موضوعات داغ

تولید کدام خودروها با مشکل مواجه شده است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
مدتی است شایعه توقف تولید خودرو درسال آینده بر سر زبان‌ها افتاده است، اما خودروسازان آن را تکذیب کردند. طبق آمار منتشر شده تولید خودرو در ماه‌های گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته و شکایت‌های مردمی نیز از خودروسازان ۳ برابر شده است. در این شرایط مدیران‌عامل سایپا و ایران‌خودرو در حاشیه نمایشگاه خودروی تهران اعلام کردند که مشتریان نگران نباشند و خودروهایی مشتریان تا خردادماه سال آینده تحویل می‌شود و اگر خودرویی با مشکل تولید و یا امکان تحویل نداشته باشد، خودرو جایگزین تحویل می‌شود و یا خسارت آن طبق قرارداد به مشتریان پرداخت خواهد شد. حال که خودروسازان و قطعه‌سازان از مشکل بزرگ تامین قطعه در دوران تحریم می‌گویند، گویا باید دور برخی از خودروها پرتیراژ را خط کشید.
خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایران جیب، در حال حاضر بازار خودروی کشور روزهای خوبی را طی نمی‌کند. خودروسازان نیز برای انجام تعهدات خود با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و حتی خط تولید برخی از خودروها متوقف شده است. با خروج شرکت رنو بعد از اعمال تحریم‌های صنعت خودرو، شرکت‌های خودروسازی برای تامین قطعات خود با مشکل مواجه شده‌اند و برخی از خط تولید‌ها نیز به اجبار متوقف شده است.
طبق آمار موجود تولید خودروسازان در سال جاری نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته و نسبت به برنامه تدوین شده ۴۰۰ درصد کاهش تولید داشته است. عواملی مانند تحریم‌ها، عدم تعهد شرکت‌های خارجی و کاهش نقدینگی در این کاهش چشمگیر تولید خودرو نقش مهمی داشته‌اند. از طرف دیگر با کاهش تولید، سقف قرارداد قطعه‌سازان نیز کاهش یافته و متحمل ضرر شده‌اند. همه این مشکلات باعث شده تا ابهاماتی در اجرای تعهدات خودروسازان بوجود بیاید. معاون وزیر صمت در اینباره می‌گوید: خودروسازان مکلف به انجام تعهدات خود هستند و در صورت جایگزین کردن خودرو باید طبق نوع قرارداد خودروی جایگزین تحویل مشتری دهند و یا به صورت دیگر مانند واریز سود مشارکت رضایت مشتری را بدست بیاورند. اگر در این بین تاخیری رخ دهد، خودروسازان باید جبران کنند. خودروسازان حق ندارند به بهانه ابلاغ قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار تحویل خودرو به مشتری را به تاخیر بیاندازند.
کدام خودروها تولیدشان به بن‌بست رسیده است؟
درست است که خودروسازان مکلف به انجام تعهدات خود نسبت به مشتریان هستند، اما واقعیت این است شرایط لازم برای تولید برخی از خودروها در کشور وجود ندارد. به عنوان مثال در آبان ماه امسال خط تولید پژو متوقف شده و به جز خودروی ۲۰۶ اتوماتیک و معمولی، خودروی دیگر تولید نمی‌شود. پژو پارس دوگانه‌سوز و معمولی که در آبان ماه پارسال تولید ۴ هزار و ۱۷۸ دستگاهی داشته است، تولید آن در آبان امسال به صفر رسیده است. البته مدیرعامل ایران‌خودرو چندی پیش اعلام کرد که مراحل آزمایشی داخلی سازی پژو ۳۰۱ در حال اتمام بوده و نخستین دستگاه این خودرو در اسفند امسال راهی بازار خواهد شد.
خودروهایی که تولید آنها به بن‌بست خورده است کم نیستند. طبق گزارشات تولید خودروی پراید دوگانه‌سوز شرکت سایپا و X100 گروه خودروسازی بم نیز صفر شده است. گروه کرمان موتور نیز حال و روز مساعدی ندارد، از بین ۱۲ خودروی تولیدی این خودروسازی ۹ تای آن تقریبا متوقف شده است. هیوندایI20، لیفان X60 و JAC j4 و JAC j5 آبان ماه سال جاری تولیدشان صفر بوده است.
سایپا: همه خودروها به جز رنو تولید می‌شود
شرکت خودروسازی از انجام تعهدات خود به جز محصولات شرکت رنو خبر داد. یکی از مدیران شرکت خودروسازی سایپا می‌گوید: به جز محصولات رنو که همکاری خود را با ما قطع کرده است، برای تولید سایر محصولات مشکلی نداریم. صحبت‌هایی که مبنی بر عدم انجام تعهدات خودروسازی سایپا زده می‌شود را تکذیب می‌کنیم و ما توانایی انجام تمام تعهدات خود را داریم. البته در تامین قطعه مشکلاتی داریم، اما مانع انجام تعهدات ما به مشتریان نمی‌شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/22
به نام خدا
همه خودروها