موضوعات داغ

هدف سایپا و ایران خودرو از پیش فروش های جدید

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بر اساس مجوز جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت دو خودروساز بزرگ کشور پیش فروش های جدید خود را آغاز کرده تا بدین طریق بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را جبران کنند.
به نقل از دنیای اقتصاد، با اعمال مجدد تحریم ها از جانب آمریکا صنعت خودروسازی کشور دچار مشکل شده و در نتیجه آن بخش قابل توجهی از تعهدات خودروسازان معوق ماند. این تعهدات معوق اعتراضات فراوانی را به دنبال داشته و از همین جهت وزارت صمت تصمیم گرفت پیش فروش های جدید را از جانب خودروسازان ممنوع اعلام کند. هدف این وزارتخانه آن بود که خودروسازان بر رفع تعهدات معوق خود تمرکز کرده و آن ها را هرچه زودتر به روز کنند. اما مشکلات مالی خودروسازان و قطعه‌سازان سبب شد که وزارت صمت در نهایت تصمیم بگیرد که ممنوعیت پیش فروش را برداشته و به خودروسازان اجازه دهد بخشی از تولیدات روزانه خود را به بازار عرضه کنند تا از این طریق نقدینگی مورد نیاز خود را جذب کنند. به علاوه قرار شد تسهیلاتی نیز در اختیار زنجیره خودروسازی قرار گیرد تا به واسطه آن هم بخشی از مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود و هم خزانه خودروسازان رونق گیرد.
با توجه به گفته های یک منبع آگاه در وزارت صمت، برای پیش فروش همه خودروهای تولیدی خودروسازان مجوز صادر شده که البته خودروسازان با توجه به شرایط تولید و توان خود در تحویل اقدام به پیش فروش کرده اند.
گفته می‌شود حتی خودروهایی که تعهدات قبلی آنها برطرف نشده نیز می توانند در پیش فروش های جدید حضور داشته باشند.
هفته گذشته بود که ایران خودرو با توجه به مجوز جدید وزارت صمت اقدام به پیش فروش برخی از محصولات خود با موعد تحویل شهریور ۹۹ و قیمت روز کرد. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این محصولات پیش فروش شده است اما با توجه به اینکه هدف از این پیش فروش های جدید تامین نقدینگی در سطح کلان است بسیار بعید به نظر می رسد که خودروسازان در ارقام کم اقدام به پیش فروش کنند. نکته دیگری که در مورد این پیش فروش ها وجود دارد این است که به نظر می‌رسد برخی خودروها با وجود داشتن تعهد معوق، در سبد فروش خودروسازان جای گرفته‌اند. با وجود قانونی بودن اقدام خودروسازان اما برای افکار عمومی جای سوال است که چرا وقتی خودرویی دارای تعهد معوق است، مجوز پیش‌فروش جدید برای آن صادر شده است؟
علاوه بر ایران خودرو، سایپا نیز با توجه به مجوز وزارت صمت پیش فروش جدید خود را آغاز کرده است. این پیش فروش تنها با یک محصول یعنی کوئیک دنده ای آغاز شده است. گروه خودروسازی سایپا مدعی است چون تعهدات کوئیک دنده ای به روز شده در سبد پیش فروش این شرکت جای گرفته است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که سایپا تا زمان به روز شدن تعهدات خودروهایی مانند پراید، تیبا و ساینا قصد قرار داده آنها در سبد پیش فروش خود را ندارد. ظاهراً سایپایی ها به این نتیجه رسیده اند که پیش فروش محصولاتی که دارای تعهدات معوق هستند دردسرآفرین بوده و بهتر است تا زمان اتمام تعهدات پیش فروش آن ها مسکوت بماند. سیاست جدید سایپا این پرسش را به وجود می‌آورد که نارنجی های جاده مخصوص چگونه می‌خواهند نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند؟

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/26
شایسته است بدور از هر جانبداری ایرانخودرو دلیل موجه برای حذف اپشن و افزایش شدید قیمت خودرو را توضیح دهد و مردم بدانند،ساندروف و انتن کوسه ای برای دنا پلاس بطور مثال چه فناوری خاصی دارد بدلیل تحریم حذف شد دلیل اینکار اصلا به هیچ وجه تحریم نیست چرا دستگاه قضایی یا سایر دستگاه نظارتی یا رسانه ها این مسله رو پیگیری نکردن،دلیل این سکوت چیه،،اینکارا فقط اعتماد مردم رو داره ازبین میبره ،کلاه گذاشتن سر مردم به بهانه تحریم درست نیست