موضوعات داغ

اعتراض انجمن خودروسازان؛ قیمت‌ پیش‌ فروش خودروها دستوری است!

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
سایپا و ایران‌خودرو هفته گذشته فروش فوری روزانه را آغاز کردند. این فروش‌ها بر اساس ۲۰ درصد ظرفیت تولید خودروسازان صورت گرفته است. با نگاهی به قیمت‌های فروش فوری متوجه خواهید شد که قیمت‌گذاری بر اساس ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار صورت نگرفته است. بر اساس این فرمول خودروسازان می‌توانند محصولات خود را در پیش‌فروش‌ها و فروش‌فوری تا پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار عرضه کنند تا با این روش دلالی حذف و قیمت‌ها به تدریج کاهش یابد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره قیمت‌های خودروهای فروش‌فوری اخیر اظهار داشت: شرکت‌ها در این مورد اختیار تام نداشتند و این قیمت‌ها از سوی وزارت صنعت و معدن به خودروسازان تحمیل شد. خودروسازان نتوانستند بر اساس فرمول قیمتی ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار خودرو را در فروش‌های فوری عرضه کنند و وزارت صنعت و معدن اجازه اینکار را نداد. وی ادامه داد: این اقدام وزارت صنعت و معدن باعث افزایش دلالی و واسطه‌گری در بازار خواهد شد. به عنوان مثال خودروی پراید که در بازار ۴۵ میلیون تومان است، ۳۷ میلیون تومان فروخته شد و در این شرایط هجوم دلالان طبیعی بوده و کاهش قیمت اتفاق نخواهد افتاد. به گفته نعمت‌بخش قرار بر این بود برای کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌گری قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار تعیین شود و با تحمیل قیمت‌های دستور این اهداف بدست نخواهد آمد.

اعمال قیمت‌های تحمیلی برای پیش‌ فروش خودروها

اعمال قیمت‌های تحمیلی برای پیش‌ فروش خودروها


با توجه به گفته‌های دبیر انجمن خودروسازان، وزارت صنعت و معدن خود ناقض حکمی بوده که چندی پیش آن را صادر کرده است. این وزارتخانه پس از حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و بعد از بررسی سه ماهه برای جایگزینی سیاست جدید برای قیمت‌گذاری خودرو، قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار را تصویب و برای اجرا اعلام کرد. بر اساس این مصوبه خودروسازان می‌توانند تمام محصولات خود را از ابتدای بهمن تا ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار عرضه کنند. این مصوبه این امیدواری را بوجود آورد که دست دلالان کوتاه شود و در دراز مدت قیمت خودرو روند کاهشی پیدا کرده و زیان شرکت‌های خودروسازی جبران و نقدینگی مورد نظرشان تامین گردد. همچنین وزارت صنعت و معدن نشان داده که به مصوبه خود پایبند نیست و در همان ابتدای نیز یکی از مصوبه‌های مهم خود را لغو کرد. بر اساس این مصوبه خودروسازان می‌توانستند خودروهای پیش‌فروش شده با موعد تحویل ابتدای شهریور سال جاری تا پایان دی‌ماه امسال را ۳۰ درصد افزایش قیمت دهند تا از این طریق علاوه بر جذب نقدینگی، مقدمات قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار نیز فراهم شود. وزارت صنعت و معدن پس از اینکه چند نفر پلاکارد به دست خواستار لغو افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو شدند این مصوبه را لغو کرد. با لغو این مصوبه و تحویل خودروها با قیمت قبلی، بواسطه فاصله زیاد قیمتی بین این خودروها با قیمت خودرو در بازار، دلالی در بازار خودرو رونق گرفت و باعث صعود یکباره قیمت خودرو شد.
هنوز اثرات این تصمیم وزارت صنعت و معدن پاک نشده بود که خبر فشار وزارت صنعت و معدن برای قیمت‌گذاری تحمیلی و عدم اجرای قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار در فروش‌های‌فوری منتشر شد. البته علت اینکه وزارت صنعت و معدن این رفتارها را در بازار خودرو انجام می‌دهند مشخص است. وزارت صنعت و معدن برای اینکه مقابل افکار عمومی و برخی از نمایندگان قرار نگیرد، حاضر نیست پای تصمیمی که سه ماه پیش گرفته است بماند. پس در این شرایط ممکن است وزارت صنعت و معدن تحت فشار افکار عمومی و برخی از نمایندگان مجلس مصوبه قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار را لغو کند که البته تا به الان به صورت غیر رسمی مهر ابطال آن را زده است.
قیمت‌گذاری دستوری و نتایج زیان‌بار آن
با توجه به لغو سیاست قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌های وزارت صنعت در بازار خودرو، باید این سوال را پرسید که نتیجه این رفتارها چه اثری بر بازار خودرو خواهد گذاشت؟ اولین و مهمترین تاثیر بعد از دخالت دولت در بازار خودرو، افزایش واسطه‌گری و دلالی خواهد بود و نتیجه‌ای جز افزایش قیمت نخواهد داشت. علی لاریجانی رئیس مجلس نیز چندی پیش به نمایندگان مجلس برای چرایی رشد قیمت خودرو ماموریت داد. همچنین رضا رحمانی وزیر صنعت و معدن در دیدار با نمایندگان دلیل افزایش قیمت خودروها را حضور پر رنگ دلالان است که باعث آشفتگی بازار شده‌اند. حال باید از وزیر صنعت و معدن پرسید که چه عواملی باعث حضور پر رنگ دلالان در بازار خودرو شده است؟ چرا بعد از افزایش تولید و طرح‌های فروش‌فوری روزانه، بازار خودرو با انفجار قیمتی مواجه شد؟ آیا جوابی جز دخالت‌ها و تصمیمات نادرست وزارت صنعت و معدن دارد؟

