موضوعات داغ

سقوط بزرگ در انتظار بازار خودرو است؛ سرنوشتی شوم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها نمایشگاه‌داران بیش از هر زمانی با کسادی و رکود بازار مواجه هستند و برخی از فعالان بازار می‌گویند که از نیمه اسفند معامله‌ای نداشته‌اند. این حجم اندک خرید و فروش در بازار تحت تاثیر طرح‌های فروش فوری خودروسازان بوده است، زیرا خودروسازان برای تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو از اسفندماه فروش‌های فوری خود را آغاز کردند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، خودروسازان انبوهی از خودروها را به منظور کوتاه کردن دست دلالان پیش‌فروش کردند، اما همین پیش‌فروش‌ها باعث انباشته شدن تقاضا و افزایش قیمت خودرو در بازار شد و البته با طرح‌های فروش فوری این ورق برگشت.
در این شرایط برخی قیمت پراید را ۴۷ میلیون تومان اعلام می‌کنند که اکثر نمایشگاه‌داران هنوز پرایدی با این مبلغ به فروش نرسانده‌اند. همچنین کارشناسان هفته آینده را هفته ریزش قیمت‌ها می‌دانند، زیرا از یک سو موعد تحویل خودروهای پیش‌فروش ایران‌خودرو آغاز می‌شود و از طرفی سایپا تحویل فروش‌های فوری را آغاز می‌کند. البته ایران‌خودرو نیز اعلام کرده که از هفته آینده طرح‌های فروش فوری را از سر خواهد گرفت تا بتواند با افزایش قیمت و دلالی مقابله کند.

 سقوط بزرگ در انتظار بازار خودرو

سقوط بزرگ در انتظار بازار خودرو


سال ۹۷ سالی داغ برای خودروسازان و مصرف‌کنندگان بود
سال ۹۷ سال سختی برای اقتصاد کشور بود. خودروسازان از زیان‌های هزاران میلیارد تومانی می‌گفتند، اما در دامن زدن به نارضایتی افکار عمومی از صنعت خودرو لحظه‌ای نکاستند. خودروی پراید ۵۰ میلیونی چنان نارضایتی در بین جامعه ایجاد کرد که اکثر مصرف‌کنندگان حتی قیمت ۲۰ تا ۲۵ میلیونی را مناسب این خودرو نمی‌دانستند. اما با وجود نارضایتی‌ها، خودروسازان سال پر رونقی را پشت سر گذاشتند. سرمایه‌های سرگردانی که به دنبال محلی برای سرمایه‌گذاری بودند به سرعت وارد بازار خودرو و بعد از آن وارد حوزه پیش‌فروش‌ها شدند تا جایی که برخی از فعالان بازار حدود ۹۰ درصد و برخی کارشناسان ۶۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان را سرمایه‌گذار اعلام کردند و مصرف‌کنندگان واقعی جایی در این چرخه نداشتند.
داغی بازار ثبت‌نام خودرو باعث می‌شد که صدای اعتراض کسی شنیده نشود و خودروسازان توانستند سرمایه‌های فراوانی را جذب کنند و حال در سال جاری قصد دارند از انفجار قیمتی و فعالیت دلالان جلوگیری کنند. البته برخی از کارشناسان معتقد هستند که بازار خودرو دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در اینباره می‌گوید: با وجود کاهش قدرت خرید مردم نمی‌توان انتظار افزایش قمیت و یا انفجار قیمت را داشت. البته باید گفت که کاهش قیمت خودرو در بازار چندان قابل تصور نیست، اما باید گفت دیگر انفجار قیمت در بازار خودرو اتفاق نخواهد افتاد. همچنین عملکرد خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت‌نامی می‌توانند در کنترل بازار بسیار موثر باشد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/30
همش کار خودشون بوده و هست
انفجار قیمت،انقباض فرصت! و انبساط بدبختی