موضوعات داغ

کدام خالکوبی مانع دریافت گواهینامه خواهد شد؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در روزهای اخیر خبری با عنوان خالکوبی مانع از صدور گواهینامه رانندگی می‌شود در خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها قرار گرفت. این خبر به سرعت در فضای مجازی پخش شد و دست‌خوش حاشیه و شایعه پراکنی گردید به طوری که یک موضوع قانونی به حاشیه کشیده شد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از خبرگزاری پلیس، سرهنگ آرش باستانی رئیس مرکز معاینات پزشکی معاونت بهداد ناجا با اشاره به اینکه رانندگی امتیازی است که داشتن آن مستلزم احراز صلاحیت‌های مهارتی و پزشکی افراد است، اظهار داشت: هدف از انجام معاینات پزشکی متقاضیان گواهینامه رانندگی، افزایش ضریب ایمنی در رانندگی است. پیش از این معاینات پزشکی متقاضیان گواهینامه فقط به چشم محدود می‌شد، اما با توجه به افزایش عامل انسانی در تصادفات، کارگروهی متشکل از معاونت‌های بهداد و راهور ناجا و وزارت بهداشت تشکیل شد. در این کارگروه ضمن احصای بیمارهای جسمی و روانی موثر در رانندگی و تعیین روش‌های معاینات پزشکی، آئین‌نامه‌ راهور ناجا تدوین و در سال ۱۳۸۴ توسط هیات دولت تصویب و برای اجرا ابلاغ شد.
وی ادامه داد: به طور کلی هر نوع بیماری موثری که هوشیاری و توانایی فرد در رانندگی را تحت شعاع قرار دهد شامل این محدودیت‌ها خواهد شد. به عنوان مثال بیماری‌هایی مانند صرع و پارکینسون از بیماری‌هایی هستند که تسلط و سرعت عمل فرد را مختل می‌کنند و باعث حادثه خواهند شد.
رئیس مرکز معاینات پزشکی معاونت بهداد ناجا در ادامه درباره تاثیر داشتن خالکوبی در صدور گواهینامه برای افراد، گفت: صرف داشتن خالکوبی مانع دریافت گواهینامه برای فرد نیست، اما اگر خالکوبی مشهود و نامتعارف باشد و یا سابقه خود زنی وجود داشته باشد، سلامت روانی فرد باید مورد ارزیابی‌های روانشناختی قرار گیرد و نظر نهایی بر اساس مصاحبه و تست‌های روانشناسی توسط کمیسیون روان پزشکی صادر می‌شود.
سرهنگ باستانی در ادامه بیان داشت: خالکوبی به خودی خود بیماری محسوب نمی‌شود، اما مشاهده شده افرادی که اصطلاحا رفتارهای آنتی سوشیال یا ضد اجتماعی دارند، مواردی از خالکوبی‌های نامتعارف، خودزنی، فرار از سربازی، تخطی از قانون و رفتارهای پرخطر مانند سرعت بالا و مارپیچ در آنها مشهود بوده است، اما وجود خالکوبی به همراه رفتارهای پرخطر به عنوان شاخص ابتلا به برخی اختلالات روانی و شخصیتی محسوب شده که باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: افرادی که دارای خالکوبی‌های نامتعارف و خودزنی و رفتارهای ضد اجتماعی و ضد عرف جامعه هستند به کمیسیون اعصاب و روان ارجاع و سه روانپزشک در خصوص احراز سلامت روانی این افراد تصمیم‌گیری می‌کنند و با توجه به نوع و شدت عارضه، محدودیت رانندگی برای آنها اعمال خواهد شد.
باستانی در پاسخ به این سوال که افراد دارای خالکوبی مشهود و نامتعارف و خودزنی، برای همیشه از دریافت گواهینامه محروم می‌شوند؟ گفت: این افراد به کمیسیون‌های مربوطه و روانپزشک ارجاع داده می‌شوند و پس از تاییدیه سلامت، برای این افراد گواهینامه مدت‌دار صادر خواهد شد و در صورت ارتکاب رفتار پر خطر، گواهینامه رانندگی آنها تمدید نخواهد شد.
سرهنگ باستانی افزود: سابقه افراد مانند تعداد تخلفات و نمرات منفی از طریق پلیس راهور در اختیار مرکز معاینات قرار می‌گیرد تا در صورتی که فرد گواهینامه مدت‌دار دوساله دریافت کرده و برای تمدید مجدد گواهینامه مراجعه کند، در ارزیابی‌های پزشکی خود لحاظ کنیم.
وی در ادامه تاکید کرد: افرادی که در پی ابتلا به بیماری از خدمت سربازی معاف شده‌اند و بیماری آنها جز آن دسته از بیماری‌هایی است که در آئین‌نامه، ممنوعیت یا محدودیت رانندگی برای آنها در نظر گرفته شده باید مورد بررسی سلامت جسمانی و روانی قرار گیرند. این افراد در صورت احراز بیماری به معاونت راهور معرفی و ضبط گواهینامه آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/25
به جای این مسخره بازی ها !!بگید هر شخصی که میخواهد گواهی نامه بگیرد باید یک تاییدیه از روانشناس و یک تاییدیه از روانپزشک بگیرد. بدین شکل هم امار بیماران روانی مشخص میشود و هم از درصد بالای تصادفات کاسته میشود و دوستان مجنون ما درمان میشوند