موضوعات داغ

استاندارد بگذارد، خودروهای ناقص می‌فروشیم!

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
به تازگی محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات اعلام کرده است که خودروسازان خودروهای تولیدی خود را به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی در پارکینگ‌ها نگه داری می کنند.
به نقل از شهروند، به گفته او خودرویی که دستگاه پخش ندارد ناقص محسوب نمی‌شود و خودروسازان می‌توانند به کسر هزینه این قطعات ابتدایی خودرو را به مشتری تحویل داده تا فرد قطعه مورد نظر را از بازار آزاد تعیین کند.
محمدعلی اسفنانی در ادامه عنوان کرد اگر عرضه نکردن خودروها به بازار به دلیل کمبود قطعه است پس همه خودروها باید در حداکثر دو یا چند قطعه مشترک مانند کیسه هوا، ecu و... نقص داشته باشند این در حالیست که بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد هر خودرو یک قطعه متفاوت کم دارد.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان در واکنش به این ادعا عنوان کرد اگر سازمان استاندارد اجازه دهد. ما خودروی بدون بالابر شیشه و قطعات ترمز به مشتریان می‌فروشیم و به پول معطل‌مانده‌مان کف کارخانه می‌رسیم.
بنا به گفته او خودروسازان و قطعه سازان برای تامین قطعه با مشکل نقدینگی روبرو هستند. اگر سازمان تعزیرات اطمینان و اعتقادی ندارد که نبود قطعاتی مثل کیسه هوا و بالابر شیشه برای تولید خودرو ضروری است در صورت اعطای مجوز از جانب سازمان استاندارد، شرکت‌های خودروسازی می توانند خودرو های ناقص خود را به صورت روزانه در بازار عرضه کنند.
فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو، با اشاره به ادعای سازمان تعزیرات مبنی بر این‌که خودروها بدون ایربگ و قطعه مهم ترمز و ecu می‌توانند روانه بازار شوند، توضیح داد ظاهرا برخی مسئولان قطعات مهم کلیدی و ایمنی خودرو را نمی‌شناسند که این‌طور اظهارنظر می‌کنند. واقعا چرا ایران‌خودرو و سایپا نباید خودروهای ساخته‌شده و کامل خود را به بازار ارایه نکنند و آنها را در انبار نگه دارند. با هیچ عقل و منطقی نمی‌توان این کار خودروسازها را توجیه کرد، چون آنها هیچ انگیزه‌ای بابت دپوکردن خودروهای ناقص خود ندارند.
وی همچنین افزود خودروسازان به دستور دولت اقدام به ارائه طرح های فروش فوری می کنند و چاره نیز به جز تسلیم شدن در برابر خواسته دولت ندارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد