موضوعات داغ

یک مصوبه عجیب و ایجاد رانت برای خرید و فروش خودروهای لوکس میلیاردی وارداتی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
سال 91 بود که قانون منع واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی به تصویب رسیده و اجرایی شد. از آن سال تاکنون خودروهایی که دیگر امکان وارداتشان وجود ندارد با برچسب های قیمتی نجومی به فروش می رسند.
به دنیای خودرو، هرچند این قانون برای جلوگیری از ورود کالاهای لوکس به کشور به تصویب رسیده و اجرایی شد اما عملا نتیجه ای دیگر را در پی داشت. واردکنندگان خودروهای لوکس در شیوه واردات خود تغییر ایجاد کرده و بسیاری از برندهای اروپایی و آسیای‌شرقی با اجرای این قانون، اقدام به عرضه محصولاتشان با پیشرانه‌های مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژر کردند.
به عبارت دیگر قانون مذکور نه تنها از ورود خودروهای لوکس جلوگیری نکرد که سبب شد تعداد زیادی خودروی لوکس و مدرن که با تکنولوژی روز، توانایی تولید قدرتی هم‌اندازه با پیشرانه‌های حجیم با قدرت بالا دارند، به بازار ایران راه پیدا کنند.
البته دولت مردان همچنان تلاش کردند با حفظ ایدئولوژی خود از ورود خودروهای لوکس جلوگیری کنند و در همین راستا در سال 96 واردات خودروهایی که بیش از 40 هزار دلار ارزش دارند نیز ممنوع اعلام شد.
در نهایت تیرماه امسال با توجه به شرایط کشور به طور کل واردات خودرو ممنوع اعلام شده و واردکنندگان بسیاری عملا ورشکست شدند.
به تازگی با اعلام شرایط جدید واردات خودرو توسط دفاتر و نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی، سفارتخانه‌های خارجی، دیپلمات‌ها و کارمندان رسمی سیاسی و کنسولی خارجی در ایران، این احتمال به وجود آمده که این قسمت از بازار خودرو دچار رانت و اخلال شدید شود.
علت این احتمال این است که طبق بند نخست بخشنامه منتشر شده در این خصوص، افراد و سازمان‌های خاص که نام آن ها ذکر شده مجاز به ورود یک دستگاه خودرو سواری با حجم موتور بیش‌از 2500 سی‌سی یا با ارزش بیش‌از 40هزاردلار خواهند بود. در بند دوم این بخشنامه نیز شرایطی در خصوص فروش خودروهای وارداتی مذکور اعلام شده است.
با این اوصاف به نظر می رسد که خودروهای لوکس و سوپراسپرتی که پیش از این با منع واردات روبرو بودند می توانند راهی جاده ها و بازار کشورمان شوند آن هم در شرایطی که واردات خودروهای خارجی ممنوع بوده و بازار داخلی شدیدا با کمبود عرضه مواجه است. این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بستری برای رانت‌خواری برخی افراد خاص شود. البته پیش‌از این هم، واردات خودرو توسط سفارت یا کنسولگری‌های خارجی در ایران انجام می‌شد. این خودروها با پلاک‌سیاسی یا دیپلماتیک درحال تردد بوده که البته تا پیش از این به‌عنوان اموال یک کشور خارجی، اجازه‌ فروش در کشورمان را ندارند.
عموما خودروهای خاصی که توسط سفارت‌ها و کنسولگری‌ها به‌منظور استفاده دیپلمات‌ها و کارمندان رسمی آن‌ها وارد می شوند پس‌ از چند سال به مزایده گذاشته شده و به فروش می‌رسند. وضع قانون مذکور این احتمال را به وجود آورده که خودروهای خاصی که پیش از این وارد کشور شده‌اند بتوانند پس از مدتی با رعایت شرایط واردات به‌فروش برسند.
شاید برای شما جالب باشد خودروهای لوکس و بسیار گران قیمتی که امکان واردات آن ها به کشورمان وجود ندارد توسط سفارت خانه های مختلف به کشورمان وارد شده و در خیابان های تهران در حال حرکت اند. به عنوان نمونه سفارت آلمان به تازگی اقدام به واردات مرسدس می‌‎باخ 600 و نسل جدید ب‌ام‌و X3 کرده است.
از دیگر خودروهای خاصی که دارای پلاک سیاسی یا دیپلمات هستند، می‌توان به مازراتی لوانته، مرسدس‌بنز S500، دوج‌چارجر و نسل جدید پورشه کیمن اشاره کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/5
وقتي يك سرمايه دار نتونه خونه و ماشين دلخواهشو داشته باشه مجبور نيست تو ايران سرمايه گذاري كنه و كل پولشو ميبره كشوري كه تو رفاه باشه،و اينجوري كلي سرمايه و ارز از كشور خارج ميشه ؛كاش قبل هر تصميمي كمي فكر ميكردين