اعمال قیمت‌های تحمیلی برای پیش‌ فروش خودروها

اعمال قیمت‌های تحمیلی برای پیش‌ فروش خودروها


بدون شک اصلی‌ترین دلایل اوج گیری دلالی و انفجار قیمت خودرو لغو افزایش ۳۰ درصدی خودرو و تحمیل قیمت‌های دستوری خارج از فرمول قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار بوده که هر دو تصمیم از سوی وزارت صنعت و معدن صورت گرفته است. جالب است که وزارت صنعت خود قبول دارد که دلالی و واسطه‌گری باعث آشفتگی بازار و افزایش قیمت‌ها شده و جالب‌تر اینکه خود وزارت صنعت و معدن با تصمیمات اخیر خود باعث این اتفاقات شده است.
با توجه به سیاست وزارت صنعت در تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان چند اتفاق ناخوشایند در صنعت و بازار خودرو اتفاق افتاده و خواهد داد. علاوه بر مشکلات افزایش قیمت و رشد دلالی و واسطه‌گری، صنعت خودرو در تامین نقدینگی و قطعه دچار مشکل خواهد شد. خودروسازان امیدوار بودند با فرمول جدید قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار بخشی از نقدینگی خود را تامین و از این طریق مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند تا رونق تولید قطعه افزایش یابد، اما علاوه برا مشکلاتی که در واردات قطعه وجود دارد، قطعات داخلی نیز به دلیل مشکلات نقدینگی و عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به مشکل خورده است. با این وضع خودروسازان نمی‌توانند پول قطعه‌سازان را پرداخت کنند و تولید قطعه کاهش یافته و نتیجه آن کاهش تولید خودروهای داخلی است که این اتفاق به وضوح قابل مشاهده است. دولت نیز برای کمک به قطعه‌سازان تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته است که از طریق خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت شود تا بخشی از مشکلات آنان رفع شود. البته مبلغ این تسهیلات یک پنج پولی است که قطعه‌سازان از خودروسازان طلب دارند. به نظر می‌رسد که دولت در قبال پرداخت این ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به نوعی مجوز دخالت در قیمت‌گذاری خودرو را صادر کرده و با دادن این تسهیلات یه امتیاز بزرگ که قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار باشد را از صنعت خودرو کشور سلب و آن را در اختیار خود گرفته است.
نکته مهمی که با قیمت‌گذاری تحمیلی به خودروسازان اتفاق می‌افتد، تداوم زیان صنعت خودرو کشور است. سایپا و ایران‌خودرو امسال حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند که امیدوار بودن با فرمول قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار بخشی از این زیان را جبران کنند و یا مانع افزایش آن شوند، که با دخالت وزارت صنعت و معدن و عدم اجرای مصوبه خود، ابتکار عمل از خودروسازان گرفته شد و امید به بهبودی صنعت خودرو بیشتر از گذشته کمرنگ تر شد. پس زمانی که خودروسازان نتوانند محصولات خود را با قیمت حاشیه بازار عرضه کنند و این موضوع باعث اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه و بازار خواهد شد و سود آن به جیب دلالان می‌رود و خزانه خودروسازان خالی خواهد ماند.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/9
