موضوعات داغ

ماجرای فراگیر شدن خودروهای کراس اوور در جهان؛ وقتی مُد تبدل به قاتل محیط زیست می شود

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
تقریباً اواسط دهه نود میلادی بود که کلاس جدیدی از خودرو به بازار معرفی شد و به سرعت تب استفاده از این کلاس خودرو مثل شیوع ویروسی جدید همه‌گیر شد. این کلاس جدید همان SUVهای "کامپکت کراس‌اوور" بودند. خودروهایی همچون تویوتا RAV4 و هوندا CR-V نمایندگان این کلاس بودند.
TOYOTA RAV4

TOYOTA RAV4

تا قبل از این تنها معدودی SUV "فول سایز کراس‌اوور" ویژه آفرود در بازار عرضه می‌شد، خودرو‌هایی که تقریباً بزرگ و سنگین بودند، همانند لندکروز، رنجروور، فورد اکسپلورر و نیسان پاترول. با معرفی این کلاس که برروی پلتفرم سدان‌های پرفروش زمان خود ساخته شده بودند، با داشتن یک خودرو هم می‌شد آخر هفته‌ها به کوه و دشت رفت و از طبیعت لذت برد و هم می‌شد در طول هفته کودکان خود را به مدرسه برد و دیگر نیازی نبود دو خودرو متفاوت در پارکینگ خانه خود داشته باشید.
بعد از گذشت چند سال، نه تنها واکسنی برای این ویروس پیدا نشد و از شیوع آن جلوگیری نشد، بلکه روز به روز شیوع این ویروس گسترده‌تر شد، علی‌الخصوص در بین خانم‌ها. بعد از تب SUVهای "کامپکت‌ کراس‌اوور" نوبت به تب "کراس‌اوورهای سایز متوسط" رسید. خودروهایی همچون مرسدس بنز M و BMW X5 نمایندگان این کلاس بودند. این‌ مرتبه بیشتر آقایان با دیدن این خودرو‌ها تب می‌کردند.
بعد از آن هم نوبت به SUVهای "مینی کراس‌اوور" همچون هوندا HR-V و نیسان جوک رسید.
HONDA HR-V

HONDA HR-V

و درنهایت SUVهای "کراس‌اوور کوپه" به بازار تشنه خودروهای شاسی بلند معرفی شدند، خودروهایی همچون BMW X6 و مرسدس بنز GLC COUPE.
شیوع ویروس بحدی همه‌گیر شده که خودروسازان اسپرت نیز وارد گود شدند و در نتیجه SUVهای "اسپرت کراس‌اوور" هم تولید شدند، خودروهایی همچون پورشه کایین و لامبورگینی اوروس نمایندگان این کلاس هستند که این دومی همین اواخر تولید شد.
اما گویا این ویروس خیلی جان سخت است و به هیچ وجهی نمی‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد. منشاء نوع جدید این ویروس، کشور‌های برف‌‌خیز شمالی همچون سوئد و روسیه است. دلیلش هم کاملاً واضح است چون وقتی بارش برف شدید است و جاده را برف گرفته است، آنگاه خودروهای معمولی دیگر کارایی خود را از دست می‌دهند و "زمین گیر" یا بهتر است بگوییم "برف گیر" می‌شوند. اینجاست که حتی یک سانتی‌متر بالاتر بودن کف خودرو هم می‌تواند چاره ساز باشد و خودرو را از گیرکردن در برف نجات دهد.
ویروس شناسان، نام کراس-سدان را برای این ویروس جدید انتخاب کرده‌اند. اولین نمونه این ویروس دو سال قبل در سوئد به بازار عرضه شد. خودرویی به‌نام ولوو S60 کراس کانتری. سپس نمونه روسی این ویروس مشاهده شد، خودرویی به‌نام لادا وستا کراس.
VOLVO S60 CROSS COUNTRY

VOLVO S60 CROSS COUNTRY

از این به بعد گویا شیوع ویروس جدید هم سرعت گرفته و خودروهایی همچون کوروس Q3 کراس و لوگان استپ‌وی هم مشاهده شده‌اند.
نمونه‌های آزمایشی این ویروس جدید که هنوز در خیابان‌ها مشاهده نشده‌اند نیز معرفی شده‌اند، سدان کراس‌اوور لوکسی از می‌باخ.
MAYBACH ULTIMATE LUXURY

