موضوعات داغ

آریو RS؛ تیونینگ اختصاصی خودروبانک بر روی سدان سایپا

عکس نویسنده
محمدعلی انگورانی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
همانطورکه می دانید خودروبانک در سال گذشته اقدام به معرفی تیونینگ‌های اختصاصی خود از خودروهای معمول بازار کرده است. خودروهایی همچون جک S5 و بسترن B30 تابحال زیر تیغ جراحی ما رفته‌اند و با استقبال بسیار خوب مخاطبین نیز همراه بوده است.
اما حال نوبت به سدان نه چندان پرفروش سایپا رسیده است. خودرویی که برای ناوگان تاکسیرانی نیز مورد استفاده قرار گرفته و کمی با بی‌مهری بازار نیز مواجه شده است. آریو که در اصل زوتی Z300 است، به نام سایپا S300 وارد بازار ما شد و بعدها به نام آریو شناخته شد. این خودرو که در حقیقت همان تویوتا آلیون (Allion)است، چهره‌ای محافظه‌کار و بدور از هیجان دارد. اما تیغ جراحی خودروبانک تیزتر از آن است که بتواند از زیر آن به راحتی گذر کند. سدان‌های شهری جزو خودروهای پرفروش کشور هستند و از این رو به سراغ آریو رفتیم تا از این خودروی نه‌چندان پرهیجان، یک اسپرت خیابانی غلیظ بسازیم تا بتواند چشم هر بیننده‌ای را در خیابان به سوی خود جلب کند. آریو RS نامی است که خودروبانک بر روی این تیونینگ اختصاصی گذاشته و در زیر قصد داریم به بررسی دقیق و جزء به جزء آن بپردازیم.

آریو RS

آریو RS

آریو RS در نمای جلو احتیاج به تغییراتی زیادی داشت و اول از همه، چراغ‌های ساده آن را تغییر دادیم و با نمونه‌هایی که در آن‌ها از LED مخصوص روز وجود دارد، جایگزین کردیم. همچنین در این چراغ‌ها به جای لامپ، از نورهای زنون استفاده شده است. با اجازه سایپا، لوگو این شرکت نیز از وسط جلوپنجره حذف شده و در این قسمت تنها همان دو خط افقی کرومی خود خودرو قرار گرفته‌اند. اما به قسمت اصلی یعنی سپر خودرو می‌رسیم. جایی که طرح آن از روی خودروی معروف آئودی TT نسخه RS گرفته شده است. البته برای وصل شدن کامل این سپر با خودرو نیاز به تغییراتی در سایز و ابعاد آن در قسمت‌های مختلف وجود دارد اما طرح کلی آن از همین خودرو گرفته شده است. ورودی هوای بزرگ و همچنین آیرودینامیک بهتر از خصوصیات این سپر جدید است. شیشه جلوی خودرو نیز نانو سرامیک شده و همانطورکه در تصویر می‌بینید، رنگ آن کمی متفاوت است. این نوع تغییر باعث می‌شود رنگ شیشه از هر زاویه‌ای به یک رنگ خاص دیده شود.
اگر از نمای جانبی به این خودرو نگاهی بیندازید، متوجه تغییر رکاب آن می‌شوید که به صورت اختصاصی برای این خودرو ساخته شده است. شیشه‌های خودرو نیز همگی سولاریزه شده‌اند و ارتفاع خودرو به صورت دلخواه قابل تنظیم است. ارتفاع خودرو با نصب سیستم تعلیق پنوماتیکی تغییر کرده که کمپرسور آن داخل صندوق عقب است و می‌تواند ارتفاع خودرو را کم و یا زیاد کند.

Zotye Z300

Zotye Z300

مهم‌ترین بخش در این قسمت، استفاده از رینگ‌های 18 اینچی شرکت معروف Vossen مدل VFS-1 است. رینگ‌های بزرگ‌تر با لاستیک‌هایی با فاق کوتاه اگرچه رانندگی با این خودرو را سخت و خشک می‌کند، اما در بالا بردن هندلینگ و کیفیت فرمان‌پذیری نقش بسزایی دارد.
در نمای عقب نیز، سپر تغییر کرده و طرح آن از خودروی بی ام و X5 جدید الهام گرفته شده است. در این سپر دیفیوزر نیز طراحی خاص خود را دارد و در دو طرف آن دو خروجی اگزوز دیده می‌شوند. کیت اگزوز این خودرو به صورت کامل تغییر کرده و از مدل HKS نصب شده که می‌تواند جریان خروجی هوا از داخل موتور را بهتر کند.

تغییرات انجام شده

تغییرات انجام شده

سقف خودرو نیز با طرح سقف‌های پانوراما مشکی شده است اما در حقیقت سقف پانوراما نیست و تنها شکل و ظاهر آن همچون پانوراما است.
اما در بحث فنی نیز روی این خودرو تغییراتی صورت گرفته است. خودروی آریو که توسط سایپا عرضه می‌شود دارای یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی است و می‌توانید در صفحه مشخصات فنی آریو، با این خودرو بیشتر با اطلاعات فنی آن آشنا شوید و در صفحه تجربه رانندگی آریو با این خودرو به صورت استاندارد بیشتر آشنا شوید. اما این موتور 1.6 لیتری می‌تواند حداکثر 112 اسب بخار و 151 نیوتن متر گشتاور را تولید کند که برای یک خودروی شهری مقداری کسل‌کننده است. اما با تغییراتی همچون نصب کیت اگزوز، تغییر منیفولدها، اندکی تغییرات در ECU برای دست‌یابی به دورهای بالاتر، می‌توان مرز قدرت این موتور را به نزدیک 150 اسب بخار افزایش داد که شرایط را برای آن کمی پرهیجان‌تر می‌کند. قطعاً نصب سیستم توربوشارژ نیز می‌تواند بسیار از این خودرو خروجی مناسب‌تری بگیرد اما به دلیل هزینه بسیار بالا و مشکلات پیرامون آن، در این تیونینگ از آن صرف نظر شده است.
در پایان باید گفت که این تیونینگ تنها یک رندر کامپیوتری است و یک پیشنهاد از سوی خودروبانک برای تیونینگ حرفه‌ای این خودرو است.

نظرات کاربران

33 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/30
لطفا بفرمایید هزینه های تقریبی این تییونیگ چقدر است؟
1398/2/4
فوتوشاپ بلد باشین مجانی
1398/1/31
این خودرو واقعا تیونینگ پذیر هست و میشه هر کاری روش انجام داد ....
یکی از دوستانم رینگ ۱۸ اینچی نصب کرده و بال عقب تویوتا کمری روی صندوق نصب کرده ....یعنی عروسکی شده که نگو ....
من با مدل دنده ای این ماشین رانندگی کردم و انصافا شتاب فوق العاده ای داره و مصرف پایین ....صدی ۵.۵ تو جاده و ۸ لیتر تو شهر ....با کولر هم نهایتا صدی نیم لیتر مصرفش بالا میره که عالیه
مدل اتوماتیکش هم شتابش خوبه و از خیلی از هم قیمت هاش بهتره ....
1398/2/5
این ماشین عالیه من خودم موتورشو توربو کردم هرچقدر هزینه کیت سپر باشه میدم البته از پنو ماتیک خاطره خوبی ندارم.خیلی از کره ای های مدعبی بهتر شده.
1398/11/8
سلام بال عقب تویوتا کمری ۲۰۰۷ از لحاظ اندازه و نشستن روی صندوق به اریو هم میخوره ؟احتیاج به سوراخکاری داره یا چسب میشه نصب کرد فقط میخوام بدونم اگه برای کمری بخوره برم بخرمش بدون اندازه زدن!!!
1398/2/4
واقعا یه چیز بدی شده.
1398/2/4
بین اریو و بسترن بی 30 و جک جی 4 و بلریانس h330کدوم یکی از لحاظ موتوری بهتره؟
ممنون میشم دوستانی که اطلاعات دارن جواب بدن
1398/2/5
از نظر موتوری تفاوت زیادی با هم ندارن اما چون وزن خودرو ها و گیربوکس هاشون با هم فرق میکنه عملکرد خودرو ها میشه به این ترتیب :
1- بسترن b30
2- جک j4
3- برلیانس (1650)
4- آریو
1398/2/6
آریو واقعا ماشین لگنی هست رفتم بخرم باهاش یه دور زدم تو سربالایی جون میکند ، شتابش واقعا فاجعه بود و تو دست اندازها میکوبید ، بسترن به نظرم از همه بهتره
1398/2/9
مطمئناً "محمد" دلال شرکت بهمن هست چقدر گرفتی برای "بسترن "تبلیغ کنی راستش رو بگو!!!الان این ماشینه تو خیابون پرشده هرکسی میتونه امتحان کنه بفهمه حرف .... میزنی.
1398/2/11
تو جاده سانتافه هم ریخته.دلیل نمیشه که از نیسان ایکس تریل بهتر باشه! لطفا فکر کنید چی میگید.
بسترن نسبت به اریو چنتا مزیت کلیدی داره.مثل esp که خیلی مهمه مثل کنترل سربالایی. گیربکس 6دنده که اصلا با 4 دنده اریو قابل مقایسه نیست. بعدشم مانیتور و دوربین دنده عقب و سانروف و دکمه کنترولی روی فرمون و کروزکنترل و اتولایت امکانات رفاهی که بسترن به صورت استاندارد داره روش.
اریو وارداتی خوب بود.ولی سایپا گند زد بهش. به سراتو گند زد این که اریو چینی هست دیگه هیچی!
1398/2/11
ببین اریو چون ecu بروزی داری تو با یه ریمپ ساده 2تا 2.5 ثانیه از شتابش میتونی کم کنی با یه تغیراتی روی منیفولد و انداختن کیت اسپرت و توربین هایی که هوارو با فشار به موتور میفرسته که حدود 100 تومن قیمت داره حتی شتاب خیلی بهتری بگیری چون حالت فابریک شتابش حدود 12 ثانیه هست ولی بسترن و برلیانس 14.5 ولی تفاوت اریو اینه که ظاهرش بهتره و ماشین بزرگتریه و خیلی تعلیق نرمی داره اینایی که میگن خشکه اصلا اریو رو ندیدن از نزدیگ دیگه درمورد تعلیق اریو کسی نمیتونه حرف بزنه چون اکثر قطعاتشم با تیوتا کرولا و ماکسیما یکی مشکل کمبود قطعه هم ندارید آپشناشم باحدو 3تا5 میلیون میتونید روش نسب کنید که حتی میتونید رو این ماشین شیفتر پشت فرمون و رادار نقطه کور و گرمکن صندلی هم نصب کنید دیدم که میگم بعدش تو جاده های ایران مهمترین چیز تعلیق و ارامش تو ماشینه که اریو خیلی نرم تر و کم صدا تر از بقیه ماشیناس
ونکته اخر ایمنیشه که دیگه جای بحث نداره 5 ستاره داره فیلماشم موجوده
1398/2/4
با چه نرم افزاری میشه این تغییرات را روی خودرو اعمال کرد ؟
1398/2/4
قطعاً نصب سیستم توربوشارژ نیز می‌تواند بسیار از این خودرو خروجی مناسب‌تری بگیرد اما به دلیل هزینه بسیار بالا و مشکلات پیرامون آن، در این تیونینگ از آن صرف نظر شده است.
انگار باورتان شده تیونینگ شده تیونینگ مجازی چطور توربوشارژر نصب می کنید من موندم
1398/2/4
امکان نداره با یسری تغییران منیفولد، ecu و... توان را به 150 اسب رسوند. واقعا چی فکر کردید؟ توانایی افزایش 5 اسب هم شرکتی الان در ایران نداره. یکم بیشتر مطالعه کنید.
1398/2/5
این عکسها دست کاری شده. کاملا مشخصه!
1398/2/5
ظاهرا شما با مفهوم تیونینگ آشنا نیستین؟
1398/2/5
این کار در واقع یک پیش نمایش برای کسانی هست که میخوان خودروشون تیونینگ کنند و ایده خیلی خوبیه که قبل اعمال جزییات به خودرو و پرداخت هزینه بدونی که این کیت های پیشنهادی در نهایت چه ظاهری به خودرو میدن و اصولا با نرم افزاهای سه بعدی دقیقی مثل تری دی مکس مدل سازی میشن و بعد با موتوررندرهای پیش رفته ای مثل ویری یا کی شات یا کرونا و... رندر میشن
1398/2/5
با عرض معذرت قسمت پشت ماشین خیلی بد شده مثل دوتا .... آویزونه انگار اضافیه !
1398/2/6
سلام و عرض ادب
اگر بنده بخوام این تغییرات رو اعمال کنم آیا خودرو بانک کمک میکنه؟
خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید
این مقدار تغییر چقدر هزینه داره؟
جناب خودرو بانک عزیز جواب بفرمایید
ممنون میشم
1398/6/13
سلام لطفا هزینه توربو شارژ کردن موتور اریو بصورت کامل رو اعلام بفرمایید.
1398/6/22
من تازه اریو خریدم
اصلا فکر نمی‌کردم که بتونم با این پولی که پرداخت کردم یه سواری خوب و نرم و جادار گیر بیارم . انصافاً خیلی تو جاده عالیه من از خریدم راضیم . امیدوارم کیفتش با دوام همراه باشه و استحلاک مناسبی داشته باشه
1398/7/28
میشه شبکه تویوتا الیون ر ا رو اریو انداخت
1398/7/29
چرا اهنگ بالا نمی یاد
1398/9/22
برای تزیینه اریو مثل عکس بالا منهای پنوماتیک کمک چقدر هزینه میشه وایا خودرو بانک حاظر انجام بده یا نه .لطفا جواب بدید
1398/11/7
ایا اتومبیل مشتری را هم تیونینگ میکنید یا نه
1399/7/23
خیلی ماشین عالی هست من4ساله تاکسی آریو دارم تاحالا کیلومتر ماشینم از یکمیلیون وپانصد ردکرده تا هالا ریالی خرجش نکردم قبل از این پژو داشتم فصلی یک بار باید واشر سر سیلند عوض میکردم خدا پدر سایپا را بیامرزه
1399/11/4
اقا من یک اریو تاکسی قناری جیگرم هست دارم عکسش راچطور براتون بفرستم تا تودهن اونکه پشت سرش بدمیگه بخوره از شتاب هم نسبت به مبلعی که خریدار میده درنظر بگیر سمند هرمدلش پرشیا هرمدلش پژو هم هرمدلش تواتوبان قم قول میدم بخار اگزوزش هم نتونه جم کنه دیگه قرار نیست که تویوتا ۲۰۰۰ باشه بابا خوش انصاف این ماشین ۱۶۰۰ اتومات هست اطاق هم بیاید توماشین من بشینید طوری هست که مسافرم عقب نشسته شیشه بالاباشه صدای نفس مسافر رامیشمارید از سکوت توماشین
1399/11/4
اون کسی که میگه اریو کنترول گیربگس نداره یعنی همون قفل روی یک دنده تشریف فرماشوید ماشین من ببینید بغل دنده دوتا دگمه هست یکیش برای این هست
1399/11/17
ببخشید وسایل مورد نیاز این تیونینگ رو از کجا میتونیم خریداری کنیم و میتونیم به کجا بدیم که این تیونینگ رو روش انجام بدن؟😅
1400/7/9
آریو دارم .میخام مثل تصویر توینینگ کنم
1401/5/1
سلام هزینه این آریو که گزاشتین چقدر هزینه داره
1402/8/1
من قبلا بسترن داشتم والان آریو دارم .اینا که میگمو پای داشتن این ماشین نذارید؛ آریو رو با بسترن مقایسه نکنید لطفا... آریو ماشین خانوادس،بسیار جادار و نرم و ایمنه. آریو بخاطر آیروداینامیک عالی با ۱۴۰ تا سرعت توی پیچ های تند هم تهش در نمیره ولی بسترن باید ای اس پی داشته باشه تازه اگر درست کار کنه،شما با بسترن و آریو ۱۰۰ تا سرعت برید و مقایسه کنید که تو کدوم کمتر سرعتو میفهمید . مبله آریو بسیار خوش نشین تر از بسترنه . شتابشون تقریبا یکیه ولی آریو در سر بالایی کمی خنگه که من با ریمپ حلش کردم. ترمزهاشون تقریبا یکیه ولی احساس امنیت در آریو خیلی بالاتره و میدونید که ۵ ستاره رو داره، از لحاظ کیفی واقعا آریو اتاق سفت و بی صدایی داره و اصلا با بسترن که بعد ۴ سال صدای همه جای اتاقش در اومده بود قابل قیاس نیس.داشبورد آریو برعکس بسترن سافته. من واقعا به دوستان خرید اریو رو توصیه میکنم چون به جرات از یاریس چیزی کم نداره.