موضوعات داغ

تحویل خودروهای بدون شیشه برقی و ایربگ؛ پیشنهادات عجیب خودروسازان به ثبت‌نام کنندگان

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بسیاری معتقد اند که ثبت نام برای پیش خرید خودروهایی که گاها حتی زمان تحویل آن ها به 2 سال آینده نیز موکول شده به هیچ عنوان امری عاقلانه نبوده و به خریداران هشدار می دهند که خودروسازان هم اکنون نیز برای تحویل خودرو به مشتریان خود دچار مشکل اند.
البته در بازار انحصاری ای که ایران خودرو و سایپا برای خود به پا کرده اند چاره ای به جز اعتماد به این دو خودروساز نیست اما باید توجه کرد که خودروسازان مذکور بارها ثابت کرده اند که وقتی پای عمل به وعده هایشان می رسد بدعهدی می کنند. باید از تجربه افرادی که به امید دریافت خودرو با نرخ های نظارت شده در طرح های ثبت نامی رنگارنگ خودروسازان شرکت کرده اند، و اکنون با فرا رسیدن موعد تحویل خودروهایشان، دستشان به جایی بند نیست و باید فرمانبردار خودروسازان باشند درس عبرت گرفت. شرکت های خودروسازی با ترفندهای حقوقی عموما مفاد قراردادهای پیش خرید را به صورت یکسویه به نحوی تنظیم می کنند که جایی برای شکایت و یا احقاق حق خریدار باقی نماند.
به نقل از مهر، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این میان نقشی را به عهده نگرفته و مشخص نیست که چه سازمان و یا ارگانی باید به این آشفته بازار صنعت خودروسازی کشور رسیدگی کند.
گزارش هایی دریافت شده که ثبت نام کنندگان پیش خرید های اخیر با رسیدن موعد تحویل خودروهایشان و مراجعه به نمایندگی های خودروسازان بعضا پیشنهادات عجیب و غریبی مواجه شده و حتی با تهدید از سوی برخی مدیران صنعت خودرو و یا برخوردهای شدید حراستی از دفتر آنها بیرون رانده شده اند.
یکی از ثبت نام کنندگان در پیش خریدهای اخیر که موعد تحویل خودروی او مهرماه سال جاری بوده است در گفتگو با خبرگزاری مهر توضیح داده است که در مراجعات مکرر به نمایندگی فروش با این جمله مواجه شدم که اگر خودرو را نیاز دارم، می توانم آن را بدون قطعاتی مثل ایربگ یا بالابر برقی تحویل بگیرم و در قبال آن رضایت خود را از خودروساز اعلام نمایم، این در شرایطی است که در مفاد قرارداد چنین برخورد یک طرفه ای دیده نشده است.
هنوز مشخص نیست که خودروسازان با چه مجوزهایی چنین پیشنهاداتی را مطرح می کنند و آیا سازمان ملی استاندارد در جریان چنین برخوردهایی می باشد یا خیر.
گفته می شود گاها تعدادی از ثبت نام کنندگان که خودروهای ثبت نامی وسیله امرار و معاش آن هاست با اخذ رضایتنامه خودروی بدون ایربگ خود را نیز تحویل گرفته اند چرا که فرد برای گذران زندگی ناچار به تحویل گرفتن چنین خودرویی است؛ اما مشخص نیست سازمان ناظر بر عملکرد خودروسازان چه نظارتی بر این فرآیند دارد.
یکی دیگر از مشتریان صنعت خودرو با بیان اینکه خودروی خود را باید ماه ها پیش از خودروساز تحویل می گرفته است، در گفتگو با مهر گفت: مراجعات مکرر مردم به نمایندگی های خودروسازان عمدتا بدون پاسخ باقی می ماند، به خصوص اینکه مفاد قرارداد آنقدر یک سویه است. معاونت های بازاریابی و فروش خودروسازان هیچ پاسخی در خصوص زمان تحویل خودرو ارائه نمی دهند و نمایندگی های فروش در صورت اصرار مکرر مشتریان در خصوص انجام تعهدات خود در نهایت پیشنهاد انصراف و دریافت سود 10 درصدی را مطرح می کنند. جالب آنجاست که سود ناشی از دیرکرد خودروساز بسیار بالاتر از این ارقام است.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/14
آدم میمونه چی بگه؟؟؟؟؟؟؟
به خدا اگر مردم صبر کنن و برای خرید خودرو اقدام نکنن شر اینها از سر ما کم میشه
صددرصد مسئولین هم مثل ما که این خبرهارو میخونیم در جریان این مسائل هستند ولی نه صدا ازشون درمیاد نه کاری انجام میدن
وقتی خودشون وسط این حق خوری هستن کس دیگه ای باقی نمیمونه که بخواد جلوشونو بگیره.
1397/9/14
بس روشون زیاد شده فکر میکنم هر غلطی میخوان میتونن بکنن
1397/9/14
هر دم از این باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد
1397/9/14
بس که با جان و مال مردم سرخوشی کردن و پایمال کردن حقوق مشتری ها رو امیدواریم هر چه زودتر شاهد نابودی تمام و کمال صنعت مریض و ناخوش خودروسازی در آینده ای نزدیک انشالله باشیم. من خودم ثبت نام ماشین دارم حتی اگر هم به خودروی خودم نرسم حاضرم به سهم خودم ضرر بکنم ولی زیر بار زورگویی های روزافزون این از خدا بی خبرا نمی رم.
1397/9/15
مردم ما احمق هستن که میرن ثبت نام میکنن.هر چی سرمون میاد حقمونه.2 ماه کسی ماشین صفر نخره ببینین چه جوره به غلط کردن میفتن
1397/9/17
فعلا که تا سال 99 مردم خودروهای سایپا و ایران خودرو رو پیش خرید کردن. پس چیزی نمونده که مردم نخرن و کمپین نخریدن راه بندازن .این دو شرکت هم با خیال آسوده افتادن دنبال راهکارای افزایش قیمت خودرو. به همین سادگی.