MAYBACH ULTIMATE LUXURY

آخرین خبر هم در رابطه با مشاهده نوع برزیلی این ویروس جدید به‌نام Ford Ka Urban Warrior است. این خودرو بر اساس سدان Ford Aspire فیس لیفت شده تولید خواهد شد. قطعات پلاستیکی سیاه رنگ اطراف بدنه هم عمدتاً از مدل هاچبک Ford Aspire یعنی فورد Freestyle به عاریه گرفته شده‌اند. این یعنی فورد دقیقاً همان دستورالعمل رنو برای تولید یک کراس‌-سدان براساس یک هاچبک کراس‌اوور را بکار برده‌است.
طول این خودرو 4275 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن نیز 2490 میلی‌متر است، فاصله کف خودرو هم 23 میلی‌متر نسبت به مدل معمولی یعنی Ford Aspire بیشتر شده‌است.
فضای داخل خودرو هم عیناً شبیه فوردهای Aspire و Freestyle است و مجهز به صندلی‌های چرمی، سیستم چند رسانه‌ای با نمایشگر 6.5 اینچی، سیستم‌های ESP و HCC، شش کیسه هوا و دوربین و سنسور دنده عقب است.
موتور این خودرو هم احتمالاً موتور 1.5 لیتری دوگانه سوز با کد مشخصه Flex TiVCT است. این موتور با سوخت بنزین قدرتی برابر با 128 اسب بخار و گشتاوری برابر با 153 نیوتن بر متر و با سوخت الکل قدرتی برابر با 136 اسب بخار و گشتاوری برابر با 158 نیوتن بر متر تولید می‌کند. انتقال قدرت هم از طریق یک جعبه دنده دستی 5 سرعته یا یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد. قرار است این خودرو ماه آینده رسماً در موتور شو بین‌المللی سائوپائولو 2018 معرفی شود.

خلاصه مطلب اینکه می‌بایست از هم اکنون چشم‌ها را شست و جور دیگری به بازار خودرو نگریست و سدان‌هایی را مشاهده کرد که چند سانتی‌متری کف آنها از زمین بلندتر شده‌ و ضربه‌گیرهای پلاستیکی سیاه رنگ دور تا دور بدنه خودرو چسبانده شده‌ و یک پسوند CROSS هم روی درب صندوق عقب دارند.
کسی چه می‌داند؟ حتماً در آینده شاهد ویروسی جدید از کلاس خودرو‌های سوپر کار کراس‌اوور خواهیم بود یا خودروهای دو درب دو نفره کراس-کانورتیبل ؟؟؟!!!
اما! صبر کنید!
این آخری قبلاً ساخته شده‌است!
به‌یاد دارید؟
جرمی کلارکسون قبلاً یک مرسدس SL کانورتیبل سفید را به یک کراس-کانورتیبل تبدیل کرده بود!
CLARKSON

CLARKSON

جا دارد که خودروسازان داخلی هم از همین الان آستینی بالا بزنند و دستی بجنبانند و خودروهایی همچون "دنا پلاس کراس"، "رانا کراس"، "رهام کراس" و "ساینا کراس" تولید کنند.
واقعاً که این تب: "منو بکش، ولی شاسیم رو بلند بکن!" خیلی خیلی همه گیر شده!

نویسنده: مهرداد کشکولی ایلات

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/14
البته کراس اوور کانورتیبل قبل از جرمی کلارکسون هم ساخته شده بود توسط شرکت نیسان و اون هم مدل مورانو کانورتیبل بود. در ضمن نمیشه منکر قابلیت های بالا و کاربردی کراس اوور ها شد که در مدلهای جدید در صورت مراعات با پدال گاز مصرف سوخت مناسبی هم دارند
1397/8/14
با اینکه خودم سدان رو به شدت به کراس اور ترجیح می دم ولی تو خیلی از کشور ها حق دارن مردم شرکت ها برا بهتر کردن هندلیگ خودرو هر نسل کف سدان ها رو اوردن پایین دولت ها هم هر سال سرعت گیر ها رو بلند تر کردن واقعا با خیلی از سدان های جدید نمی شه از این دست انداز ها و سرعت گیر ها و شیب های پارکینگ خیلی از جا ها رد شد عملا با ادم مجبور می شه کراس اور بگیره البته اکثر خودرو های داخلی به قدر کافی بلند هستن و نیازی به بلند تر شدن اصلا ندارن
1397/8/14
واقعا همین طور suv فقط لندکروز پاترول فورد جیپ لندروور رنجروور بقیه دیگه ادایی اینا رو در میارن
1397/8/14
ماشینای ما که کراس هست(سمند،دنا،پارس؛405)، فقط پلاستیک دور ماشینا رو وصل کنن حلله.
1397/8/15
واقعیت جاده های ما ایجاب میکنه که ماشین حداقل ۲۰ سانت با زمین فاصله داشته باشه البته بگذریم که ماشینای داخلی ارتفاعشون از کراس اورهای خارجی بالاتره و بقولی یه جاهایی سانتافه گیر میکنه ولی پراید و سمند میرن