابطه با جریمه های رانندگی اگر بالای یک میلیون تومان باشد خودرو طبیعتا توقیف خواهد شد. در خصوص عوارض قانونی وجود ندارد و هیچ وسیله ای بواسطه بدهی عوارض توقیف نمی‌شود.
در این طرح افرادی با شگردهای مختلف اقدام به مخدوش کردن پلاک کرده و وارد طرح ترافیک می‌شوند.
سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره مخدوش کردن پلاک گفت: این اقدام تخلف است و علاوه بر جریمه برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شده و این مورد جرم محسوب می‌شود و پرونده به دادسرا ارسال خواهد شد. وی ادامه داد: رانندگان از مخدوش کردن پلاک خودداری کنند. تغییر در اعدا و پوشاندن پلاک از موارد مخدوش کردن پلاک محسوب می‌شود و ماموران ما با این مورد برخورد قاطع خواهند کرد. مجازات این افراد در قانون علاوه بر جریمه ۶ ماه تا ۱ سال حبس است.
برخی موتورسواران با دریافت مبلغ ۵ تا ۱۰ هزار تومان پشت خودرو حرکت می‌کنند تا پلاک خوانده نشود که با افزایش دوربین ها اینکار دیگر امکان پذیر نیست.
بر اساس گزارش ها تخلف ها در محدوده طرح ترافیک به روش های مختلف انجام می‌شود. این تخلفات روزانه به صورت پیامک باید برای متخلفان ارسال شود ولی این امر با تاخیر صورت می‌گیرد و باعث بروز مشکلاتی شده است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/2
بابت پارک چند دقیقه ای در کوچه ای که منتهی به منطقه طرح بوده و دوربین داشته، توسط sms شهرداری مبلغ 720 هزار ریال به عنوان ورود به طرح به حساب عوارض خودرو آمده است. احتمالا تا مدتی بعد از طرف سازمان های بی ارتباط دیگری هم جریمه های کذایی درآمد زا، نه بمنظور کاهش آلودگی، به حساب های مختلف رانندگان منظور خواهد شد!
1397/8/2
با سلام
این اقاهه(افشانی) با همه لابی گری برای ابقا در سمت شهردار تهران، رفتنی شد ببینیم بعدی چه طرحی از خودش در میاره؟! البته فقط برای پول گرفتن از مردم .