موضوعات داغ

اجرای استاندارد‌های۸۵گانه چگونه عملیاتی می‌شود حذف مدل‌هایی از پراید و پژو ۴۰۵

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
در حال شورای عالی استاندارد بر اجرای استانداردهای ۸۵ گانه تاکید دارد که صنعت خودروسازی کشور درگیر تحریم‌های متعددی شده و حذف هر محصول از سبد خودروسازان ضربه جبران ناپذیری به صنعت خودروسازی وارد می کند. در همین راستا وزارت صنعتف معدن و تجارت بسته پیشنهادی را ارائه داده است که گفته می شود هم نظر سازمان ملی استاندارد را جلب خواهد کرد هم گوشه چشمی به تداوم فعالیت خودروسازان دارد. حال این سوال مطرح است که وزارت صمت در بسته پیشنهادی خود چگونه می خواهد هر دو طرف را راضی نگه دارد؟
به نقل از دنیای اقتصاد، ظاهراً در بسته پیشنهادی وزارت صمت خط تولید برخی از خودروهای تولید داخلی متوقف خواهد شد. به احتمال قوی یک مدل از خودروی پراید و یک مدل دیگر از ۴۰۵ با توقف تولید مواجه خواهند شد. البته این پیشنهاد در حالی مطرح می شود که طبق استانداردهای ۸۵ گانه تمامی مدلهای ارائه شده ۴۰۵ و پراید باید از خط تولید خارج شوند چرا که توانایی پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را ندارند.
پیش از این دی ماه سال ۹۸ به عنوان آخرین مهلت برای خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای مذکور برای تولید محصولات شان مشخص شده بود. تاکنون این تاریخ چندین بار جابجا شده و اکنون نیز احتمال می رود به علت شرایط حاکم بر زنجیره خودروسازی و آسیب پذیری آن از ناحیه تحریم‌ها مجددا جابجا شود.
به نظر می‌رسد سازمان‌های مرتبط با اعمال استاندارد همچون سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان ملی استاندارد چاره‌ای جز پذیرش عقب انداختن زمان مقرر برای اجرای استانداردها ندارند.
علاوه بر تحریم ها، دو خودروساز بزرگ کشورمان تا پایان سال جاری نسبت به تحویل دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ تعهد معوق دارند. به علاوه ایران خودرو نسبت به پیش فروش ۴۰۵ با موعد تحویل شهریور سال آینده اقدام کرده است. بنابراین حذف این خودرو حداقل تا یک سال آینده امکان پذیر نخواهد بود. استانداردهای خودرویی یک سال و نیم گذشته فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده اند. این استانداردها تنها مربوط به خودروهای تولید داخل نبوده و شرکت‌های واردکننده نیز موظفند برای محصولات وارداتی خود گواهینامه استاندارد جدید اخذ کنند.
در مراحل مختلف اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو های مختلفی موفق به اخذ گواهینامه رعایت این استانداردها نشده و از سبد محصولات خودروسازان حذف شدند که مجددا با همراهی سازمان استاندارد و با رعایت استاندارها به خط تولید بازگشتند.
پیشنهاد وزارت صنعت درباره اجرای استانداردهای ۸۵ گانه قرار است به شورای عالی استاندارد برده شود. پیشنهادی که ظاهراً به حذف یک مدل از خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ منجر خواهد شد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان با توجه به شرایط حاکم بر زنجیره خودرو سازی فعلا به صلاح نیست که محصولی از شرکت های خودروسازی حذف شود چرا که وضعیت تنوع در سبد محصولات خودروسازان چندان مساعد نبوده نیست.
کارشناسان معتقد اند که اجرای کف استانداردهای یا همان ۶۳ استانداردی که قرار بود خودروسازان در تیرماه سال گذشته عملیاتی کنند در شرایط فعلی بهترین راهکار است.
احتمال داده می‌شود که با حذف مدل هایی از پراید و پژو شرایط بازار خودرو متلاطم شده و بیش از پیش به مصرف کنندگان فشار وارد شود و این مسئله به خصوص در ارتباط با پراید که کف قیمت را در بازار به خود اختصاص داده بیش از پیش مشهود خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد