موضوعات داغ

جزئیات جدید از نقش نمایندگان مجلس در پرونده خودرو

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
طی روزهای گذشته دو نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص پرونده مربوط به اخلال در بازار خودرو کشور بازداشت شده و با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شده اند. در همین راستا سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را ارائه داد.
به نقل از تسنیم، محمد جواد جمالی در این خصوص عنوان کرد: «بازداشت دو نماینده مورد نظر مربوط به پرونده ایست که از سال گذشته در قوه قضاییه تشکیل شده است.»
به گفته وی، «26 شهریور سال 97 از طرف دادستان عمومی و انقلاب تهران نامه‌ای به ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال و در آن گفته شده بود دو نفر از شهروندان عادی (یک خانم و یک آقا) به علت اخلال در نظام اقتصادی و پولشویی دستگیر شده‌اند؛ این دو ادعا کرده‌اند برای مشارکت در تولید خودرو و پیش‌فروش عمده محصولات سایپا، قراردادی را با این شرکت منعقد کرده‌اند.»
جمالی گفته که «سازمان بازرسی کل کشور در گزارش واصله در این مورد اعلام کرده که با توجه به اظهارات مدیران سایپا، این قرارداد از حیث تحقیقات به عمل آمده و شرایط واگذاری خودرو، غیرقانونی بوده است.» سخنگوی هیات نظارت ادامه داده که «با توجه به اظهارات متهمان، آقایان نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از نفوذشان برای انعقاد این قرارداد بهره برده‌اند. بر این اساس، پس از پایان مدت قرارداد و عدم تمدید آن و استقرار تیم جدید در سایپا، یکی از این نمایندگان با حضور در سایپا خواهان تمدید قرارداد مورد نظر شده است.»
جمالی در ادامه تاکید کرده که «بنا به اظهارات متهمان و اعلام اعمال نفوذ این دو نماینده، دادستانی تهران نامه‌ای را به ریاست مجلس ارسال و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم موضوع را طبق گزارش جعفری دولت‌آبادی دادستان وقت تهران در دست بررسی قرار داد.» وی با بیان اینکه توضیحات شفاهی و مکتوب نمایندگان موردنظر اخذ شده، گفته که «آنها تاکید کرده‌اند آ‌شنایی قبلی با متهمان پرونده نداشته و در واقع دخالتشان را در موضوع قرارداد تکذیب کرده‌اند.»
وی اما در ادامه تاکید کرده که «پس از انتقال مشکلات از سوی متهمان پرونده به نمایندگان موردنظر، آنها از معاون پارلمانی وزیر صنعت به‌صورت شفاهی خواسته‌اند این موضوع را پیگیری کند؛ اما به دلیل روابط تیره سایپا با وزارت صمت، این موضوع عملا حل نشده است.»
جمالی اما در نهایت تاکید کرده که «سه نماینده مجلس شورای اسلامی در این پرونده نقش داشته‌اند که دادستانی نیز اسامی آنها را اعلام کرده، اما صرفا دو نفر از آنان بازداشت شدند.»
دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی یعنی نماینده مردم خمینی‌شهر، سید جواد ابطحی نیز گفته‌های رئیس مجلس در خصوص این ماجرا را تایید کرده و توضیح داد که لاریجانی در جلسه غیر علنی مجلس ضمن تاکید بر حفظ اتحاد مجلس عنوان نموده است که درست نیست با بازداشت دو نماینده قضاوت های صورت گیرد و کلیت مجلس با این رقابت ها زیر سوال برود.
گفته می شود لاریجانی از رئیس قوه قضاییه درخواست کرده است که این دو نماینده بتوانند با وثیقه آزاد بمانند و در زمان رسیدگی به موضوع زندانی نشوند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/5
"درست نیست با بازداشت دو نماینده قضاوت های صورت گیرد و کلیت مجلس با این رقابت ها زیر سوال برود." این جمله ی نماینده ی خمینی شهر عالی بود. کلیت مجلس زیر سوال نرود؟!!! الان فکر میکنن معتمد مردم هستن؟!