موضوعات داغ

افزایش پلکانی قیمت خودرو؛ راهکار خودروسازن برای بریدن سر مشتریان با پنبه

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های داخلی توضیح داد که بنا به عقیده اعضای این کمیسیون خودروهای تولید داخلی که تیراژ بالا بوده و متقاضیان زیادی دارند در صورت افزایش پلکانی قیمت شک کمتری را به بازار وارد می کنند.
به نقل از ایرنا، ولی ملکی گفت: خودروهایی مثل پراید، تیبا و سمند که به صورت انحصاری تولید شده و پرتیراژ نیز می باشند نباید با قانون پنج درصد زیر قیمت بازار نرخ گذاری شوند. عده ای از افرادی که برای پیش خرید این خودروها ثبت نام کرده اند از طبقات متوسط رو به پایین بوده و با افزایش قیمت توان پرداخت خود را از دست می دهند. در صورتی که خودرویی مثل پراید با قانون 5 درصد زیر نرخ بازار قیمت گذاری باشد ثبت نام کنندگان طرح های پیش خرید این خودرو باید در حدود 10 میلیون تومان بیشتر پول پرداخت کنند. چنین افزایش قیمتی برای قشر متوسط رو به پایین جامعه قابل پذیرش نیست. مجلس در زمینه قیمت گذاری مداخله نمی‌کند اما تاکید دارد باید حقوق مردم بویژه ثبت نام کنندگان خودرو رعایت شود.
ملکی ادامه توضیح داد که البته افزایش قیمت خودرو امری اجتناب ناپذیر است چرا که علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز، دستمزد کارگران نیز افزایش یافته و در صورتی که قیمت خودروها افزایش پیدا نکند در ابتدا صنایع وابسته به خودروسازی مثل قطعه سازی و در نهایت خطوط تولید خودروها متوقف خواهد شد. اگر قرار است افزایش قیمتی در خودروها اتفاق بیفتد باید با در نظر گرفتن منافع مردم آن هم به صورت پلکانی باشد.
چندی پیش قطعه سازان در نامه ای به رییس جمهور ضمن بیان خواسته های خود هشدار دادند که اگر مشکلات فعلی صنعت قطعه سازی و خودروسازی حل نشود موج دوم بیکاری ها این دو صنعت را از پا در خواهد آورد.
در مورد افزایش قیمت خودروها خبرهای ضد و نقیضی فراوانی به گوش می رسد. از طرفی به نقل از مسئولین وزارت صمت رییس جمهور مخالف افزایش قیمت خودرو است و از طرف دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت این خبر را تکذیب می کند. این در حالی است که روز چهارشنبه هفته گذشته این وزیر احتمال قیمت گذاری جدید خودروها پنج درصد زیرقیمت های کنونی بازار را رد می کند و تنها منبع معتبر را نظر کارشناسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می داند و امروز خبر می رسد که به احتمال زیاد طی هفته آینده قیمت های جدید براساس فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار اعلام خواهد شد.
هنوز مشخص نیست که چه زمانی و بر چه اساسی قیمت جدید خودروها اعلام می شود. ما امیدواریم که در این میان به غیر از منافع خودروسازان توان مالی مردم نیز درنظر گرفته شود.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/16
همیشه مردم چوب بی مسئولتی مسئولین را میخورند . وای به روزی که این مردم ازمسئولین روی بگردانند. قطعا واقعه تلخی برای همه خواهد بود. پس اینقدر ظلم نکنید
1397/9/16
دنبال هیچ راهکاری برای افزایش قیمت آشغالها نباشید. چه به بهانه پلکانی یا...
دست شما دیگه برای همه رو شده...
دولت و حکومت موظف است مطابق با خواسته مردم عمل کند. اگر توسط رای مردم انتخاب شدند و رای مردم مهم است، پس دراین مورد هم باید مطابق با رای مردم عمل شود. درغیر اینصورت حداقل واکنش مردم عدم پشتیبانی در صحنه های مختلف است.
خواسته همه مردم این است:
ضمن عدم هرگونه افزایش قیمت، باید خودروسازان و حامیانشان را به دلایل 40 سال بطالت، عدم نوآوری، دروغ و فریب ملت، خون عده بسیاری از هموطنانمان و... محاکمه و مجازات شوند...
1397/9/16
همه اش به فکر افزایش قیمت هستند! درسته کارگران مهم اند اما همراه افرایش قیمت رضایت مشتری اهمیتی ندارد؟ نباید فکری به حال خودروهایی مثل پراید که ایمنی ندارند کرد؟ به نظر من خودروسازی باید به بخش خصوصی سپرده شود حمایت از صنعت خودرویی که 90 در صد قطعات از چین وارد می شود و بیشتر محصولات هم از رده خارج های برندهای جهانی است هیچ معنا و مفهومی ندارد چه اصراری وجود دارد که با این شرایط خودرو تولید کنند؟ اگر واقعا دارند متضرر می شوند بهتر است تولید را متوقف و مونتاژ محصولات روز را در دستور کار قرار دهند فکر کنم در این شرایطی که تحریم هستیم مونتاژ خودروهای روسی معقول باشد فکر کنم در رابطه با روسیه مشکلی وجود ندارد و اینکه خودروهای روسی کیفیت نسبتا خوبی در مقایسه با چینی ها دارند
1397/9/16
دستمزد کارگران افزایش یافته ؟ اینا نماینده مردم هستند و از هیچی خبر ندارن.واقعا اینا برای مردم تصمیم میگیرند؟
1397/9/16
: افزایش قیمت خودرو با شعار حفظ منافع مردم!
منافع مردم در تولید نشدن این خودروها با این قیمتا و کیفیت بیشتر تامین میشه.
قیمت بازار و حاشیه بازار و قیمت جدید خودرو را هيچ کدوم از این مردم تعیین نکردند که حالا بنفعشون باشه!
1397/9/17
کشور نیست که دیونه خونست.همه جای دنیا مسکن و خودرو یک نیاز اولیه هستش که همه میتونن تهیه کنن اما تو ایران ماشین 30 سال پیش رو میگن مخصوص اقشار متوسط به پایین هستش. اگه به خارجی ها بگی ما صبح تا شب جون میکنیم که ی خونه یکخوابه و ی ماشین بدون امکانات و ایمنی بخریم جای ما میریزن خیابوناشون و اعتراض میکنن.
1397/10/19
درسته که دارن ظلم میکنند, ولی هرجا که روی آسمان همین رنگه.
1397/9/17
به هیچ عنوان تحت هیچ شرایطی توان مالی مصرف کنندگان توی این کشور اهمیت نداشته و نخواهد داشت و منافع خودروسازان و آقایان قطعا اهمیت بیشتری از جان و مال مردم خواهد داشت.