موضوعات داغ

رکود مطلق؛ «معاوضه» جای «خریدوفروش» را در بازار گرفت

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با چرخی در در نمایشگاه های خودرو متوجه خواهید شد که سهم این روزهای نمایشگاه ها بیشتر معاوضه خودروها می باشد تا خرید و فروش آن ها. البته به نظر نمی رسد که این فعالیت نیز سود چندانی را عاید نمایشگاه داران کند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، نوسانات قیمت خودرو در بازار طی چند ماه گذشته آن‌قدر زیاد بوده که اگر بخواهید قیمت روز خودروها را با نرخ آن‌ها در چند ماه گذشته مقایسه کنید، یقینا دچار شوک و بهت خواهید شد. البته در طی چند روز گذشته شاهد کاهش قیمت خودروها بوده ایم به طوری که برچسب قیمتی تعدادی از خودروهای تولید داخل با کاهشی تا یک میلیون تومان نیز مواجه شده است. به علاوه بخش وارداتی بازار نیز با رکود شدید روبه‌رو بوده و میزان نقل‌وانتقالات به‌شکل چشمگیری کاهش یافته است.
بنا به گفته های یکی از فعالان بازار خودرو، در دو ماه گذشته بسیاری از نمایشگاه‌های خودرو به‌صورت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و میزان معاملات انجام‌شده توسط آن‌ها بسیار کاهش یافته است. همچنین به‌دلیل افزایش شدید قیمت‌ها و به‌خصوص خودروهای وارداتی، بسیاری از دارندگان خودروهای خارجی اقدام به معاوضه خودرو خود با مدل‌های دیگر کرده‌اند. زیرا در این صورت مبلغ پرداختی توسط آن‌ها به مراتب کمتر خواهد بود. همچنین در برخی موارد این امر موجب سودآوری و کسب درآمد برای آن‌ها نیز خواهد شد. در واقع حتی با وجود کاهش 5 تا 10 درصدی قیمت خودروهای وارداتی، سهم این روزهای نمایشگاه ها بیشتر معاوضه خودروها می باشد تا خرید و فروش آن ها.
در خصوص کاهش قیمت خودرو در بازار به عنوان نمونه نیسان ایکس‌تریل 2018 اشاره کرد که کاهش 3 تا 5میلیون‌تومانی را تجربه کرده و با بهای 570میلیون‌تومان معامله می‌شود. نیسان جوک‌اسکای‌پک نیز مانند برادر بزرگ‌تر خود با کاهش 5‌میلیون‌تومانی همراه بوده و هیوندای سانتافه 2017 و تویوتا هایلوکس اتوماتیک نیز به ترتیب کاهش 4 و 10 میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده اند. البته افزایش قیمت نیز در بازار رخ داده است و به عنوان نمونه به رنو کولئوس 2018 افزایشی 5 میلیون تومانی قیمت داشته است.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران نیز طی روزهای قبل در خصوص افزایش قیمت ناگهانی خودرو درپی بالا رفتن نرخ ارز عنوان کرد: معمولا ماه‌های پایانی سال میزان تقاضا برای خرید خودرو در بازار افزایش می‌یابد. به‌دلیل هجوم بیش‌از حد مردم به بازار در سال‌های گذشته قیمت خودروهای داخلی و خارجی در این ایام با نوسانات قیمتی روبه‌رو بوده، این در حالی است که امسال با نوسان نرخ ارز، قیمت خودروهای داخلی و خارجی بیش‌از چند درصد در بازار گران شد. حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال انتظار نوسانات قیمتی می رفت اما باید گفت بازار خودرو دیگر کشش افزایش قیمت ندارد و به‌رغم بالارفتن چشمگیر بهای خودرو طی ماه‌های گذشته، نباید انتظار افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت خودرو را در بازار شب عید داشت.
از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان معتقد اند در صورتی که عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار تسریع و تعهدات آن‌ها به‌موقع انجام شود، از میزان تورم ناشی‌از کاهش عرضه و افزایش تقاضا کاسته خواهد شد و قیمت‌ها در بازار کمی متعادل‌تر می‌شود.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/15
خواهشا نگین قیمتا کاهش پیدا کرده یه طوری میگین کاهش پیدا کرده انگار‌۱۰۰ میلیون اومده پایین ماشینق قیمتش بود ۵۷۴ میلیون شده ۵۷۰ میلیون این چه کاهشیه اخه ، یعنی طرف گیر ۴ میلیونه که نمیتونه بخره !؟ بقیه پولش ۵۷۰ میلیون جوره :-))
1397/10/16
😂😂😂
1397/10/17
تا قیمت ها به حالت قبل بر نگرده این بازار رونق نخواهد گرفت ، چاپیدن مردم هم حدی داره