خوب دولت محترم شما که این خودروسازها رو تا این حد تو قیمت گذار ی ول کردید به امان خدا،کامل ولشون کنید بگذارید هر جور که دلشون میخواد و عشقشون میکشه گوش ملت رو ببرند...یا زنگی زگ و یا رومی رم
1397/12/9
هر چیز یه منطقی داره
هیچ عقل سلیمی حکم نمی کنه که از دی به بهمن یهو قیمت از کارخونه بشه حاشیه بازار
اگر میخواد همچی اتفاقی بیفته یه شیب ملایم باید باشه نه ناگهانی با این شوک شدید
1397/12/9
روزی که اعلام قیمت حاشیه بازار شد بازار آزاد پراید 37 میلیون . تیببا 40 میلیون . تیبا هاچبک 44 میلیون بود
اگر اون موقع شرایط فروش بود از قیمت به قول خودشون دستوری الان باید پایین تر میدادن
حالا چی شد باز پراید 37 میلیونی بعد از یک ماه ضررده شد و باید بشه 45 میلیون؟؟!!
لابد هفته بعد پراید 45 میلیونی هم ضررده هست و باید بشه 55 میلیون؟؟!!
چجوری جواب خدا رو میخوان بدن
1397/12/9
آقای نعمت بخش، پراید رو یک میلیارد بزارن تو سیر میشی؟ رضایت میدی؟ ول میکنی؟ بابا چشمت رو بگیره، چقدر تو حریصی مرد!!!جنابعالی 200 ساله توی این صنعتی! خسته نشدی؟ برو دیگه. برو یه خورده استراحت کن پدر جان. ولمون کن تو رو به حضرت عباس.
1397/12/9
خدایا این بشر چی میزنه؟؟؟فکر کردن لامبورگینی میسازند؟؟؟آقا ناراحتی نسازید درشو ببندید مرز رو باز کنید ماشین وارد بشه... آشغال می سازند می دن دست مردم هر روز هم قیمت رو می برن بالا می گن هنوز ارزون جاداره....
1397/12/9
واقعا عجب ستمی دولت به این مظلومهای روی زمین می کنه! اخه چرا دولت به این بی نواها این همه اجحاف میشه؟! کارهای خیلی کوچکی کردید مثلا مرز را برای واردات خودرو بستید تعرفه جزیی دویست درصدی برای واردات اگه مرز باز شد را تعریف کردید اجازه دادید محصولات دهه نود بدون هیچ مشخصه ایمنی و کیفی تولید شود. ولی اینها اصلا اصلا کافی نیست شما باید کمک کنید ملت با درامد ماهانه کمتر از صد دلار پراید را شش هزار دلار و پژو و نوه نتیجه اش را پانزده هزار دلار بخرند. مگر نمی دانید مدیران و این دو روبه مکار و گربه نره شما بخوانید نجفی منش و نعمت بخش که در خودرو سازی بسیار بسیار زحمت می کشند که بعد از پنجاه سال این صنعت را به اینجا رسانده اند نیاز دارند سر سال میلیاردی پاداش بگیرند و برای استراحت چند صباحی در اروپا و ترکیه و ... گدش و خرید کنند. چرا شما به خواسته و زیادی خواهی ملت گوش می دید و راضی می شید تا این عزیزان ناراحت بشن و زیانهاشون هی انباشته بشه.
گذشته از شوخی اینها خیلی خیلی پررواند و نماینده های مجلس به نظر می رسه کر و کور شدند.
1397/12/9
ای بابا چی باید به این وزارت صنعت و معدن گفت آخه چرا این خودرو سازها که با استانداردهای دنیا خودرو میسازن و به صورت صدقه میدن دست مردم اذیت میکنید ؟ از یک طرف واردات خودرو بسته میشه که به اینها فشار بیاد از یک طرف سمند 30 میلیونی میشه 80 تومن بابا اینها چقدر ضرر بدن از اون طرف هم که پول بیت المال رو بهشون وام میدین بابا چقدر فشار تحمل کنن؟! همین آقای نعمت بخش کم به این مملکت و خودروسازی خدمت کرده چرا حرفش رو گوش نمیکنید بابا سمند الان تو بازارهای بین المللی پا به پای محصولات تویوتا قیمت میخوره و طرفدار داره حداقل باید 150 میلیون اینجا فروخته بشه ! البته اینگونه گوهر افشانی های امثال آقایون فکر نکنم باعث بشه یکسری بدبخت سیب زمینی که برای ثبت نام کردن این آشغال ها سر و دست میشکونن به خودشون بیان هرچی سرتون بیارن حقتونه
