موضوعات داغ

نگاهی به قیمت کیا سورنتو در بازار آزاد، آنچه همگان می‌پسندند + جدول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
خودروهای اسپرت ترکیبی یا SUV، که هم اکنون اکثر فروش در بازار خودرو جهان را به خود اختصاص داده‌اند، از ابتدای ورود مورد انتقاد خودرودوستان و مجریان تلویزیونی برنامه‌های خودرویی قرار داشتند. کسل کننده بودن، شتاب ضعیف در کنار عدم ارایه کامل قابلیت‌های آفرودی، مصرف سوخت بالاتر نسبت به سدان‌ها و قیمت بالاتری که نسبت به سدان‌های مشابه دارند، در حالی‌که از یک مشخصات فنی مشترک بهره می‌برند، از مواردی هستند که منتقدان، آنها را عیوب شاسی بلندهای ترکیبی می‌دانند. اما سمت و سوی بازار متفاوت از نظرات کارشناسان این امر است و خانواده‌ها، استقبال خوبی از این خودروها در بازار داشته‌اند، هرچند در ایران وضعیت به گونه‌ای متفاوت پیش می‌رود و گرانی بیش از حد خودروها در کنار محدودیت بودجه خانواده‌ها، اجازه خرید شاسی بلندهای معمولی ژاپنی و کره‌ای را به اکثریت مصرف کنندگان نمی‌دهد.

کیا سورنتو

کیا سورنتو

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، قانون ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از 2500 سی سی در سالهای گذشته، موجب شده که تنها نمونه‌های چهارسیلندر از شاسی بلندهای کره‌ای و ژاپنی وارد بازار ما شود و از دیدن نسخه‌های قوی‌تر، که معمولا مجهز به موتورهای شش سیلندر هستند، محروم مانده‌ایم. نتیجه کار چندان جالب از آب در نیامده است، هیوندای توسان نسل قبل توسط جک S5 با موتور توربوشارژر کم حجم‌تر به چالش کشیده می‌شود، هیوندای سانتافه شتابی ضعیف‌تر از برخی هاچ‌بک‌های بازار ارایه می‌دهد و میتسوبیشی اوتلندر PHEV با وجود تمامی شایستگی‌هایش، مورد توجه مخاطبان قرار نمی‌گیرد. البته این وضع با حضور شاسی بلند جدید کره‌ای، یعنی سانگ یانگ رکستون G4 با موتور دولیتری توربوشارژر و گیربکس آیسین کمی بهبود خواهد یافت، ولی تا زمانی که این سگمنت از خودروها با موتورهای حجیم وارد نشوند، در مقابل سدان‌های هم قیمت خود، حرفی برای گفتن ندارند.

کیا سورنتو

کیا سورنتو

در این بین اما کیا سورنتو جایگاه جداگانه‌ای دارد. با وجود آن‌که مشترکات میان این خودرو و برادرش، یعنی هیوندای سانتافه بسیار زیاد است، کیا سورنتو به واسطه بهره بردن از چهر‌ه‌ای جذاب و دلربا، که شباهت زیادی به ساخته‌های برندهای آمریکایی دارد، جایگاه متفاوتی از هیوندای سانتافه در ذهن خریداران به خود اختصاص داده است. علاوه برآن، برند کیا با سدان‌هایی اسپرت نظیر کیا سراتو و کیا اپتیما به مشتریان ایرانی معرفی شده است و بنابراین کیا سورنتو نیز هم ذات با این خودروها پنداشته می‌شود. همانند هیوندای سانتافه ، نسل‌های پیشین کیا سورنتو با پیشرانه‌هایی قوی‌تر در بازارمان حضور یافتند و نسل جدید، که از سال 2015 به تولید می‌رسد، با موتور 2.4 لیتری چهارسیلندر به قدرت 188 اسب بخار و گشتاور 241 نیوتون متر در بازار حضور دارد. نکته مثبت پیشرانه کیا سورنتو نسبت به هیوندای سانتافه ، استفاده از فناوری پاشش مستقیم بنزین یا GDi در این موتور است که با جلوگیری از احتراق های نا کارآمد، قدرت موتور را افزایش و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، بنابراین کیا سورنتو در سیکل ترکیبی مصرف کمتری را به نسبت هیوندای سانتافه ثبت می‌کند. از سوی دیگر، نسل جدید هیوندای سانتافه در حال حاضر وارد بازارهای جهانی شده است، که ما در ایران به واسطه ممنوعیت واردات از آن محروم هستیم، اما هنوز تا معرفی نسل جدید کیا سورنتو مدتی فاصله داریم و بنابراین، اگر دنبال خرید بروزترین‌ها هستید که تا چند سال رنگ و بوی کهنگی به خود نگیرد، کیا سورنتو بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

کیا سورنتو

کیا سورنتو

نکته مثبت دیگری که در کیا سورنتو نسبت به هیوندای سانتافه به چشم می‌خورد، کیفیت بالاتر قطعات و ادواتی است که در ساخت کابین خودرو به کار رفته‌اند. در حقیقت، امکانات و آپشن‌های هر دو خودرو در سطحی یکسان هستند، اما با مقایسه دو خودرو به راحتی متوجه خواهید شد که کابین کیا سورنتو با کیفیت بهتری ساخته شده است. علاوه برآن، طراحی داخلی کیا سورنتو بسیار جذاب است و اگر از علاقمندان به برندهای آمریکایی، نظیر فورد هستید، به سادگی با سورنتو ارتباط برقرار خواهید کرد. اما یکی از نکات منفی در خصوص کیا سورنتو، واردات کمتر آن نسبت به هیوندای سانتافه است که موجب شده تا این خودرو علی رغم سال ساخت قدیمی‌تر، قیمت بیشتری نسبت به برادرش داشته باشد. در جدول زیر، نگاهی به قیمت کیا سورنتو در بازار آزاد داشته‌ایم:

مدلکارکردرنگوضعیت بدنهقیمت
201738,000 کیلومترمشکیبدون رنگ805 میلیون تومان
201742,700 کیلومترسفیدبدون رنگ750 میلیون تومان
201729,000 کیلومترقهوه ایبدون رنگ745 میلیون تومان
201629,000 کیلومترمشکیبدون رنگ700 میلیون تومان
201620,000 کیلومترسفیدبدون رنگ700 میلیون تومان

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/14
واقعا خوشکل دوس داشتنی حیف که قیمتش خیلی بالاست... خیلی بهتر از سانتافه پرتکرار‌