موضوعات داغ

تکنولوژی تازه هیوندای برای تسهیل رانندگی افراد کم شنوا

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
در چند ماه اخیر فناوری موسوم به واقعیت افزوده (VR) در حال فراگیر شدن در دنیای خودروسازی است و خودروسازان نیز در تلاشند تا با استفاده از قابلیت های این تکنولوژی، نسلی تازه ای از محصولات خود را با کاربری آسان تر روانه بازار نمایند. هیوندای از ماه دسامبر در سئول در حال آزمایش یک تکنولوژی جدید برای تسهیل رانندگی افراد کم شنوا است. این تکنولوژی که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، با کمک نرم افزار و تجهیزات سخت افزاری صداها را تشخیص داده و آن را به پیام های تصویری و لمسی تبدیل می کند.
عملکرد تکنولوژی هیوندای به این شکل است که هوش مصنوعی به طور پیوسته اطراف خودرو را اسکن نموده و الگوهای صوتی را آنالیز می کند. در صورت تشخیص یک صدا، هوش مصنوعی آن را به طور همزمان به دو سیستم کمکی رانندگی می فرستد. این سیستم ها عبارتند از تبدیل صدا به پیام تصویری (Audio-Visual Conversion) و تبدیل صدا به پیام های لمسی (Audio-Tactile Conversion).
پیام های دریافتی از طریق سیستم اول (AVC) در قالب تصویر و از طریق سیستم نمایشگر سر بالا (هداپ دیسپلی یا HUD) در اختیار راننده کم شنوا گذاشته می شوند. برای مثال در صورت نزدیکی آمبولانس با آژیر روشن، علامت آمبولانس و جهت حرکت آن در سیستم نمایشگر سر بالا ظاهر می شود؛ و یا هنگامی که راننده یکی از خودروهای اطراف از بوق استفاده می کند، سیستم HUD با نمایش آیکون بوق این مساله را به راننده کم شنوا اطلاع می دهد. سیستم AVC هیوندای از چند نوار LED رنگی بر روی فرمان نیز تشکیل یافته است. این LED ها در همکاری با سیستم HUD برای مسیریابی کاربرد دارند.
اما سیستم تبدیل صدا به پیام های لمسی (ATC) همانگونه که از نامش پیداست، نقش تبدیل صوت به لرزش فرمان را بر عهده دارد. این سیستم موظف است هنگام نزدیک شدن به موانع، به جای اخطارهای صوتی از لرزش فرمان برای اخطار دادن به راننده استفاده کند. با این حال هنوز مشخص نیست که هیوندای چه زمانی تکنولوژی جدید خود را برای خودروهای تولیدی عرضه خواهد کرد،

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/25
هیوندای همیشه تو پیشرفت سرآمد هست