موضوعات داغ

قیمت ایربگ پراید چقدر است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در چند ماه گذشته به علت نوسانات نرخ ارز و عدم واردات لوازم یدکی، قیمت برخی از لوزام یدکی چند برابر شده است. این افزایش قیمت به مالکان خودروها این هشدار را می‌دهد که تصادف ممنوع و خطای خود را کاهش دهید.
به گزارش خودروبانک و به نقل از اخبار خودرو، یکی از قطعاتی که در چند ماه گذشته افزایش قیمت چشمگیری داشته، ایربگ خودرو بوده است. ایربگ یکی از مهمترین قطعات خودرو محسوب شده که در هنگام تصادف یا وارد شدن شتاب منفی به خودرو در کمتر از چند میلی ثانیه کیسه پر از هوا شده و مانع برخورد سرنشینان با قطعات داخلی خودرو می‌شود. سیستم ایربگ از تعدادی سنسور ضربه و شتاب، چاشنی و واحد کنترل الکترونیکی و کیسه هوا تشکیل شده است. جنس کیسه هوا از منسوجات الیاف‌دار نایلونی بوده و نیم میلیمتر ضخامت دارد. مهمترین بخش سیستم ایربگ چاشنی و واحد کنترل الکترونیکی است. چاشنی وظیفه فعال کردن کیسه هوا در هنگام ضربه را بر عهده دارد و از موادی مانند اکسید آهن، نیترات پتاسیم و آزیدسدیم تشکیل شده است. سیستم ایربگ بعد از هر تصادف باید تعویض شود زیرا چاشنی و مجموعه کیسه یکبار مصرف هستند.
پس از اعمال قوانین سختگیرانه استاندارد بسیاری از خودروهای داخل به سیستم ایربگ مجهز شدند. حال برای خرید یک جفت ایربگ پراید ارزان‌ترین خودروی کشور، در بازار باید 3 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنید. این قیمت برای خودرویی که لقب ارزان‌ترین خوروی کشور را یدک می‌کشد منطقی نیست. این افزایش قیمت ایربگ بی ارتباط با افزایش ناگهانی قیمت پراید نبوده و بسیاری از لوازم یدکی این خودرو افزایش قیمت داشته‌اند. کارشناسان بر این نظرند که توان تولید ایربگ و چاشنی در داخل وجود ندارد و با عدم واردات و عدم تولید این قطعه و نوسانات نرخ ارز، شاهد افزایش چندین برابری قیمت این قطعه هستیم.
با گران شدن ایربگ خودروها مالکان به سمت خرید استوک این قطعه رفته‌اند. برخی نیز ایربگ خود را غیرفعال کرده تا در هنگام تصادف هزینه ایربگ بر آنها اضافه نشود. مسئولان و مهندسان باید برای کاهش صدمات سرنشینان و افزایش ایمنی خودروها، کاهش قیمت ایربگ را در دستور کار خود قرار دهند. متاسفانه صنعت خودرو در فرصتی که می‌تونست این قطعه ر داخلی‌سازی کند، اقدام به داخلی‌سازی نکرد و اکنون باید شاهد کاهش ایمنی خودروها در تصادفات باشیم.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد