موضوعات داغ

پیش بینی رکود در بازار خرید و فروش خودرو

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بازار نسبتا سرد شب عید در واپسین روزهای سال 97 سبب شده که رکود بازار بیش از پیش شود و حتی طرح های فروش فوری محصولات ایران خودرو و سایپا نیز نتوانسته است اندکی بر معاملات بازار خودرو بیفزاید.
به نقل از تسنیم، فروش 19 محصول دو شرکت ایران خودرو و سایپا با 5 درصد زیر قیمت بازار در طی طرح های فروش فوری این دو کارخانه برای مدیریت عرضه و کاهش قیمت خودرو در بازار انجام شده است. اما با وجود طرح فروش مذکور هنوز هم کاهش قیمت‌ها در انواع خودروها رخ نداده است و به نحوی همچنان رکود در بازار حاکم و خرید و فروشی انجام نمی‌شود.
به عقیده کارشناسان صنعت خودروسازی اگر خودروسازان عرضه محصولات خود را افزایش دهند التهاب بازار خودرو کاهش یافته و قیمت ها با گذر از بازار شب عید کم کم افت خواهد کرد.
در روزهای آخر سال 97 پراید 111 با قیمت 47 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رسید. پژو 206 تیپ 2 با قیمت81 میلیون تومان، پژو206 تیپ 5 با قیمت91 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.
علاوه بر این سمند EF7 با قیمت 87 میلیون و 500 هزار تومان، چانگان با قیمت159 میلیون تومان، 207 اتوماتیک افزایش 10 میلیون تومانی با قیمت 128 میلیون تومان،ساینا دنده ای با قیمت 55 میلیون و 500 هزار تومان و پژو 206 صندوق دار با قیمت 96 میلیون تومان به فروش رسید.
حال باید دید که با فعال شدن بازار در نیمه دوم فروردین ماه شاهد چه قیمت هایی خواهیم بود، اما آنچه واضح است اینکه با توجه به شرایط کلی اقتصاد، به نظر می رسد که تشدید رکود در انتظار بازار خودرو باشد، مگر آنکه نوسانات قیمت ارز بار دیگر به محرکی برای افزایش قیمت ها منجر شود.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/17
الان همه کامنت میگذارند و انتقاد میکنن اما همه ی شما ها خودروی داخلی دارین و اگر فرصت بشه چند تای دیگه هم میخرین...انسانم آرزوست
1398/1/17
مگه چاره و حق انتخاب دیگه یی هم داریم؟
اینکه به اصطلاح میگن نخرین تا ارزون بشه توی هر بازاری جوب بده توی باراز خودروی ایران جواب نمیده چون ارزه خودرو خیلی خیلی از تقاضا کمتره . تنها زمانی که ماشین روی دست تولید کننده موند سال 94 و موقعی بود که برجام تصویب شد و مردم امید داشتن ماشین های بهتری به بازار بیاد برای همین بازار خرید با رکود مواجه شد که این شرایط هیچوقت قابل تکرار شدن نیست.
پس بهتره واقع بین باشین دست از گرفتن ژست روشنفکری و زیادی فهمیدگی بردارین.
1398/1/17
کسی که ماشین نیاز داره امروز نخره فردا باید با قیمت بالاتر بخره و هیچ گزینه دیگه ای هم نداره. واردات ممنوعه کرایه ها هم رو به افزایش به جای فشار آوردن به مردم برای نخریدن به دولت محبوبتون فشار بیارید تا اوضاع را درست کنه.
1398/1/19
یک مثال خیلی ساده: وقتی منه کارمند مجرد نمیتونم از پس هزینه های اولیه زندگی خودم با حقوقی که میگیرم یک زندگی مجردی کاملا عادی داشته باشم، قطعا نمیتونم نه پول خرید یا حتی پیش خرید یک خودرو تولید داخل کاملا معمولی رو پرداخت کنم ! پس قطعا نمیتونم ماشین بخرم و هزاران نفر دیگه مثل من هستند که همین وضع رو دارند ! تازه اونایی که ازدواج کردند که عمرا بتونند سال های سال ماشین بخرند ! مردم از کمترین امکانات یک زندگی کاملا عادی توی این کشور محروم اند اونوقت چطور این ماشین های بی کیفیت رو با این قیمت ها خریداری کنند !؟
به این اعداد و ارقامی که خودروساز ها میدن و میگن مثلا شش میلیون نفر همزمان توی سایت ما بودن در حال ثبت نام برای خرید پراید، اعتماد نکنید ! مگه سرور سایت تویوتا است که همزمان 6 میلیون نفر توی سایت بودن !!!
اینا همش واسه اینه که به من و شما القا کنند که مردم دارن ماشین میخرند تو هم بدو برو ثبت نام کن که از قافله عقب نمونی !!! در حالی که خیلی از مردم قدرت خرید همون پراید هم ندارند و اصلا زحمت وارد شدن به سایت رو هم به خودشون نمیدن چون پولشو ندارند ! فقط با اعلام این اعداد و ارقام خرید کاذب ایجاد می کنند و میخوان اونایی که ته حساب بانکیشون مقداری پول هست رو هم تشویق به خریداری این ماشین ها کنند و ته حساب عده کثیری از مردم رو وارد حساب بانکی خودشون کنند اونم نه به خاطر من و شما بلکه واسه اینکه پولی که وارد حساب اصلی خودروسازی میشه وارد حساب های شخصی کنند و به راحتی از کشور خارج بشن !
منتظر این باشید که امسال خیلی تمیز بیان بگن پولی که از مردم گرفتیم پیشمون میمونه ولی فعلا ماشین تحویل نمیدیم، بعد میان میگن ببخشید کلا دیگه نمیتونیم ماشین تحویل بدیم به بهانه اینکه به فلان شرکت قطعه سازی و فلان شرکت خارجی بدهی داریم این پولی که پارسال دادین واسه اون ماشینی که اصلا هنوز تولید نشده و وجود خارجی نداره که قرار بود امثال تحویل بدیم حالا باید پولی که ریختین بدیم پای بدهی ها، بعدشم میگن آخ ببخشید پولی که دادین تموم شد ولی ما هنوز بدهکاریم پس ورشکست شدیم شرمنده پولتونو خوردیم رفت !
بعد ندا میاد که فلان مدیر فلان شرکت خودروسازی تو فلان کشور در حال عشق بازی دیده شد !!!
1398/1/19
یه توصیه ای میکنم شاید یه عده عیب در بیارن ولی این عین واقعیته . هر موقع توان خرید چیزی رو که میخواین به دست آوردین خیلی زود بخرید تا گرون نشده . اینجا خبری از ارزون شدن نیس هر چقدر زودتر بخرید برنده اید پول دستتون نگه ندارین و چیزی رو که میخواین رو به تعویق نندازین زود بخرید بره اگه نمیخواین ضرر کنین حالا هر چی میخواد باشه . خیلیا دست دست کردن برای خریدن همه چی گرون شد پولشون موند تو دستشون باد کرد و ارزش پولشون از بین رفت .
1398/1/23
دقیقا. دو سال قبل برای خرید یک خونه ۲۵۰ میلیونی، ۵۰ میلیون کم داشتم.. هرچی فکر کردم اگر بخواهم ۵۰ میلیون جور کنم، باید کلی برم زیر وام و قرض.. گفتم فعلا بیخیال، انشاءالله بعدا فرصت میشه.. الان همون خونه شده ۷۰۰ میلیون و من برای خرید همون خونه باید ۵۰۰ میلیون دیگه جور کنم.. فعلا بطور کل از خرید خونه ناامید شدم.. و بهش فکر هم نمیکنم.. فقط حسرت می خورم.. الان هم فقط خدا خدا میکنم صاحبخونه دو ماه دیگه قبول کنه دهنش رو اضافه کنه، نه اجاره رو.. تا ته مونده پولم رو بدم بهش..
1398/1/19
تاوقتی در کارخونه های آدم کشی ( سایپا و ایران خودرو ) بسته نشه این درد همین خواهدبود و می ماند ولی اینکه میگویند نخرید زمانی جواب میده که نظام یه کشور عوض بشه وطرح وایده جدید اونم با مشارکت شرکتهای بزرگ آلمانی وآمریکایی وحتی با کشورهای توسعه یافته ژاپن و کره . پس تا وقتی همین شیوه مدیرتی و نظارتی و دلال بازی درکنار دزدبازهای مهربان و گردن کلفت و باغیرت ایرانی وجود داشته باشد ، آش و کاسه همینه وباید با ماشینهای نسل کش های قرن زندگیمون رو به پایان ببریم . موفق و پیروز باشید .
1398/3/9
با وجود چند سازمان عریض و طویل مفتخوران مثل سازمان گسترش صنایع با حقوق های نجومی مدیران انها که مامور در صنایع خودرو سازی میشوند بعلاوه سازمان حمایت از مصرف کننده و دیگر اورگانهای مسئول که اصلا بدرد لای جرز میخورند چون اصلا کاری انجام نمیدهند به نفع کشور و یا مردم باشند هیچ مفت خوری میکنند و موسسه استاندارد هم همینطور دراین چهل سال گذشته ببینیم مثلا سازمان عریض و طویل گسترش صنایع چه کار مثبتی انجام داده جز رواج خودروهای لگن و افتابه ای نشان پراید و پیکان و چند مدل دیگر که مثلا شیشه بالابر و دستگیره درب پیکان همان نوع 70 سال قبل است .. چه گسترشی جز لگن سازی چون مدیران این صنایع خورو فقط به فکر فیش حقوق نجومی خود با اضافه کاری و سایز مزایا و حق ماموریت و پورسانت رانت و غیره هستند و جز درجا زدن در این چهل سال هنری نداشتند کره چه کار کرد به این مقام رسید و ما چه کار کردیم اگر پراید را مفت و مجانی بمن دهند قبول نمیکنم جز سالها خیانت در صنعت خودروسازی شکل دیگری ندارد باید دید در طی هر سال چند هزار نفر کشته میشوند با لگن سایپا بنام پراید با بزک و دوزک های زیاد و با نامهای دیگر و در اصل همان پوخ
1398/3/31
این گرانی لیاقت ملت ایران است به خاطر هرس و طمعی که دارند برای ثبت نام خودرو به خاطر اینکه اگر دست از زن زلیل بودنتون بردارید و به حرف زنانتان گوش ندهید و چند ماه ثبت نامی نکنید شرکتهای خودرو ساز به خاطر خرج و مخارجشون به التماس کردن میافتند یا امتحان بکنید این روش را و یا نوش جانتان این گرانی