موضوعات داغ

سهمیه بندی روزانه بنزین شاید وقتی دیگر

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
با افزایش مصرف بنزین و قاچاق آن، برخی از فعالان این حوزه برای مدیریت مصرف آن، استفاده از ابزار قیمت‌گذاری را پیشنهاد داده‌اند. این موضوع به دلیل حساسیت بالای خود گوش‌های زیادی را نسبت به اخبار خود تیز کرده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، در چند ماه اخیر پیشنهادات مختلفی برای مدیریت مصرف بنزین ارائه شده است، پیشنهاداتی مانند بازگشت کارت سوخت، سهمیه بندی بنزین، افزایش قیمت و اختصاص یک لیتر بنزین به هر نفر در روز و سهمیه 24 لیتری هر ایرانی در ماه مطرح شد. بیژن زنگنه در واکنش به طرح روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر اظهار داشت: این طرح یک نوع سهمیه بندی خاص است که بدون توجه به دارا بودن خودرو و موتورسیکلت شخصی به هر نفر داده می‌شود و با یک روال پیچیده مشخص می‌کند که چگونه صاحب بنزینی که مصرف ندارد، آن را بفروشد.
هدف دولت کاهش قاچاق و مدیریت مصرف است
چندی پیش زنگنه وزیر نفت در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد تکلیف بنزین در سال آینده، بیان داشت: ساماندهی مصرف بنزین فقط از دو راه سهمیه بندی و افزایش قیمت قابل انجام است و راه دیگری وجود ندارد. وی ادامه داد: هدف دولت افزایش درآمدهای خود نیست، بلکه کاهش قاچاق و مدیریت مصرف مدنظر دولت است.
بیژن زنگنه معتقد است که مشکل بنزین را نباید در پالایشگاه‌ها بلکه باید در سیستم حمل و نقل و خودروسازی‌ها دنبال کرد و باید دید که مصرف سرانه بنزین در خودروها و حمل و نقل به چه میزان است. زنگنه در ادامه اظهاراتش گفت: در کشور قاچاق گازوئیل بیشتر از بنزین است و اگر قرار بر افزایش قیمت یکی از آنها باشد، بواسطه اینکه سایر محصولات به یک مجموعه و زنجیره متصل هستند، سایر قیمت محصولات نیز تغییر خواهد کرد. پس برای این موضوع باید با تدبیر برخورد کرد و نظام یکپارچه برای آن تصمیم بگیرد.
وزیر نفت در مورد روش‌های غیرقیمتی برای موضوع بنزین، گفت: روش‌های غیرقیمتی برای ساماندهی موضوع بنزین وجود دارد، اما نسبت به سایر روش‌ها زمان و حوصله بیشتری می‌طلبد.

سهمیه بندی روزانه بنزین شاید وقتی دیگر

سهمیه بندی روزانه بنزین شاید وقتی دیگر


مخالفت مجلس با سهمیه بندی روزانه
در بررسی بودجه 98 در نوبت عصر روز گذشته در مجلس، نمایندگان با طرح سهمیه 24 لیتر برای هر ایرانی در ماه مخالفت کردند. احمد امیرآبادی عضو هیات رئیسه و یکی از طراحان این طرح در این جلسه اظهار داشت: اگر به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین داده شود، یعنی 80 میلیون لیتر در روز با نرخ هزار تومن که تورم زا هم نیست، دولت می‌تواند مابه‌التفاوت 80 تا 105 میلین لیتر تولیدی روزانه خود را به قیمت آزاد لیتری 3 هزار تومان بفروشد. وی ادامه داد: ناگزیر هستیم برای مدیریت مصرف بنزین در سال آینده از طریق کارت سوخت بهینه و آن را احیا کنیم.
محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 در مخالفت با طرح امیرآبادی، بیان داشت: موضوع بنزین موضوعی نیست که بتوان در قالب بودجه‌های سالانه به آن پرداخت. در شرایط فعلی اقتصاد کشور جایی برای تغییر در روند عرضه بنزین وجود ندارد.
گفتنی است که تا سال 83 قیمت‌گذاری بنزین به این صورت بود که سالانه 10 تا 15 درصد به قیمت اضافه می‌شد و از سال 84 تثبیت قیمت وضع شد. اتخاذ این تصمیم پیامدهایی را در پی داشته و به همین علت تصمیم‌گیری برای تغییر روند سوخت‌گیری مطرح شد که نمایندگان مجلس با افزایش قیمت بنزین و همچنین با موضوع تکلیف دولت برای ساماندهی قیمت‌های حامل‌های انرژی در سال آینده مخالفت کردند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/13
بهتر است بگویید آخرین ضربه به ریشه آقایون شاید وقتی دیگر
وزیر نفت میگوید گران میکنیم تا جایی که صدای مردم در بیاید