موضوعات داغ

تنها یک چهارم از خریداران رنو به خودروهای خود می رسند!

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
معاون بازاریابی و فروش سایپا در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرد: تا پایان هفته جاری، از میان 48 هزار خریدار خودروهای خانواده رنو به 12 هزار نفر اطلاع داده می شود که مشمول دریافت این خودروها تا پایان سال شده و برای مابقی خریداران پیشنهادهایی داریم که اعلام می‌کنیم.
به نقل از فارس، تعدادی از خریداران خودروهای خانواده رنو خواستار پیگیری دلایل عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی توسط سایپا و شرکت پارس خودرو شده اند.
چندی پیش محمدرضا سروش مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا، در مورد دلایل عدم تحویل این خودرو‌ها گفت: این موضوع به علت خلف وعده و تخلف شرکت رنو در قرار ایجاد شده و از این جهت ضمن عذرخواهی از مردم درصدد جایگزین کردن راه‌هایی برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های مشتریان هستیم.
گفتنی است علیرغم یکبار خلف وعده شرکت خودروسازی فرانسوی «رنو» در عمل به قرارداد خود در دور اول تحریم‌ها، قرارداد مشترک همکاری بین سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) و این شرکت خودروساز به امضا رسید و قرار شد طرفین از اوایل سال 2018 میلادی وارد فاز اجرایی و تولید شوند.
براین اساس رنو و ایدرو یک سری تعهدات را پذیرا شدند اما اظهارات رئیس جمهور آمریکا در سال گذشته در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران که به تازگی هم اجرایی شد باعث گردید تا علیرغم انعقاد قرارداد شرکت رنو با ایدور، این شرکت فرانسوی با خروج خود از ایران تعهدات خود را بی‌پاسخ بگذارد. این اتفاق در حالی رخ داد که کارلوس گوسن مدیرعامل رنو ادعا کرده بود این شرکت خودروساز علیرغم تحریم‌ها از ایران خارج نخواهد شد. وی در صحبت‌هایی در سال گذشته و بعد از اینکه ترامپ خروج خود از برجام را اعلام کرد و وعده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را داد، در مورد همکاری با ایران گفت: «مشخص است اگر همکاری با ایران غیرممکن شود، ما با همکاری هم برنامه‌ای را طراحی خواهیم کرد تا فعالیت تجاری‌مان در این کشور را تعلیق کنیم، اما این به هیچ وجه بدان معنا نیست که ما ایران را ترک خواهیم کرد.»

* سایپا: دو خودرو به جای ساندرو تحویل بگیرید
با توجه به عدم اجرای تعهدات توسط رنو و متعاقبا در دسترس نبودن قطعات برای تحویل خودروها به مشتریان سایپا درصدد برآمد تا خودروهای گروه x100 و x200 به جای خودروهای ساندرو و پارس تندر را جایگزین کند که با عدم استقبال مشتریان روبرو شده و طرح مذکور لغو شد.
در اطلاعیه اول گروه خودروسازی سایپا که در مورخ 97.8.19 ابلاغ شد یک پیشنهاد برای مشتریانی که قصد تبدیل خودروی جایگزین را داشتند آمده بود که براساس آن محصولات X100 (سایپا 131، سایپا 151) , X200 (تیبا ، تیبا 2، ساینا) با سود مشارکت و تاخیر به میزان 27 درصد طبق قرارداد به یکی از روش‌های ذیل:

الف : تعهدات انواع ساندرو و استپ وی به دو دستگاه خودرو، یک دستگاه X100، یک دستگاه X200 که یک دستگاه با موعد تحویل بهمن 97 با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری و یک دستگاه با زمان تحویل آذر به قیمت روز شرکت
ب: تعهدات تندر و پارس تندر به یک دستگاه خودرو X100 (سایپا 131، سایپا 151) و X200 (تیبا ، تیبا 2، ساینا) با موعد تحویل بهمن ماه 97 به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری

در پیشنهاد دوم جهت انصراف از خرید در این اطلاعیه به مشتریان اعلام شد

- انصراف مشتریان با اخذ 36 درصد سود مشارکت از زمان واریز وجه اولیه در صورت اعلام انصراف تا تاریخ 30 آبان 97
- انصراف مشتریان با اخذ 30 درصد سود مشارکت از زمان واریز وجه اولیه در صورت اعلام انصراف از تاریخ اول آذر 97

بخشنامه فوق یک روز پس از ابلاغ در بیستم آبان ماه 97 لغو شد و این گروه خودروساز اعلام کرد که جایگزینی خودروهای پراید و تیبا به جای ساندرو و پارس تندر کاملا اختیاری است.

همچنین در این اطلاعیه آمده است که گروه سایپا در حال بررسی روش‌های مختلف جهت پاسخ به تعهدات ایجاد شده است و مشتریان می‌توانند تا دریافت محصول ثبت‌نامی خود با دریافت سود 27 درصدی (مجموع سود مشارکت و تاخیر تا تحویل خودرو) منتظر بمانند.
علاوه بر این مشتریانی که خواهان انصراف هستند می‌توانند براساس بخشنامه مذکور از 30 تا 36 درصد سود براساس زمان انصراف بهره‌مند شوند.
تحویل خودروهای ساندرو و استپ وی

توضیحات

با توجه به پیشنهاد گروه خودروسازی سایپا به متقاضیان ساندرو و پارس تندر، مبنی بر اینکه اگر هیچ کدام از گزینه‌های جایگزین را قبول نداشتند می‌توانند منتظر بمانند این سوال به ذهن می‌رسد که آیا قرار است اتفاق جدیدی بیفتد؟ و یا این شرکت خودروساز می‌تواند به تعهدات خود در قبال مشتریان خرید خودروهای گروه رنو از این خودروسازی پاسخ دهد.

* آغاز تحویل خودروهای ساندرو و استپ وی

در همین راستا، موضوع را با این گروه خودروسازی مطرح کردیم و پاسخ‌هایی نسبتا امیداورکننده ای هم دریافت شد که می‌تواند مشتریانی را که ماه‌ها در انتظار دریافت خودرو بوده‌اند را تا حدودی خوشحال کند.
در این رابطه، محمد علی قادری معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفت: این گروه خودروسازی با توجه به تعهداتی که به خریداران خود دارد از هفته گذشته اقداماتی را برای تحویل خودروهای رنو آغاز کرده است.
وی بیان داشت: از هفته گذشته تاکنون نزدیک به 120 خودرو از خانواده رنو فاکتور شده که شامل 40 دستگاه ساندرو، 40 دستگاه استپ وی و حدود 40 دستگاه تندر پلاس بوده است.

* 3400 دعوت‌نامه برای مشتریان خانواده ارسال شده است

قادری با بیان اینکه تا پایان سال 12 هزار دستگاه خودرو از خانواده رنو را به مشتریان تحویل خواهیم داد، گفت: برای حدود 3400 نفر از متقاضیان خرید خودرو از خانواده رنو دعوت‌نامه ارسال شده و این مشتریان تکمیل وجه کرده‌اند که برحسب برآوردهای انجام شده خودرو‌های این افراد تا 2 ماه آینده تحویل داده می‌شود.
وی بیان داشت: همچنین تا پایان این هفته به 8 هزار و 500 مشتری دیگر اطلاع خواهیم داد که خودرو خود را از سایپا تحویل خواهند گرفت.

* تحویل 12 هزار خودرو خانواده رنو تا پایان سال

معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: برنامه این گروه خودروسازی تحویل این 12 هزار خودروی رنو تا پایان سال جاری است و در بدبینانه‌ترین حالت اطمینان داریم که تعداد 12 هزار خودرو گروه رنو شامل پارس تندر، استپ وی و ساندرو را تا پایان سال جاری تحویل می‌دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که این گروه خودروسازی چه تعداد تعهد برای تحویل خودرو خانواده رنو به مشتریان دارد گفت: 48 هزار تعهد داریم و باید 48 هزار خودرو گروه رنو را به مشتریان تحویل دهیم.
قادری در پاسخ به این سوال که برای 36 هزار نفری دیگر چه برنامه‌ای دارید و این 12 هزار نفر چگونه انتخاب شده‌اند، گفت: با توجه به شرایط و خروج رنو از ایران ما در حال حاضر توان تحویل 12 هزار خودرو گروه رنو را به مشتریان داریم.
وی افزود: بنابراین با توجه به محدودیت در پاسخ‌گویی به تعهداتمان در قبال مشتریان با غربالگری 12 هزار نفر انتخاب برای تحویل خودرو رنو انتخاب شدند.
قادری گفت: براین اساس مشتریانی که در یک سال گذشته خودرو خانواده رنو را از این خودروسازی تحویل گرفته‌اند و دوباره اقدام به ثبت نام کرده‌اند را از اولویت تخصیص خودرو خارج کرده‌ایم.
وی همچنین بیان داشت: حتی ممکن است در بین این مشتریان افرادی باشند که تکمیل وجه انجام داده باشند.
معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با بیان ایکه سعی کرده‌ایم در این غربالگری مصرف‌کنندگان واقعی و نهایی را پیدا کنیم، گفت: بنابراین کسانی که چند درخواست برای خرید خودروهای خانواده رنو را داشته‌اند از اولویت تخصیص خارج شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه خریدهای سبدی از اولویت تخصیص خارج شده است، بیان داشت: تا پایان روز چهارشنبه هفته جاری به تمام 12 هزار نفری که قرار است خودرو رنو تحویل بگیرند اطلاع رسانی می‌شود.

*برای پاسخگویی به 36 هزار تعهد دیگر برنامه داریم

قادری در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای 36 هزار نفر باقیمانده دارید، گفت: بهرحال برای این مشتریان هم پیشنهاداتی داریم که امیدوارم که ظرف دو تا سه هفته آینده را اعلام می‌کنیم.
وی بیان داشت: ضمن اینکه سود تاخیر این مشتریان محاسبه و پرداخت می‌شود.

* اعتماد به تعهد رنو برای تامین قطعات دلیل ثبت‌نام از مشتریان بود

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به پیش‌بینی تحریم‌های مجدد علیه ایران ثبت‌نام خودروهای رنو انجام شد و شرکت خود را نسبت به مردم متعهد کرد، گفت: شرکت رنو به ما اعلام کرده بود که قصد خروج از ایران را ندارد و در ایران خواهد ماند.
این مقام مسئول در گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: علی‌رغم اینکه شرکت خودروسازی فرانسوی رنو به ما اطمینان کامل برای ماندن در ایران را داده بود اما در تیر ماه امسال خروج خود را از ایران اعلام کرد.
وی بیان داشت: با توجه به اعلام گروه خودروسازی رنو برای ماندن در ایران این شرکت خودروسازی برای تولید سال 97 هم برنامه خود را نهایی کرده بود و برنامه‌ریزی شده بود برای تولید سال 97 قریب به 180 هزار دستگاه خودرو خانواده رنو تولید شود.
قادری با تاکید بر اینکه اغلب تعهدات سایپا به مشتریان در سال 96 ایجاد شده است، گفت: بر این اساس حدود 80 درصد تعهدات ما به مردم مربوط به سال گذشته است و بقیه تعهدات ایجاد شده مربوط به سال جاری است.
این مقام مسئول در گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: علی‌رغم اینکه شرکت رنو برای تولید سال 97 برنامه تولید 180 هزار خودرو را تهیه کرده بود اما کل تعهدات شرکت سایپا به مشتریان درخصوص خودروهای خانواده رنو 77 هزار خودرو بود که در حال حاضر 48 هزار تعهد باقی مانده که همانطور که پیش‌تر بیان شد 12 هزار خودرو از خانواده رنو تا پایان سال تحویل مشتریان می‌شود و برای 36 هزار تعهد باقی مانده هم برنامه داریم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد