موضوعات داغ

بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات ۱۸ درصدی نوسازی تاکسی ها ندارند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
گفته می شود یکی از دلایل اصلی توقف طرح نوسازی تاکسی های فرسوده عدم تمایل بانک ها برای پرداخت تسهیلات در این زمینه است.
به نقل از ایرنا، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت که بانک ها دیگر تمایلی به پرداخت تسهیلات 18 درصدی نداشته و به دنبال آن اند که سود تسهیلات مذکور را تا 23 درصد افزایش دهند. این موضوع در حالی است که با رسیدن سود تسهیلات به 23 درصد دیگر توانی برای بازپرداخت اقساط از جانب رانندگان تاکسی نمی ماند.
مرتضی ضامنی در ادامه توضیح داد که در طرح نوسازی سال 96 که قیمت خودرو 34 میلیون تومان بود، 20 میلیون تومان تسهیلات 16 درصدی و پنج میلیون تومان ارزش گواهی اسقاط بود و مابقی قیمت خودرو توسط شخص متقاضی پرداخت می‌شد، ولی در حال حاضر خودروی 35 میلیون تومانی 78 میلیون تومان شده و مشکلات تسهیلات 20 میلیونی داریم، چرا که این تسهیلات دیگر پاسخگو نیست و بانک‌ها نیز در پرداخت تسهیلات همراهی لازم را ندارند.
وی توضیح داد که در اجرای طرح نوسازی ناوگان تاکسی رانی علاوه بر اتحادیه تاکسیرانی بانک‌ها، گمرک و شرکت های خودروسازی نیز باید همکاری های لازم را انجام دهند که البته در حال حاضر در حوزه بانک ها به مشکل خورده ایم.
ضمانی اضافه کرد خدمات گمرک بسیار مهم است؛ چرا که در فرآیند نوسازی خودروهای فرسوده مراکز اسقاط دو عدد گواهی اسقاط را که به ارزش پنج میلیون تومان محاسبه شده است، از محل گمرک از بودجه کشوری کارسازی می کردند و پنج میلیون تومان هم از خود متقاضی کسر می شد و به این ترتیب خودروساز هم می توانست از تخفیفات گمرکی در این زمینه برخوردار شود.
در حال حاضر طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور متوقف شده است. تا پیش از این قرار بود که 186 هزار تاکسی فرسوده با سن فرسودگی 10 سال نوسازی شوند که متاسفانه اقدامی در این راستا صورت نمی پذیرد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در انتها یادآور شد که در مذاکراتی که با ایران خودرو داشتیم مقرر شد که امسال 10 هزار تاکسی فرسوده نوسازی شود. البته تحویل 10 هزار خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نسبت به فرسودگی تاکسی ها بسیار اندک است و فقط شامل هفت درصد از انباشت تاکسی های فرسوده خواهد شد و این در حالی است که تا پایان امسال 192 هزار تاکسی به سن فرسودگی می رسند. در حال حاضر 150 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور به فعالیت می پردازند که 47 درصد ناوگان تاکسیرانی را شامل می شوند. پیش بینی می شود که در سال 1400 شمار تاکسی های فرسوده به 240 هزار دستگاه برسد که شامل 75 درصد ناوگان تاکسیرانی است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد