موضوعات داغ

آیا تایرهای زمستانی ارزش خرید دارند؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
با وجود آنکه زمستان های این سالها به مانند سالهای گذشته، بارش برف و یخبندان شدید را به همراه ندارند، هنوز هم مناطقی در ایران وجود دارد که بارش برف شدید و سرمای استخوان سوز، مالکان خودروها را به فکر خرید تایرهای زمستانی می اندازد. مجله خودرویی کار مگزین، که یک مجله خودرویی معروف در بریتانیاست، در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است.
اما تایرهای زمستانی چه هستند؟ در ابتدا باید تفکر رانندگان در مورد این تایرها عوض شود. رانندگان بسیاری در سراسر جهان هستند که فکر می کنند تایر زمستانی یا تایر یخ شکن یا تایر مخصوص برف، می تواند به خودرو کمک کند تا در میان انبوهی از گل و لای، بدون مشکل به مسیر خود ادامه دهد. حال آنکه حقیقت در مورد تایرهای زمستانی، این است که این تایرها می توانند در شرایط رطوبت زیاد و دمای بسیار پایین، بدون مشکل به ایفای وظیفه خود بپردازند و در عبور از معابر برفی و یخی، عملکرد قابل قبولی دارند.

تایرهای زمستانی

تایرهای زمستانی

این تایرها نسبت به تایرهای معمولی، از لاستیک هایی با مواد طبیعی تر ساخته شده اند و به همین دلیل، ساختاری نرم تر و انعطاف پذیرتر دارند. این ساختار طبیعی، به تایر زمستانی کمک میکند در دمای پایین تر از هفت درجه سانتی گراد، که اکثر تایرهای معمولی در دمایی پایین تر از این عدد به مشکل برمیخورند، به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین در ساخت این تایرها از کانال هایی استفاده می شود که در سطح خارجی تایر قرار دارند و برجسته تر از تایرهای معمولی هستند. این کانال های کوچک به تایر کمک می کنند تا آب موجود بر سطح خود را با سرعت بیشتری تخلیه کنند و در عین حال به گرم ماندن تایر کمک می کند. یک تایر زمستانی به طور متوسط می تواند 10 برابر بیشتر از یک تایر عادی، آب موجود بر سطح خود را تخلیه کند.

تایرهای زمستانی

تایرهای زمستانی

همانطور که انتظار داریم، تایرهای زمستانی نسبت به تایرهای عادی گران تر هستند و علاوه برآن، تنها برای فصول سرما کاربرد دارند. در بریتانیا اگر مالک بخواهد یک خودروی معمولی نظیر فورد فیستا را به لاستیک های زمستانی مجهز کند، نیاز به پرداخت 400 پوند برای هر چهار چرخ دارد. این رقم در فولکس واگن آرتئون به نزدیک 600 پوند می رسد. بسیاری از رانندگان نیز برای ارزان تر شدن، تنها لاستیک های زمستانی را برای محور محرک خودرو ( جلو یا عقب) تهیه می کنند که کاری اشتباه است، چرا که این کار تعادل خودرو را شدیدا بهم میزند و بیش از آنکه مفید باشد، مضر خواهد بود. تصمیم اینکه آیا این لاستیک ها ارزش خرید دارند یا خیر، بسته به منطقه ای دارد که شما در آن زندگی می کنید. اگر منطقه شما زمستان های کوتاه مدت دارد و سرما به سرعت پایان می یابد، می توانید از هزینه اضافه چشم پوشی کنید. اما اگر در منطقه ای زندگی می کنید که زمستان های طولانی و سرد دارد، بهتر است تا با خرید لاستیک های زمستانی، هزینه های ناشی از استهلاک و خرابی خودرو و استهلاک تایرهای تابستانی خود را کاهش دهید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/15
خودروبانک دلت خوشه ها ! یه نگاه به قیمتها بنداز بعدش از تایرهای زمستانی مطلب بزار ! من خیلی هنر کنم بتونم یه لاستیک 4 فصل ساده ایرانی بگیرم