1397/12/9
خریداران که عرضه ندارن انشااله خدا جواب زحمت های شما رو بده و بازخوردش رو تو زندگیتون حسابی احساس کنید
1397/12/9
شما حرف نزنین خوب میشه!خودروساز وقتی خودرو تحویل ندهد قیمت بازار افزایش می یابد اگه همه معوقه ها رو تحویل میدادند فیمتها تو بازار کاهش می یابد. خودروساز خودش خودرو تحویل نمیده تا قیمتها افزایش یابد بعد خودش5درصد زیر قیمت بازار بفروشه.
1397/12/9
دلال کیه؟آدرس غلط ندید
1397/12/9
آقای مثلا کارشناس! وقتی هر روز میای شروع به مطلب زدن میکنی بهتر از اینم از آب در نمیاد! اصلا از عکس پروفایلت که بگذریم از ادبیاتت مشخصه که اینکاره نیستی داداش!
فرمودی که "وزارت صنعت و معدن پس از اینکه چند نفر پلاکارد به دست خواستار لغو افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو شدند این مصوبه را لغو کرد." این همه ملتی که اومدن اعتراض کردن تا صمت رو مجبور کردن اون مصوبه ننگین رو لغو کنه رو میگی "چند نفر!!" خوبی تو یا خوابی؟؟؟ یه حساب سر انگشتی بکن! حدود 500 هزار پیش فروش داشتیم که ایران خودرو و سایپا متعهد بودن به این افراد ماشین تحویل بدن! همه هم از اینکه بعد از چندین ماه بلا تکلیفی میخواستن ماشیناشون رو با دو برابر قیمت بهشون تحمیل کنن شاکی بودن! اگه فقط و فقط 10% این افراد معترض به اعمال افزایش قیمت قبلی اومده باشن تو خیابون میشه یه چیزی حدود 5000 نفر! اصلا بخاط عکس پرفایلت میگیم 1000 نفر!!! خوبه! اونوقت چطور تو حساب کردی که اینا "چند نفر" بودن!!!
درثانی تو این مملکت که همه چی از جمله بازار خودرو در انحصار دولته! چیزی به عنوان آزاد سازی قیمتها هیچ وقت نمیتونه منجر به ثبات و کاهش قیمتها بشه آقای کارشناسی که فک میکنی به خاطر لغو اون قانون الان بازار خودرو اینطوری ملتهب شده و افتاده دست دلالا !! نه داداش مطمئن باش اگه اون قانون هم اجرایی میشد و ماشینای بنجلشون رو با قیمتهای جدید میکردن تو پاچه ثبت نام کننده ها، بازم دم عید قیمتا سرسام آور میرفت بالا چون مشکل جایی دیگه ست!!! خانه از پای بند ویران است عزیز کارشناس!!!
1397/12/10
این مقاله های عجیب و غریب چیه که مینویسید؟؟؟
یعنی پراید تو بازار بشه 100 تومن بعد کارخونه 5درصد بذاره زیر قیمت بازار دلال حذف میشه و همه هم شاد و خوشحال؟؟؟؟؟
تو قرن 21 راه های جدیدتری برای توهین به ملت نیست؟!
1397/12/10
اگر خودروسازها خودروهای ثبت نامی معوق رو تحویل
میدانند خیلی ها خودروهای دست دومشونو راهی بازار می کردند ویرایش صورت بازار اشباع می شد ولی الان اگر کسی خودرو نداره مجبور خودرو اجباری خودشو از دلال ها باقیمت ناعادلانه بهره درمن بعضیها از ترس اینکه خودروهای پیش ثبت نام شده سر موعد تحویل داده نشه خودروهای قبلی شون هم نگه می‌دارند